Besviken på sambo
Hej, Det är så att jag är besviken på min sambo. Vi har varit tillsammans ca 1 år och vi hade båda födelsedag här senaste dagarna. Min sambo fyller år 3 dagar före mej och jag steg upp tidigt på hans födelsedag och lagade en fin frukost och hade även bakat en tårta med hans favoritchoklad. Till födelsedagspresent fick han att vi tillsammans skall åka till Tallin om en tid och bo två nätter på hotell vilket han tyckte var väldigt kul. Nu är det idag min födelsedag och det ända jag fick av honom var att han sa grattis när vi vaknade på morgonen. Han hade tom planerat att åka iväg och fixa på bilen till sin arbetsplats vilket skulle ha tagit hela dagen men han stannade hemma när jag bad honom. Annars skulle jag ha fått spendera min födelsedag ensam. Är väldigt ledsen och besviken över detta. Har jag rätt att vara besviken/ledsen? Jag ansträngde mig verkligen för att göra hans födelsedag minnesvärd (och det gjorde jag fastän jag var sjuk med en ordentlig bihåleinflammation) och allt jag fick av honom var ett grattis.
Har du sagt att du är besviken över hur han agerade när du fyllde år ? Klart du får vara besviken och ledsen över det . Men prata med varandra om era förväntningar på varandra .
Haha ja, att bara säga "grattis" till sin sambo, om man nu inte har uttalat en regel att det bara ska vara så åt båda håll…är ganska lamt, imo. Tycker du ska säga det, bättre att han förstår det än att du går och håller på det.
Jag hade också blivit jäkligt arg och besviken. Är inte sån att jag måste ha en massa presenter men man förväntar sig ju att ens partner åtminstone gör nått speciellt för en. En del personer är dock inte såna att de ens bryr sig om födelsedagar och med dem måste man tala i klarspråk ex. för mig är födelsedagar viktiga och jag förväntar mig att du gör något speciellt för mig när jag fyller år annars blir jag jätteledsen och besviken. (om ens partner fortsätter trots att man förklarat varför det är viktigt, kanske man inte är rätt personer att vara ihop det kan vara ganska svårt vara ihop med nån som inte tar hänsyn till sin partners välmående, +att hela tiden bli besviken brukar inte vara stärkande för ett förhållande)
En del personer får man vara väldigt tydlig mot att man har förväntningar på dom. Exempelvis om ni skulle gifta er i framtiden, så bör du nog klart och tydligt säga att du vill fira bröllopsdagen ordentligt VARJE år.
Så om jag var du skulle jag säga liknande "Du fick en resa av mig i år, nästa år är det din tur att skämma bort mig och jag vill att det är en överraskning".
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det där hade jag också svårt för. Min fru var MYCKET mer traditionsbunden med födelsedagar o överflöd av julklappar medan jag var lite mer rebellaktig och tyckte att det var mer för barnen. Så det blev lite gnissel inledningsvis innan jag fattade läget. Sen anpassade vi oss mot varann. Så ge han lite tid och sen ha lite överseende. Ni kommer inte från samma familjer som har exakt lika värderingar.
Håller med #1. Prata igenom ordentligt hur ni tänker kring födelsedagar mm. Du kan absolut berätta om din besvikelse. Man får anpassa sig efter varann. Tror det är viktigt att man lägger sig lite på samma nivå annars kommer det lätt in bitterhet.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Tack för alla snabba svar. Jag förväntar mig inte något stort med en massa dyra presenter m.m men det skulle ha varit trevligt med t.ex. en blomma eller liknande… Det som gjorde mig mest besviken var att han ännu till på köpet tänkte åka hemifrån hela dagen och lämna mig här ensam hemma, i synnerhet nu när jag är sjuk och inte har ork att åka t.ex. till någon vän/släkting för att ha någon att umgås med. Skall ta upp det med honom inom närmaste dagarna.
#7 Jag tror inte att han har förstått att du tycker att det är viktigt att han är hemma. Prata igenom saken precis som andra har föreslagit så att ni förstår varandra.
Jag och min sambo är sådana som inte direkt bryr oss så mycket om födelsedagar och ingen av oss har något problem med att åka iväg några timmar för att fixa bilen eller liknande när den andra fyller år. För oss fungerar det här, just eftersom att vi har samma synsätt på saken. Hade däremot den ena sett annorlunda på saken så hade vi anpassat oss.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag tycker det låter lite som att han tycker pressen är för jobbig och valde att inte ens försöka och typ tänkte fly från alltihop. Men som sagt, prata om det. Han kanske kan bättra sig om han får tydliga önskemål som inte är för avancerade.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag måste säga att det kan vara så att han inte ens TÄNKTE tanken att han skulle förändra sitt sätt att uppvakta. Det behöver definitivt inte vara så att det var med avsikt utan det var rätt o slätt obetänksamhet.
Så prata tydligt med honom så gör han det bättre nästa gång…
Det är ju lite olika hur vi ser på födelsedagar och firande. Jag måste väl erkänna att jag är lite som din sambo. Jag tycker det räcker att säga grattis. Och givetvis förväntar jag mig inget annat tillbaka heller på min födelsedag. Jag tycker bara det är onödigt med presenter och överraskningar hit och dit. Men jag och min partner är ju överens och han är likadan som mig. Så för oss funkar det bra.
Prata!
Jag hade blivit jättebesviken, så jag tycker att du har full rätt att vara det. För mig är födelsedagar viktiga. Men det betyder inte att jag förväntar mig dyra presenter… bara att dagen uppmärksammas lite speciellt!
Det är din dag och den skall firas!
Grattis i efterskott!
Det är ju en sak att själv inte tycka det är viktigt med födelsedagar och uppvaktning etc. Men när man ser att ens partner slår på stora trumman och firar en så rejält borde väl en normalt tänkande människa reflektera över att partnern tydligen har en annan inställning som sannolikt även gäller hens egen födelsedag? Att inte själv tycka det är pinsamt att inte ha någon present att ge när man själv har fått en jättefin present några dagar tidigare? (Och förstår man att det är pinsamt men inte har haft möjlighet att fixa något ursäktar man sig väl och lovar att kompensera det så snart som möjligt?)
Ja, ta upp och prata om vad ni har för förväntningar och förklara att du blev besviken över den uppenbara symmetrin. Kan han inte förstå det och anpassa sig… jag vet inte. Jag skulle tycka det var trist med någon som brydde sig så lite om mina behov. Och som sagt, det handlar inte om att man måste lägga mycket pengar på en dyr present, men något slags ansträngning är det faktiskt rimligt att förvänta sig.
Prata om det!
Jag och min sambo är väldigt olika gällande födelsedagar. Han hade helst hoppat över sin, vill inte ha något och bryr sig inte det minsta.
Jag vill inte ha något stort jippo men jag tycker det är mysigt att bli uppvaktad och ha en "egen" dag med familjen, god mat och fika. Presenter är ingenting jag förväntar mig heller men det är såklart roligt. En liten sak räcker, kanske att få extra god frukost framdukad och bortplockad :)