Relationer iFokus

Relationer

Etikettdjur
Läst 1620 ggr
EnUndran
2017-02-27 10:53
1

Djurfråga

Om jag är myndig och har egna pengar så jag står för alla kostnader själv. Kan mina föräldrar då neka mig från att skaffa katt?

Namiko
2017-02-27 11:02
18

Ja, så länge du bor hos dina föräldrar kan dom neka dig att köpa djur. Deras hem, deras regler.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Fridaaaa
2017-02-27 11:06
3

De kan neka om du bor hemma.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Shailina
2017-02-27 11:22
8

Ja. Det är deras hem och de som bestämmer om det får bo djur där. Du får i så fall gilla läget och vänta med att skaffa katt tills du bor själv.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

landsbygdsbo
2017-02-27 11:53
2

Så länge du sätter benen under deras bord vid frukosten så är det deras husregler som gäller. Skaffa dig ett eget boende,  och få både de rättigheter och skyldigheter som följer vuxenlivet.

EnUndran
2017-02-27 12:07
0

Jag hade redan haft ett annat boende om det inte vore bostadsbrist och svårt att hitta en lägenhet.

EnUndran
2017-02-27 12:23
0

Det som stör mig mest är att jag fått höra i flera år från mina föräldrar "Du måste vänta tills du är myndig"

Om inte den regeln gäller skulle dem ju inte sagt så. Nu låter det. "Hit flyttar inga djur"

Maria
2017-02-27 12:34
5

Det här är ju någonting du måste diskutera med dina föräldrar. Ska du flytta så är det kanske inte säkert att du kan ta hunden med dig och då står dina föräldrar där med en hund de inte vill ha.

/Maria

landsbygdsbo
2017-02-27 14:31
4

oavsett vilken grund du har, så länge du är inneboende är det deras villkor som gäller…sorry

[Lukasgraham]
2017-02-28 00:40
1

Ja så länge du bor under deras tak så är det deras regler som gäller tyvärr.

landsbygdsbo
2017-02-28 07:56
2

#9 det är väl inte tyvärr, det är exakt så som det ska vara😉

Maria
2017-02-28 07:58
2

#10 Fast i TS fall blir det ju "tyvärr"😉

/Maria

EnUndran
2017-02-28 08:18
0

Dem skulle ha sagt "när du flyttar" och inte "när du blir myndig"

För alla kanske inte har möjlighet att flytta direkt dem blir myndiga.

tlover
2017-02-28 08:27
2

#12 Fast förr var det ju så (och i vissa städer än idag, eller innan du blir myndig, jag flyttade hemifrån då jag var 16), är det då deras första barn som blir myndig kan det lätt bli att hamna i "som det var förr".

l'm back

Gronstedt
2017-02-28 08:53
9

#6, 12: Att ett hinder försvunnit betyder inte att det inte finns fler. Du har blivit myndig, därmed är det första hindret på din väg mot djurägande avklarat. Nu får du jobba på att ta dig förbi nästa. 

Det är knappast dina föräldrars fel att du inte flyttat hemifrån och de är inte skyldiga att upplåta sitt hem till djur de inte vill ha där bara för att bostadsmarknaden inte fungerar som du vill.

jagga-ewe
2017-02-28 09:21
2

Det är väldigt enkelt - deras hus och deras regler. Finns faktiskt flertal hyreshus där man inte får ha djur heller, eftersom fastighetsägaren inte tillåter det.

TS, betalar du för dig hemma? Hjälper till med skötsel och underhåll av huset? Då kan du försöka med argumentet "det är mitt hus också" men jag tror inte det kommer hjälpa. Vill de inte ha djur i huset så kommer det inga djur i huset. Du får ge dig till tåls tills du hittar ett eget boende.

Sedan tenderar en katt att påverka hela huset. Det räcker inte att den är på ditt rum. Kattungar är bra på att ställa till saker. Kanske är det så de resonerar. Spelar ingen roll om du kan betala för dig o katten, det är ändå deras möbler som riskerar klomärken.

Jag kan tycka att det var ogenomtänkt av dem att säga "vänta tills du blir vuxen" om de ändå menat "inte i vårt hus" men det är nåt du måste diskutera med dem.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Fridaaaa
2017-02-28 09:47
2

#15 Dock får fastighetsägare som hyr ut, enbart säga nej till husdjur om detär allergibostäder - inte annars.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
2017-02-28 10:59
6

#12 De har väl ändå rätt att säga "Inte i vårt hus", eller? Bara för att de har sagt:" När du blir myndig" - betyder inte automatiskt att du kan få skaffa ett husdjur i deras hus när du väl blir myndig. Och om det var så de menade så har de väl ändå lov att ändra sig, eller hur?

Efter allt det du skriver så låter det tyvärr inte som om du är särskilt mogen för du verkar oförstående till det faktum att de får göra som de vill i deras eget hus. De har lov att ändra sig om en sak fast de sagt annat tidigare. Det är deras liv, deras hus och deras regler som gäller. Så är det bara.

Skaffa ett eget boende och se till då att du har lov att ha husdjur där. Sluta gnälla på dina föräldrar om du ändå är så pass gammal som du säger att du är. Förlåt om jag låter lite väl hård men tyvärr låter du som ett barn som gnäller och hakar upp sig på vad de har sagt tidigare.

VästkustFia
2017-02-28 12:03
2

Jag har svårt att upptäcka något gnäll i TS inlägg. 

TS, om du inte lyckas hitta eget boende snart hoppas jag du kan sätta dig med föräldrarna och prata igenom det hela lugnt och sansat. Om du visar att du har en genomtänkt plan för att skaffa och ta hand om en katt kanske de förstår att du är beredd att ta vuxenansvar och ser det annorlunda.

landsbygdsbo
2017-02-28 12:07
2

Har man inte kapacitet o resurser för ett eget boende o egen försörjning (vilket är prio nr ett för de flesta) då har man heller inte råd med husdjur

jackiejohn
2017-02-28 13:16
5

Svar på din ursprungsfråga: Ja, eftersom du bor hemma hos dina föräldrar har de all rätt i världen att säga nej. Att hänga upp sig på att de sagt "vänta tills du är myndig" är ingen mening, nej är nej och så länge du bor under deras tak är det nej. Att du skulle betala för dig och/eller bidra till hushållet på annat sätt ser jag snarare som en självklarhet och i synnerhet om du räknar dig ha råd med katt. Jag vet flertalet djur som mina ungar aldrig skulle få skaffa så länge de bor i mitt hus pga att jag ogillar det djuret av någon anledning, så vill inte dina föräldrar ha en stinkande kattlåda, klösmärken lite varstans, förstörda blomkrukor/ljuskoppar tex, katt på bord och bänkar så får du finna dig i det utan gnäll. För gnäll och bjäbb lär bara göra allt värre, tids nog har du eget boende och då är den dina regler som gäller. Ge dig till tåls istället för att älta att dina föräldrar inte vill ha katt i sitt hus.

[Devya]
2017-02-28 14:43
0

#18 Nåja, gnäll är väl fel ord men det faktum att hon måste uttryckligen skriva: Dem skulle ha sagt "när du flyttar" och inte "när du blir myndig"

Som jag ser det så spelar det ju ingen roll vad de sa då eftersom de tydligen inte vill ha några djur ideras hus just nu. Därför tycker jag att man inte ska haka upp sig på vad de har sagt tidigare. Men ja,gnäll var väl fel ord. Ts måste bara acceptera situationen oberoende vad de har sagt tidigare.