Hemma hos oss. Mina föräldrar, mina syskon med familjer och svärmor kommer.
Vartannat år så åker vi hem till min syster och firar med mammas sida. Sedan fortsätter min ena bror, sambon och jag hem till pappa.
Vartannat år så firar vi med sambons familj.
Dagen efter så brukar vi "fira" igen med den familj vi inte var hos på julafton.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Firar med sambon hela dagen men på förmiddagen är vi hos ena svägerskan och henens familj, svärmor & hennes man, svärfar, och sambons andra syskon, med ev respektive samt barn.
Sedan eftermiddagen & kvällen hos mina föräldrar. Brukar bli jag, sambon, mina föräldrar, mina syskon, farmor, mormor&morfar en stund, faster (ev hennes sambo) och se om min moster hennes sambo samt mina kusiner kommer med :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Undrade över i år :)
Hos min bror och svägerska.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#5 Ahh missade det😛 I år så är det först hos mammas familj och sedan hos pappa. Juldagen hos sambons familj.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Julafton firar jag och sambon hos min moster och hennes man med mina föräldrar, morföräldrar, syster + svåger, kusiner, bonuskusiner och mosters mans föräldrar. Juldagen firas hos svärföräldrarna med min sambos bröder + partners. :)
/Surpan
Firar med sambon och dottern. Först med min familj från lunch till sen em, efter det åker vi till hans familj och firar med dem. Sover även över där. Väldigt mysigt och skönt att vi båda får umgås med våra familjer på julafton, jag gillar inte varannat år.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
I år blir det hos min äldsta Son och barnbarn , sedan kommer säkert mina andra barn o barnbarn och annan släkt dit också .
Hemma, med mamma och mina syskon. Precis som alla andra år hittills :)
//Jessie
Hmm, det är jämnt årtal. Alltså julafton hos makens föräldrar och juldan hos min mor. Udda år är det tvärtom. Båda dagarna är att fira jul, jag tycker det känns trångsynt att bara säga att man firar jul på julafton. Trots allt firar fler av världens befolkning på juldagen än på julafton. Har haft den diskussionen med ena svägerskan flera gånger, hon tycker att det bara är jul på riktigt på julafton.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#12 Det är väl inte trångsynt bara för att andra firar fler dagar? Den riktiga julen är julafton även för mig. Jag firar inte jul mer än den dagen.
Säger samma som #13. Den 25e är ju juldagen, visst ibland har vi "firat" med andra men inte firat direkt jul, för det gör vi påjulafton :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag vet inte hur det blir i år än, jag och pojkvännen diskuterar vilt och har inte kommit fram till något vi båda är nöjda med.
I minst 20 år har vi varit min familj (jag, mamma, pappa, två bröder) hemma hos min farmor och farfar på julafton. De senaste 4 åren har min pojkvän varit med.
I år vill han och hans familj att vi är hemma hos hans brors familj på julafton, med deras mamma och hennes sambo samt brorsans frus föräldrar. Jag vill det INTE alls för fem öre. Om jag får som jag vill gör vi som vanligt och är hos mina farföräldrar på julafton. Annars lutar det åt att fira julafton separat och ses på kvällen efteråt istället. Men som sagt, det är ännu under diskussion.
Hos mina föräldrar med dem, min bror och min sambo. :) Första gången sambon firar borta från sin familj. Nästa år firar jag och han med dem i stället. :)
Min man och jag firar jul hemma hos oss, och så kommer min mamma över på julafton.
/Christina

Firar inte jul direkt, men vi köper en fläskesteg (man äter det eller and på julafton i Danmark, där jag bor). Lite vin, choklad och allmänt avslappnat mys med katterna.
Inga julklappar, det är bara jag o min man.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag firar hemma hos mig med familjen i år. Vi brukar turas om vem man ska vara hemma hos och i år blev det hemma hos mig.
Och med familjen menar jag syskon, mamma, pappa, farmor och en morbror.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På Gran Canaria/Maspalomas ihop med min mor!
Felice navida i förskott!
Det är dansen som är det svåra!😃
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag firar hemma hos mig med min syster och hennes hundar, på kvällen kommer min pojkvän.
Är inte bestämt ännu, antingen följer jag med min särbo till hans farmor och farfar och firar med hans familj eller så firar vi separat hos respektive familjer.
Firar inte jul.
#23 Vill du berätta varför?
Dålig uppväxt men en pappa som inte hanterade spriten. Julen är bara förknippad med svek, misshandel och ett rent helvete. Har inte firat jul sen jag var 15 och tänker inte börja göra det heller.
#25 Då förstår jag. Tråkigt att du var med om det. Tyvärr vanligt :(
Hela släkten samlas i vårt hus. Knytkalas. Alla kommer med grytor och kastruller.
Det gör att folk inte behöver åka emellan eller välja vem man ska till.
Det har fungerat även om det inte har varit helt utan friktion. (alla kommer inte i tid etc. )

I år, själv hemma i en lägenhet full av flyttkartonger med mannen och vår lilla dotter. Känns jättetrist att hennes första jul blir sådan, jag älskar nämligen julen och ville få fira den fullt ut nu när vi har en liten. Däremot blir det sista julen långt ifrån alla vi känner, så vi får ta det som det är!

Beror på vad man menar med firar jul! Julafton jobbar jag (ett helt dygn), så då blir det "firande" där. Har inte gjort det tidigare, men det blir nog mest julmat och TV skulle jag tro.
Eftersom jag jobbar på julafton så blir det julfirande med klappar med sambon och barnen någon annan dag. Vet inte vilken ännu. Då åker vi nog till min mamma tror jag.
Jag hoppas på att jobba i jul, men själva julafton ska jag antagligen spendera med ena partnerns familj. För mig är inte jul och julfirande så värst viktigt dock.
Hemma, knytkalas med stjärnfamiljen (exet, exets nya fru och svärmor och nya barn, mitt "nya" barn m.fl.). Det brukar även haka på nån kompis eller två. Och iår även en afghansk ungdom. Brukar vara avslappnat och trevligt,
Jag harhar föedelen att min sambo ochhans familj är från england så de firar den 25. Så vi är med min familj på julafton och hans familj på juldagen :-)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Vi har inte kommit så långt i planeringen än. Hade planer på att åka till min familj i Sthlm, men det har blivit lite ändringar där, så blir här hemma i stan iaf. Vad exakt det blir har jag ingen aning om än.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Jag firar hos en kompis familj då de tagit hand om mig senaste månaderna efter att jag akut var tvungen att flytta hemifrån. Min pojkvän firar antagligen inte med oss, fast det är våra gemensamma vänner och han är mer än välkommen, och det är ju inte direkt kul eftersom det ändå är vår första jul tillsammans… Hatar egentligen julen för det blir alltid dåligt, alltid bråk och besvikelser men ändå så envisas jag med att alltid tagga, varje år, för den här gången kanske det blir bättre, den här gången kanske det blir bra. Men just nu känns det som jag lika gärna kan vara utan…
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Jag och sambon äter julbord hos mina föräldrar, sen åker han till sin släkt och därefter till jobbet. Jag stannar kvar hos mamma, pappa och mina syskon. Byter julklappar, äter mat, dricker glögg. Mormor kanske kommer vara hos dem också, jag vet inte riktigt🙂
Så skönt att bo nära föräldrarna men ändå bo själv så man kan gå hem när man vill. Tycker det är mysigt med jul men blir snabbt trött i skallen av allt🤪

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mina största sympatier!
Grejen är att det är en himla massa synpukter på hur man skall fira jul.. det är en massa förväntningar.. i själva verket är det en dag/afton som alla andra!
Dvs utgångspunkten är att det lixom skall vara något utav en höjdpunkt.. detta gäller då i förstone för hela familjer.
Nu hampar det sig som så att allt fler växer upp med dysfynktionella familjer!
Frågan är väl om det var såå mycket bättre förr, när mor kunde få ett psykiskt sammanbrott på julafton om inte alla barn tindrade med ögonen och var superlyckliga strax före det var dags att se på Kalle anka på TV?
Numera så tar jag min mor till Gran Canaria på Julafton.. oavsett alla misslyckade julaftnar i min barndom!
Har faktiskt inte en aning…
Jag firar som vanligt med mina närmaste. Mamma, pappa, bror, svägerska och brorson.
Glögg, mögelost och pepparkakor till Kalle och sedan julmat.
Efter det träffar jag ibland vänner. Får se hur det blir i år.
Det blir jag och maken. Hemma. Precis så som jag vill ha det. Juldag och annandag brukar vi träffa övrig släkt som finns i närheten. Jag har gjort de där jularna förr med många vuxna och barn, papper, snören, stök, tjo och tjim. Jag älskar numera julafton när det bara är vi två.

Hemma med mannen och två av tre barn. Tredje barnet är utomlands. Vi firar nästan alltid bara med vår lilla familj. Det är mysigt och avkopplande, så som julen ska vara iaf i mitt tycke :)
Min pojkvän, hans föräldrar och morföräldrar. :)
/Anonymos
Jag åker utomlands 23 december och är borta till 1 januari så blir ingen jul i år däremot åker jag bort lagom till Hanukkah så det ska bli spännande som omväxling :)
Är inte religiös för fem öre men morföräldrarna och halva släkten firar så då får man haka på!
*dubbelpost*
Jag firar inte jul utan kommer jobba i stort sett hela dagen, tror min sambo också kommer att jobba, men vi får "fira jul" på kvällen kanske. Typ äta kanelbullar och se en film kanske. Så svaret blir - hemma med sambo och två katter 🙂
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Jag och min man kommer att vara hos mina föräldrar. Min syster och hennes man kommer att vara där större delen av dagen också. De brukar åka till hans föräldrar på kvällen.
Morgonen blir med min sambo och hunden, sen vidare för julmat hos min familj där även mormor och morfar brukar vara med. På sen-eftermiddagen åker vi vidare till min sambos familj och släktingar för mer mat och Karl-Bertil. Blir andra året jag och min sambo firar jul ihop :-)
Det verkar bli hos min syster i år (ett par gårdar bort). Firar med våra föräldrar, och 3 av mina syskon (har 4 st, men en bor ca 90 mil bort och har ingen möjlighet att komma hit med sina barn) med deras familjer, totalt blir vi 14 personer.
Firar med en hel del släktingar hos min mormor och morfar, 10-15 pers. Vi bor där nästan en vecka kring julen då det är en bra bit åka. Brukar bli extremt intensivt, men roligt!
// Nadja
Firar hemma hos min svärmor med min man, henne, hans 5 syskon och deras familjer. Det är 30 mil bort.
På nyårsafton ska vi fira "lilla julafton" med mina föräldrar och min bror med hans familj. Längtar mest till det även om min makes familj är jättegoa.
Nu firar jag med hans släkt ändå… Jag är jätteorolig att hans mormor ska kalla mig tjock, hon har gjort det förr.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
#50 Säg tack.

Säg tack och bjud på det.. för julefridens och stämningens skull!
Se det som en jultradition!
#50 Le, se stolt ut och säg "Tack, vad glad jag blir att du märker det!" och låt som att du menar det. Bringar förhoppningsvis tanten ur fattningen och lockar några andra att skratta. Inte åt dig men med dig.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Firar inte jul. Föredrar att vara helt solo på denna "afton".
Firar julafton med min sambos familj, vi brukar åka dit redan dagen innan för att klä julgranen och mysa. På juldagen åker vi hem till mina föräldrar och firar jul igen med min familj.
Hemma med mamma, bror med flickvän och mormor. Pojkvännen firar hos sig, så han kommer hit den 25 istället.
Jag och sambon myser under dagen och på kvällen åker vi hem till några kompisar! Lugnt och skönt!!
Om det blir som jag vill så hjälper vi till volontärt någonstans, under dagen. 🙂
"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"
Jag kommer vara hundvakt och ev besöka min mamma någon timme på korttidsboendet, har "firat"själv de senaste åren men innan dess var det med både familj och vänner.
”Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -
Hemma med familjen. Vi bjuder alltid in familjer som sitter ensamma eller som kanske inte har ekonomin till att fira. Juldagen är vi med mannens sida.