Vad borde jag göra?
Hej, jag är kvinna i 31 års ålder. Är gift i 8 år med en man som är psykisk sjuk. Alla 8 år var alltid varit upp och ner när det gäller relation mellan oss. Exempelvis igår kväll vi började diskutera om att han inte borde ställa gamla grejer i sovrummet och bam!! Så började det! Hanbörjade hota både mig och mina föräldrar att han skall döda oss, om jag tänker ringa polisen då är jag död. Jag vågade inte utan skrev bara mail till en kvinna som jobbar vid polis myndighet fick ingen svar. Jag är så himla rädd att gå och lägga mig när det är dags. Vet inte om jag vaknar imorgon och kan läsa svar här. Snälla hjälp, några tips???
Du ska inte gå och lägga dig. Du ska gå därifrån och ta dig till polisen och göra en anmälan. Sedan gå hem till någon vän eller dina föräldrar! Sedan tar du med dig familj och vänner och hämtar dina saker.
Du får inte acceptera att han MORDHOTAR dig! Gå. Anmäl. Visa att det inte är ok för fem öre!
Be någon hämta dig om du inte vågar gå ensam.
Mina föräldrar bor inte här. När det gäller vänner…hmmm…ingenvill höra av sig. Befinner sig i en jättejobbigt situationen. Hotar om jag ringer polisen att polisen inte hinner hjälpa mig för att han dödar mig. Är jätterädd…
Bor du i flerfamiljshus så ring på hos en granne och ring polisen därifrån och stanna där tills polisen kommer.
Ta dig där ifrån snarast! Ta dig iväg någonstans som han inte vet vart och stanna där. Kontakta sedan din familj och polis. Men först och främst. Stanna inte! Somna inte! Ta dig där ifrån så fort du bara kan och gå kom inte tillbaka utan sällskap!
Kontakta kvinnojouren så får du stöd!
Först och främst måste du i trygghet! Sedan kan du fundera på anmälningar och annat. Bort där ifrån!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Ring kvinnofrid linjen! 020-505050 Du måste få hjälp med skyddat boende så du kan lämna mannen som inte är bra för dig!
Jag har ringt både kvinnojouren kvinnolinjen och brottsofferjouren ingen svarar! Sägerbara att jag står i kö. Ingen svarar. De har öppet mån-fre. Fattar inte!
#8 Det är inte måndag-fredag idag. Det är söndag.
Men kvinnofridslinjen har öppet alltid. Ring polisen istället. De är dom enda som kan gripa honom.
Stort tack alla för svaret. Äntligen fick jag komma fram när jag ringt kvinnofridslinjen. Hon som jobbar där pratat med mig nästan en kvart och berättat hur borde jag göra. Tack alla.
Ååh håller tummarna för dig! Hoppas du orkar höra av dig här igen och berätta att du är i trygghet osv.
Tack snälla. Det hoppas jag med. Tack alla.
Hur har det gått? Hoppas att du kom där ifrån och är i trygghet nu!
Kram 🌺