Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 3816 ggr
tindra21
0

Hur ska en bra chef vara?

Jag jobbar på ett säljföretag i Helsingborg. Efter en tids anställning så gick jag från vanlig säljare till chefssäljare och nu för en tid sen så har jag i uppgift att ta över hela kontoret. Klart att jag blev både glad och smickrad  men på samma gång lite orolig för nu har jag verkligen yttersta ansvaret  för allt.

Men om jag ska vara ärlig så är jag inte överraskad över att jag fått denna chans då jag för det först är en förbannat bra säljare och älskar att ha många bollar i luften och har bra hand med de anställda. Men mitt problem är att hålla distans till dom anställda, vilket faktiskt behövs för att vara en bra arbetsledare.

Såå nu vill jag ha massor med tips som skulle kunna göra mig till en bättre arbetsledare för trotts allt är det vi tillsammans på kontoret som gör företaget.Så ser jag det.

Men jag tycker att det är svårt att sätta en gräns och ofta är jag för snäll ialf än så längeOskyldig

Men men nu vill jag ha massor med tips som gör en bra chef till en bra arbetsledare så vilka egenskaper ska man ha och vad bör man tänka på??

Annette
0

Lyssna på de anställda när de pratar med dig. Det finns inget värre än när chefen står och tänker på annat.

Vara tydlig. Även om man inte gillar beslutet är det bättre med en chef som är tydlig än en som är luddig och svävande.

Som du säger så är det viktigt att hålla distansen. En chef skall inta favorisera någon, utan måste vara rättvis.

Lycka till!

[SharpMissy]
0

Man ska aldrig bli "kompis" med sina anställda, det är viktigt att skilja på arbete och privatliv.

En bra chef är lyhörd för sin personal men ändå stark nog att driva företaget framåt i enlighet med större visioner.

Som Annette säger, var tydlig. Det är oerhört viktigt att samtlig personal får samma information vid ett och samma tillfälle; skapa tidpunkter i veckoschemat där alla kan mötas. På mitt jobb har vi personallagskonferens en timma varje vecka där vi stämmer av allt med varandra. Chefen ger också samtlig personal samma information, så att inte diskussioner senare uppstår, där någon fått veta det ena och någon fått veta något annat.

Uppmuntran. Var noga med att inte missa att säga när någon gjort något bra. Då klarar personen också att få kritik ibland.

SeaHawk
0

En chef ska inte bara uppmuntra dom anställda, han ska motivera och leda oxå, det hjälper inte att dunka alla i ryggen och säga att dom är så bra eller att det nog löser sej. Det är chefens ansvar att se till att alla som jobbar känner SITT ansvar och att få alla att göra sitt yttersta. Det finns många sätt att komma till detta. Att belöna sina arbetare och se till att BLI kompis med dom PÅ FRITIDEN är en väg. Få dom att känna en laganda, se till att dom blir kompisar med varandra och att det inte bildas grupperingar på arbetsplatsen. Gör saker som knyter ihop er alla, typ lasergame, paintball, äventyrsresa, kanothajk m.m

Samtidigt måste man när man kommer till kontoret se till att alla vet vem det är som bestämmer och vad det är som gäller.
En bra chef är inte bara chef, den är kompis, psykolog, krishanterare, support, förhandlare och mycket mer. Man blir nog aldrig perfekt, men man kan försöka komma så nära som möjligt. Lycka till med jobbet och grattis.

tindra21
0

Tack snälla för alla tips det betyder jättemkt.

Ska lägga allt på minne och dra nytta av era tips.

/Maria

Haresi
0

Jag tycker du borde gå en chefs utbildning.

Men en  grej som jag hade velat o se av min chef är att hon frågade lite då o då om hur man mår ….

charlie
0

Man borde skilja på begreppen ledare/chef. En chef är den som ser till att ett visst arbete blir utfört så effektivt som möjligt samtidigt som man använder medarbetarnas egenskaper och erfarenheter så fullständigt som möjligt.
En bra chef är den som kan sammanfatta mål och metoder, en bra chef säger inte hur något ska göras denne är där för att säga hur saker inte ska göras och vem/vad som kan användas för att lösa uppgiften. En bra chef delegerar sedan till sina arbetare så att arbetarna kan växa i erfarenhet och kunskap och chefen växer genom att slutföra uppgiften.

En Ledare är en visionär som identifierar olika uppgifter som denne sedan delegerar till cheferna.

---

kermit
0

Några böcker som jag kan rekommendera är

• LQ - Ledarskapets Intelligens av Marika Ronthy
  • Ledarskapets Tao - Lao Tzus Tao Te Ching anpassad till en ny tid av John Heider
  • Humanistiskt ledarskap lönar sig - En praktisk handbok av John Steinberg

Även om det är som charlie säger att det är skillnad på chef och ledare, så tycker jag inte det skadar att ha ledarskapskunskaper fast man är chef.

"Människor söker sig till företag men lämnar chefen" läste jag i den sistnämda boken och det tycker jag stämmer ganska bra.

tindra21
0

Hmmm jag är nog något mellanting mellan chef och ledare då jag har valt att inte har någon säljchef under mig utan jag tar den delen med, mkt jobb men roligt.

Tack för tipsetSkrattande#7

/Maria

martdat
0

Mitt tipps är nog att även om det självklart är bra att alla är kompisar så ska det vara o LAGOM dos, så det inte blir för mycket intriger,,  man ska vara tydlig att man faktiskt är chef o inte låta alla hatta runt hur de vill bara för att man vill vara vänn med alla, min senaste (fasst jag har inte riktigt vågat säga upp mig men jag pallar ALDRIG mer att gå dit)Han ville va kompis med alla och var FÖR snäll, vilket har lett till ett kaos där han själv inte har någon talan längre känns det som, komflikter mellan anställda undviker han och de ggr han säger något så handlar det messt om att skydda de som han inte orkar diskutera med,, lite OT kanske men detta blev mitt första inlägg här efter att  ha spanat en tid Lycka till!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

tindra21
0

Jaa just i dessa situationer är ju det lite lustigt då jag faktiskt jobbade med samma personal då jag var vanlig säljare och då har man ju redan skapat sig en relation med arbetskamraterna och visst vet jag om att alla inte är jätteglada över att jag fick chansen att utvecklats. Men dom flesta är till synligen ganska glada för min skull.Jag fattar såklart att man inte kan vara kompis med allt och alla utan jag håller en viss distans och säger ifrån när saker flippar ut.

Det är just detta jag tycker är svårt att vara vän men inte så mkt vän så man inte kan säga ifrån och leda personalen på ett vettigt sätt.

Vilket dilemmaFundersam

Välkommn hit ialf #9

Martin
0

Det är skillnad på vän och vän.

Jag tror personligen att det är svårt för en chef att vara nära vän och umgås privat med en eller ett par av sina anställda. Skulle jag själv vara anställd under chefen Nisse och visste att han umgicks privat med den anställde Kalle så skulle jag nog fundera en gång extra innan jag sade till chefen att jag tycker Kalle maskar för mycket på jobbet och att jag inte trivs med honom för att jag får mer att göra på grund av hans laterier.

Däremot ser jag inga problem i att chefen utöver att vara chef är med på gemensamma aktiviteter med jobbet osv.

Min förra chef var riktigt bra. Alltid lyssnande och förstående när man behövde det oavsett om det var jobb eller privat som gjorde att man påverkades på jobbet. Alltid bestämd och man kunde få sig en skopa ovett om man förtjänade det, men alltid på ett sådant sätt att man förstod varför.

När vi var ute på Afterwork som vi är var 6e vecka så gick var han alltid med på maten och 1-2 öl till, sedan reste han sig och sade "dags för chefen att gå så ni kan snacka lite skit om mig".

Hans filosofi var att chefen bör vara med även på de sociala aktiviteterna - men inte hela vägen. Skrattande

mvh Martin

kermit
0

Det du kan göra tindra21, är att ha en sk. förväntans- och rollavklaringsmöte med de som du är chef över och de som du känner att du har svårt att sätta gränser för.

ta upp punkter siom: vad förväntar de sig av dig, vad förväntar du dig av dem, hur ska ni hantera konflikter, vem är ansvarig för vad osv. Att samla alla och tillsammans arbeta fram hur era roller ser ut kan vara skönt för alla inblandade och skapar tydliga ramar att röra sig inom. Alla vet vad som gäller, och glöm inte att dokumentera, så att du kan ta fram det vid behov.

tindra21
0

Ahhh det sista tyckte jag om tack Kermit:)