Förhållande utan kärlek?
I skolan satt jag och några utav minna kompisar och snackade om förhållanden. Hur som hellst så sa jag att en kille va tillsammans med en tjej som han inte älskade, utan han va tillsammans med henne för att han gillade henne. Dom tyckte inte att det va konstigt, för dom är det inte självklart att man älskar varandra för att man är tillsammans.
Vad tycker ni om detta? Borde man inte älska varandra ifall om man ska ha ett kärleksförhållande?

Om båda parter vet hur det ligger till och det fungerar för dom så varför inte?
Precis. Är båda med på noterna så tycker jag dte är ok. Men själv skulle jag inte nöja mig med det, då det finns kärlek åt alla. Förr eller senare tror jag att alla finner den.
#1 Jo, men utav egna erfarenheter, när man slutat älska sin partner i ett förhållande så blir det lätt att man bråkar och blir irriterade på varandra. Och vadför nöja sig med så lite när man kan få mer?

#3. De kanske aldrig älskat varann men tyckt om varann väldigt mycket och trivs tillsammans. Det behöver ju inte vara bråk med i bilden.
Tror som #2, om man finner den riktiga kärleken tar ett sånt förhållande slut. Annars kan det säkert fungera för endel.
Ja, jag kan ju inte bestämma hur andra ska leva sitt liv men jag undrar ibland om människor är så rädda att vara ensamma med sig själva att dom gör vad som helst för att slippa det? Det finns en risk där iallafall… Även om det naturligtvis inte gäller för alla.
Jag är hellre singel än i en relation där jag inte har kärlek.
Mm.. jag vet inte om jag hellre hade varit singel än att leva med ngn man trivs med. Även om man inte älskar personen. Klarar inte att vara ensam TROR jag iaf :)

Det beror väl på hur förhållandet är. Och vad man betraktar som förhållande. Man behöver ju inte ens bo ihop.
Jag försöker tänka hur det skulle kunna vara:
Kalle och Lotta tycker om varann och trivs ihop. De har varsitt boende. De umgås och har trevligt, ett slags förhållande. De har inga andra vid sidan om. Är man ihop i detta exempel?

#3 Och varför nöja sig med så lite när man kan få mer? Mycket vill ha mer och den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.
Jag tycker det är viktigast att man lever i en relation där man vet vart man har varandra känslomässigt. Sedan om det är vänskap, vitt förhållande ( sexfritt ), kärlek eller annat spela inte så stor roll, tycker jag.
#7 Är de ihop? Nej, men de har en relation, skulle jag vilja säga. En relation kan se ut på många sätt, och i deras fall står de väl inför ett vägval mellan att fördjupa det och bli ihop, eller så kan någon av dem träffa någon annan som är intressantare.
#6 Men Hera! Skäms på dig! Jag uppfattar dig som en ganska stark och driven tjej, det är väl klart att du skulle klara dig alldeles utmärkt ensam, om du inte älskade en man för tillfället.
Tyvärr känner jag alltför många tjejer/kvinnor som inte tror sig klara sig ensamma, what a shame! De flesta av dem klarar heller inte att sova själva i huset om deras kille är borta över natten av nån anledning. Sorgligt!
När man tvingas vara ensam, så inser man hur stark man är, hur mycket man klarar! Jisses, girls! Klart ni är starka Kvinnor på 2000-talet, eller hur?

#8. Kan någon annan än de själva bestämma om de är ihop? Jag tycker inte det.
jag skulle vilja säga en aspekt på det hela, ibalnd kan det ju vara så att man varit ihop länge, har älskat varandra, sedan övergår det mer mot en vänskap och att det funkar. ofta omman har barn coh vill föröska hålla ihop familjen. Funkar det för dom, så fine
#6 Bo tillsammans kan man väl göra utan att vara tillsammans, allså ha ett äktenskap, typ..
#8 Det jag mena va, att vadför vara tillsammans med någon som enbart gillar en när man kan ha någon som älskar och avgudar en?
#11 Jo, men då brukar man ju ha älskat varandra ifrån början? Eller..

Borde man inte älska varandra för att ha ett förhållande? Tror inte det är någon lag på att man måste det =)
Det finns massor av människor som lever i förhållande, med eller utan sex, som trivs med varandra "utan att älska" varandra (det kanske finns lika många tolkningar av orden "att älska" som det finns människor?). Om båda mår bra av ett sådant förhållande är det bara att gratulera.
#13 Jo, har absolut inte sagt något annat. Men alltså att man har en kärleks relation, har sex, amyser med varandra, what ever! Men enbart gillar varandra, dom, eller ja, killen, älskar inte tjejen, bara gillar.
Jagvet att det är folk som bor ihop för att det trivs tillsammans, men det har ju inget kärleksförhållande. Och jag vet mer än väl att det finns olika sätt att älska människor.

#13. Bra skrivet. Så länge folk är snälla mot varann och trivs med tillvaron är det väl bra.

#10 det var ju bara min syn på frågan som ställdes i #7.

#16. Och jag skrev vad jag tycker.
SharpMissy Tack du :)
Jag hoppas jag aldrig behöver få veta det dock, om jag klarar mig ensam eller inte. :)

#17 Ok. Jag trodde frågan var riktad mot mig som en ifrågasättning på mitt svar, men då missförstod jag nog dig.