Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 6497 ggr
Karmatarerskanise
3

Vilka tider är ok för sms?

Fick ett sms klockan 23 igår av en person som jag inte känner utan vi har haft kontakt pga lägenhetsbyte. Personen ville bara påminna om att jag har glöm några saker i källaren.

Själv skulle jag aldrig skicka något så oviktigt  (menar att det ju inte är som att jag hämtar det mitt i natten) så sent. Man vet ju inte om den man skickar till sover. Och det var ju inte brådskande så jag hade valt nästa förmiddag. 

Nu svarade jag nån timme senare när jag såg det eftersom det kanske var viktigt för dom och det ju förmodligen är ok.

Har ni några gränser på hur tidigt och sent man messar eller ringer ytligt bekanta?

Finns det någon social regel kring det?

Akuta saker har så klart ingen gräns.

JoannaLi
3

Efter 21 och innan 08 brukar jag sätta stopp på ytligt bekanta, om det inte är en konversation som drar över (t.ex. börjar 20:30 och pågår till 21:30). Är det på FB så man kan se att personen är online så är jag mindre strikt, då är det typ 23-05.

Karmatarerskanise
1

#1 Jag känner nog också 21. Och 09 på morgonen. 

Facebook är ju lite annat. Man kan ju stänga chatten om man inte vill bli störd. Det går dock inte att lita på chatten. Den visar ofta fel. Att man är inne när man inte är det och tvärt om.

Telefonen vill många ha ljudet på ifall något akut sker.

[tk1971]
2

Själv har jag min mobil på ljudlöst mellan 22.30 - 06.30. Jag tycker det är mer ok att skicka iväg ett sent sms än att ringa sent. Varför vet jag riktigt inte, det kanske är en rest från den premobila tiden.

Karmatarerskanise
1

#3 Ja hellre ett sms då. Det stör mindre än ringsignaler.

Soligajag1
1

Det blir nog ca 22.00-07.00 , min chef brukar till o med sms:a  vid 23-tiden , men då har jag på ljudlöst , och har till o med somnat, , ser inte messet förrän på morgonen. 

men annars håller jag med dig , , är det inget viktigt så kan man messa nästa dag. 🙂

HH 🙂

Odd
1

Jag både får och skickar meddelanden (sms/kik/whatsapp) oavsett tid på dygnet, tycker inte det stör med en liten 'pling' mitt i natten och är man vaken men inte vill prata kan man bara ignorera det tills senare. Ringer gör jag dock aldrig tidigare eller senare än 09-17.30, om det inte är absolut nödvändigt. Själv går jag och lägger mig vid 18 och vill inte ha samtal strax innan eller efter det, sätter inte telefonen på ljudlöst ifall någon måste nå mig. Har hänt några gånger att det har varit telefonförsäljare som ringer kl 7-9 på kvällen, det fattar jag inte… Kan även tillägga att om jag skickar meddelande tidigare/senare än 09-18 är det bara ett meddelande, spammar inte så att telefonen går 'pling pling pling', det hatar jag när min gruppkonversation på whatsapp gör mitt i natten (andra tidszoner) så den brukar jag stänga av ljudet på i whatsapp's inställningar

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Farwuq
6

Jag har aldrig mobilen där jag sover, om det kommer ett sms så hör jag det inte.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Namiko
1

Jag vill inte bli störd mellan 20-07 just för att jag kan sova på lite olika tider och något av det värsta jag vet är att nästan ha somnat och så piper telefonen, när jag väl har somnat vaknar jag inte av sms så det spelar ingen roll, men samtal vaknar jag alltid av. Jag brukar ofta ha någorlunda koll på när den jag vill ha tag på sover så då håller jag mig till deras tider, annars låter jag det vara mellan 21-09.

Jag har iaf inte en smartphone så det är inget annat som låter på den och surfplattan är inställd så den stänger av notifikationer automagiskt på nätterna så jag slipper tänka på det.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

pyromanen
1

Lämnar mobilen på ljudlös i vardagsrummet när jag gpr o sover. Så sms mm får man skicka när man vill och jag läser det när det passar mig. Om nån av mina nära skulle behöva nå mig på natten får de använda fasta telefonen. Mobiltäckningen dör jag bor är mycket dålig, ibland noll, så behåller fasta telefonen.

Farwuq
1

Jag har inte ens den fasta telefonen eller internet-telefonen inom hörhåll när jag väl lagt mig.

Aleya
1

Stänger av ljudet helt ofta när jag ska sova då får folk skicka vad tusan dom vill. Men jag kan tycka att det är jävligt irriterande när folk ska ha en som psykolog just innan man ska somna och blir förbannad då man inte svarar

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

vendelay
1

Jag stänger av ljud och vibration när jag lägger mig så mig går det att smsa eller lämna meddelanden på telefonsvar alla tider på dygnet. Jag har alldeles för många som hör av sig från olika tidzoner osv som jag inte förväntar mig ska tänka på vad klockan är hos mig, så.

Själv smsar jag nog lite när som helst. Försöker att inte smsa mitt i natten (typ 01-04) men det beror på vem jag pratar med också.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Surpan
1

Sms får skickas när som helst. Jag har min telefon på ljudlös och vaknar inte av vibrationen. De flesta jag känner stänger av ljudet eller använder nattläge på telefonen när de sover.

/Surpan

Maria
3

Jag stänger aldrig av ljudet för jag vill att nära och kära ska kunna ringa eller SMS:a när som helst i fall det händer något.

Jag har heller ingen annan som skulle få för sig att ringa eller messa sent.

Själv så har jag nog gränsen 22.00 på kvällen och 10.00 på morgonen.

/Maria

Agafia
2

Jag påbörjar inga telefonsamtal efter kl.21.00 och jag vill inte att någon ringer mig efter kl.21 heller .

Odd
2

Det hade varit praktiskt om man bara kunde stänga av ljudet på sms/meddelanden men inte ringsignal, så man kan sova ifred men om något händer kan folk ringa

Maria
1

#16 Ja det hade varit toppen.

/Maria

[xMondSy]
1

Jag stänger av ljudet helt på mobilen, så folk får skicka och ringa hur mycket de Vill.

fruktgumman
1

Jag skulle själv aldrig sms:a efter 21 eller före 09 om det inte är bråttom. Ställer in mobilen på ljudlös före läggdags. Sen har vi ju fast telefon också så händer det något på natten så är det bara för nära och kära att ringa.

Maria
1

Ja har man fast telefoni så kan man ju ta bort ljudet på mobilen.

/Maria

Farwuq
2

Det bästa vore om det var selektiv avstängning för ljud. Så att bara "godkända" kunde ringa och sms:a efter en viss tid.

[Devya]
1

Jag tycker inte att man ska texta efter 18.00, åtminstone inte jobbsaker.  Kvällarna ska vara fri från sådant.

Om det är från någon ytlig bekant så sätter jag gränsen vid 20-tiden.

citytjejen
4

För sms tycker jag att det inte finns någon olämplig tid för att skicka. Förutsätter att folk oftast har mobilen på ljudlöst/vibration om de ska sova eller vill vara ostörda.

/Christina

Surpan
3

#21 Det finns på många telefoner. Brukar kallas nattläge eller mötesläge. På min telefon heter det "stör ej" och jag kan välja vilka personer som får komma fram, och schemalägga mellan vilka tider. Sambon har nattläge på, då släpps bara samtal fram om man ringer två gånger i rad.

/Surpan

Farwuq
1

👍🌺

Scorpio97
1

Jag undviker att skicka sms/ringa före klockan 09-10 på morgonen, och efter 19-20 på kvällen när det gäller bekanta. Med viss anpassning till vem det är. Måste jag höra av mig till en lärare, eller något annat skol-/jobbrelaterat skulle jag undvika att göra det efter normal arbetstid och om jag kan så tar jag hellre sånt via mejl. Det känns mer okej att skicka mejl sent och personen kan svara när det passar h*n. 
Är det någon helt okänd skulle jag köra på en tid där dom flesta är vakna, alltså på dagen. 

När folk ska höra av sig till mig brukar jag säga att dom får göra det vilken tid dom vill. Jag har alltid ljudlöst på mobilen och vaknar inte av vibrationerna såvida personen inte ringer flera gånger. Ringer någon upprepade gånger är det förmodligen viktigt, och då är det ju bara bra om jag vaknar. 

Med familj och vänner anpassar jag mig efter vad jag tror passar bäst för dom. Exempelvis så jobbar min bror natt, och då är det bättre att höra av sig mitt i natten än på dagtid om man inte vill störa.

//Jessie

[Thiah]
1

Jag har stör ej på under kvällar och nätter. De nr som så går igenom är mina föräldrars, kollegornas , makens och enstaka vänner. Resten förblir ljudlöst. Eftersom jag kan behöva ändra min arbetstur om någon blir sjuk under natten så skulle jag aldrig våga ha telefonen långt bort. Däremot är det som sagt stör ej läget som gäller. Då får jag stjärnmärka alla jag vill tillåta.

Jojaton
5

För mig är själva grejen att man ska kunna skicka sms när som. När det gäller folk jag bara känner ytligt brukar jag låta bli att starta en konversation mellan 21/22-08. Brukar ha min mobil på nattläge - skulle jag glömt det får jag skylla mig själv om jag störs av ljudet.

Johanna - Instagram

[Devya]
4

Kom ihåg att fast personen ni skickar sms till kan ha telefonen på ljudlös så ger det inte ett bra intryck av er om ni skickar sms sent på kvällen/natten. Jag ser fullständigt ner på de klienter som skickar sms till mig efter 21. Jag tappar helt enkelt respekten för dem.

Vissa kan faktiskt inte ha sin telefon på ljudlös bara för att påminna er som tycker att man ska skylla sig själv om man inte har telefonen på ljudlös.

Jojaton
5

#29 men det beror väl på vilken relation man har till den som skickar/den man skickar till? Jag reagerar inte om min bästa kompis skickar ett sms halv tolv på natten, men hade någon smsat om lägenhetsbyte (som i #0) halv tolv hade jag nog höjt ett ögonbryn.

Johanna - Instagram

Elsaharr
1

Vissa personer har jag kommit överens om att de kan höra av sig när som helst på dygnet om det är något. Det är mina 5 närmaste vänner och killen, men skulle ärligt talat inte bry mig så mycket om någon annan skulle skicka sms under natten då jag inte vaknar lätt alls. Sms och samtal brukar jag ofta få sena kvällar, men mest på helgerna. Två gånger har jag fått samtal från en av mina närmaste vänner mitt i natten, och ena gången handlade det om att hon bara ville ha nån att prata med när hon skulle gå hem från en fest klockan tre på natten och andra gången var hon väldigt nere och ville prata med mig. Skulle dock inte tycka detta var ok om vi inte gjort klart för varandra att man får ringa eller smsa när som helst. Själv skulle jag varken ringa eller smsa någon jag inte har denna överenskommelsen med 21:00 - 08:00 om det inte är något akut.

Zingo ;D

[Devya]
2

#30 Visst beror det på vilken sorts relation man har till personen ifråga.:) Jag ville bara poängtera att det är inte alltid ok att skicka sms närsomhelst bara för att man tycker att folk borde ha telefonen på ljudlös.

Om det handlar om ytligt bekanta, kollegor eller chefen så tycker jag att man borde vara väldigt försiktig av sig. Jag personligen accepterar inte att min chef eller mina klienter kontaktar mig efter 18.00 på kvällen. Jag finner det väldigt oprofessionellt. Då jag är ledig så är jag ledig och vill absolut inte störas av sådant som definitivt kan vänta tills nästa dag. Det finns inget som inte kan vänta tills nästa morgon. Jag fick nyligen prata med min chef om en klient som messade mig 20.00 på kvällen om jobbsaker. Jag fann det oacceptabelt och nu är det fixat.

VästkustFia
1

Efter ca 21 kan jag bara tänka mig att messa ett fåtal närstående som jag vet också är nattugglor.

Jag har inget emot att få sena sms eftersom jag sällan somnar före två. Men telefonsamtal orkar jag inte med sent på kvällen om de inte är verkligt nödvändiga. Gör som många andra och sätter telefonen på ljudlös när jag lägger mig, om det inte är något särskilt som gör att jag behöver kunna nås direkt när som helst.

[silkesnosen]
1

#21 Min telefon har en funktion som stänger av alla ljud 22-07. Sedan har jag valt personer som ändå kan nå mig. Det handlar då om nära vänner och familj. De skulle aldrig ringa om det inte var viktigt efter 22 på kvällen.

[LadyK]
1

22-07 stänger av ljudet på mobilen med inställningen endast prioriterade till nästa larm vilket innebär att jag inte störs av något förutom sms och samtal från de jag själv valt. Kan ju vara viktigt om exet barnen mamma eller så ringer. Har faktiskt jobbet också som prioriterade då det kan hända att vi rings in akut.

Everlyn
5

Har aldrig ens tänkt på att det kan vara ohyfsat att smsa folk vissa tider.. att inte ringa folk mitt i natten förstår jag, men sms? 
Och om folk hör av sig till mig  fyra på morgonen tex är inget som stör mig heller, bara dom inte förväntar sig svar för ibland kan det ju hända att jag sover! 😃

[Devya]
1

#36 Vissa stänger inte av sitt ljud och därmed kan de vakna till av att någon textar dem något som kunde gott ha väntat tills nästa dag.

Förut var jag tvungen att ha på ljudet på min telefon pga arbetet. Jag kunde alltså inte ha av ljudet och jag hade då endast en äldre nokia telefon så fanns det ju inte särskilt många inställningar. Det här var förra året.

Pytteliten
4

Jag ser det som respekt att skicka SMS istället för att ringa. Ett samtal kan störa när man än ringer (själv sover jag gärna en stund på dagen om jag får chansen, en del jobbar natt o s v). Man måste ju faktiskt inte svara på ett SMS när man får det, man kan svara när det passar en själv 😎. Ska man inte kunna skicka SMS när som helst så ser jag inte skillnaden med mail. De flesta har även mailavisering i mobilen. 

Med dagens teknik har man alla chanser att själv se till att inte bli störd om man nu anser sig bli det, så jag tycker att ansvaret vilar på mottagaren.

[Devya]
5

#38 Inte alla har moderna telefoner vilket man bör hålla i åtanke om man skickar sms till folk man inte känner särskilt väl.

Så nej, ansvaret vilar inte på mottagaren. Ansvaret ska definitivt hamna på den som skickar och så pass mycket kan man väl respektera den person man vill ha kontakt med?

Pytteliten
6

Jag tror att det är en försvinnande liten del av de som lever med sin mobil dygnet runt, d v s skulle kunna bli störda av meddelanden på olämpliga tider, som inte har en smartphone!

Mör mig känns det självklart att om jag inte vill bli störd så får jag se till att jag inte blir störd. Det är ju jag som drabbas, eller hur! Annars lägger jag ju mitt välmående i händerna på precis vem som helst, inklusive totala främlingar.

Zadeira
3

Jag har i princip alltid telefonen på ljudlöst (har bara på ljudet när jag väntar viktiga samtal) så jag bryr mig inte om när man ringer eller sms:ar mig oavsett vilken relation vi har. Jag svarar när det passar mig helt enkelt. Oftast försöker jag själv ringa/smsa mellan 07-22 om jag inte känner personen väl för det är oftast de tider jag själv svarar minst på samtal och sms från folk som inte är mina närmsta.

Jag som avsändare vet inte alltid vilka tider som folk sover, vilar, jobbar, äter och är tillgängliga eller otillgängliga. Så då går jag i första hand efter vad som passar mig bäst och när jag är tillgänglig. Jag antar att andra gör likadant. Sen är det upp till mottagaren att se till att när den är inte vill bli störd så stänger den av ljudet/telefonen eller liknande.

För mig är det självklart att det är mitt eget ansvar att inte ha telefonen som störande moment om jag inte vill det, dvs mitt eget ansvar att göra mig otillgänglig om jag inte vill att folk ska störa mig. Om det innebär ljudlöst, lämna telefonen i ett annat rum eller stänga av den spelar ingen roll, men för mig är det självklart att den som inte vill bli störd är den som också ser till att stänga telefonen för samtal/sms man inte vill ta emot.

Karmatarerskanise
3

#38-40 Förstår inte den inställningen alls. Tycker det är hemskt respektlöst. Skulle det vara jobbigt att låta bli att skicka sms sena kvällar och nätter då de flesta sover?

Det är inte mitt ansvar att se till att jag inte blir störd. Jag väntar mig att folk visar mig den respekten. Som tur är gör folk jag känner det.

Zadeira
7

#42 Ja fast i TS pratade du ju om ytligt bekanta och nu i #42 skriver du om folk som du känner. Jag tror att skillnaden där är att folk som du känner också känner till dig och de tiderna du normalt inte vill bli störd och då respekterar dina önskemål, medan folk man inte känner så väl kanske inte alls känner till att du har önskemål om tider man inte hör av sig på. Att det inte är brist på respekt utan brist på insikt.

Det är självklart stor skillnad på att höra av sig om man VET att personen inte vill bli smsad eller uppringd efter vissa tider eller om man helt enkelt inte vet om det och istället tror att alla personer är lika öppna för kommunikation dygnet runt som man själv är.

Karmatarerskanise
5

#43 Jag tycker det hör till vanlig vett och etikett att inte kontakta folk sena kvällar och nätter. Det innefattar ringa på dörren, ringa i telefon och smsa.

Tråkigt att folk tappat det idag. Förr var det en självklarhet.

Pytteliten
4

Förr fanns inte möjligheterna SMS eller mail.

Karmatarerskanise
3

#45 Vad spelar det för roll? Sms stör precis som samtal. Mejl är något helt annat. Det går inte till telefonen som samtal och sms även om vissa har avisering på det.

Märkligt att man idag tycker man är så viktig att man inte kan vänta till vettiga tider. Och att sitta och försvara det..

Zadeira
2

#44 När menar du med förr?

Tror du inte att mycket av det du beskriver där handlar om att vi nu lever i ett i princip konstant uppkopplat sammhälle? Där man i princip alltid har möjligheten att kontaka någon, exempelvis är det alltid någon vaken om man går in på internet oavsett tid på dygnet. Det är enkelt att skicka iväg ett mail eller ett PM när som helst under dygnet. Det är enkelt att skicka iväg ett sms när som helst på dygnet.

Förr fanns det i princip bara hemtelefon. Då var båda parter tvunga att sitta hemma och man pratade på helt andra sätt. Idag är vi i princip alltid nåbara, de flesta av oss i alla fall. Telefonsamtal, sms eller meddelanden går i princip alltid fram och många svarar oftast vart man än är eller gör. Det gör säkert att många tänker som så att det är upp till mottagaren att se till att inte ha telefonen på om det inte passar, oavsett tid på dygnet.

Med all denna konstanta uppkoppling och alla dessa miljoner nya sätt att kontakta folk tror jag det är rätt naturligt eftersomförutsättningarna ändras så gör också "reglerna" det.

Sen visst borde folk ha vett att inte tro att alla är vakna hela nätterna eller vill snacka med folk när som helst.

Karmatarerskanise
4

#47 Förr när man använde fast telefoni.

Att vi ständigt är uppkopplade och går att nå är en sak. Att man inte respekterar andra en helt annan.

Bara för att något går att göra betyder det inte att man bör.

Lia
5

Jag tycker att alla tider är okej att skicka sms. Störs man av sms får man antingen lägga mobilen i ett annat rum, stänga av den eller sätta telefonen på ljudlöst eller vibrationslöst. Känner jag inte personen däremot brukar jag försöka höra mig mellan 8-21, för deras skull.

Zadeira
3

#48 Som du sa: att vi ständigt är uppkopplade och går att nå är inte samma sak som att man inte respekterar andra. Men jag tror att för många människor är det en förklaring till att de gör som de gör. För att de helt enkelt inte tänker på att andra kanske har andra önskemål om när eller hur kontakter bör ske.

Det behöver inte vara respektlöshet (för mig är respektlöshet när man medvetet kör över nån uttryckta vilja) utan kan faktiskt vara ren och skär brist på insikt i den andra personens önskemål.

Karmatarerskanise
2

#50 De flesta har jobb eller skola och då borde man ju faktiskt förstå att de flesta sover om nötterna ;) Och att det varken är lönsamt eller respektfullt att störa då.

Jojaton
5

Fast jo det är väl ens eget ansvar att ta bort störningsmoment om man inte vill bli störd? Sen kan det visst vara respektlöst att skicka ett oviktigt sms sent på natten - men det är fortfarande mitt ansvar att se till att jag inte har störningsmoment när jag ska sova tex. För några år sedan jobbade jag mycket nätter och kunde sova till efter lunch. Då kan jag ju inte bli sur för att andra skickar sms/ringer på förmiddagen? Får ju bli sur på mig själv för att jag inte stängde av ljudet.

Johanna - Instagram

Karmatarerskanise
1

#52 Nej jag anser inte att det är mitt ansvar att se till att jag inte blir störd de timmar som man vanligtvis sover. Däremot om jag hade jobbat natt blir det en annan sak.

Zadeira
3

#53 Och det är ju här vi ser hur olika folk tänker och därför troligtvis också varför vissa inte bryr sig om tider man smsar medan andra gör det, och varför denna diskussionen ensa behöver komma upp. Det finns inget rätt eller fel, bara olika tankar och alltås olika sätt att "göra".

Om det är så noga för någon att folk inte ska störa men man ändå ska ha telefonen på ljud (exemeplvis nu) så får man ju i så fall berätta för alla som har ens nummer att de inte ska ringa mellan vissa tider för att man anser det respektlöst. Eller riskera att folk inte ser på saken på samma vis och alltså smsar när det passar dem.

Maria
1

Ingen av mina kära/vänner och bekanta skulle SMs:a sen kväll/natt/morgon. Jag gör inte det själv heller.

Men som sagt så har jag ljud på för jag vet att det då är något akut och då vill jag kunna svara.

/Maria

Karmatarerskanise
4

#54 Då är det inte fel att ringa främmande 01.00 heller enligt dig då?  Eftersom den som ringer tycker det är ok.

[djustus]
1

För en sån sak..nej 22.00 e min gräns..och vid 07 . Hade en försäljare som  ringde 23.30 ..vet inte vad han skulle sälja ..hann bara till ämnet sen bad jag honom att aldrig ringa mer…typ;)

[Devya]
4

Just pga att det finns olika åsikter om det här, betyder det inte att man kanske ska tänka efter nästa gång man vill skicka ett sms efter 21.00 till någon man känner lite ytligt, istället för att tänka han/hon får skylla sig själv om han/hon har ljudet på telefonen?

Det är ju såklart att man kan skicka ett sms lite senare på kvällen om man vet att det är ok för mottagaren. Känner man varandra så vet man oftast av gränserna, men de här gränserna känner man kanske inte till med en ny bekantskap.

Det handlar fortfarande om vett och etikett oberoende. Väldigt tråkigt om många bara antar att folk har moderna telefoner och borde ha "vett" att ha telefonen på ljudlös. 

Jag fick faktiskt avhålla mig från att skriva sent på kvällen/tidigt på morgonen på fb till en viss specifik person eftersom jag visste att hon brukade vakna till av "notifications" från fb. Hennes telefon strulade och hon kunde inte fixa det (ingen annan heller av hennes teknikkunniga vänner). Jag hade tidigt på morgonen en gång skickat text åt henne på fb och blev förskräckt att höra nästa dag att hon hade vaknat upp av det. Då kom förklarningen och hädanefter gör jag det inte mera.

Jag vet inte hur det är med er men jag får väldigt dåligt samvete om jag har råkat väcka upp någon på det här viset (fast man tycker att fb borde vara helt ok!). Jag skulle därmed aldrig chansa och skicka sms sent på kvällen till någon jag inte kände väldigt bra så att jag vet dens rutiner. Jag tycker verkligen INTE att personen får skylla sig själv. Människor som skriver så låter så otroligt respektlösa att jag tappar hakan.

Zadeira
1

#56 Jag tycker att det är dumt att göra det för att de flesta sover vid den tiden, men att lägga nån värdering i rätt eller fel vill jag inte göra. Det är tanklöst och korkat, det säger jag inte emot. Men sen skiljer jag väldigt mycket på sms och ett telefonsamtal. Det kanske inte framgått och troligen är det för att ja i princip aldrig tar telefonsamtal eller ringer själv, utan föredrar sms-konversation alla gånger.

Karmatarerskanise
0

#59 Har lite svårt att förstå hur något korkat inte kan vara fel ;)

Zadeira
1

#60 Korkat kan ju vara fel och fel kan ju vara korkat, men det är inte så att det hänger ihop alltid.

Korkat betyder för mig ogenomtänkt och inte intelligent/smart. Fel betyder enligt mig orätt, inkorrekt. Dvs inte nödvändigtvis samma sak även om de kan gå hand i hand.

Så om någon ringer mig kl 01 tycker jag det är korkat och icke-intelligent eftersom de flesta borde förstå att man sover då, men det behöver inte vara fel/orätt eftersom personen troligen bara inte tänkt till.

Om jag däremot på förhand talat om för personen att jag inte önskar bli störd mellan 21-07 så begår ju personen ett fel om denna medvetet bryter mot mina utryckta önskningar.

Så tänker i alla fall jag Hera 🙂

Karmatarerskanise
0

Ja vi tänker olika helt enkelt :)

alicetrött
0

21-10 för ytligt bekanta. Att någon är obetänksam och ringer vid 22 på kvällen eller vid 9 på morgonen kan jag ha lite förståelse för. Att någon har mage att höra av sig tex kl 01 på natten till en ytligt bekant finner jag inte ord för. Fruktansvärt ointelligent, korkat OCH Fel är det.

Och jag vaknar av sms på natten likaväl som jag vaknar om telefonen ringer. Och sedan har jag lika svårt att somna om oavsett om det "bara" var av ett sms jag blev väckt. Det kvittar liksom för konsekvenserna för mig blir desamma.

Fridaaaa
0

Jag ringer inte före kl9 om jag inte vet att personen är uppe innan, och inte efter kl 21. Sms däremot kan jag skicka till runt 22.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kalli
6

Jag ser ju hellre att någon ringer kl. 23 än kl. 9 på morgonen. Det är väl det som är det stora problemet, att alla är olika.  SMS stör mig personligen inte, oavsett tid. Försöker dock avstå att skicka/ringa allt för sent, med resultatet att jag glömmer av det helt - så det är väl lite pest eller kolera om det är något viktigt som måste fram. :)

Karmatarerskanise
0

#65 Det är lätt att glömma ja :) Därför ställer jag larm med påminnelse ;)

[Forest]
0

Inte läst andras inlägg. Vi ringer inte till andra efter 20.30  på vardagar det gäller även sms. Är det familjen eller mycket bra vän så kan det vara lite senare men inte mycket. Vi går och lägger oss tidigt då vi jobbar :)

JazzBass
5

Jag bryr mig inte om det kommer nåt sms sent på kvällen. För mig är sms för icke-akuta ärenden, så om jag känner för det kan jag gott lämna telefonen orörd om jag inte har lust att kolla upp vad det var som dök upp precis när jag somnat. Sover jag djupt vaknar jag dessutom sällan av att telefonen plingar till. Själv undviker jag dock att skicka sms alltför sent (typ efter 22:00), men om jag tycker ärendet är tillräckligt viktigt så skickar jag det ändå även om det inte är superakut, för att skicka bollen vidare. Skulle inte ställa in en påminnelse för att skicka ett sms senare, hela poängen med sms är ju att de inte ska störa lika mycket som ett telefonsamtal. Stör man sig verkligen på dem tycker jag man gott kan aktivera stör ej-läget i telefonen eller så, så kan man läsa eventuella sms på morgonen när man vaknat istället.

Personligen stör jag mig allra mest på onödiga reklammail och -sms som dyker upp längs med dagen och stjäl min uppmärksamhet. Skulle önska att man kunde stänga av aviseringar för all form av reklam som skickas till en. Långa messengerkonversationer som slår igång kl 23:30 är inte heller så jättekul alla gånger heller, när telefonen plingar till och burrar på för varenda meddelande som kommer och man själv förväntas delta i diskussionen. Händer relativt ofta i de band jag spelar i… 😕

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inaarah
8

Jag kunde verkligen inte bry mig mindre om jag får sms på kvällen eller natten. Den mesta kontakten jag har med min familj och mina vänner sker mellan kl 20 och 00, just för att vi lever olika liv och bor på långt avstånd. Kvällstid är den tid jag har att avsätta för att faktiskt ha kontakt med mina nära och kära - på dagarna är jag upptagen med studier, jobb, träning och annat. Med andra ord har jag inga problem att svara på vänners sms vid tolvtiden på natten. Jag räknar med att de stänger av ljudet om de störs av smssignaler, och om de inte vill ha sms så sent så antar jag att de hade sagt till. 

Däremot gör jag ju skillnad på privata relationer och andra kontakter. Om jag behöver höra av mig till min chef gör jag det på kontorstider i respekt för hens privatliv. Samma sak gäller min hyresvärd eller om jag ska kontakta någon som lagt upp en blocketannons. I sådana fall tycker jag man hör av sig senast kl 20-21.

Zelmabus
0

Ytlig bekant absolut ej efter kl 22, jag brukar hålla mig till kl 20 om det ej är väldigt akut. Messenger samma tid förutom min närmaste, där skriver vi när vi vill för båda vi två har alltid på ljudlöst på kvällarna

[Tuulikki]
0

Ytligt bekanta kan inte förvänta sig svar efter kl 20 vare sig det gäller samtal eller sms. Det är OK att skicka sms från kl. 9 på morgonen och framåt, men helst inte ringa innan kl 11.

Familj & vänner kan höra av sig när de vill. Jag har ingen som helst dygnsrytm så det är som ett lotteri att smsa/ringa mig, man vet inte när jag svarar🤐 Jag vet däremot vilka tider de sover och hör inte av mig då.

Vanja
0

Jag skickar inte sms efter elva alls. Om det är något akut kan jag skicka efter klockan tio, men helst skickar jag inte ens efter det. Och har klockan passerat elva så tänker jag inte ens tanken. 

Däremot så får människor skicka sms när de vill till mig, jag sover alltid med ljudet av så jag vaknar inte av det.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Rebexi
2

Jag tycker att det inte finns några sociala regler för när man kan skicka sms eller ringa på en mobil för att det är så lätt för mottagaren att bestämma när den vill bli nådd. Man kan helt enkelt stänga av mobilen eller sätta den på stör ej :) Helt annan sak än med fasta telefoner

Karmatarerskanise
3

#37 Som du ser i tråden kan inte alla stänga av ljudet eller mobilen. Och som du ser finns det tydligen saker att ta hänsyn till.

Pytteliten
12

Fast Hera, du börjar den här tråden med att fråga vad vi tycker. Sen är alla svar som inte överensstämmer med din åsikt fel…

Jag vidhåller fortfarande att det är varje persons eget ansvar att inte låta sig styras av sin mobil. Fast många inte vet det är det faktiskt till och med  tillåtet att inte svara om det ringer. Helt oavsett tid på dygnet 😃!

Karmatarerskanise
0

#75 Ja jag tycker det är fel att inte respektera andra. Jag frågade efter era åsikter och har fått dom. Och tycker det är tråkigt att en del trots förklaringar anser att det är helt ok.

Rebexi
0

#76 Jag tycker det blir helt annorlunda om man vet att en person måste ha på mobilen eller störs av den lätt. tex så vet jag att min bästis brukar kunna störas av det, så försöker att komma ihåg det så gott jag kan och skickar istället via FB (som jag vet är ok, kanske stänger hon av internet eller nått). Men det får man lära sig eftersom.

Karmatarerskanise
0

#77 Men om man inte vet är det jag syftar på.

Rebexi
1

#78 Och det var därför jag skrev att man lär sig eftersom :) Samma sak som om jag skulle jobba natt och måsta sova på dagen, eller om man inte vill bli störd medan man jobbar, alla har olika tider de inte vill bli störda på.

Jojaton
5

#78 Men det är ju inte heller någon (inte många iaf) här som skickar sms till någon de inte känner kl 2 på natten. Problemet är väl att alla har lite olika syn på när det är för sent att skicka till någon de inte känner så väl. Vissa här tycker att det är oacceptabelt att skicka sms efter sju på kvällen medan andra tycker det är ok till tio. I mitt liv funkar det inte att ha allt avklarat på kontorstider för jag jobbar då, jag har oftast bara ordentligt med tid på kvällarna - men att kalla mig respektlös för det tycker inte jag är schysst. Skulle någon störas av att jag skickar sms får de väl säga det - jag kan anpassa mig men måste ju utgå från vad som passar mig.

Johanna - Instagram

Karmatarerskanise
0

#89 Jag kallar handlingen respektlös. 

De flesta borrar inte heller i väggar efter 22 i flerfamiljshus.  För man förstår att det inte är ok att störa så sent. Jag ser ingen skillnad på sms.

Zadeira
1

#81 Fast det brukar finnas regler för när man får lov att föra ljud i flerfamiljshus. Det finns ju inga uttalade regler för när man får sms:a/ringa.

Karmatarerskanise
3

#82 Ja. Och reglera finns ju just för att inte störa. Då kan man ju kanske tänka på att det är en bra riktlinje att gå efter gältande bekanta och folk man inte känner så bra. Istället för att anse att man minsann har rätt att skicka när som helst och att det är mottagarens fel om den blir störd.

Vett och etikett.

Rebexi
8

#81 Tycker det är skillnad mellan att borra och leva om i Flerfamiljshus för att då har grannen inget sätt undvika att bli störd, men de flesta (såklart inte alla) kan stänga av mobilen, ha på ljudlöst eller "stör ej". 

Men såklart så tänker man sig för lite om det är sent innan man ringer/smsar, men eftersom alla tycker att "sent" börjar på olika tider så blir det omöjligt att komma på nått alla gemensamt tror jag.

Tänk om jag skulle vilja prata eller hänga typ kl 22 på kvällen men inte hör av mig till nån för att visa "vett och etikett" sen så sitter en av mina kompisar själv hos dom och tänker samma sak, det skulle väll allt vara synd ;)

[SuperNaturalBeing]
8

#81 jämför du seriöst ljudet av någon som borrar med ljudet av att få ett sms? Ett sms hör man ju knappt om man befinner sig i ett annat rum än mobilen.

Inaarah
6

Precis som flera har varit inne på tidigare så är ju tiden där något är "för sent" relativ, och skiljer sig från person till person. Att dra en generell riktlinje är ju svårt i så fall - speciellt eftersom alla jobbar olika tider och tar privata kontakter utanför jobbet. Och till skillnad från borrning i lägenhetshuset så är mobiltelefonanvändandet man KAN styra över. Vill du inte bli störd stänger du av ljud, stänger av telefonen eller lägger den i ett annat rum. Vill du kunna bli kontaktad av någon särskild men inte bli störd av sms från vem som helst så finns det inställningar för det också. Självklart bör man se till vett och etikett men i det här fallet anser jag att det är upp till var och en att ta bort störningsmomentet om det är problematiskt. Det finns väl utvecklade funktioner för den sakens skull så jag har väldigt svårt att se problemet i det.

Carrosh
0

22 är absolut sista gränsen, men vid 21 skulle jag säga nu, och har sagt till flertalet av de som hört av sig efter det klockslaget. Det är ok, om man är säker på att jag är ledig dagen efter, att skicka sms (men det gäller väl i princip bara familjen då). Men har fått ta diskussionen ett par gånger med några personer som skriver sms som är totalt oviktiga efter 21 på kvällen. Skickar någon ett sms efter 21 nuförtiden med bara texten "Hej, görs?", som det så ofta bara är, så svarar jag lite syrligt "sover" och en arg smiley, sen tar jag diskussionen dagarna efter med personen.

Dock finns det ju några som man får säga åt ideligen om den saken, och som man slutat svara på. Skriver de t.ex. på Messenger sent på kvällen så svarar jag inte. De ser ju att jag läst, men de fortsätter sällan skriva om jag inte svarar.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Devya]
3

#86 Inte alla har sådana inställningar på sin telefon. Min mamma vet inte heller hur hon ska göra för att få de där inställnigarna i bruk  och hon måste ha på telefonen ifall någon  behöver få tag på henne asap.

Så att börja anta att alla människor har en modern telefon och kan hantera den är nog inte det smartaste. Om du känner  personen och vet hur läget  är så ok men om inte så bör man passa sig. Vett och etikett, det är inte svårt.

Karmatarerskanise
2

#85 N del som jag måste ha telefonen i sovrummet eftersom det är min väckarklocka. Så jag jämförde själva grejen med att inte störa.

Odd
11

Vi kan ju komma överens om att sluta skicka sms helt och hållet och skicka brev istället, så blir ingen störd.

Karmatarerskanise
5

#90 Eller så behöver man inte överdriva.  Bara respektera folk under de timmar som de flesta sover. Kan inte vara så fruktansvärt jobbigt att inte störa folk man inte känner väl då.

Rebexi
2

Jag undrar lite hur mkt folk ens skickar SMS sent på kvällen? Är det verkligen ett så stort problem? Förutom vänner så brukar jag då inte få sena sms (förutom vid midnatt när man fyller år eller nyår :p ) Får man ett typ var varannan kväll/natt kan jag ju förstå att det blir ett problem.

Zepp
5

SMS bör skickas mellan klockan tre till fem på natten!

Dvs ingen j'vel vill ha störande SMS när man är vaken.

Då är det bättre att man får kika på dessa efter frukost.. eller Lunch när man slår på telefonen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[LadyK]
2

Med tanke på att alla jäkla reklamsms/sms om ny faktura mm mm kommer mitt i natten (mindre trafik på nätat då) så stör inte sms mig alls. Jag kan som sagt stänga av alla aviseringar utom från de jag själv väljer på natten gör det om jag verkligen vill sova annars inte.

Inaarah
4

#88: Absolut, jag har full förståelse för det. Då finns nästa lösning: att säga ifrån om det upplevs som ett problem. :) Jag åsyftar snarare på att det är omöjligt att dra en generell tidsgräns och att det är svårt för alla att förhålla sig till den. Om man inte ska få smsa efter 20.00 skulle jag tyvärr inte ha någon kontakt med mina vänner och familj. Sedan tänker jag att det gäller en fingertoppskänsla. Om jag vet om att någon har en gammal telefon och att personen inte vill bli störd så hör jag SJÄLVKLART inte av mig sent. Men till vänner och familj som samtliga har smartphones så har jag, faktiskt, mycket svårt att se varför der skulle vara ett så stort problem att inte höra av sig så sent.

Karmatarerskanise
0

#94 Reklam och fakturor får jag som tur är på dagen.

Angelfish
3

Ni som tycker att det är ok att skicka sms närsomhelst, gäller det alla? Både nära vänner/familj och ytligt bekanta?

Själv tycker jag det är stor skillnad på nära vänner/familj och andra. Nära vänner/familj vet jag i stort sett vad dom tycker när det är ok att skicka sms. T.ex. jag vet när min bästa vän har jobbat natt så då skulle jag aldrig skicka ett sms före kl 15. Osv.

När det gäller alla andra så skulle jag aldrig skicka efter 21 eller före 9 om jag inte redan visste att det var ok, t.ex. att dom sagt att det var ok att skicka sms vid en viss tid.

(Ovanstående gäller inte om det faktiskt skulle gälla nåt livsviktigt. )

Zadeira
1

#97 För mig spelar det ingen roll vem det är, de får gärna smsa mig när som helst på dygnet för jag anser att det är upp till mig att stänga av ljudet på telefonen om jag inte vill bli störd. Själv smsar jag inte folk mellan 22-07 om jag inte redan på förhand vet att det är okej eller att det är viktigt.

TS ursprungsfråga var ju angående folk man inte känner. Tror den största skillnaden är att med folk man känner vet man ofta ifall de inte vill ha sms/bli uppringda vissa tider på dygnet och då låter man bli. De man inte känner vet man inte på förhand hur de ser på det här med tider, men jag tror att vi alla är överens om att ingen smsar eller ringer någon bara på ren jävleskap efter eller innan vissa tider på dygnet utan bara för att man rent av lever olika sorters liv.

Karmatarerskanise
2

#98 Jag skulle snarare påstå att det är för att man inte tänker.

Zadeira
9

#99 Nu tycker jag du drar alla andra än dig och de som tänker som dig över en kam.

Karmatarerskanise
1

#100 Ja. Det är den enda anledningen jag kan se. Att man inte tänker på när människor vanligtvis sover.

Jojaton
8

#101 Fast jag känner typ ingen som regelbundet går och lägger sig innan 21, knappt innan 22 heller. Så för mig är inte det vanliga sovtider. Har inte sett någon i tråden som skulle skicka sms senare. Personligen skulle jag försöka skicka sms till okända tidigare på kvällen, men skulle inte skämmas ihjäl om det blev så.

Johanna - Instagram

XeZafir
6

Sms kan väl skickas dygnet runt, men jag har min mobil på ljudlös när jag lägger mig, sen svarar jag när jag läser det. Om man väljer att vara kontaktbar dygnet runt, dvs inte har mobilen på ljudlös, så vill man ju bli medveten om varje kontakt direkt.

Nä, tycker inte det är samma som att ringa, sms är lite som mail idag :)

Karmatarerskanise
2

#103 Nej det betyder inte att man vill bli störd av oviktiga sms bara för att man har ljudet på.

Det betyder ofta att man vill kunna bli nådd om något händer.

sp0ngeb0b
4

Jag anser att om man har ljudet på får man acceptera att man kanske blir väckt av mer eller mindre viktiga samtal. Jag ringer dock inga "oviktiga" samtal sent på kvällen eller tidigt på morgonen, jag brukar försöka vänta med dem. Det har dock hänt att jag har ringt om halv-viktiga saker vid 8-tiden på morgonen, men det är inte så jättetidigt tycker jag. Sms och FB-meddelanden skickar jag när jag vill, de gör ju inte särskilt mycket ljud.

[Devya]
5

#105 Alltså jag förstår om man själv kan säga att det är ok om folk skickar sms sent men jag tycker att man borde ändå ha lite sunt förnuft och hålla sig till vettiga tider då man skickar sms till obekanta. Man vill väl ge ett bra intryck?

Jag har hittills endast fått dåliga intryck av människor som bestämmer sig för att skicka onödiga sms kl 23.00 på kvällen till min arbetstelefon, som får absolut inte vara på ljudlös ifall min chef behöver få tag på mig. Min arbetstelefon är dessutom en väldigt gammal telefon så jag kan inte precis bestämma vilka samtal/sms som får komma igenom.

Jag tycker att det är så otroligt ledsamt att folk har tappat vett och etikett då det gäller sms. Oberoende om man har telefonen på ljudlös eller ej så får jag ett otroligt dåligt intryck av människor som skickar onödiga sms sent på kvällen/natten. Jag kan inte låta bli att tänka hur socialt handikappade de är då de skickar så pass sent. Det är inte bara jag som tycker så utan även andra i min bekantskap.  Om man vill hålla sig på god fot med obekanta så bör man kanske använda lite sunt förnuft.

Konstigt hur respektlösa många här är och säger att folk får skylla sig själva om de har ljudet på sin telefon. Helt sanslöst och otroligt tråkigt.

Karmatarerskanise
1

#106 Håller med helt och hållet.

vendelay
3

Jag tror att det kanske vara lite olika beroende på ens ålder? Jag har svårt att tro att många under 25, 30 år tycker att ett sms mitt i natten är hemskt. Har jag fel? Jag vet inte hur gamla ni är i tråden men det är så det känns för mig 🙂

[Devya]
2

#108 Kan faktiskt vara en generationsfråga. Jag är strax 30 och tycker att det är bra att emellanåt använda sitt sunda förnuf och visa lite hänsyn till människor som jag inte riktigt känner och det inkulderar att inte skicka sms i tid och otid. :) Jag föredrar att vara på den säkra sidan.

vendelay
5

#109 Ja, alltså, jag skickar inte sms till folk jag inte känner mitt i natten men dels skulle jag inte bry mig tre sekunder om någon smsade mig mitt i natten och dels tycker jag att många i tråden reagerar så otroligt starkt på någonting som jag aldrig tänkt på ens. Flera som verkar vara mycket upprörda och några har skrivit att det är "extremt oproffsigt" osv, men jag kan inte påstå att jag skulle bry mig alldeles för mycket om någon smsar mig på natten. Jag kommer med största sannolikhet inte svara men det är ändå okej att smsa mig då.

Surpan
4

Jag håller med #110, jag har ingen fast tid i huvudet då jag inte skickar SMS, men jag försöker såklart att aldrig störa någon. Men jag blir så förvånad över hur starkt folk tycker om det här. Att bli så upprörd över att vissa SMSar varandra på kvällarna..

Sen kom jag på en sak nu på morgonen, att vissa i tråden säger att man absolut inte ska skicka SMS eller liknande innan typ 10. De allra flesta jag känner som jobbar börjar sina dagar någon gång mellan 07:00 - 09:00 (själv börjar jag 06:00), och då om man vill ha tag på varandra så ringer/SMSar man någon gång kring den tiden på morgonen för då får man oftast svar. Vissa kan ju inte svara på jobbet tex.

Nu gäller detta människor jag känner i och för sig, och därför vet jag att jag inte gör dom upprörda, men det fick mig att fundera lite. Konstigtt att det är "extremt oproffsigt" och "socialt inkompetent" att SMSa inom vanlig "kontorstid".

/Surpan

Jojaton
0

#111 men det är ju väldigt vanligt att inte jobba vanliga kontorstider. Kanske speciellt bland yngre (jag är 23), men personligen börjar jag aldrig tidigare än kl 9, ibland så sent som 12-13. Har också många vänner som jobbar kvällar och för dom är det mer störande att få sms tidigt på morgonen än på kvällen. Sen är det ju inte alltid man måste ha svar på sitt sms på direkten, så även om folk kanske inte kan svara för att dom jobbar så stör det inte i alla fall.

Johanna - Instagram

Surpan
2

#112, självklart inte, jag jobbar själv inte vanliga kontorstider som sagt. Men det gör ju också att jag ligger i sängen innan 21 varje dag och har det "fel åt andra hållet" så att säga.

Men just därför är det intressant över vad som är "okej tider". Det jag funderade på var vad som ska räknas som en vanlig norm. Jag kan tycka att just 08:00 på vardagar ändå är normal tid. I min bostadsförening så får man göra större störande renoveringar från 08:00 på vardagar (från 10:00 på lördagar, inte alls på söndagar). Enligt Unionen så är de vanligaste tiderna för Obekväm Arbetstid innan 07:00. Så det finns flera exempel på att samhället är vaket klockan 08:00 som helhet.

Jag menar inte alls att man ska hålla på och sätta upp regler eller så, jag tyckte bara det var intressant att prata om och menar att det är så onödigt att bli sur över huruvida ett SMS skickas vid 22:00 istället för 21:00, eller vid 08:00 istället för 09:00. 🙂Pratar vi däremot SMS vid 03:00 så är det en annan sak tycker jag.

/Surpan

vendelay
4

Tycker också det känns helt absurt att folk skriver att de inte smsar förrän kl 10, jag går upp vid 5 de flesta dagar 🤐 Från kl 7 tycker jag definitivt att det är okej att smsa även om jag tycker som Surpan att det känns onödigt och löjligt att sätta upp regler för det eftersom det är så många som jobbar så olika tider och sover olika mycket.

[Tuulikki]
1

Jag svarade utifrån att det handlade om "ytligt bekanta". Jag vill inte att t.ex folktandvården ringer mig kl 7 på morgonen för att kolla om jag kan komma om en månad.

Folk jag känner får höra av sig när de vill.

Inaarah
4

Viktigt att betona är ju att jag, precis som flera andra i tråden, gör skillnad på bekanta och personer man känner. Jag skulle ALDRIG smsa min chef på natten. Eller min hyresvärd, en ytligt bekant, eller min farmor. Men personer som jag känner ser jag inga problem att höra av mig till oavsett tid på dygnet. Jag har oregelbundna tider och skulle ha mycket svårt att hålla kontakten med vänner och familj om jag var tvungen att hålla mig inom en specifik tidsram.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.