Förvirrad
Hjälp! Jag blir inte riktigt klok, sommaren som var blev en riktigt turbulent sommar med jobbiga händelser i mitt förhållande som ledde till att jag och min fd sambo delade på oss i nov/dec någon gång. Efter det mådde jag väldigt dåligt men beslutade mig för att flytta och göra det jag alltid velat göra innan, bo någon annan stans osv… En vän till mig "parade" sedan ihop mig med en kille som visade sig vara precis som mig fast i manlig form.. Vi är så lika och tycker lika om iprincip allt, tvillingsjäl/själsfrände?. Han är någon jag verkligen kan tänka mig leva livet med. MEN "det" saknas.. Hur funkar det med tvillingsjälar, själsfrände, kan man möta dom och det inte sen blir något mer av det, eller kommer det kanske växa fram? Han har inte utseendet som jag faller för men han har "det" i personligheten.. Är jag bara dum som fokuserar på att den fysiska attraktionen inte är där som jag tänker mig att den ska vara.. Eller är det bara meningen att våra vägar skulle korsas för att vi ska lära oss något av det? Vad vet ni om tvillingsjälar/själsfrände??
Nu vet inte jag vad du menar med tvillingsjäl/själsfrände, har hört så många olika definitioner vad det betyder genom åren.
För mig så innebär det en benämning på vad jag delar med en person som jag bara klickar med från början, oavsätt typ av relation.
När jag lär känna någon och det känns som vi redan känner varandra och det är alltid lika härligt att träffa en annan likasinnad själsfrände.
Jag tror att det beror inte så mycket på om hur väl ni klickat eller inte som avgör om en fysiskt så väl som en känslomässig attraktion kan växa fram, utan hur du är som person.
För en del så finns attraktionen bara där från början eller så får de aldrig de känslorna för en person.
Visst är det inte omöjligt att de växer fram, för många så känner de att deras partner bara blir finare och finare ju mer de känner varandra och kärleken växer fram.
Att de inte kände något speciellt för deras partners utseende när de först träffades men att när de väl känner varandra så är deras kärlek det sexigaste som finns.
Själv fungerar jag så att jag aldrig känner varken en känslomässig eller fysisk attraktion förens jag och personen i fråga delar en väldigt starkt känslomässigt band, det gör att jag bara blir dragen till personer, romantiskt/sexuellt, som jag är väldigt nära vänner med först.
Det kallas för att vara Demi-sexuell/romantisk om du vill googla på det.
Så mitt råd är ta er tid att bara vara, att få en själsfrände är underbart, men måste ni veta här och nu på en gång om er relation är vänskapsbaserad eller sexuell/romantisk?
Själv tycker jag det bara begränsar om man ser alla som man klickar med som en potentiell partner.
Tjejer och killar kan bara vara vänner också, precis som personer som är homo- och bisexuella kan vara nära vänner med personer av motsatt kön.
Utseendet har en poeng - Att dra till sig uppmärksamheten. Inte därmed sagt att en tjej som inte har långt blonderat hår och ser ut som pamela andersson inte är snygg; Vi har alla personliga preferenser på utseendet, något vi tycker är mer attraktivt än andra saker och som drar våran uppmärksamhet till personen.
Om utseendet "fattas" hos killen du har träffat kanske du inte får denna omedelbara förälskelsen kanske? Men det är ju inte därmed sagt att inte kärlek kan växa fram genom vänskap. Det händer förvånande ofta att man inte känner "det" finns och stannar som vänner.. och en dag vaknar upp till insikten att man faktisk älskar den andra utan att ha haft den där förälskelsesruset i början.
En tvillingsjäl är inte det samma som en livspartner även på kärleksfronten. I bland är det som så att ens mentala tvilling är en rejält god vän man kan lita på i vått och torrt. Det finns ingen skriven lag att man ska bli störtkär och leva livet i hop med ens tvilling, utan man kan faktisk vara "bara" vänner med. Men som jag sa över, vem vet vad framtiden vill visa? om inget annat har du hittat en person med potencialet att bli en riktig god vän!
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
Jag tror du har träffat en jättebra vän. Hade det varit en potentiell partner så hade du nog blivit attraherad förr eller senare. Sånt kan man ju inte styra över :/ Man behöver ju inte bli attraherad av just den typen av människa man tycker är snygg utan det är ju något "annat" med helheten man blir attraherad av, sen är det väl bara en bonus om personen är väldigt snygg!