Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 1558 ggr
[Devya]
2016-08-14 12:00
0

Klänning och bröllop

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag ska på ett bröllop i augusti och vill helst undvika köpa en ny klänning då jag har en massa klänningar som jag aldrig ens har använt. Dessutom avskyr jag att shoppa eftersom det är det absolut värsta jag vet och det är också något som alltjämt får mig att må dåligt i över 10h efteråt så jag vill helst undvika det här irritationsmomentet!

Jag har nu svårt att välja mellan två klänningar.
Den ena är någon sorts lila/vinröd men jag tvekar lite med den då den är ändå från h&m… Det känns som det finns en större risk att stöta på någon som har en likadan klänning då det är från h&m. 
Den andra är ljusgrå även om den ser mörkgrå ut på bilden. Därmed har jag lagt upp en till bild av den gråa klänningen så att man ser färgen bättre.

Till den gråa klänningen har jag funderat på att skaffa några snygga och pigga skor samt något smycke och eventuellt en sjal som är i samma färg som skorna. 

Vad tycker ni?

vendelay
2016-08-14 12:04
1

Jag gillar den röda bäst men jag har inget problem med att andra skulle ha på sig likadana kläder som mig. Om du är orolig över det tycker jag att du helt enkelt ska välja den andra, som du då är mest bekväm i 👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Agafia
2016-08-14 12:04
1

Den grå blir perfekt med smycken o fina skor 😊

[Devya]
2016-08-14 12:10
1

#1 Den ser ju lite mer bröllopsaktig. Sen igen är den kanske lite för kort för ett bröllop? Men vacker är den absolut!

#2 Måste bara fundera ut vad för skor jag bör skaffa till den. Skulle vara trevligt med en färgklick eller typ något annat speciellt med skorna. Måste se vad jag hittar.

Vad för smycke passar till den gråa klänningen? Skulle  det fungera med ett midjelångt halsband eller bör det vara kort?

Agafia
2016-08-14 12:14
1

Ett stort maffigt halsband , inte långt utan som en " krage" , ta och matcha med skor i samma färg om möjligt och en clutch väska ? 😊

[Devya]
2016-08-14 12:19
1

#4 Jo, det skulle vara snyggt att matcha accessoarena med skorna. En clutchväska i mörkblått har jag men jag vet inte riktigt om den färgen passar. Jag tror jag får ta med mig klänningen då jag shoppar så jag kan se vad som passar till den. :)

Tack och lov är det ingen fara att shoppa skor eftersom de inte behöver vara särskilt praktiska, bara snygga! Att köpa accessoarer är heller ingen stor grej så jag tror jag kan överleva det här. :)

Karmatarerskanise
2016-08-14 12:19
1

Vinröda. Ingen tvekan hos mig!

obstitant
2016-08-14 12:30
2

Den vinröda kan möjligen vara lite kort, beroende på klädkod och hur petiga brudparet och deras bekantskapskrets är. Till "kavaj" ska kjolen egentligen vara knälång och till "mörk kostym" hellång. Alla är som sagt inte så kinkiga, men det kan vara bra att vara medveten om att det kan ses på det sättet!

Annars är båda klänningarna jättefina, och kan säkert blingas upp lagom mycket. Till den gråa kanske du behöver något i färg så den inte riskerar att se för dyster ut.

Karmatarerskanise
2016-08-14 12:35
2

Enligt mig är den grå hemskt opersonlig och ger ett ickebefintligt intryck. Den vinröda säger något. Inte "kolla på mig" men "jag är vacker" Och jag kan inte se hur man kan se den som för kort för ett bröllop.

[Devya]
2016-08-14 12:36
0

#6 Jo, den här ju också helt klart den festliga av dem båda. Jag älskar den klänningen annars men endast använt den en gång då den är lite väl kort. Kan inte riktigt böja mig ner om jag har på mig den så jag får vara väldigt försiktig om jag väljer den. :) Men flirtig och festlig är den vilket gör att jag dras till den.

#7 Jag tror inte att de är petiga då det inte ens stod en klädkod på inbjudningskortet. Sen igen vet jag att brudgummens familj är väldigt korrekta av sig och petiga. De har liksom en käpp rakt upp i , ja du vet. :)

Den gråa behöver definitivt något som piggar upp den och därför funderar jag på litefärgglada skor och accessoarer som går i samma färg som dem. Men jag har inte klurat ut vilken färg ännu! :)

[Devya]
2016-08-14 12:38
0

#8 Alltså den är kort på det viset att jag får absolut inte böja mig ner då jag har på mig den för annars syns rumpan.  :)

Den gråa ser kanske tråkig ut men jag tror definitivt att den har potential då man kan pigga upp den med färgglada accessoarer. Den har en speciell "cut" som gör den mindre tråkig men färg behövs isåfall och det gäller att välja noggrannt för annars kan det misslyckas helt. :)

Hur kan jag pigga upp den röda/lila klänningen då? Det blir kanske för simpelt och tråkigt att bara ha ett halsband till den?

Karmatarerskanise
2016-08-14 12:42
0

#10 Om nu dom har en **** rätt upp passar det ju bra. Du behöver inte böja dig ;)

Men visst. Med ett brett färglatt skärp och andra tilägg kan det säkert fungera med den grå. :)

[Devya]
2016-08-14 12:45
0

#11 Beror helt på vad jag hittar då jag shoppar idag egentligen. Om jag inte hittar något som passar till den gråa klänningen så blir det den lila klänningen och vice versa. Jag gillar liksom båda klänningarna väldigt mycket och därför blir det knepigt. Men det verkar nog som om den lila klänningen skulle kanske vara lite festligare än den gråa. Sen igen älskar jag hur den gråa klänningen är klippt och skuren. Jag tycker att det är olikt något annat jag har sett då jag har varit ute och shoppat. Hittade den på ett loppis. :)

Loris M
2016-08-14 12:50
4

Nu känner jag att jag måste gå in och försvara den gråa klänningen :) Båda är fina men jag skulle utan att tveka välja den gråa. (Kan ju också bero på att det är sådana klänningar jag själv väljer och brukar ha). 

Du och andra har redan skrivit att den behöver piggas upp och det håller jag med om. Med fina skor och en fin scarf i livliga färger (eller ett halsband) blir det hur fint och elegant som helst. Jag röstar på den klänningen.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Sindri
2016-08-14 13:14
1

Skulle ha svårt att själv inte välja den vinröda, men samtidigt är det viktigt att känna sig bekväm, skulle inte heller vilja visa rumpan.

Kan lösningen vara ett par fräcka trosor som är lite mer som bloomers? Kanske i samma färg som klänningen. Jag syr mycket så jag skulle satsa på att sy såna.

Till vinrött är silver snyggast eventuellt med gröna stenar.

Om du väljer den grå välj svart, silver, grönt som accentfärger. Ett halsband i silver/vitmetall med rätt stora lysande gröna stenar skulle passa.
Jacka eller schal i svart spets, men jag vet inte hur du känner för svart på bröllop. Enligt sed är det ju tabu. Kollar man in bröllopsbilder på nätet finns en hel del svart på gäster.

Eller så gröna skor, grön väska, en vacker grön schal eller jacka. Kanske något grönt i håret. Kolla in loppisar/låna ihop.

OlgaMaria
2016-08-14 13:14
0

Jag tycker båda är lika bra så jag röstar på den som känns enklast med skor och smycken mm.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
2016-08-14 13:53
0

#13 Jag vill försvara dem båda! Men jag tycker att jag får större självförtroende i den gråa. Jag känner mig längre och sofistikerad. I den röda känner jag mig flickaktig och flirtig. 

Blir spännande att se vad jag hittar idag. :)

#14 Vad för sorts grön tycker du  att jag borde välja isåfall?:) Jag har också lutat mig mot grönt men inte varit riktigt säker på vilken sorts grön.

#15 Tack! Får som sagt se vad jag hittar då jag söker efter skor och accessoarer idag. Det gäller liksom att hitta rätt färg som går ihop med den gråa klänningen, då jag vill pigga upp den lite. :)

OlgaMaria
2016-08-14 13:55
0

Rosa är lätt att matcha med grått och signalerar verkligen fest :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Karmatarerskanise
2016-08-14 14:06
0

Jag hade lätt valt rosa eller turkost

Agafia
2016-08-14 14:08
0

Vad har du för ögonfärg ? Kanske en färg som förstärker den ?

[Devya]
2016-08-14 14:10
0

#17 & 18 Håller med. Det är färger som skulle fungera. Rosa och grått är deussutom en färgkombination jag alltjämt har tyckt är läcker. :)

#19 Jag har gråblåa ögon med lite gult i dem. Helt vanliga men som också gör att grått och blått är definitivt min färg. :)

Fransu
2016-08-14 15:48
0

Jag tycker det var ett svårt val. Båda klänningarna sitter jättesnyggt på dig. Välj klänningen du känner dig snyggast och bekvämast i.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Sindri
2016-08-14 16:08
0

#16 av: Devya Tänker mig smaragdgrönt, men om du gillar rosa och grått så kör på det. Kan se väldigt sofistikerat ut.
Allt beror på hur du känner dig den dan. Hur vill du känna dig på festen?
Ibland kan jag planera festklädsel långt i förväg med accessoarer och allt, och plötsligt när det blir dags att klä sig så blir det nåt helt annat, för att jag bara kände så.

Nu har du två fina klänningar som båda funkar bra så bara känn efter när det är så dags.

[Devya]
2016-08-14 16:15
0

#21 Svårt val absolut. Tack för komplimangen! Det är ju till en fördel att båda klänningarna ser bra ut på mig. :)

#22 Jag funderar på att ta med mig båda klänningarna då jag åker (måste nämligen ta flyget dit, en lång väg att åka), ifall jag ändå skulle ångra mig då jag väl börjar göra mig i ordning. :)

Sindri
2016-08-14 16:26
0

Smart! Och ha så roligt!

[LadyK]
2016-08-16 01:36
0

Gillar den grå klänningen aningens mer än den andra, båda är snygga och sitter snyggt på dig. Jag hade helt klart valt min favoritfärg lila att piffa upp den med. Låter klokt att ta med båda. Hoppas ni alla får en trevlig fest.

[Jennah]
2016-08-16 15:11
0

Vad har du fått för klädkod och hur är gästerna? Den grå ser mer fin ut och den röda mer festlig. Jag skulle valt den grå. Visa baken passar sig sällan på ett bröllop ;) finns massor av sätt att liva upp den på!

Karmatarerskanise
2016-08-16 15:44
0

Hur gör ni när ni har klänning om ni visar baken i en klänning som den lila? ;)

[Jennah]
2016-08-16 16:11
0

#27 Skulle jag bära en så pass kort klänning så skulle jag ha svarta korta leggings under :)

Fransu
2016-08-16 16:24
1

Jag tycker inte klänningen ser så kort ut att det finns risk för rump-chock. Om man inte står framåtböjd utan att böja på benen förstås. Men man får ju anpassa sina "moves" efter sin klädsel.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Devya]
2016-08-16 18:03
0

#25 Tack! :)

#26 Står ingen klädkod på inbjudningen, så jag har ingen aning faktiskt. :) Haha, sant! Jag får helt enkelt inte böja mig om jag har på mig den lila klänningen!

#28 På sommaren ser det nog lite knasigt ut om man har på sig leggings till en klänning. På hösten eller vintern så är det lite mer lämpligt. :)

#29 Tyvärr så är den så pass kort, det fick min kille bevittna då jag testade klänningen och skulle sätta på mig skorna! :)

Karmatarerskanise
2016-08-16 18:10
0

#30 Man brukar dock inte streck och liknande på bröllop ;) Och skorna behåller man på.

Men känns den grå rätt så kör på den.

[Devya]
2016-08-17 07:51
0

#31 Nå, på det senaste bröllopet jag var på så fick jag minsann böja på mig då jag behövde hjälpa bruden (med att ta av skorna, hjälpa med klänningen osv). :)

Det här är också en nära vän som har bett mig att stå vid hennes sida och hjälpa henne. Förhoppningsvis behöver jag inte böja på mig den här gången. :D

Loris M
2016-08-17 08:50
4

Men hur gör ni egentligen när ni böjer er ner så rumpan syns? :-) Jag brukar inte stå med raka ben och sedan böja mig ner, utan böjer knänna först och sedan böjer mig ner lite diskret och samtidigt tänker på åt vilket håll jag ska vända mig. Måste jag böja mig långt ner så böjer jag knänna ännu mer så det nästan ser ut att jag sitter på huk.

Loris M
2016-08-17 11:43
1

OT 

Fattar inte hur jag lyckades stava fel varje gång jag skrev knäna.  ☺️

[Jennah]
2016-08-17 11:51
1

#34 *knänna menar du väl? ;) jk

Loris M
2016-08-17 13:22
0

#35 ☺️😃

[Devya]
2016-08-17 15:08
0

#33 Böjer litegrann, men dock med raka ben eftersom mina knän tenderar att börja protestera då jag böjer på dem. :) Om jag böjer mig på det andra sättet så syns inte rumpan men då säger knäna upp jobbet sitt och det finns en stor risk att jag faller istället. Jag litar inte på mina gamla knän, de har blivit så mycket sämre med åldern! :)