Relationer iFokus

Relationer

Etikettsex
Läst 1403 ggr
[Lukasgraham]
0

Akut p-piller?

Finns det något akut p-piller som man kan använda 3 dygn efteråt? Kan inte köpa förens imorgon och hade sex på fredag natt. Finns det något p-piller som man kan använda mer än tre dygn efteråt? Max 5 dagar efteråt?

[Devya]
4

Det finns inget p-piller du kan ta i efterhand. P-piller är förebyggande. 

Det finns två sorters akutpiller att välja mellan. Ett akutpiller så kan du ta upp till tre dagar efteråt men chansen för att det fungerar har då minskat avsevärt. Ett annat akutpiller så kan man ta upp till 5 dygn efteråt. Prata med dem på apoteket.

Du bör ta ett graviditetstest om 3-4 veckor för akutpiller är inte särskilt säkra, speciellt inte om du tar det så sent som du gör.

sp0ngeb0b
0

Håller med #1 om att du bör ta graviditetstest också för att vara på den säkra sidan. Har själv tagit denna sortens piller 2 gånger och de funkade båda gångerna. Ena gången hade jag helt oskyddat sex och andra gången missat ett p-piller i anslutning till sex utan kondom. Minst en av gångerna var det 5-dagars varianten jag tog. Om du är ung nog för att gå till ungdomsmottagningen kan du få akutpiller där, och då kommer de också boka ett graviditetstest till dig om 3 veckor.

[Lukasgraham]
0

Om jag tog ett sådant piller på onsdagen och hade sedan samlag igen på fredagen, men tog inget piller efter det, funkar det då om man tagit pillret tre dagar innan?

Rebexi
0

#3 som jag har förstått det så gör pillret att ägglossningen skjuts upp eller uteblir, så om ägglossningen bara skjuts upp så tror jag att det är riskfullt att anta att ett tidigare piller ska skydda dagar senare?

[Devya]
2

NEJ, det fungerar verkligen inte på det viset. Det fungerar ENDAST för den ena gången som du hade samlag. Efter det så fungerar inte tabletten mer om du skulle ha sex igen efteråt.

Läste du inte bipacksedeln som kom med akutpillret?

Sarafiaklara
2

#3 Nej ett akut p-piller skyddar inte för sex vid ett senare tillfälle. I en annan tråd är du orolig över om en blödning du haft är en nidblödning, vilket det kan vara, men akut p-piller kan också ge mellanblödningar och rubba så att mensen kommer tidigare eller senare. Som #5 säger så är det viktigt att läsa bipacksedeln.

Sarafiaklara
1

Och det heter faktiskt akut p-piller trots att det såklart är en skillnad mellan akut p-piller och vanliga p-piller.

[Devya]
2

#7 Men då säger man akut p-piller och inte p-piller. Annars blir det en helt annan betydelse och det kan bli förvirrande.

Sarafiaklara
0

#8 Absolut. Akut p-piller eller dagen efter piller och inget annat.

[LadyK]
8

Kanske en idé att sluta ha oskyddat sex ett tag tills man vet att man vill bli gravid. Finns många bra preventivmedel på marknaden.

Aleya
1

Vill även tillägga att man ska bara ta akut - piller en gång per cykel. Så antingen ts skaffar du skydd i framtiden som håller. Eller så får du ge tusan i att ha sex om du/ni inte skyddar er.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sarafiaklara
0

#11 Fast enligt RFSUs rådgivning kan man ta det två ggr under en cykel men skyddet riskerar att bli mindre och inverkan av hormoner blir högre . http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Frageladan/?action=showCategory&catID=218&searchString= Men håller helt klart med om att det är dags att se över hur man skyddar sig eller låta bli att ha sex om man hamnar i den situationen. Andra preventivmedel är helt klart billigare och skonsammare mot kroppen.

Aleya
0

#12 du hade rätt. Läste samma på fass. Klantigt av mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

vendelay
0

FYI - TS har tagit bort sitt konto.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤