bilder på sitt ex
Hej, jag har funderat mycket på en sak.
Jag och min nuvarande pojkvän har varit tillsammans i drygt sex månader och jag idag kollade jag igenom gamla bilder. Bland såg jag en hel del bilder på mig och mitt ex, som jag för tydlighetens skull inte har några känslor för längre. Men är det okej att ha kvar dem? Jag vill ju inte ta bort dem eftersom det är minnen, och även om det inte slutade bra mellan oss så finns det väldigt många fina minnen. Men samtidigt så vill jag inte såra min pojkvän och tänker absolut inte ljuga för honom.
Vad hade ni gjort?
Prata med honom om det. Det brukar vara det bästa.
/Maria
Jag sparar alla mina bilder. Skulle aldrig få för mig att ta bort dom för att en ny partner skulle vara svartsjuk.
Bilderna är minnen. Klarar en partner inte det är det inte rätt.
Tycker du ska ha en öppen och ärlig konversation med din partner om det. Risken är ju större att missförstånd uppstår om han skulle råka hitta dem på egen hand. Men om du säger ärligt att du har en del bilder kvar, inte för exets skull som så utan bara för minnenas skull så borde det inte vara några problem.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Både jag och min man är lika svartsjuka, så vi raderade allt, jag vet att på min gamla dayviews och min blogg finns bilder på mig och mitt ex men annars finns inget sparat i datorer eller liknande. Min man har även han raderat allt om de inte var vänner före partnerskap, då sparar han bilder från den tiden om du förstår hur jag menar. Han har bilder på sitt ex dotter kvar, det är okej för min del för jag vet att han saknar henne, han var hennes "pappa" i två år så de är klart han ska få ha dem bilderna kvar, men de bilderna med hans ex och dottern är borta.
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
Jag har nog aldrig tagit upp det och förklarat varför jag har dom. Det är så självklart för mig. Hade känts konstigt att ta upp det eftersom det inte betyder något.
#5 Jag har inte heller gjort det och skulle inte göra heller för jag känner som du. Men om man är orolig eller fundersam kring det är det ju bäst att ta upp det och vara ärlig kring det, kan jag tycka. För en del människor betyder det ju nåt. Sen kan man ju även säg i tidigare förhållanden varit med om att bilder på ex sparats för att det faktiskt finns känslor kvar. Då kanske det är lite känsligare som ämne.
Ja är man orolig är det ju bäst att prata om det. Fast om en partner hade börjat förklara varför den har vissa bilder för mig DÅ hade jag börjat undra varför den kände sig tvungen att förklara. ;)
Ja jag ska nog ta rådet och ta upp det med honom. Jag har ju försäkrat honom om att jag inte har några känslor för mitt ex redan, så han borde förstå.
Det är ju trotts allt tre år av mitt liv.
Tack för alla svar!
Är det inte konstigt att ta upp det om du redan "försäkrat honom" ? Jag hade blivit misstänksam om min partner först övertygade mig om att inga känslor för exet fanns kvar och den senare plötsligt kände ett behov av att förklara bilder. Hade tagit det som skuldkänslor.
Den enda jag har kvar foton på är barnens pappa ( han finns med på gruppbilder ) Inga andra ex. finns ingen andledning när det är över och det inte finns gemensama barn .
#10 För mig finns det ingen anledning att ta bort bilder från det förflutna. Det har varit en del av mitt liv och är inget jag vill sudda ut.
#11 . Jag säger inte att någon ska ta bort bilder , däremot talar jag om hur jag gjort och resonerar runt frågan .
Jag har inga bilder på mina ex, det skulle kännas… skumt på någe vis.
Dom är ett avslutat kapitel. Minnena finns ju ändå kvar utan att man har en bild.
Sen hade jag inte gått så långt som att klippa ut dem från gruppbilder eller liknande, men bilder på endast exet eller exet och jag hade rykt.
Min nuvarande partner har inga bilder på sina ex och jag hade nog tyckt det skulle vara lite olustigt att det fanns såna bilder, men det är jag det.
// Harley
Jag snackar alltså om bilder från tex fester, semestrar, familjesammankomster och liknande. Sitter ni och plockar bort foton bara för att ert ex är på bilder?
jag hade tyckt det var olustigt om någon jag träffade hade raderat det förflutna.
Har många bilder på mig och ex tillsammans. Det är fina bilder så jag sparar dom precis som alla andra bilder.
#14 Som sagt: "_Sen hade jag inte gått så långt som att klippa ut dem från gruppbilder eller liknande, men bilder på endast exet eller exet och jag hade rykt."
_Jag ser det inte som att radera det förflutna om man väljer att göra sig av med bilder på exet, för mig är det en del i processen att gå vidare.
// Harley
#15 Om din nuvarande hade haft bilder på sitt ex. Hade du då krävt att han slängde dom?
#16 Näe, det hade jag inte krävt, det är hans val att spara eller inte, men det hade som sagt känts en aning olustigt och min svartsjuka lilla djävul på axeln hade säkerligen funderat på om det fanns en anledning till att bilderna finns kvar.
// Harley
#17 Ok.
Själv är jag vän med mina ex bortsett från ett. En av dom är en av mina bästa vänner. Så det hade varit jobbigt om min partner hade varit svartsjuk på foton 😉
#18 Ah, men då tycker jag det är skillnad. Är man vän med sitt ex så har ju ens relation mer förändrats än avslutats och då är inte människan ett avslutat kapitel i min bok, en aning omskrivet, men inte avslutat.
Härligt att ha en sån bra relation med exen! ❤️
I det scenariot skulle nog inte ens min lilla svartsjuka djävul ha något att komma med. Hade det funnit kärlekskänslor kvar skulle ju inte relationen ha övergått i en fungerande vänskap.
// Harley
#19 🙂
nej men gud nej, alla kort på ex tar jag bort i respekt för den nya partnern. finns typ inget värde i minnena utav korten på exen och ser ingen som helst poäng i att ha dem kvar och det känns ju inte så värst hundra att när man tittar på bilder utav sina ex drömma sig bort till goda minnen, då känns det mer som att man inte har kommit över sitt ex riktigt och det är jag väldigt noga med att göra innan jag blir ihop med nästa, att vara helt över mitt ex, inga känslor, inga minnen, ingenting, det är helt blankt, inga undangömda minnen och känslor. känns inte rätt på något som helst sätt att gå och bära på goda minnen med sitt ex när man blivit ihop med en ny, respektlöst mot den nya och självdestruktivt, både mot sig själv och mot förhållandet. men men, alla tänker olika.
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false
#21 Låter löjligt att radera goda minnen. Det är ganska omöjligt. Du minns ju ditt förflutna även om du kastar korten.
Att låtsas som livet innan den nya inte fanns har ingenting med respekt att göra. För mig känns det bara väldigt omoget att leka att man inte haft någon innan.
Ja, jag har tagit bort vartenda kort jag haft på mitt ex. Noga. Rensat och fixat och klippt ut henne där jag velat ha kvar bilden (t:ex gruppbild med skådespelare i London). Varför? För att jag vill glömma, jag vill aldrig mer ha med personen att göra, jag ångrar de sju år hon fanns i mitt liv för jag blev i princip sparkad i ansiktet efter att ha gett upp allt för hennes skull och flyttat till ett annat land för hennes skull. För att sen inse att hon aldrig ens var kär i mig som person utan i själva tanken på att för henne och hennes son skulle kunna få den "perfekta lilla familjen". Jag känner mig fortfarande utnyttjad och ångrar alla år av vänskap som till slut ledde till ett förhållande och önskar att vi aldrig ens hade lärt känna varandra.
Så även om bilderna visar ett minne som var lyckligt då, så är de nu enbart en påminnelse om att jag var en del av någons barnsliga och orealistiska fantasi, snarare än att det var ett genuint lyckligt minne.
Det gör mig bara illa att bli påmind om det, så jag besparar mig helst det eftersom jag blir påmind på andra sätt ändå och jag vill inte göra det värre.
Arkivera bilderna i datorn istället i någon "gamla minnen"- mapp typ. De behöver ju inte ligga kvar i telefonen "in your face" på din nuvarande liksom. Men var ärlig och prata om det. Att du vill ha minnen kvar men att du inte vill såra din nuvarande genom att påminnas varje ggn du bläddrar i telefonen liksom.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Jag har alltid samlat foton i album och fotograferat en hel del av mitt liv och min tillvaro. På en del ställen förekommer det (numera) ex. De är en del av mitt liv, och jag skulle aldrig radera mitt förflutna för att någon ny skulle kunna tycka det är jobbigt att jag har haft ett liv innan vi träffades. Har en gång haft en pojkvän som hade stora problem att hantera att det hade funnits pojkvänner före honom. Idag skulle jag aldrig ha tolererat så mycket av hans bs!
Däremot skulle jag inte ha bilder på nåt ex framme i ram eller på väggen och jag skulle inte hålla på och ta fram dem och sitta och titta på dem. Att de finns där i ett dammigt album i bokhyllan är en sak, men de tillhör det förflutna, inte nuet. Om jag hade haft "sexiga" bilder hade jag däremot inte sparat dem, och jag skulle inte vilja hitta såna bilder på min partners ex heller. På Facebook och sociala medier skulle jag inte ha kvar uppenbart romantiska bilder, däremot om ett ex förekom i en gruppbild som jag ville ha där av någon anledning så skulle den få vara kvar.
Jag har gamla bröllopsbilder kvar från mitt gamla äktenskap. Jag har aldrig varit så fin som då på det bröllopet. Klart bilderna finns kvar, men nedpackade i någon låda på vinden typ. Det är ju min historia och den finns kvar. Men de står inte framme någonstans för att vara en påminnelse idag så som tex min farmor och farfars bröllopsbild gör (de levde ihop hela livet ut).
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Jag har ju inte heller framme foton. De ligger i album på nätet och i mitt hem.
Jag tycker det är sjålvklart jag (och alla som har ex) har bilder på personerna. De är en del av historian ungeför som att jag har bilder på min lillebror, min före detta katt, en kompis från högstadiet o.s.v. Att göra sig av med bilder skulle kånnas som ett misslyckad försök att sydda bort en del av sitt liv, det går ju inte.
Jag har inga bilder kvar på ex, men känner att det är skillnad på hur länge förhållandet varade, hur det såg ut och hur det slutade.
Jag tog bort alla bilder för jag kände att jag inte hade någon nytta av dem. Vi var inte tillsammans särskilt länge, vi var typ 15 år (är 19 nu) och bilderna var liksom inget jag kände att jag skulle sakna eller ha nytta av.
Förstår hur ni andra resonerar också när ni sparar dem, men jag känner mest att jag kände inget av att se på de bilderna och har inte saknat dem heller.
Har man gift sig med personen eller levt ett längre tag med dem är det nog en helt annan sak, då hade jag förmodligen inte slängt iväg dem eftersom det ändå varit en SÅ stor del av mitt liv.
Spara undan dem i något arkiv. :) Skulle han se dem förklara hur det är men om du helt plötsligt känner att du vill berätta det så blir han förmodligen misstänksam.
Jag har aldrig tagit bort några foton. Och skulle inte ens ta upp det till diskussion om inte partnern frågar. För min del så skulle jag nog ta illa upp om min partner ville att jag ska radera foton för att den inte står ut med att jag haft ett liv innan jag träffade han.
Allt som händer i ens liv (bra och dåligt) är ju det som formar en till den man är. Det är ju den person man är idag som partnern älskar så på gott och ont så har ju även ex hjälpt till att forma en.
Jag skulle inte ha några kort på ex:et framme om det inte är nå speciella gruppfoton där flera andra ingår. Och jag skulle inte ha några kvar i kameran/mobilen. Alla foton jag har ligger i fotoalbum eller numera i datorn och på usb.
Är det så att man själv inte vill ha kvar gamla kort på tex sitt ex så bör man ju ta bort dom i samband med att det tar slut och inte vänta tills man har en ny partner.
.
Jag har inga sparade bilder (lagrade på datorn) på mitt ex. Däremot har jag kvar bilder på honom i min gamla blogg (som jag inte använder längre) som jag inte tänker ta bort. Han var en stor del av mitt liv, en bra del, och även om jag varken har känslor eller kontakt med honom idag så tänker jag inte radera honom.
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar 
Jag har tagit bort bilder på mitt ex/mig och mitt ex från Facebook och Instagram, men det är för min egen skull. Mår inte bra av att se dem, så vill inte råka snubbla över dem om jag går igenom gamla bilder. Men också lite för min nuvarandes skull då han var lite involverad i uppbrottet, så tror inte det är så kul för honom att snubbla över dem heller. Har inte tagit bort gruppbilder där många är med, och sen så finns ju också bilder som andra lagt upp som jag inte kan ta bort. Så de kommer ju vara kvar. Men jag skulle inte ta bort dem enbart för någon annans skull - om jag hade velat ha kvar dem så hade jag haft kvar dem.
Min nuvarande partner hade stora problem med att jag sparade bilder på mitt ex. Mitt ex och jag hade alltså varit tillsammans i 7 år, varit gifta och fått barn tillsammans. Min nuvarande tyckte länge att jag skulle radera alla bilder på honom, om det inte var så att mina barn var med på bilden.
Vi har kompromissat lite. Jag har gått igenom alla bilder och raderat vissa (typ kyss-bilder och liknande), men sparat det mesta andra. Jag har också flyttat dem från min dator till en extern hårddisk. Men sen har vi även gått och pratat i familjeterapi om (bland annat) problemet och min partner fick veta av vår terapeut att man inte kan kräva sin partner på att radera sina minnen. (Att vi har en manlig terapeut tror jag underlättar mycket.)
Detta var faktiskt en big issue i vårt förhållande som förstörde mycket, så det är skönt att vi har kunnat reda ut det. Sen brukar ju inte jag sitta och kolla på de bilderna, bara om jag vill titta på bilder av mina barn när de var små, men det skulle kännas helt fel att radera alla. I framtiden kanske mina barn vill se bilder på när deras föräldrar var tillsammans.
Jag har varit i ett kontrollerande förhållande med mycket svartsjuka och någon som visar de tendenserna nu skulle inte bli långvarig. Jag ser inga problem med att behålla bilderna, alltså behåller jag dem.
Beror helt på vad det är för typ av bilder tycker jag. Jag tog alla intima bilder när det tog slut ( pussbilder och liknade) men att ha kvar bilder med minnen som semesterbilder eller festbilder t,ex annser jag är helt ok. Har kvar en del såna bilder. Man kan ju inte radera sitt förflutna bara för att det tagit slut.
Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump
Nä vill du har kvar bilderna så ska du ha det! Du hade ju ett liv innan du träffade honom, precis som han hade. Varför ska du radera/ta bort det?? Det är inget som ens ska behövas diskuteras egentligen. Svartsjukan, ja den får han arbeta med, ett arbete med sig själv.
Klart du ska ha bilderna kvar om du vill. :) Både jag och min fästman har gamla bilder på våra ex lite här och var. Men det är väl inget man sitter och kollar på så ofta. :) Enda anledningen till att du ska ta bort dem är för att DU inte vill ha kvar dem. :)
Jag har tagit bort en del kassa bilder på mig och mina ex men har kvar några bilder på båda, mest på den första då vi dels hade ett bättre förhållande än den andra men även för att ex nummer 2 inte gillade att bli fotad. X)
Det förflutna är det förflutna. :) Jag t.ex har ingen kontakt alls med mina ex. Första exet gjorde klart att han inte ville ha någon kontakt alls. Det andra exet hörde aldrig av sig efter att vi gjort slut så honom tog jag bort från mobil, skype samt facebook (Han använde ändå inte sin fb). Min fästman däremot har fortfarande sitt ena ex som vän på facebook samt båda sina ex på skype fast de aldrig pratar med varandra och det känns ändå inte konstigt för min del att bilderna finns kvar. Jag gillar inte att titta på dem, men då behöver jag ju faktiskt inte göra det heller. :)