Svartsjuk på vänner
Om en är svartsjuk på sina vänner och mår dåligt när de pratar om sina andra vänner, är det fel att säga att de inte ska göra det då?
Det är nog ett bra sätt att se till att ens vänner spenderar allt mindre tid med en. Om de måste sitta och passa på vad de säger när ni umgås.
Jag tänker att de du framförallt borde spendera tid på är att jobba med din svartsjuka och inte på att försöka ändra dina vänner, i det här fallet :)
Jag kan själv vara väldigt svartsjuk gällande vänner (och skulle förmodligen vara det med en partner också), men enligt mig är svartsjukan mitt problem. Jag anser att det är något jag måste arbeta med och vill inte att det ska begränsa mina vänner eller min familj. Jag vill ju veta vad som händer i deras liv, och det skulle ju kunna bli lite konstigt om dom inte får prata om andra vänner. Åtminstone skulle jag känna så. Jag har dock berättat det för någon vän, att jag blir svartsjuk lätt alltså, för med en bra vän ska man ju kunna prata om det mesta. Men då har jag varit tydlig med att jag inte vill att h*n ska ändra sitt beteende pga det, utan att det är något jag måste hantera. Jag tycker inte dom ska behöva sitta och tänka på vad dom säger på det viset bara för att jag är svartsjuk.
Men det är ju hur jag känner och tänker kring det. Alla vänskapsrelationer är inte lika och jag kan såklart inte säga vad som är rätt eller fel för dig eller dina vänner. Men jag skulle personligen inte begära det av mina vänner, och det skulle nog kännas lite konstigt om en vän sa åt mig att inte prata om andra vänner med h*n. Undantaget är väl typ om det är under en kortare tid medan man lär sig hantera svartsjukan, eller om personen/personerna pratar extremt mycket om andra vänner.
//Jessie
Jag hade en vän som sa att jag absolut inte fick prata om mina andra vänner eller partners för det gjorde henne svartsjuk och ledde till att hon mådde dåligt. Kan väl säga att det var svårt att överhuvudtaget dela med mig av mitt liv till henne efter det eftersom allt som inte kretsade kring henne tycktes få henne att må dåligt. Så om du vill undvika att skada din vänskap med dem så bör du undvika att säga sånt för det leder till väldigt obekväma situationer för de andra som drabbas.
Ja det är fel att leva ut sin svartsjuka så.
Jag kan vara svartsjuk av mig, speciellt när min pojkvän är ute med andra, träffar kompisar, osv. Han vet om det, jag har pratat med honom om det, men jag har också varit extremt tydlig med att det är mitt problem och inte hans. Det enda jag har bett honom om är att försöka vara förstående när jag blir upprörd, jag gör mitt bästa. Jag tycker att det är fel att be någon annan att ändra deras beteende bara för att du är svartsjuk, det är något du får jobba på helt enkelt.
#5 1 upp
Jag tycker personligen att ja, det är fel om du ber dem att sluta att prata om andra vänner.
Det låter också inte alls sunt om du blir svartsjuk. Jag ser inte det som något normalt eller hälsosamt att bli svartsjuk på sina vänner. Det är alltså något som du bör jobba på för att kunna må bra.
Svartsjukan är problemet. Det är den som bwhöver ändras på/hanteras.
Låter konstigt att vara svartsjuk på vänner. Vill du att dina vänner ska vara som en partner till dig? Vara dig "trogen" och inte få ha några andra vänner än dig?
#0 Det blir ju ett väldigt onaturligt vänförhållande om din vän inte får prata om andra vänner för att du då blir svartsjuk.
Hör du inte hur knasigt det låter?
Vänner är som förhållanden. Kommunikation och ärlighet är bra grundstenar. Visst kan du säga som det är men då är risken att de tar avstånd från dig så försäk att jobba med problemet.
Svartsjuka är ett problem. Det hörs på namnet😉
/Maria
Jag blir lite svartsjuk när en nära vän till mig börjar umgås med vänner från mitt "tjejgäng" utan mig. Hon har alltid börjat hänga med personer hon lärt känna via mig men det har inte stört mig förens nu då hon närmar sig mina närmsta. Men jag skulle känna mig hemsk om jag tog upp det med dom. jag har ingen ägarrätt på mina vänner, men ja lite putt blir jag när hon berättar vad hon hittat på och pratat om med "den och den"
I love not man the less, but Nature more…