Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 2597 ggr
Karmatarerskanise
0

Tolkning av ord

Många ord har flera olika betydelser i olika delar av landet. Tänkte vi kunde ta upp sådana ord här :)

Sarafiaklara
0

Kuse- har flera olika betydelser beroende på vart i landet du är. I Hälsongland som jag kommer ifrån kallar vi insekter för kusar. I andra delar av Sverige betyder kuse häst. Blev väldigt förvirrande när vi träffade stockholmare 😄

[LadyK]
0

En kuse kan vara en lussekatt också.

vendelay
0

Bulle - på vissa ställen betyder det ett matbröd (typ en fralla) men för mig betyder bara en söt bulle (typ en kanelbulle)

Lipa - på vissa (de flesta?) ställen betyder det att gråta men jag är uppvuxen med att det betyder att sträcka ut tungan (ofta något barn gör, rynkar pannan och gör ett "nnn"-ljud)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sarafiaklara
0

#2 Jag skulle vara extremt skeptisk om nån frågade om jag ville komma och smaka på deras kusar hahaha

Karmatarerskanise
0

Kuse känner jag inte till.

Bulle är både osötad som tex frukostbulle och kan vara något sött till kaffet för mig.

Lipa är gråta för mig.

Är skåning.

[LadyK]
0

Grina som kan betyda både gråta och skratta.

MoaL
0

Grina har för mig tre betydelser; gråta, grimasera (grina illa) eller storflina (grina brett).

Kuse betyder häst eller snorkråka.

Är västerbottning.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[SuperNaturalBeing]
0

kuse är för mig lussekatt eller snorkråka grina= gråta grina illa= stort lite elakt eller hysteriskt leende. Lipa= gråta. fast jag HAR hört att det kan betyda det som #3 skriver, men har aldrig faktisk hört det användas på det viset. Sen har vi det här med kelig för mig betyder det någon som vill kela. "Gosig" typ , medan det för vissa tydligen betyder att nått är tråkigt eller jobbigt och då använder man istället "kelen" när man menar gosig. Dock använder jag personligen aldrig ordet kelig utan säger gosig/mysig istället så mig gör det desamma haha.

Karmatarerskanise
0

Så har vi ju ordet balle. Här är det rumpa/skinka men uppåt landet är det väl könet eller kulorna?

Maria
0

Balle är för mig pungen.😉

/Maria

[rumelle]
0

Lipa är att räcka ut tungan Balle är pungen Grina är gråta

Zadie
0

Lipa är att gråta. Balle är pungen. En kuse är en häst eller snorkråka! 😄

[LarssonA]
0

Lipa kan även vara att gnälla.  En lipsill däremot är en sån som gråter för minsta lilla.

jagga-ewe
0

Skaraborgare här. Nordöstra delen men uppvuxen i sydöstra länet.

Lipa är att grina, dvs att gråta.
Grina illa är att grimasera åt nåt som inte är gott, tex det många gör när de biter i en citron.

En kuse är en häst.

En bulle är vetebröd, typ kanelbullar. Småbröd är frallor, även om de inte är småfranska.

Ballen är ena testikeln. Ballarna är hela pungen. Men jag vet att skåningar har sina ballar längre bak. ;) Det var en källa till stort skratt när den skånske kollegan hade spelat badminton och kom linkandes till jobbet dan efter. "Vad är det med dig?" sa nån, han svarade "Jag har så jäla träningsvärk i ballarna!"

Vad säger ni andra om pannkakor vs plättar? För mig är plättar bara de små, de där som det går flera av i en stekpanna. Stora är pannkakor och den man gör i ugnen är ugnspannkaka. Är det fläsk i den är det fläskpannkaka.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

TatsuOni
0

Kan även tillägga att bland hästfolk så sitter ballarna på hästens hovar och en snopp är en vit fläck på mulen.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tiger tok
0

Stockholmare e jag, men varit mycket i Västergötland och Härjedalen under mitt liv! Lipa: räcka ut tungan eller grimasera, använder aldrig ordet istället för gråta, men har kompisar här i Stockholm som gör det! Kuse: Stockholm- häst /snorkråka, Härjedalen- insekt. Bulle: sött kaffebröd Balle: manligt könsorgan, både pungen,testiklarna och penisen. Pannkakor, stora, plättar, små, i ugn, ugnspannkaka och med fläsk i, fläskpannkaka!

Karmatarerskanise
0

Är inte pannkakor och plättar samma i hela landet?

Maria
3

För mig är pannkakor stora och plättar de små man gör i plättjärnet.

/Maria

TatsuOni
0

Säger samma som #18

Karmatarerskanise
0

#28 Ja jag tänkte ju på det också.  Plättjärnet.

jagga-ewe
0

#17 Jag har vänner som säger att alla tunna är plättar och bara den tjocka i ugnen, är pannkaka. Men det kan vara nåt finskt, iaf två av de som framhärdar i detta har finskt påbrå. Jag trodde det var dialektalt dock.

Ebmfh
Trollcaféet

Ulla
0

Vad säger ni om ordet träsk då? För mig är det en sjö. (Norrbotten)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Kalli
2

Har också hört det, folk som kallar pannkaka för plättar och plättar för småplättar. Det är helt fel, såklart men det existerar. 😉

LuLeLo
0

Kuse är ju pung, från Povel Ramels "vad mysig du är kring kusen",  låten Jag diggar dig

Tass Josephine

MoaL
2

De små kallas småplättar och görs i en plättlägg, de stora kallas plättar och görs i stekpanna. 😎 Jag kan gå med på att de tjockare som är mittemellan i storlek och serveras vikta på restaurang kallas pannkaka, men pannkaka för mig är annars ugnspannkaka. Fläskpannkaka innehåller fläsk, of course. 😛

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

tiger tok
0

Träsk är en form av sumpmark!

Ulla
0

#26 Ja, det också. Men i Norrbotten finns det flera sjöar som heter något på träsk.  Torneträsk tex. Finns den betydelsen någon annanstans i Sverige?

_
_

[Hayabusa]
2

Ordet "vart" kan användas och betyda olika saker:

"Det vart fel" säger man inte i Skåne. Här har ordet "vart" med riktning att göra: "Vart ska du gå?".

#27 Här i Skåne skulle jag vilja påstå att folk uppfattar  "träsk" som sumpmark och definitivt inte en sjö. Sedan kan "träsk" ha en helt annan betydelse typ: mindre bra område "laget harvar i bottenträsket". Fast den betydelsen är nog relativt utbredd.

[LarssonA]
2

Träsk betyder sjö även på Gotländska, om jag inte minns helt galet

Sommarek
0

Blev lite snopen när jag fick veta att ordet "tjabba" inte fanns på samma sätt utanför Halland. Hos oss betyder det snacka, prata.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ulla
0

Ser att jag skrev Norrbotten med Torneträsk som exempel ovan. Menade förstås Norrbottens län.😃

_
_

Gronstedt
2

#8: Kelig för jobbig/tråkig har jag aldrig hört, däremot "kedig" eller "kedlig".

#15: Japp, hästen är den enda art där honorna kan ha både ballar och snopp 😇.

#24: Har alltid trott att  det är den manliga rollfiguren som säger det … ?

#25: "De små kallas småplättar och görs i en plättlägg, de stora kallas plättar och görs i stekpanna." Nej, nej, de små är plättar och görs i plättlAgg, de stora är pannkakor och görs i pannkakslagg.

nypisnina
0

Grina - gråta
Bulle - typ kanelbulle
Kuse - häst
Träsk - sumpmark
Balle - pung
Pannkaka - stor tunn plätt och plätt är en liten pannkaka som är lite tjockare
Lipa - gråta, klaga/gnälla
Kelig - tråkig

Är från Halland. Rolig tråd!

Vad tycker ni andra att ordet tyken är?

nypisnina
0

#30 Tjabba använde vi i tonåren som en hälsning, istället för Tja! Är också från Halland.

Sommarek
0

#33 Jag skulle säga att tyken betyder "kaxig".  ;)

#34 Vi med (hu… 🤮), men jag trodde alla visste vad "att tjabba lite" var, precis som man vet göteborgskans "tjöta".  :)

Maria
3

Tyken för mig är att vara småspydig.

/Maria

nypisnina
2

#35 Jag med! Och tjöta är ju att prata, babbla, tjata. Det trodde jag med att man visste.

Tjabbla då? 🙂

Surpan
0

Ni som inte använder lipa för "att räcka ut tungan", vad kallar ni det istället? Lipa används sällan här för att uttrycka att någon gråter, bara typ som "lipsill" eller liknande i så fall. 😛 <- den här smileyn heter till och med "lipar". 😃

Balle är snoppen, kan sträcka mig till att ballarna är pungkulorna, men det kan lika gärna komma från de inflyttade.

Kelig är gosig, aldrig hört det som någonting annat.

Kuse är en snorkråka, men jag skulle säga att vi inte direkt använder det ordet alls. Jag har hört att det kan användas för häst också.

/Surpan

Linn Is The New
0

Tyken för mig är dryg                                                                                                                                 Snoffsig för mig är även diva eller någon bortskämd person.

Kuse är en häst eller en förkortning för kusin

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Maria
0

För mig är lipa att gråta. Kuse är en häst.

/Maria

[rumelle]
0

Tyken fanns inte i mitt ordförråd alls förrän jag flyttade till Halland. Är uppvuxen i södra Dalarna.

Maria
0

Här kommer en ordlista med Göteborgsslang.

http://123an.tjosan.se/gotebossk-ordlista.html

/Maria

TatsuOni
0

Kuse - häst.

Lipa - sträcka ut tungan/gråta.

Bulle - fikabröd, vanligast kanel-/vaniljbulle.

Grina - oftast gråta, men även göra en min/ le stort.

Kelig - gosig.

Träsk - sumpmark.

Tjabba - en hälsningsfras.

Karmatarerskanise
0

#38 Kallar det för att räcka ut tungan bara. Eller att man grimaserar.

tiger tok
0

Snoffsig är uppklädd, diva, spydig? Vad betyder ich för er, så som vi använder det här: den där är grön ich, alltså typ grön, nästan grön!

Karmatarerskanise
0

Ich är ju inte svenskt. Det lär betyda samma sak överallt.

[rumelle]
5

Ish är väl snott från engelskan där man säger t.ex. greenish om något som är grönaktigt.

[Hayabusa]
0

#47 Stämmer

MissClue
0

Vad använder ni för ord när man får knottrig hud vid t.ex kyla, kittlande smekning osv? Jag säger "pytteskinn" men har hört gåshud också

I love not man the less, but Nature more…

[rumelle]
0

#49 Har alltid sagt gåshud, men vet de som säger tuppskinn också.

[Hayabusa]
0

#49 "Gåshud", men  Gunde Svan myntade uttrycket "ståpäls".

Karmatarerskanise
0

Gåshud här med.

LIMOUSIN
1

Någon som hört ordet läska? Det trodde jag var ett vanligt svenskt ord, men det var tydligen göteborska. Blev jättechockad! Läska- locka någon, reta någon när man har godis att det är jättegott fast man inte får smaka Ah är från göteborg då. ;)

Sommarek
0

#49 Växte upp med "pytteskinn" (Halland), men även gåshud. Ståpäls har jag fångat från nån annanstans.

Surpan
1

#53 Sukta heter det här i Stockholm. :)

/Surpan

[Hayabusa]
2

Saxat från Wikipedia:

"Efter en avslutad skidkarriär övergick Svan till TV-mediet. Han har agerat programledare för Fångarna på fortetGladiatorernaIngenting är omöjligtBingolotto med flera – allt detta i TV4. Han har också biträtt Jacob Hård med inlevelsefulla rapporter från spåren under SVT:s bevakning av längdskidsporten. 1992 populariserade han från sin bisittarplats uttrycket "ståpäls" (synonym med gåshud), vilket dock använts i vardaglig (dialektal) svenska sedan 1980-talet.[3]"

Karmatarerskanise
0

#55 Här betyder sukta att man längtar efter något. Att man trånar efter något.

nypisnina
0

Samma här, sukta - att man längtar efter något. Som att tråna typ. Och läska är att fresta någon.

MissClue
0

Ganska många av oss svenska som varit över i Norge. Där kan det verkligen bli missförstånd haha. Ngn som upplevt det? Man borde få en ordbok i tullen. Tös betyder ju h*ra, pula betyder kn*lla m.m. Jag sa att jag hade pulat i trädgården i helgen…sa det en gång men aldrig mer. Kan fortfarande inte använda vissa ord fast man bor i Sverige nu

I love not man the less, but Nature more…

jagga-ewe
0

Att vara läskad av nåt är att man vill ha nåt som man inte kommer åt, i mitt språkbruk. Som en isglass när det är varmt men allt som finns i kiosken är chokladglass. Lite som att sukta, fast läskad är mer nåt man förtär. Jag kan sukta efter en sadel som kostar 36 papp, men jag blir läskad av att se nån annan dricka en caramell-latte.

Gåshud = tuppa-skinn, det som Gunde kallade ståpäls. Här heter det tuppa-skinn.

~ish är för mig nåt från engelskan. Jag använder det om tid, efter mina år i Dublin. Där betydde tex nine-ish nångång mellan 8:55 - 9:55. Ska jag översätta det till mig så blir det "vid nie-tiden" och betyder 8:45-9:10, men så är jag tidspessimist oxo.

Kelig är nåt som djur kan vara, och en del människor blir på fyllan. Gosig på gräns till överdrivet.

tjabba = tjabbla = käfta emot. Jag hävdar att min tonårsdotter tjabblar mycket och gärna.

tjaba är tja ba, en hälsning. "Tjaba läge'?" Användes när jag gick på högstadiet för 30 år sen.

tyken = elak

träsk =  sankmark, myr, mosse.

Apropå ord från min uppväxt, är det nån mer än jag som använt ordet "ski"? Med hårt k, som i "skimma pengar", inte som i "skidor". När jag växte upp var det ett väldigt vanligt positivt ord. "Vi hade så j--a ski i helgen!" "Han är så ski snygg!" Kunde även användas ensamt, ungefär som "kul". "Vi var på Lisse i juli. Gött vä'r, massa kul folk. Ski." Jag tror det är ett ord som användes massor i just Hjo, men knappt utanför. Jag hade bästisen i Hjo under högstadiet, så jag plockade massor slang där.

Haha, kom just på en sak som lär ha stått på en lapp hos en lokal bonne…
"BMIACTKOAV10TIA" Nån som kan läsa ut vad han ville att de som va kvar hemma skulle göra? ;)

Ebmfh
Trollcaféet