Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 1152 ggr
Mixa20
2016-09-03 16:51
2

Alkohol

Jag är bara en bonusförälder fast jag vill kalla mig för en bonusvuxen åt barnen. Den yngsta ska övningsköra med sin pappa. Inget konstigt med det fast jag tycker att om pappan festade igår från kl 18-01 på natten och det dracks snapps efter snapps och öl efter öl och han vara bra full när jag körde hem med honom. Höll mig till vatten och kaffe. Idag sa han att han skulle övningsköra med sin dotter till en större ort 6 mil bort. Är det ansvarsfullt av honom att sitta bredvid sin dotter dagen efter då det bara gått 11 timmar sedan han slutat dricka? Jag har noll tollerans på alkohol och bilkörning.

[Hayabusa]
2016-09-03 16:56
4

Verkligen inte! I det läget ska man inte köra bil eller övningsköra. Att han sitter bredvid, som handledare, är detsamma - handledaren har 100% ansvar och SKA vara i bästa skick.

Hoseok
2016-09-03 16:58
1

Det är ju till och med olagligt om han har kvar alkohol i blodet, vilket är tveksamt. Men han kanske kan blåsa positivt ändå.

Och även om han inte åker dit så är det fel eftersom han utsätter sig själv, sin dotter och sin omgivning för fara: Vilket också är olagligt. Är ganska säker på att "Jag var stupfull för 11 timmar sedan" går emot en ganska mycket om en olycka skulle ske. 

Om jag vore du så skulle jag prata med både din dotter och han. Förstår att det är svårt och jag vet inte riktigt hur det ska gå till, men de borde verkligen inte ge sig ut på vägen.

Scorpio97
2016-09-03 17:13
0

Jag tycker absolut inte det är okej. Även om han kanske inte blåser positivt, är man oftast trött och seg dagen efter. Det kan påverka minst lika mycket när det gäller hur uppmärksam man är osv.

//Jessie

Mixa20
2016-09-03 20:25
0

Det är ju så jag resonerar! Jag är inte barnets mamma men bryr mig. Tycker att det är oansvarigt gentemot både henne och andra i trafiken. Han har dessutom sovit dåligt och jobbat sedan 6 på fredagmorgon och började dricka 18 och slutade inte föräns 01.00. Sover dåligt och sedan ut med bilen 11 timmar senare. Jag fick ont i magen.

JaguarMkVII
2016-09-04 15:37
2

Det du berättar är i praktiken en beskrivning av rattonykterhet, med viss risk för rattfylla. Han har inte begripit att det juridiskt är han som är föraren och torskar i en poliskontroll.

Sarah
2016-09-04 18:14
0

Inte ok någonstans och det vet de båda om.