Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 5290 ggr
CarolinaHalo
1

Nära vän i destruktiv relation

En av mina närmsta vänner lever sedan flera år tillbaka med en man som behandlar henne obeskrivligt illa. Jag har aldrig träffat honom, då han inte låter henne åka iväg utan honom (de bor 4 timmar ifrån mig), och hon har helt isolerat sig med honom i en stad där hon vare sig har vänner eller familj. Jag får inte hälsa på för honom. Jag och min vän pratar sporadiskt i telefon men om han upptäcker det tar han oftast hennes mobil och lägger på. Alternativt för ett jävla liv i bakgrunden så att vi inte kan prata. Hon säger ofta att hon ska ringa senare, men gör det inte. Jag vet att han slår henne, förstör hennes saker, kallar henne alla nedsättande ord ni kan tänka er, lever på henne, dricker väldigt mycket, äter en del piller och har en del kriminalitet i bagaget. Min kompis är smart och jättefin, och jag har pratat med henne om detta. Hon viftar bort det med att han mår dåligt. Ibland säger hon att hon vill göra slut men inget händer. Vad göra? Vi har känt varandra i 30 år (hela livet) och jag förlorar henne, men främst, jag är så orolig för vad han mer ska göra mot henne och hon verkar inte vara mottaglig för vad jag säger. Råd någon? Kram på er

CarolinaHalo
2

Tillägg: jag har tom funderat på att ta bilen dit och bara tvinga med henne hem. Men jag ringde en kvinnojour och bad om råd och den idén sågades. De sa typ att "då återvänder hon bara, och han kommer att ta ut sina aggressioner på henne så pass att hon kanske inte klarar sig". De har nog rätt tyvärr.

Calcifer
1

Sa inte kvinnojouren vad du skulle göra?

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

_Fisken
1

Om "nån" ska lämna ett förhållande är det ofta svårt pga brist på boende, pengar och andra praktiska saker. Speciellt om det är barn med i bilden. Har hon en "exit" som skulle fungera om hon skulle lämna?

CarolinaHalo
2

Kvinnojouren sa ungefär att man inte kan hjälpa nån som själv inte vill ha hjälp. Det finns inga barn med i bilden, boendet och pengarna är hennes. Han är inte svensk medborgare och skulle inte klara sig här utan henne. Men jag liksom når henne inte.

_Fisken
2

Ok. Då förstår jag läget. Han har en mycket stor motivation att stanna hos henne. Det låter som alkoholist. Hon måste ner i botten innan hon fattar att hon måste sticka - med eller utan pengar o bostad. Usch o fy vilken trist situation.

Sindri
6

Det enda du kan göra är att försöka upprätthålla kontakten med henne så mycket du kan. Påtala att du förstår att relationen inte är sund, att hon inte behöver försvara något, du bara säger vad du tycker, men att du vet hur svårt det är frö Kvinnor att lämna.

Försäkra henne gång på gång om att när hon är mogen så finns du där för henne, och kommer aldrig att döma henne eller predika om ur fel hon gjort.

OlgaMaria
0

Jag hade ändå funderat på att åka och hämta henne. Om hon bara får vara fri från honom i några dagar är chansen stor att hon inser att hon aldrig vill tillbaka dit. Har du någon kontakt med andra av hennes närstående? Isåfall kan det kanske vara bra om ni finns som stöd för varandra ifall du skulle göra något sånt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

_Fisken
0

Sen ringer man kronofogden o begär avhysning….

Agafia
0

Gör en polisanmälan och begär besöksförbud …..

Calcifer
0

#9 Fast om vännen nekar till allt TS säger så görs ingen anmälan.

Agafia
0

Naturligtvis händer ingenting om vännen nekar , varken avhysning eller besöksförbud .

Calcifer
0

#11 Och det låter på TS som att det är vad vännen skulle göra, tyvärr.

Agafia
0

Sorgligt….

Calcifer
1

Ja det är fruktansvärt. Och det är fruktansvärt att det är så otroligt vanligt.

Calcifer
5

Men du, TS, prova skriva inne på misshandel iFokus också! Där är det många med personliga erfarenheter som säkert kan ge dig lite tips och de har även en lista av folk du kan kontakta!

Karmatarerskanise
2

Så länge personen själv vägrar lämna kan man inte göra mer än finnas där. 

Anmäla kan man ju inte göra om vännen inte vill.

[LadyK]
0

Om du vet att han slår henne kan du polisanmäla misshandeln då det faller under allmänt åtal vilket gör att de måste agera i ärendet. Sen om hon nekar kan det ju bli svårt att bevisa något. Men det kan ju vara en väckarklocka för henne.

Karmatarerskanise
4

Det kan också vara det som utesluter dig ur hennes liv. Att gå bakom ryggen ger sällan önskad effekt. Tvärt om får det ofta personen att dra sig mer undan och den som misshandlar blir än mer irriteras och våldet riskerar att eskalerar.

[LadyK]
1

Ingen av vännen eller hennes sambo behöver veta vem som anmält.

Sindri
1

Jag tror nog man skall lyssna på de som jobbar på kvinnojouren. Är inte kvinnan redo och villig att bryta sig ur kan det bara bli värre. Mycket värre.

Man kan visa att man finns, man kan låta bli att fördöma. Man kan aldrig tala om för nån annan hur de skall leva.

Karmatarerskanise
2

#17 Om en åklagare tar på sig fallet blir det ett allmänt åtal.  Men utan bevis eller med nekande offer leder det ingenvart. Det är min upplevelse. 

Visst kan man försöka. Ibland fungerar det säkert.  Men oftast tror jag det får den misshandlade att känna skam samt behov av att skydda sin partner. Och partnern lär anklaga offret och bli värre.

Jag tror det bästa är att offret når punkten genom att man finns där och gör vad man kan för att ge denne viljan och kraften.

cat85
4

Förbered så mycket som möjligt som du kan göra. Hör av dig till ett skyddat boende, eller någon du känner som du litar på som du vet till 100 procent att dit kan hon ta vägen. Gärna i en annan kommun. Det är synd att någon säger att om hon inte vill ha hjälp så kan man inte hjälpa, en privat anhörig har möjlighet att hjälpa på ett annat sätt än myndigheter för myndigheter måste agera på ett visst sätt. Det måste inte du. Att vänta på att hon ska nå botten då kan det vara försent. Hem till dig eller i närheten är inte bra, då kan han lista ut, komma efter och så vidare. Ta reda på så mycket du kan om hur hon ska kunna leva sitt liv efter att hon kommit ur det,  och förbered hur hon ska hantera det som kan bli juridiskt osv efter. Gör inte något bakom hennes rygg. Döm inte det som händer henne och tänk inte att hon har ett val i det här för det har hon inte.  Hon måste se att det finns ett val konkret och vad som händer.

obstitant
1

Bra att fråga folk som kan om råd! Det är en väldigt frustrerande situation att stå nära någon som är i en destruktiv relation och inte klarar av att gå. En av de viktigaste sakerna du kan göra är att finnas kvar. Den som misshandlar försöker oftast isolera sin partner för att få mer makt, och tyvärr är det inte ovanligt att vänner och släktingar inte står ut, försöker tvinga fram ultimatum osv, vilket till slut leder till att isoleringen lyckas. Döm henne inte heller för att hon stannar, utan visa att du förstår att det är svårt, men att du hoppas att hon ska ta sig därifrån - och att du är beredd att hjälpa henne den dag hon gör det, inte minst praktiskt.

Ge henne gärna telefonnumret 020-505050. Det är lätt att komma ihåg, så hon behöver inte skriva upp det, och det syns inte på telefonräkningen. Även om hon inte är redo idag så kanske det kommer en dag när hon tänker att hon kanske ska prata med någon om det ändå.