Morsdag - hur viktigt?
Jag ser att någon skrivit här om morsdag. Undrar, hur viktigt är det för er som är mammor att era barn(eller att era karlar hjälper barnen) uppmärksammar er? Inte nödvändigtvis ger er något men åtminstone uppmärksammar på något sätt. ☺
Ha en bra dag! // Pernilla
Jag tycker inte det är viktigt med uppskattning just på Mors dag, jag tycker det är härligt att bara barnen frågar spontant någon dag om de kan hjälpa till med något, det värmer i hjärtat.❤️
Morsdag och fars dag är viktiga man visar alla vårdnadshavare nån uppskattnings dag! Min man ger mig uppmärksamhet i övriga dgr och faktiskt just- Mors dag och vår bröllopsdag är ngt extra! Presenter är inte det viktigaste men det är för man ska komma ihåg ! Det behöver inte vara mamma och pappa det kan inkludera alla vårdnadshavare med barn.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Jag tycker inte det är viktiga dagar alls. Lika oviktiga som jag anser alla hjärtans dag vara. Kommersiella högtider där man förväntas komma med presenter som i och för sig är gulliga men många gånger kostar mycket mer än vad de borde.
Jag vill uppmärksammas och jag uppmärksammar mina nära och kära alla dagar på året men inte i form av presenter.
vem har sagt att det behöver vara presenter? Du är inställd på det , det är du som har det kravet. Jag tror att du känner dig " tvingad " och köpa saker bara för att… Använd mer kreativitet , fantasi. Kärlek är ju det viktigaste. Jag får jättemkt mkt uppmärksamhet av min familj. Teckningar, saker som mindotter har gjort på dagis , jag får massvis med kärlek av min man.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Jag som mamma tycker inte dagen är så viktig.
Mina barn, däremot tycker det är en jätteviktig dag, så vi firar den mycket för deras skull, för att de vill hylla sin mamma lite extra mycket.
Självklart säger jag inte nej till det, utan tycker det är väldigt gulligt av dom ❤️
Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell.
"Big Journeys Begin With Small Steps"
Glädjande om de kommer ihåg med ett telefonsamtal. Det behövs inte. De är så snälla och hjälpsamma annars och det är viktigare.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Inte viktig alls. Vi visar varandra att vi tycker om varandra i vardagen. Behöver inte en speciell dag för det!

Självklart blir jag glad om jag blir uppmärksammad. Men dagen i sig är inte så viktig för mig.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag tycker inte det är viktigt alls och har alltid förklarat det för sonen. Vi har så bra kontakt och träffas ofta så det blir bara krystat med en sådan dag.
Jag tänker också på barn som inga mammor har eller har trassliga familjeförhållande.
Jag personligen tycker det är kommersiellt dravel.
/Maria
Blir mamma i september :) Så får vänta med att fira med vår bebis tills nästa år.. Men min dröm är att bli väckt på sängen med pussar och kramar från glad sambo och ett glatt barn. Och sen kommer förmodligen jag fixa fika under dagen för det är en tradition som vi har i min släkt som jag tycker är jättemysig, att fika med något extra gått med familjen på morsdag/ farsdag.
Nu är jag inte mamma. Jag är inte ens kvinna.
Så kanske skall jag bara vara tyst?
Men jag tycker detta är lite intressant information om just Mors Dag.
Introducerades av amerikanskan Anna Jarvis 1906.
Ratificerades som helgdag av kongressen 1914.
I den vevan hade också Mors Dag uppmärksammats av butiksägare och handlare vilket gjorde att den spreds väldigt snabbt över USA och sedan vidare till Europa.
Kommersialiseringen gjorde dock Anna Jarvis så besviken, att hon tillbringade de sista 30 åren av sitt liv, med att försöka övertyga kongressen att avskaffa Mors Dag som en helgdag.
För att förbättra dig, våga verka fördummad.
#11 oj, ja det va intressant! Undrar vad hon hade för tanke bakom morsdag när hon introducerade den från början.
Hon ville hedra sin mor på första årsdagen av dennes död.
Alltså gick hon till prästen i sin församling och bad honom hålla en predikan enligt fjärde Guds bud. "Hedra din mor och din far," med betoning på mor. Vilket han gjorde den 10:e maj 1906.
Inför predikan smyckade hon själv kyrkan. Med blommor föreställer jag mig? Och det blev också en väldigt uppskattad gudstjänst.
Året efter gjorde grannförsamlingen samma sak. Och så rullade det på, en församling i taget. Fram till 1914 som sagt. När det blev en nationell helgdag.
För att förbättra dig, våga verka fördummad.
Min mamman har gjort allt för mig. Varit både mamma och pappa. Sen är morsdag en sorgens dag för oss. Då det var en av de sista dagarna som vi firade min mormor som sedan p g a sin cancer var tvungen att åka in till sjukhuset en sista gång på denna dagen (hon ville helst dö hemma men klarade inte mer) 2002. Jag brukar skicka ett kort och något annat till min mamma som hon får denna dagen. Annars brukar jag prata oftast en gång om dagen med henne då vi bor så långt från varandra. Men jag brukar ge min mamma saker om än det inte är morsdag.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Jag blir glad om mina barn uppmärksammar mig som mamma, men det blir jag varje dag. Behöver inte vara just på mors dag. Det här att köpa saker och presenter kan jag vara utan. Hellre en massa kramar, en teckning eller nåt annat fint.
Det är tråkigt att alla såna här dagar (även alla hjärtans dag m.m.) har blivit så mycket om att man ska köpa massa prylar. Det är ju liksom inte det som är syftet med det hela. Det kan nästan göra så man tappar lusten lite…. att fira alls…
Jag älskar högtider av alla de slag. Fira det som firas kan! Men vara lite kreativ - det ska INTE handla om att köpa presenter, utan om att umgås och uppskatta varandra.
"På natten är alla katter svarta"
#16 Håller med dig fullständigt.
Alla anledningar att fira är trevligt. 🙂
Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell.
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Jag tycker nog att det är ganska viktigt. Känns viktigare än födelsedagen numera. Tycker jag förtjänar lite cred som mamma. :-D
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag tycker varken mors dag , fars dag eller alla hjärtans dag är nånting att fira alls. Tycker det blir så stelt när man "tvingas" att visa uppskattning. Känns nästan lite falskt, för enda anledningen till att man gör det är att det råkar vara just den dagen. Förstår ni hur jag menar? Det är ju mycket mer speciellt och värdefullt om man visar sin uppskattning spontant och oväntat. Dock firade jag mamma lite extra en mors dag för typ 2 år sedan, men det var för att jag glömde hennes födelsedag . Annars så nä.
Jag har inga barn. Men jag firar alltid mamma. Det utesluter på intet vis att jag uppskattar henne årets andra dagar.
Jag firar min mamma. Behöver inte vara något stort alls. Men brukarpassa på att köpa något jag vet att hon vill ha men inte unnar sig själv. I år blir det ett stort turkost keramikfat hon tittat på länge. Hon prioriterar mig och lina syskon först, alltid, även fast jag och en av mina systrar inte längre bor hemma.
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Tycker inte det är viktigt därimot lämnas blomma på mammas grav för visa att jag tänker på henne och alla fina minnen man har 🌺
Personligen tycker jag att såväl fars dag som mors dag är "hitte på".
#24 Haha ja. Vad skulle det annars vara?
#25 Nä, det är sant :) I min värld är det inget att fira, men var & en gör som de vill och önskar.
Apropå "hitte-på-dagar" så skriver HD´s Stefan Lindqvist passande nog ett roligt inlägg.
"I veckan smörjde jag in hela kroppen med bearnaisesås. Det var trots allt Bearnaisedagen den 18 maj. Då får man göra något extra."
"Jag saknar egentligen bara en dag.
Det är håll flabben-dagen.
Nu har vi instiftat den också.
Firas hädanefter varje år den 20 maj genom att vi möts på lämplig öppen plats och tillsammans ropar ”håll flabben” tills vi blir trötta och går och hem och lägger oss.
Kommande generationer kommer att tacka mig."
Hela texten här:
http://www.hd.se/2016-05-20/jag-har-fatt-nog-av-alla-jippojonsiga-hitte-pa-dagar
#27 haha. Åh. Den texten måste jag dela på facebook. För rolig!