Sociala medier
När jag var i tonåren och man började intressera sig för andra kärleksmässigt träffades man på fritidsgården, diskon eller bara ute med mopparna.
Fanns självklart osäkerhet, blyghet mm. Men man pratade.
Idag verkar det som den största delen av kommunikation sker genom olika sociala medier och sms. Och många frågar vad andra tror om den blicken, den meningen, varför det tog 2 timmar innan någon svarade på sms mm. Och det lägsta tydligen stort värde på om någon gillar en bild/kommentar på Facebook. Det betyder enligt vissa att man är intresserad av personen om man gillar något den postat. (Ojoj oj vad många jag är lär i och tvärt om ;)
Har tekniken gjort att vi hellre pratar online än irl? Har det gjort oss mer fega och osäkra? Mindre sociala?
Tydligen folk är inte som för! Vågar man vara sig själv . Så sticker det i folks ögon för ofta. .
#1 Ser inte riktigt hur det har med huvudinlägget att göra?
Att folk är hellre inne i mobilen en gå på stan träffas i stället.. Alltså är det enklare så. En praktiken liksom..
TV spel allt det har tagit över ! Själv så går jag på stan själv . När folk ofta inte vill nått annat en sitta inne . Allt hör liksom i hopp anser ju jag från mitt syn sett.. Alltid kört egen väg trivs bra med det med ! Sen så finns dem som har bytt liv. Svårt finna rätt sort . Jag mer för sällskap spel. . En tv spel. Men är jag det..
Otrygghet i grunden osäkerhet ! Fasnat i ett mönster. Sen är många som inte känner sig som passar in. Om dem går ut så kan dom inte vara nyktra. Hur ser du själv på samhället ?
Ett råd bara. Försök skriva mer per inlägg så det inte blir så många efter varandra.
Jag ser ett samhälle som till stor del finns på nätet.
Jag är lite allergisk mot teknofobin som alltid ska dyka upp i varje generation.. hehe. Är det inte "Serietidningarna förstör våra ungar!" så är det "Radiolyssnande förstör våra ungar!" sen kanske lite "Tv:n förstör våra ungar!" vidare till "Spel förstör våra ungar!". Nu är det internets tur.
Det är ett intressant mönster, tycker jag. Därför tar jag inte hela "internet förstör"-grejer så seriöst.
Själv så hade jag med största sannolikhet inte haft några vänner utan internet idag. Tveksamt om jag ens hade levt, ärligt talat. Sen kan man diskutera faktorer och hur det skulle sett ut utan internet, såklart.
Med det sagt: Internet har gjort mig och många jag känner Mer sociala och uppmanat oss att våga mer!
#7 Absolut. Internet har fört med sig mycket positivt. Bland annat är det lättare att hitta vänner och stöd i jobbiga stunder. Samtidigt lägger många stor vikt vid det folk på nätet skriver till en när det är elaka saker. Och många söker uppmärksamhet genom att lägga ut bilder på sig själva utan att förstå att det alltid finns kvar.
Dessutom hittar man lätt information. Vilket är både positivt och negativt. Bra eftersom man snabbt får svar på saker och slipper gå till biblioteket. Dåligt eftersom man samtidigt hittar svar på farliga saker. Tex hur man gör bomber.
Jag tror också att samtidigt som människor hittar vänner på nätet och säger att dom annars varit ensamma, så vet man ju inte. Man slipper ju gå ut och hittar ju då inga irl vänner.
#7 Jag håller med. Internet har varit till stor nytta för många.
Sen kan det förstås gå till överdrift som med allt annat.
Att vara online är tydligen superviktigt själv har jag bara mobilen till två saker det är ett kortspel jag gillar och sen ringa/bli nådd om det är viktigt. Annars är jag inte själv heller mycket för vare sig mobiler eller data. Men annat är det med unga 13- uppåt där ska man vara online 24/7 vare sig det är måndag eller lördag🤔 Har själv tonåring som lever i detta träsk och jag tror att dessa kommer ha vissa problem med vara sociala och även läsa av kroppspårket. Man hör även att grodor flyger ur utan att dom funderar på vad dom sa, dom hör en del tuffa ord i skolan/rasterna. Många är ögontjänare och små jävlar bakom datorn/paddan/mobilen och föräldrar har 0 koll. Så är livet för många.
Jag ser ju hur det är på rasterna på jobbet själv sitter man där utan sin mobil framme, alla flippar hit o dit själv har man dissat fb eftersom jag lever på vill man något finns mobil och hemtelefon 🎧
Absolut finns det baksidor med nätet. Den sociala verksamheten över nätet - ja, vad säger jag om den? Känslan är att det blivit alltmer ytligt. Mina allra bästa vänner/bekanta har jag träffat i verkliga livet. Nätdejting har jag ingen bra erfarenhet av.
Så klart har nätet inneburit många fördelar också, vi skulle ju inte sitta här och diskutera om det inte vore för nätet :)
#11 Det där beror ju också på. Vissa är väldigt bra på att kommunicera via texter så där kan nätdejting bli ganska intressant. Jag fick två jättebra vänner via nätdejting. Ok, blev inte mera än så men vi klickade bra som vänner via nätet och irl. Det blev liksom mera mindre ytligt för mig via nätet än hur det annars brukar bli för mig då jag träffar någon ny irl. :)
#12 Absolut, olika individer har olika erfarenheter av nätdejting. För mig funkade det inte, men det kan det givetvis göra för andra.
#13 Nej, det är absolut inte för alla! Det håller jag definitivt med om. Jag träffade en jättefin kille irl och då vi skulle sen skriva till varandra (bl.a. på fb chatten) så fungerade det inte alls! Det var helt katastrofalt och jag trodde att jag hade haft helt fel om honom. Sen träffades vi igen och då var det helt annorlunda (vi blev senare ett par, men kommunikationen via text är fortfarande helt skit). Lite knepiga saker det där. :D
#14 Är det inte rätt ofta så, att träffa någon irl jämfört med "alla övriga media"? Tänker t ex på människor som jag, via jobbet, pratat i telefon med väldigt ofta under lång tid. Man får en bild av personen, till sätt & utseende, som aldrig stämmer när man väl träffas irl. Det är nästan som om det vore en helt annan person.
De Kvinnor som jag, via nätdejting, träffat irl har haft en sak gemensamt - "bilden" av dem har aldrig stämt. Då menar jag inte bild som i foto, utan helhetsintryck - hur personen uppför sig, pratar osv. Det är som om det vore två helt olika individer.
Över till en annan synvinkel på nätdejting:
"Men plötsligt händer det, jag har fått en ny match! Tankarna snurrar och fantasin drar iväg, vad kan detta leda till? Fina samtal där vi upptäcker att vi har mycket gemensamt och kanske till slut en dejt? Men det händer inget, det är bara tyst…
Jag läser profilen igen, där står det ”jag skriver inte först”. Plötsligt uppdagar sig ett helt nytt mönster, glöm magrutor och döda fiskar, i profil texterna står det ”jag skriver inte först”, ”du får skriva först” eller ”det är sexigt med tjejer som skriver först”.
Min första tanke är att jag inte heller vill skriva först, uppenbarligen är det något som många drar sig för.
Jag behöver veta vad andra tänker om saken så jag googlar. Det visar sig på olika bloggar och forum att tjejerna där inte heller vill skriva först. Men googlingen väcker fler frågor än den ger svar."
Läs hela texten här:
12 Tror jag säkert, men om man sitter inne eller sitter o flippar nerböjd över mobilen så missar man mycket som händer runt sig med.