Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 2258 ggr
Fridaaaa
0

Ska på bröllop

Jag ska på bröllop till sommaren.

Och tänkte redan nu kolla efter kläder, då jag annars är ute i sista sekund hehe. Börja spana i alla fall. Klädkod vet jag inte ännu.

Men kruxet är: Jag är egentligen ingen klänningsmänniska och brukar ha svårt att hitta klänningar jag gillar.

Någon som vet sida med billiga klänningen som brukar passa till bröllop? Vill ju helst ha klänning i så fall som man kan ha annars med, ogillar att köpa plagg som används typ en gång.

Samt 

Tips på bröllopspresent till personer som har allt känns det som?
Max 500-600 kr.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
0

Skippa bröllopspresenten och ge då hellre 500-600kr. Pengar uppskattas! Jag själv ska gifta mig till sommaren och vi har redan allt det vi behöver men pengar skulle verkligen uppskattas då bröllopet kostar en hel del.

Angående klänningar så får du bara hålla ögonen öppna! Gå i butiker och kolla redan nu. ;) Se bara till att klänningen inte är för mörk och absolut inte helvit. ;)

[Devya]
0

Alternativt - gå på loppis!! Jag hittade en underbar klänning därifrån som jag sen använde till ett bröllop. Den var ju så gott som ny då jag köpte den, såg inte alls använd ut.

Fridaaaa
0

#1 Vill hellre ge något. De är två personer som inte har ont om pengar så att säga, så känns roligare att ge något istället :) 

Vad passar bäst till bröllop? Vet ju inte klädkod men på ett ungefär?
Vill inte själv ha långklänning eller blommigt bara :P 

#2 Loppis hittar jag sällan i vanliga fall men kan kolla fb sidor och så :)

Zepp
2

Sommar och bröllop.. en vit/beige klänning som du kan använda på midsommar och litta liknande tillställningar.

Den skall gå nedanför knäna.. minst!

Ovanför knäna är till för att dra till sig mäns lystna blickar.. det kan duga för en kväll på stan.

Såvida du inte är under 20, då kan det duga med vilken längd som helst!

Förresten.. det är tjusigt med blommigt!

Men.. iomed att bruden antagligen är vit så funkar det med vilken färg som helst.

Altså.. jag är man.. på det området så tror jag vi har det lättare.. vi har finkostym.. litta olika skjortor och slipsar beroende på högtidstillfället!

Mörk skjorta och vit slips på begravningar, om man är anhörig, vit skjorta och röd slips på fest/vid affärer, samma kostym.

Alla möjliga andra kombinationer vid andra tillfällen.

Grejen är.. man klär sig inte över festföremålen.. det är deras dag.. låt dem lysa över alla andra.. grejen är snarare att man skall klä sig så att man visar sin uppskattning.. för deras stora dag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
6

#4 Blommigt är inget för mig och inget jag skulle använda i vardagen eller liknande sen :)  Nej jag är inte under 20 :) Men tar inte på mig långklänning något nedanför knäna, inte längre :P 
Däremot skulle jag aldrig anpassa efter vad karlar tycker eller ej, och tycker det är en fördom, även fast du är karl, ang "lystra blickar"; såna som ska försvinna och anser att de karlar som tänker så kring klänningar som är över knäna anser jag borde lära sig tänka om - men är min åsikt i alla fall.

Ja karlar har i regel lättare hehe :)

[Devya]
2

#4 Nej, förlåt men det där är ett väldigt dåligt råd om jag får lov att säga min åsikt. Vit är aldrig en bra idé. Jag själv kommer att ha en enkel vit klänning på mitt bröllop så om någon annan kommer med en vit klänning till mitt bröllop så lär jag bli otroligt upprörd.

Beige är också lite för farligt nära vit och är inte att rekommendera. Svart, väldigt mörka färger och vit eller beige ska man helst hålla sig borta från. 

#3 Långklänning tror jag inte behövs och jag ser sällan personer ha på sig blommiga kläder på bröllop. En klänning som går någon cm ovanför knäna borde väl vara helt ok. Jag själv kan absolut inte ha något som går nedanför knäna för då ser jag jättekonstig ut - dåliga proportioner då jag är så kort.Sen behöver man ju inte ha alltför kort klänning så att man ser rumpan. Lite smakfullt måste det ju ändå vara.

Tja, om du inte kommer på något att ge dem så ge dem pengar för pengar fungerar alltid oberoende om du tror att de har det bra ställt eller ej. :)  Jag är väl lite tråkig och ser alltid till att ge pengar och det har alltjämt varit extremt mycket uppskattat. 

Sen rekommenderar jag inte att du köper en sådan viktig klänning via inet. Det bästa är nog att först testa och sen köpa. Men då du är ute i god tid så kan du ju alltjämt skicka tillbaka den om den inte alls passar.

Jag ser till att alltjämt prova klänningar innan jag köper dem. En gång köpte jag en klänning via inet och den passade inte alls och jag var alltför lat att skicka tillbaka den, men sådan är jag. ;D Jag har haft den klänningen i över 10 år och den har aldrig blivit använd tyvärr…

Rekommenderar annars gammelrosa/svarta klänningar. En kombination av dessa färger tycker jag är väldigt vackra och passar utmärkt på ett bröllop. Men där handlar det mer om en smaksak.Välj det du själv tycker om bara det hålls innanför ramen då det kommer till färgerna. ;)

Fridaaaa
0

#6 Ja precis! Runt knäna är lagom tycker jag :)

Ja ge pengar blir det ej i alla fall - vi kommer på något, är några månader dit så :)

Blir nog internet, för vi har inte så bra utbud i stan och jag är ingen som gillar att gå runt i massa affärer och prova en massa :P Inte riktigt min grej, mest jobbigt.

Rosa blir de tinte för min del - gillar inte rosa.
Vilka färger kan ma ha då? Jag hade vit/blårandig klänning sist men vill inte ha något sånt denna gången, helst inte randigt alls haha! :P

Jag vill köpa något jag kan använda annars med sen, dvs inte bara vid stora tillställningar som bröllop för går så sällan på sånt. Så bör vara något jag kan ha annars med tex :)

Men får kolla runt! :D Jag har problem att hitta klänning i normala fall haha!

[Devya]
0

#7 Bra att du redan nu kollar runt. Kolla in Etsy om du vill ha något speciellt. De har jättefina grejer bara du vet ungefär vad du vill ge dem sen. Alltid roligare att ge bröllopsparet något personligt.

Åh, jag vet precis vad du menar då. Jag HATAR att gå omkring i affärer och prova på olika kläder. Värsta mardrömmen! Men ibland måste jag bara även om jag allt för ofta kommer hem tomhänt. Ibland måste man dock utsätta sig för de här jobbiga sakerna för det kan verkligen löna sig också. Jag hittade 5 stycken klänningar förra året och de är så vackra och passar mig utmärkt. Nu behöver jag inte köpa nya klänningar på läääänge.;)

Hehe, randigt är nog helt ok men det kan hända att du skulle sticka ut en del då. Alla sorts blåa färger förutom "Navy" är helt ok. Rött brukar vara lite tveksamt men det finns inget som  säger att det är ett jättestort "no-no", men du kanske sticker ut en hel del där igen. Grönt i olika toner är också helt acceptabelt bara inte riktigt mörkgrönt så det ser nästan svart ut. Gult,lila eller orange fungerar också riktigt utmärkt. Ljusgrå fungerar också helt ok om du försöker lägga dit ett par färgklickar i form av acessoarer. 

Sen fungerar mörka färger helt bra om det är i kombination med någon annan pigg färg som fräschar upp det hela (typ det jag sa, svart och gammelrosa).

Alltså - välj vilken färg som helst bara du inte gör jättestora misstag och tar något som är så mörkt och dystert att det kan se ut som du tyst protesterar mot bröllopet, och sen igen inte helvita klänningar eller hel beiga klänningar!

millan21
0

Kan man inte ge presentkort på bröllop då? Kanske i någon butik som har lite av varje eller liknande?

Kläder vet jag inte riktigt men ska väl erkänna att jag hade en vit knälång enkel klänning i somras när jag var på ett bröllop. Jag hade ingen aning om att brudparet kanske inte skulle gilla det. Jag kände mig jättefin i den iaf och ingen verkade sura eller så. :)

Fridaaaa
0

#8 Tack får kolla där :)
Ja jag tänkte att det är lika bra, så man inte står i sista sekund, gjorde jag sist :P

Jo vet att man måste det men då måste vi åka iväg en bit med, och gå igalleria och grejer, undviker helst det, men hitta rjag inte på nätet, så ja då är det ett måste såklart :) 

Nej helbeige och helvitt tycker jag ändå inte är snyggt så :) 
Får se vad jag hittar! Och om vi får någon klädkod
Förra bröllopet jag var på var bra för då var det "ta det som är bekvämt" passade mig bra hihi

[Devya]
0

#9 Presentkort är väl i princip samma sak som att ge pengar? Tror att ts ville ge något mera personligt och speciellt men kanske jag missuppfattade henne.

Åhhh, jag skulle rivit håret av dig om du kom till mitt bröllop med en en enkel vit knälång klänning! :D Det är alltså en precis sådan sorts klänning jag ska ha på mig på mitt bröllop i sommar. :D Fint om du klarade dig undan sura miner men det är nog något man absolut ska undvika att ha på sig på ett bröllop! Så var lite försiktigare i fortsättningen! :)

Fridaaaa
0

#9 Presentkort är som att ge pengar, enligt mig i alla fall. Jag vill ge något personligt :) 

Helvitt gillar jag inte i vanliga fall - så ingen risk för min del hehe

[Devya]
0

#10 Jag diggar verkligen vita/beiga klänningar men vågar aldrig köpa sådant för jag klottar hela tiden, haha. Får se hur det går på mitt bröllop med en vit klänning då vi ska ha barbecue! Bådar liksom inte gott det där….

Jag tror du inte behöver vara orolig över färger och så. Välj en enkel fin klänning som inte är olycksbådande mörk eller vit så lär du vara "good to go". ;) Det smartaste är ALLTID att skaffa en klänning som du kan även använda vid andra tillfällen. Så du tänker riktigt bra kring den aspekten.

Själv tänker jag färga min vita bröllopsklänning efteråt. Lär knappast använda en vit klänning till något annat tillfälle. :)

Zepp
0

Ja altså.. någonstans vid knäna går lixom gränsen för attraktiv/sexig/högtidsdräkt!

Såvida man inte är barn/ungdom/tonåring!

Ju äldre.. ju längre ner i princip!

Nämenaltså.. som jag skrev.. man klär sig inte över festföremålen!

Såå.. om bruden har enkel vit klänning så är det inte passaande att komma i något liknande.. såå, kika på blommig klänning om så blir fallet!

Fridaaaa
4

#14 Ja enligt dig ja. En kvinna ska kunna ha på sig vad som helst utan att det ska ses med såna ögon - enligt mig i alla fall. 
Min sambo läste detta nu och han förstår inte varför det ska tänkas så bara för att det är från knäna och uppåt. Önskar fler karlar tänkte som han.

Ser ingen skillnad om man är 19 eller 29 med vilken klänning man har, alltså längden. Men är min åsikt :P 

Blommig klänning blir det som sagt inte - eftersom jag inte gillar blommigt :) 
Helvit klänning gillar jag inte annars heller. Vet inte vad hon ska ha på sig, men helvitt passar oavsett till till bröllop :)

millan21
1

Devya.. får jag bara fråga. Varför skulle du bli så upprörd över hur nån ANNAN klär sig? Ok jag fattar nu att det tydligen är fel av gäster att klä sig i vitt. Men är inte det viktiga att du är nöjd med DITT klädval än om någon av gästerna skulle klanta sig och inte veta bättre.?

(ingen kritik i min fråga.. bara undrade) Är ju en sak om nån kom i slitna jeans o gympadojor och har skitigt hår och luktar svett haha, men jag var ju finklädd iaf.

Fridaaaa
2

#16  Ta den diskussionen privat tack och inte här :)

[Devya]
1

#14 Men blommigt var inget som ts ville ha. :)

Det är egentligen aldrig acceptabelt att ha på sig vit klänning på ett bröllop om man inte är brud själv. Sen kanske bröllopsparet har en annan uppfattning och kanske även i deras inbjudan vill att kvinnorna ska ha på sig vita kläder, men det är undantag, jag säger bara vad som gäller i allmänhet kring bröllop och jag kan tycka att det är bättre att ta det säkra för det osäkra i sådana här fall. Det finns ju dock otroligt många andra sorters klänningar där ute att välja mellan. Man behöver inte välja mellan blommigt eller vita klänningar. :)

Gult, orange, rosa, blått, grönt, lila, ljusgrått osv. Det är bara att vraka och välja.

Fridaaaa
0

#18 Precis, och i mitt fall ska jag ha en klänning jag kan använda annars med och då går ändå helvitt bort för min del :)

[Devya]
0

#16 Skickade pm. ;)

#19 Du lär nog hitta den perfekta klänningen för dig. :)

Zepp
0

Mnjae.. enligt mig och Ribbing.. i princip!

Grejen är fortfarande.. man är gäst, man klär sig så att värdarna hedras.. om så kräver även i blommigt!

Du är lixom inte huvudnumret på bröllopet, det är brudparet.. gå till en hyrfirma och hyr en klänning.. med eller utan blommor.. vilket som kan vara passande och som sagt vad inte över bruden!

Knäet är och förblir skillnad mellan fest och högtidsdräkt.. jag kan lixom inte göra särskildt mycket åt det!

Ju längre ner mot foten ju mer högtidsdräkt!

Fridaaaa
0

#21 Men nu krävs det inte blommigt så ;) 
Snälla nog tjat om det :P 

Nej det vet jag om, och aldrig påstått att jag är det heller xD
Hyra är på tok för dyrt, nej kommer köpa en :) 

Din åsikt - jag håller inte med (Y) Och jag kommer ej ha långklänning.

Men åter till tråden: enbart tips kring kläder samt present tack! :)

Zepp
0

Mm.. luska vidare om klädkoden för tillställningen innan du bestämmer dig!

Klädkoder är delvis till för att underlätta för gästerna.. så de inte klär sig fel för tillfället!

Som present vid ett bröllop passar sådant som ingår i det framtida gemensamma hemmet.

Fridaaaa
0

#23 Klädkod kommer att komma när inbjudan kommer.
Och ja jag hade inte tänk köpa innan jag vet - men tänkte höra omkring och kolla ändå :)

Vet varför klädkod finns. Men svara bara på frågan istället för om allt annat tack :P

De bor redan tillsammans :) 
Sällsynt att folk inte bor tllsammans innan de gifter sig - eller hur tänkte du?

Zepp
0

Jovars.. som regel bor folk ihop och får minst två barn innan de gifter sig!

Då blir det lixom inte lätt att tänka ut en present.. klädkoden är den lättare delen!

Fridaaaa
0

#25 Tycker personligen inte det är svårare efter att de flyttat ihop än innan :) 
Lättare för killar att välja kläder i regel. Jag är sån att oavsett klädkod - köper jag inga kläder som jag inte tycker är sköna eller snygga :) Plus då måste vara inom maxsumma.

Zepp
0

Mm.. och det är jag glad för, det räcker med en hyfsad mörk kostym och ett rätt val av skjorta, slips/fluga.

OlgaMaria
0

Lång klänning ska egentligen bara bäras om klädkoden är frack, vilket inte är så vanligt. Jag brukar dock fuska och ha någon enklare men fin långklänning då jag trivs bäst i det. Upplever inte att folk håller hårt på klädkoder idag. Det enda som känns viktigt är att inte ha vitt eller svart (fast jag har sett några svarta klänningar på bröllop). Vanligaste klädkoden är kavaj och då är det kort klänning som gäller, men längden kan ju vara varierande. Allt från kort-kort till vadlångt kan räknas som kort klänning. Ibland står det något personligt i klädkoden, t ex att alla ska ha något rött (eller annan färg) på sig (kan räcka med en röd detalj, rött läppstift osv) Sen på bröllop så sitter mycket av det festliga i smink, hår, skor och accessoarer. Man kan se väldigt festlig ut i en enkel klänning. Bonprix brukar ha en hel del festliga klänningar till bra pris.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
0

#28 Ja frack kommer det inte bli - skulle bli högst förvånad hehe :) 

Jag kommer inte lägga mycket på skor och accesoarer, jag vill ha det enkelt med sånt, trivs inte med att fixa mycket med smink, hår, skor och extragrejer att hamed.
Jag har inte råd med allting heller. Så får bli enkelt på det :) Ingen hejare på att sminka mig snyggt heller så haha! Eller fixa hår snyggt :P

[Devya]
0

#29 Accessoarer behöver inte vara dyra. Ännu en gång rekommenderar jag starkt second hand. Sen igen kan man köpa billiga fina hårspännen i en matbutik.

Men det här beror helt och hållet på vad för sorts klänning du väljer. Om du väljer en enkel klänning kan ett fint halsband och en fin frisyr göra det lite festligare. En enkel fransk fläta är ju inte så svårt att fixa. Jag lärde mig att göra en sådan efter att kollat på ett youtube klipp och nu flätar jag jämt håret på det viset. För att göra det lite festligare kan man ha lite fina bling bling hårspännen man sätter fast i håret. Väldigt simpelt egentligen men kan verkligen göra en stor skillnad.

Väljer du en lite mer speciell klänning så behöver man oftast inte accessoarer alls.

Smink behöver man inte riktigt fokusera sig alltför mycket på. Mascara och kanske lite läppomada bara. Man behöver inte överdriva.

Senast jag gick på bröllop hade jag på mig en enkel fin ljusgrån knälång klänning. Jag hade då på mig en ljus rosa scarf, skor och en liten väska i samma färg. Blev faktiskt riktigt snyggt. Inte mycket till accessoarer men litegrann. Jag gjorde inget speciellt med håret, bara fluffade till det så det fick volym och sen lite vanlig make up. Så man behöver ju inte överdriva. Tycker att minimalistiskt kan vara finast.

Sist och slutligen så gör du det som känns bäst för dig. Om du känner dig fin så kommer det också att synas. :)

Karmatarerskanise
2

Angående bröllopsgåva skriver många i sin inbjudan att de gärna tar emot bidrag till bröllopsresan och vilket konto man kan skicka till. Eller om de önskar något annat speciellt. 

Så kanske vill dom ha just pengar. 

Ser inget syfte med att ge annat bara för att man inte vill ge pengar om dom inte önskat sig något. pengar har nygifta mest nytta av. Det är inte gratis att ha bröllopsfest och resa. Man får ju tänka lite längre än på vad man själv tycker är kul att ge.

Bäst är att fråga om dom önskar sig något om dom inte skrivit något i inbjudan.  Så man inte köper något bara köpandets skull.

Fridaaaa
0

#30 Ännu en gång säger jag att jag kommer att kolla det också :) 
Jag är kass på att fixa håret, så blir någon enkel frisyr bara, samma med sminkning :) Men accesoarer tänkte jag inte håret utan väskor, smycken mm :) 

Jag har testat flera frånt ex yputube men det blir pannkaka haha! :P 

Nej inte sagt att man behöver överdriva men man vill ju ändå att det ska vara snyggt och itne vardagligt, men hinner träna lite till dess :) 

Aldrig sagt att man ska överdriva? Så vet inte vad du fått det från? =)

Se med skor med - har inga festliga skor. Får klura på det när jag valt klänning.
Men är detfel att ha platta skor?

[Devya]
0

#31 Det är faktiskt en riktigt bra idé att fråga om paret önskar sig något. Jag vet av alltför många som köper en massa onödiga saker som paret inte alls vill ha och får lägga undan i förrådet. Just därför har jag kört på med pengar hittills.

Fridaaaa
0

#33 Kan ju alltid fråga, men troligtvis blir det dyrare än vad vi har råd med, min misstanke, men ska fråga :)

Karmatarerskanise
2

Folk brukar inte önska sig saker för över 5-600 av vänner. Men om dom gör det, varför ska du köpa något dom inte önskat sig då? Då är det enda vettiga att ge pengar som bidrag till det dom önskat sig.

[Devya]
0

#32 Har jag sagt att du har sagt något om att överdriva? :D Jag bara poängterade att man behöver ju inte hålla på med en massa accessoarer. Det räcker typ med ett smycke, t.ex. ett snyggt halsband och kanske några fina hårspännen. Det är det roliga med accessoarer, det betyder en mängd olika saker och inte bara väskor, scarfar och dylikt. 

Det är absolut inte fel med platta skor. Ballerina skor kan vara väldigt snygga. Jag har dock inte ens tänkt på det här tidigare men jag tror inte folk tittar på skorna särskilt mycket.

OlgaMaria
0

Det är inte fel med platta skor. :) Sen är det inte kläder som är det viktiga, utan att du kommer! Om ni känner flera av gästerna kan ni ju köpa något tillsammans ifall de önskar sig något dyrt. Kanske de önskar sig pengar till bröllopsresa. Det hade jag uppskattat att få. Sängkläder är en bra present (men ta reda på om de har dubbeltäcke eller separata).

Karmatarerskanise
3

#36 För mig är skorna den viktigaste accessoaren :D Så jag tittar definitivt på skorna. Och hade nog rynkat på näsan om Kvinnor hade platta skor på bröllop ;)

OlgaMaria
2

Jag hatar högklackat då jag är så lång så folk får stå ut med mina platta skor och långklänning. Hehe :)

[Devya]
2

#38 Då jag har varit på bröllop så har säkert helt klart hälften av kvinnorna haft på sig platta skor, oftast då ballerina skor som passat riktigt bra till deras outfit. Därmed har jag inte riktigt funderat över det där med platta skor då jag har sett det som något helt normalt. 

På min pappas bröllop så åkte skorna av direkt då folk gav sig ut på dansgolvet så där dansade de i sina vackra snoffsiga klänningar - dock barfota. De som hade platta skor kunde dock lätt dansa utan att kasta av sig skorna som de övriga hade gjort.  :)

[Devya]
1

#39 Högklackat är vackert men kan vara ack så smärtsamt så det är nog oftast bättre att ha lite plattare och bekvämare skor, speciellt om man vill dansa. Alternativt kastar man av sig skorna senare. Jag har sett en massa klipp på youtube där bruden har satt på sig sneakers under kvällen så att hon orkar dansa. :D Om bruden kan göra så, så kan nog gästerna ha på sig platta snygga skor. ;)

Fridaaaa
0

#35 Ena är en sån person som gärna vill ha dyra saker.
Men ska fråga dem och kolla med andra, så vi inte köper samma saker, sedan är de personer som har typ allt känns det som, vilket gör det svårare :P 
Givitvis kommer vi inte köpa något som vi vet att de absolut inte vill ha, det är ju inte så smart :P 

#36 Kändes bara som att du tyckte att jag hade sagt det, eftersom du upprepade ordet, ber om ursäkt om jag missuppfattat dig :)
Ok vad bra, för mest sett klackskor haha! 

#37 Sant men man vill ju inte klä sig galet fel :)
Vissa känner vi, vet inte exakt hur många som kommer eller vilka men flertalet känner vi. Så får prata med vissa av dem och se vad de säger :)

#38 Jag avskyr att gå med klackskor, så känner att det är onödigt att köpa skor som används en gång :)

[Devya]
0

#42 Inte värt för dig då att köpa klackskor! Det finns otroligt många andra fina skor man kan välja mellan. Jag kollar just nu på vackra ballerina skor som jag funderar att ta på mig sen på min bröllopsdag, dock under kvällen. :) Jag ska nog ha högklackat då bilderna ska tas och så men inte senare. Jag vill inte förstöra mina fötter helt och hållet så jag hoppas att jag hittar bekväma fina ballerina skor nu. :)

Fridaaaa
0

#43 Ja jag tycker inte det är skönt att gå med det elelr stå i, och använder det aldrig annars, så blir bara ståendes :) Tycker det sällan är så snyggt heller :) 
Jag föredrar sån tjock klack i så fall, och inte så hög :)

Karmatarerskanise
1

När jag skrev klack menar jag inte höga eller stilettklackar ;)

Men aldrig att jag skulle gå med helt platta skor på bröllop eller annan fin tillställning:)

Fridaaaa
0

#45 Nej alla är vi olika :) 
Jag är extremt sällan på tillställningar, så känns onödigt att köpa skor som bara står :) 

Men beror på om jag hittar med väldigt låg bred klack :)

Maria
3

Om jag ska vara fin så får det bli platta skor varken jag vill eller inte. Annars kan jag inte gå😉

/Maria

Angelfish
1

#38 Då skulle du definitivt rynkat på näsan på senaste bröllopet jag var på eftersom brudarna hade vanliga sneakers på sig till sina enkla vita sommarklänningar.  Och jag hade platta ballerinaskor på mig.  😃

jackiejohn
2

Om klädkoden är kavaj (vilket är den vanligaste) Så gäller följande för kvinnor: Klänning, kjol, byxdress eller dräkt. Det ska vara elegant men inte lika uppklätt som en mörk aftonklädsel. Klänning eller kjol ska minst gå ned till knäna, men inte vara golvlång. Inga bara axlar. Sparsam urringning. Har paret satt en klädkod så ska den respekteras och efterföljas, annat är bara respektlöst i min mening.

Fridaaaa
0

#49 Ingen har väl sagt att man inte ska respektera klädkod?

Men nu vill jag enbart ha tips på kläder som är lämpliga till bröllop plus present. Kavaj lär de inte ha dock, skulle bli förvånad (skulle även ställa till det för min sambo, inte speciellt billigt), men återstår att se.

Men däremot, oavsett klädkod: kommer jag aldrig köpa kläder jag aldrig skulle använda igen, eller känna mig obekväm i, och tror de flesta tänker så, så länge man följer klädkod :)

jackiejohn
1

50# Läste högre upp att man kan fuska med klädkoder för att folk överlag inte är så strikta nu förtiden, och det anser jag vara fel därför skrev jag så. Klädkoden är ju satt av en anledning liksom.. Vet att du inte fått veta än om det är klädkod på bröllopet men eftersom klädkoder diskuterades så la jag in min kommentar, du fick tips på både sida till klänning och present ingen på kvinna iFokus av mig :) Man ska självklart inte köpa kläder man inte trivs med och ett plus är ju om kläderna kan användas igen det håller jag med om, angående din sambo så kan det vara smart att investera i en kostym om han inte har det, finns många tillfällen då kostym är högst lämpligt att bära..dressman har lite rea nu billigaste kostymen kostade 1499kr tror jag det var, ett litet sidotips bara!

Fridaaaa
0

#51 Det kommer att bli klädkod - men vet inte vilken än. Sällan det inte är någon klädkod alls :) vad jag hört  alla fall.
Men får veta när inbjudningskort kommer inom kort. Men ville ändå spana lite :) 

Visst är det så, men 1500 kr är väldigt mycket för oss. Omöjligt att inverstera med pengar som inte finns.
Så får hoppas att han kan ha sina kostymbyxor samt annars få kolla runt om någon har att låna ut.

Zepp
0

Vi karlar har som regel det enklare.. har man ingen kostym så får man låna någon annans?

Och som regel så kan man köpa en mörk kostym på Dressman för en mindre peng.

Den kan man sen ha på bröllop, dop och begravningar.

För.. när man väl lämnat tonnåren så kommer det att komma olika tillställningar som man mer eller mindre är tvungen att ställa upp på!

Har man bröder så kan man låna varandras kostym!

Fridaaaa
0

#53 Gäller ju att man har likvärdig storlek :P Och att brodern inte ska på samma ställe :P 
Vi är båda 26 rep 27, och går extremt sällan på olika tillställningar, så beror helt på ens livssituation helt enkelt :) 

Men som jag skrev ovan: så får vi hoppas att han kan ha de byxor han har hemma och få låna kavaj, annars försöka hitta någon som kan låna ut hela kittet, är därför vi vill vara ute i god tid med, och hoppas att det kommer snart om de kräver alltsammans eller om det räcker med finbyxor och skjorta för hans del :)

Men hans löser sig alltid, bara jag som ska komma på vad jag ska ha på mig :)

och ska be sambon prata med dem om vad de önskar sig med - annars får vi klura ut något bra bröllopsminne eller så :)

Zepp
1

Hans löser sig garanterat.. i värsta fall på loppis!

Nästan vilken mörk kostym som helst duger.. för manliga personer.. vit skjorta får man köpa själv, men slips finns oxå i överflöd på loppis.

Grejen är att det är knepigare för kvinnsfolk.. oandrasidan du kan göra som vi män.. köpa och förvara en finare klänning för sådana tillfällen?

Skor är ett kapitel för sig.. både för män och Kvinnor.. jag har finskor som är obekväma men som funkar i de flesta sammanhang.

Och de används bara till kostymen.

Nämenaltså.. ni är inga tonåringar längre, ni har släkt/vänner, ni kommer att behöva deltaga på bröllop, dop och begravningar.. dags med andra ord att skaffa något som funkar i flera sammanhang?

Och så länge man inte är släkt med kungahuset/blir inviterad till Nobellmidagen så finns det strategier för hantera det hela!

Dvs det är skillnad på hur man skall vara klädd i kyrkan/ på slottet/i Stockholms stadshus.. och vilka skor man har på sig när själva "högtidligheterna" är slut och när dansen börjar!

Fridaaaa
0

#55 Skjorta har han :) 

Jag går som sagt sällan på såna tillställningar, och inte säkert man har samma storlek framöver :) Plus att jag ändå inte har råd med dyrare klänning, och alla klänningar passar inte till alla tillställningar, årstid osv :)

Varför gå i obekväma skor? Det är ju inget tvång? :P

Absolut, men allting passar som sagt inte till allting :) Och jag vil inte ha samma klänning till exakt alla tillfällen heller - sån är jag i alla fall. Och begravning passar ju inte samma som tex bröllop. Skillnad på kostym och tex klänning eller liknande.

yes vet, men nog diskuterat om det återigen! :) Enbart tips på det man kan ge tips på, inga övriga diskussioner, så vi stoppar det här tack! :)

Sarafiaklara
0

Asos brukar ha mycket fina kläder och skor och de har ju oftast mycket på rea. Boohoo har mycket billiga kläder och skor men det kan vara av lite sämre kvalitet. Ett tips med Boohoo är att vänta och beställa tills när de har en "drive" då de ofta har typ 50% på alla klänningar eller liknande erbjudande. Lindybop har också fina kläder men tyvärr inte gratis frakt till Sverige.

Fridaaaa
0

#57 Hur lätt är det att byta om det inte passar på Asos och Boohoo?

[Devya]
1

#55 Man kan tyvärr inte använda samma klänning till allt. Det fungerar inte alls så för Kvinnor. Om ts köper en finare klänning som hon använder till ett bröllop för att sedan använda den en gång till, till ett annat bröllop…. Nja, det är ingen bra idé kan jag säga. Folk kan börja reagera då om det råkar vara samma människor man träffar på från förra bröllopet. :) För män är det helt annorlunda. Där lönar det sig absolut för män att investera i en kostym. 

Jag personligen tycker att alla män borde äga en fin kostym. Min sambo har tre kostymer men sen igen använder han kostym oftare än andra, typ en gång i månaden. Han har även snygga skor som passar utmärkt till hans kostymer och det är ett stort måste att de är bekväma. Obekväma skor går genast bort  för honom så bara för att det är lite finare skor betyder ju inte att de ska vara obekväma så det har du nog fått lite om bakfoten. ;)

Fridaaaa
0

#59 Han kommer införskaffa sen när vi har bättre ekonomi :) 
Han hade en, men den passar inte, så investering får bli i framtiden :) 
Skor har han däremot till kostym :) 
Håller med där! skorna behöver definitivt itne vara obekväma :P

[Devya]
0

#60 Fint! Alltid bra att ha en kostym och jag förstår väldigt bra att ni väntar tills ni har bättre ekonomi. Det finns ju faktiskt vissa som aldrig råd att skaffa en kostym och det är bara verkligheten .Men om man bara sen kan så är det en fin investering.

Nämen precis,  det är ju faktiskt viktigt att man har bekväma skor och speciellt om man sätter ut en liten större summa pengar på dem. :)

Jag har köpt lite billigare skor och då inte förväntat mig att de ska vara bekväma utan endast snygga. Om jag vill ha ordentliga och snygga skor så har jag inget emot att kasta ut en summa på 800kr men mer än så blir det inte.  Sen igen har jag lyckats hitta en hel del snygga skor som är under 200kr som har varit de mest bekväma skor jag någonsin haft. Så priset behöver inte avgöra hur bekväma de är, lyckligtvis!

Fridaaaa
0

#61 Ja precis :=)
Ja jag köper inga skor som bara står- det känns onödigt och inte bra för ekonomin om man tänker så hehe :) 

Nej det är så sant så sant! :D

[Devya]
0

#62 Och det är helt rätt tänkt med tanke på er ekonomi. Vi har en bra ekonomi då vi båda arbetar väldigt mycket så det gör inget om jag köper ett par snygga skor som jag bara använder ett par gånger i året. Har dock endast ett par sådana skor och de kostade 500kr, så inte en så farlig stor summa. Men förstås undviker jag att köpa skor som jag använder väldigt sällan för det är ju oberoende slöseri med pengar. De skor jag har nu använder jag i princip dagligen. :)

Zepp
0

Nämenaltså.. lika bra att ta det från början.. ni är inte tonåringar längre och det blir bara värre med åren.. jag lovar.. såvida ni inte valt att gå i kloster!

Nu så handlar det om ett bröllop.. på det så följer ett eller flera dop!

Är det er endaste vän, så handlar det om max 2-3 gånger, har ni föräldrar och syskon, så kan ni multiplicera det med fem.. minst!

Som regel så har man oxå föräldrar och de har föräldrar.. i bästa fall bara 4 far/morföräldrar.. de börjar bli gamla!

Ni är vuxna, ni förväntas vara närvarande på deras begravningar, på deras barns bröllop, barnens dop.. räkna bara ihop alla nära släktingar så får ni reda på hur ofta ni behöver bära en "kavaj" eller annan utstyrsel.

Som redan nämnts, vi män har det enklare, Kvinnor är mer modemedvetna och tenderar att vilja bära olika plagg/skor osv!

Nämen.. skor som är nyinköpt behöver gås in.. innan dess så är de som regel obekväma/klackar likaså.

Man går lixom inte in snyggskor, man förvarar dessa till nästa tillfälle då de förefaller nödvändiga.

[Devya]
2

#64 Läs de andra inläggen. De planerar faktiskt att införskaffa en kostym åt killen sen då de har en ekonomi som tillåter det. Man kan faktiskt inte köpa något man inte har råd med. ;)

Bekväma och finskor kan man faktiskt använda vid andra tillfällen än bröllop, dop, begravningar osv. Det är viktigt att gå in dem och inte bara använda dem någon gång om året. Min fästman brukar använda sina finskor till jeans, hör och häpna! Och de är därmed inte alls obekväma, tvärtom. Så man ska nog inte vara rädd för att använda sina finskor men däremot kanske man undviker att använda dem då det är slaskigt och dåligt väder ute och man ska inte iväg på något speciellt evenemang. Bara som en liten sidenote. :)

Fridaaaa
0

#64 Din åsikt, dina tolkningar och del fördomar (i mina ögon)
Det är enbart baserat på ditt egna tycke och åsikter men inte hur det är IRL.

Du tror att det är likadant för alla - men så är det inte:

Och återigen: Släpp det nu tack! Respektera det :P

Och man är inte modemedveten bara för att man inte vill gå med samma klänning varje gång, på alllting, nädu ta reda på fakta först tack innan du uttalar dig.
Jag är långtifrån modemedveten tex :P Handlar inte om mode - utan att samma plagg inte passar till alla tillställningar eller alla årstider.

Jag går in skorna i alla fall, innan jag använder dem till där de ska användas sen, för att slippa skoskav mm - upplever att många gör så i alla fall

Men åter till tråden!

Zepp
0

Mm.. har läst alla inlägg!

Grejen är att jag pepåkar att det kan vara oekonomiskt i långa loppet att skjuta på inköpen!

Man får helt enkelt räkna ihop alla giftasvuxna vänner, syskon, föräldrar samt mor/farföräldrar.. så får man en hint om hur ofta den sk högtidsdräkten kommer att nyttjas framöver.

Fridaaaa
2

#67 Men man kan fortfarande inte köpa för pengar man inte har xD När annat i livet måste prioriteras före :P

Men släpp det nu tack. Nu har jag sagt det 10000 ggr fortsätt inte då tack!

[Devya]
0

#64 Sen måste jag tillägga att alla klackskor som jag har, förutom ett par, var bekväma direkt jag använde dem. Har aldrig fått skavsår av dem då jag har varit noga med att välja bekväma skor och gått med dem i butiken i ca 10min för att se hur de känns efter en stund. Om mina fötter börjar göra ont efter redan 5min så vet jag att de är inget för mig. Formen på klackskor ska ju inte ändra sig… har jag för mig åtminstone. Sen om det är finskor för män handlar det oftast om läder och sådana ändrar form och man ska "gå in dem". 

(Det ena skoparet som är obekväma var obekväma redan från första gången jag prövade dem. Efter någon minut blev de redan jobbiga att gå i. )

Alltså…Klackskor ska man inte behöva "gå in" efter vad jag personligen har upplevt. Däremot så har jag verkligen upplevt att det är helt annorlunda med platta skor och ballerina skor, speciellt om det är då av syntetiskt material. Sen igen kan andra Kvinnor ha en annan åsikt än mig förstås men det är så här jag har upplevt det. Kvinnor, rätta mig om jag har fel! Blir klackskor som är gjorda av syntetiskt material någonsin bekväma om man från första början får svåra skavsår av dem? Jag har försökt men aldrig lyckats oberoende hur ofta jag använt dem…

Trötta fötter får jag däremot alltjämt om jag inte van med höga klackskor men det är en helt annan sak. Där behöver man verkligen vänja sig!

[Devya]
0

#67 Det verkar verkligen inte som om du har läst alla inlägg om du promptar på att de ska köpa saker de inte har råd med att köpa…. Hur ska de göra? Råna en bank? Sälja allt annat de har för att ha råd att köpa finkläder? Hur resonerar du där egentligen? :)

Fridaaaa
1

Nu släpper vi detta tack och återgår till tråden! :)

[Devya]
1

#71 Säkert bäst så. ;)

Sen då du får klädkoden och sen hittar en klänning, uppdatera gärna! Jag tycker sådant här är väldigt roligt och kanske extra intressant då jag själv planerar bröllop. :)

Fridaaaa
0

#72 Yes! :) 
Åh spännande med bröllop :=D

Sarafiaklara
0

#58 Jag tror att Asos blivit lättare att skicka tillbaka till men det var ett tag sen jag beställde därifrån. Det finns iaf tydliga instruktioner på hemsidan om hur man skickar tillbaka nåt från Sverige och jag tror att det är gratis. Vet inte hur det funkar om man vill byta en vara. Boohoo verkar sämre och man får själv betala frakten och det går inte att byta. Men jag skulle inte beställa nåt dyrare från Boohoo utan det blir ju lite av en chansning.

Fridaaaa
0

#74 OK ja jag köper bara där man kan byta smidigt :) 
Men får kolla Asos sen :D

Calcifer
3

Jag har inte läst alla kommentarer, så ha överseende med om jag repeterar något folk redan sagt.

När det gäller klädsel till bröllop så behöver själva klänningen inte vara så avancerad, med rätt accessoarer så kan det bli riktigt "fint" ändå. Jag hade en simpel klänning på en väns bröllop, men hade accessoarer som var lite finare så det såg faktiskt helt hyfsat ut om jag får säga det själv. En enkel klänning som är enfärgad är ju dessutom något du kan använda om och om igen - andra accessoarer så blir det en annan sorts klänning. Och då slipper du blomstermönster som du inte gillar. :)

Ber som sagt om ursäkt om detta redan sagts!

(Plus att du behöver inte lägga mycket på accessoarer. En kofta, ett halsband och örhängen - voilá, man ser lite "finare" ut.)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
0

#76 Ja smycke kommer jag att ha, och någon tröja till klänningen.
Men tycker de tär svårt att hitta snygg, passade klänning och sedan tröja som passar dit :(

Calcifer
1

#77 Tröjan, eller koftan, kan vara nästan vilken färg som helst skulle jag säga. Om klänningen är i en mer ljus färg spelar det ingen roll om koftan är mörk. Jag hade svart kofta, men eftersom klänningen var orange spelade det ingen större roll.

[Devya]
0

#77 Vänta lite, en tröja? Jag rekommenderar en bolero eller en blazer eller en stor scarf som du kan lägga runt dig om det blir kallt.

En tröja är nog inte kanske så passande oberoende hur fin den är. :) Det kan liksom dra ner hela intrycket och samma sak med en kofta. 

Fast nu vet jag inte exakt om vi har helt samma bild av tröjor här. Kanske du faktiskt menar bolero? Då du skriver tröja så börjar jag omedelbart tänka på något som passar mycket bättre för "everyday wear". :)

Calcifer
1

#79 Det beror ju lite på vad man menar. Jag har för tillfället på mig en munktröja, inget jag direkt skulle ha på en finare tillfälle. Men har i garderoben en jättefin kofta som med rätt klänning definitivt skulle passa till t:ex ett bröllop eller liknande.

Fridaaaa
0

#79 Scafs gillar jag inte och det täcker inte armarna om jag fryser :) 
Jag vll inte ha långärmad tröja, utan vill kunna ta av och på en tröja av något slag.
Bolero skulle bara användas just då och tycker varken det är skönt eller snyggt :/ 

Tröja kan ju se olika ut. Skjorta är ju tröja, bolero är tröja tex.

För mig är tröja= skjorta, huvtröjor, koftor mm :)

Calcifer
0

Har du kollat t:ex Ellos eller liknande? De brukar vara ganska bra när det gäller att skicka tillbaka saker som inte passar eller så. Och de är inte särskilt dyra heller.

[Devya]
0

#8 Beror helt på hur den ser ut skulle jag säga. Min erfarenhet av koftor och tröjor är att de är väldigt vardagliga och mera mysiga än fina och festliga. :) Bolero brukar se lite snärtigare och festligare ut enligt mig då. :) Men säkert finns det undantag!

Det här är en kofta som jag ser som väldigt mysig och vardaglig ut och skulle aldrig våga ha på mig till ett bröllop:

http://fashionink.se/wp-content/uploads/2013/11/29nov.jpg 

Väldigt snygg men inte passande för ett bröllop enligt min mening då.

Här är en annan kofta som man säkert lätt kan hitta på h&m och är något som jag aldrig skulle rekommendera till ett finare evenemang.

http://www.klader.nu/images/blogg/dkny.jpg

Jag tror dock att anledningen till att jag är så emot koftor då det gäller finare tillställningar är för att min mormor och min mamma jämt och ständigt går omkring i koftor så jag associerar inte det med något som man har på sig till ett bröllop. :) Så jag kan ju ha helt fel om just det här,, det är endast en personlig åsikt och inget annat tror jag. :)

Orkar du linka till en kofta som du tycker är tillräckligt fin för att ha på sig till ett bröllop? Lite nyfiken, menar inget illa alls utan vill bara veta. :D

Fridaaaa
0

#82 Inte än men tänkte göra det sen :)

#83 Ja alla tycker vi olika! Aldrig gillat bolero :) 
Men något behöver jag att ha över klänningen när / om det blir kyligt. Vill inte ha långärmad klänning. 
Jag har inte hittat någon - men förklarade bara vad jag menar med tröja - att det är väldigt brett begrepp :)

Men oavsett Bolero drar jag aldrig på mig! :) 
Men är det som är det svåra - att hitta något snyggt till klänning :(

[Devya]
0

#80 Jag har en scarf som täcker hela mig. :D Men den ska vara dubbelvikt sådär annars så den ser inte stor ut då. Men jag förstår mycket väl att scarfar är inte för alla. Jag personligen kan tycka att de är lite jobbiga. ;)

Ah, okej då vet jag vad du menar med tröja för i min värld är en tröja just det - en tröja med ärmar och UTAN knappar så det är inte lätt att ta av sig eller ta på sig den då man vill (speciellt om man inte vill förstöra sin hårfrisyr).

Det finns många otroligt snygga bolero. Jag har haft dåliga boleron och jättebra boleron. Jag har nu en svart bolero som jag använder hela tiden. Det är ett viktigt plagg i min garderob. Jag tycker att det går att använda till precis allt och min kille tycker att jag ser super hot ut då jag mixar ihop den med en snygg klänning. :) Men det där är en smaksak förstås. 

Det viktiga är ju att du sen hittar en festlig "tröja" och inte en alltför vardaglig en som gör att det drar ner intrycket på "festlig klädsel".  :)

Fridaaaa
0

#85 Ja jag tycker de är ivägen och gillar inte att ha så runt halsen, använder knappt ens halsduk :) 

Smaksak - inte hittat en enda snygg bolero. Sedan tycker inte jag det är skönt heller :) 

Jo det är ju det - vilket är det svåra! :/

[Devya]
0

#84 Om du tittar enbart på koftor så lär du ha svårt att hitta något som passar till ett bröllop, tyvärr. Koftor är väl generellt sett som ett praktiskt klädesplagg (och som ett mysigt klädesplagg imo) ?

https://imgix.ttcdn.co/i/product/original/0/16324-b6b39aac244148eeb8b8424e411063fa.png?w=500&q=100&auto=format%2Ccompress&fm=jpeg

https://cdn2.cdnme.se/cdn/7-2/1371653/images/2010/picnik-collage2_91816535.jpg

http://www.ladydesignerwear.co.uk/wp-content/uploads/2013/10/11039.jpg

Jag gillar sådana där boleron bland annat. Men som sagt, en smaksak. Bolero är inte för alla.

Finns säkert snyggare koftor att få tag på men som sagt, det kan vara lite svårt dock inte omöjligt!

Fridaaaa
0

#87 Inte sagt att jag enbart ska kolla koftor? =) Skrev att jag ska ha tröja, så tittar på olika slags tröjor, inte enbart koftor.

Ja jag tycker de är väldigt obekväma :P Och ej snygga. Men smaksak helt klart :)

[Devya]
0

#88 Helt klart en smaksak jepp. :D Vissa boleron som jag har haft har varit jobbiga men jag älskar de som har en knapp eller flera knappar, då blir de inte alls så jobbiga. Men om du inte tycker att de är snygga så spelar det ju ingen roll. Dessutom så tror jag att de passar bäst för vissa kroppsformer, inte för alla. Så på vissa kan de se väldigt konstiga ut då proportionerna blir lite underliga. Så man ska nog vara försiktig med boleron. :)

Jag hoppas dock att du håller dig borta från huvtröjor om det är vad jag tror det är (hoodies).  :D

Fridaaaa
0

#89 Det jag ogillar är just att de är korta.  Vilket ju de ska vara.  Är därför jag inte tycker de sitter skönt :) 

Ja huvtröja blir det såklart inte :)

flocken
3

Undrar hur många som skulle kommit på mitt bröllop 😄 Kom som du vill bara du kommer var vårt motto. Var allt från vardagsklädee med huvtröja till uppklätt. Lågskor, höga klackar. Finbyxor till jeans på männen. Min karl hade jeans, skjorta o väst . Ingen slips eller fluga. En knapp uppknäppt. Jag faktiskt en riktig brudklänning för 10.000. Vit skinnjacka, tuffare frisyr. Skyhöga klackar. Barnen jeans shorts o piké. Ute på vår ö. Båtfärd ut. Under vigseln åkte det vattenscooter på sjön bakom oss. De bofasta kom förbi o grattade med fiskeutrustning med sig. Hunden var ringbärare o var lös hela kvällen. Mat bara planka o tårta från Coop. Blommor från naturen. Rosor på borden. Enkelt simpelt. Du hittar klänning. Det vet jag.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
1

#91 Haha ja det passade perfekt tycker jag! Borde fler ta efter hihi :D

Yes, är därför jag kollar nu hihi, så man inte står i sista sekund :D

flocken
1

#92 jag hade inte klarat av att ha klädkod . Säga till vad vuxna människor ska ha på sig. O förbjöd min man att ha finbyxor eller vara för propert klädd. Eller hade han slips under vigsel? Ja kanske. Minns inte 😄

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
0

#93 Har för mig att han inte hade det :)

Trollhund
0

Nu har jag inga bra tips men ville bara säga att jag tycker klädkod är bra, det skapar asmycket osäkerhet om det inte finns en klädkod och det är förvirrande när folk hittar på nya som ingen vet vad det innebär. Sen är min erfarenhet att klädkod inte är så strikt idag som det varit. Jag gick på en tillställning som krävde mörk kostym. Fick höra att det var noga med kraven och köpte en specefik klänning och en bolero eftersom jag inte hittade en klänning som hade rätt axelband. Kommer dit, massor har mycket kortare klänningar samt smala axelband och det var ingen big deal. 

Så gör ditt bästa för att passa målen men stressa inte om det inte är perfekt eller bara nära, det kommer bli awesome ändå :)

Fridaaaa
0

#95 Nej kommer inte stressa, har några månader på mig :)

Trollhund
0

Sen! Du måste inte ha klänning. Man får ha tvådelat eller byxor även som kvinna :) Tidigare hade jag ett par fantastiska kostymbyxor som gick högt i midjan och brukade ha en blus i ett mer silkesslikt material. Båda köpta på rea och därför kostat en spotstyver men såg riktigt classy ut tillsammans och är lättare att variera än en klänning. Bara byta topp och smycken till så blev det en helt ny outfit :)

Trollhund
0

Förlåt för spam :P

Men om du inte vet vad du ska ge så tycker jag upplevelsepresenter är en trevlig grej. Finns att köpa som typ presentkort så får de själva välja mellan vad de vill göra. 

Det är också okej att fråga om de har en lista och då är det uppskattat att man följer den hellre än hittar på egna presenter.

Fridaaaa
1

#97 Tycker det är svårare att hitta snygga byxor och tröja än klänning om jag ska vara ärlig :) 
Då jag inte gillar kostymbyxor eller blusar, så skulle bara ligga och skräpa sen i garderoben :) Så lättare att söka klänning :D även fast det inte är lätt heller haha

Fridaaaa
1

#98 ja jag har skrivit det tidigare i tråden att vi ska fråga, och får vi inget bra svar, så  får vi klura vidare :)

Fridaaaa
2

Fått veta mer nu - och de kommer bara ha vigsel borgligt med 2 vittnen, dem och den som viger. Sedan mottagning efter.
Så behöver inte vara något efter klädkod. Blev lite förvånad, men förstår hur de tänker. Så passar perfekt för min egna del också! :) 

Lättar för mig med, slippa tänka så mycket på det :)

jagga-ewe
1

Vad gött, då slipper du ju krångla till det. Kom i nåt som du trivs i och som du känner dig snygg i. Det är bra nog. =)

Vi hade ingen klädkod på vår bröllopsfest. Det var inte ens inbjudet till bröllopsfest, det var namnkalas för vår dotter och vi berättade samtidigt att vi hade gift oss på veckan innan. Funkade så bra så. Slapp även presenter som vi inte ville ha, illa nog med alla meningslösa "dopgåvor" som tösen fick.

Jag är 40+ och har varit på två, nej tre, bröllop utöver mitt eget.
Första var stor baluns med balklänningar o frackar. Bröllop med extra allt, två präster t.o.m. En som skötte den svenska ritualen och en som skötte den libanesiska. Om vart annat. Störthäftigt. Han är svensk, hon från Libanon. De gick in till vanliga brudmaschen och ut till temat från Stålmannenfilmerna. Bruden bytte klänning under middan, den första var för tajt för att kunna ätas i. De hade reggat önskelista på Cervera, så de kunde få precis den servisen de ville ha. Och rätt delar i den. Mycket praktisk lösning för oss gäster.
Andra var en borgerlig vigsel, där jag o sambon var vittnen. Kompisarna som gifte sig var sen vittnen till oss ett par månader senare. Bröllopsfest utan klädkod hemma i deras trädgård. Folk kom klädda som de ville. Jag hade långbyxor. De ville ha bidrag till trädäcket på sin altan. De fick en låda spik med några sedlar dolda bland spikarna. =)
Tredje bröllopet var lillesvågern o hans tjej. De gifte sig o döpte sonen samtidigt, som man brukar göra. Minns inte om det var klädkod, var säkert kavaj som man brukar ha. Maken hade säkert inte kostym utan snyggbrallor och kavaj, med slips, som han brukar ha. Jag kanske tvingade på mig en klänning, för det brukar man ju ha. De fick nåt som svärmor hade bestämt, för det brukar vara lättast så. Kort sagt, det var standardritual 1A och jag hade glömt det.

Utöver dessa bröllop har jag genomlidigt två dop senaste femton åren. Ingen aning om vad jag haft på mig, kanske kjol/klänning på ett av dem. Minns att det var varmt.

Vad jag vill säga är att det inte alls måste bli många tillfällen att ha en högtidsutstyrsel bara för att man är vuxen. Och det är inte säkert att en man har nytta av samma kostym vid varje tillfälle.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Fridaaaa
0

#102 Ja kändes bra så sätt hehe
Nej håller med där kring det sista du skrev. Vi är väldigt sällan på sånt. 
Mina föräldrar tex är sällan på sånt med och min pappa är över 50 år. SÄllan han behöver använda kostym

[Devya]
1

#103 Jag kan ju säga så här mycket. Jag blir 31  år och har endast varit på ett bröllop hittills.

Min pojkvän som är 26 har däremot varit på flera bröllop än jag och har haft behov av att använda kostym säkert 20-tals gånger om året. :)

Så det där beror säkert inte ens på åldern utan kanske mer beroende på vilka umgängeskretsar man rör sig i?

Karmatarerskanise
0

Ja ålder har inget med saken att göra. Beror på hur man lever och jobbar.

Jag är mellan 30 och 40 och har gått på flera tillställningar där det varit klädkod.

Fridaaaa
0

#104 Ja ålder håller jag med om inte har betydelse.
Utan mer som Hera säger: jobb och hur man lever men även dem man umgås med.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.