Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 897 ggr
Stewian
2017-04-06 19:30
0

Pokerspelare

Okej, nu behöver jag bolla en fundering med kloka människor här.  Jag blir ju snurrig annars och vet inte om de bara är jag som tänker för mycket och vill ha saker & ting mer  "uppstyrt" och planerat eller om jag bara överreagerar på det hela.

Det är som så att jag dejtar en kille och allt är väl frid & fröjd egentligen. Han är snäll och snygg och attraktiv och har humor. Men så är det så att han har inget jobb eller inget "riktigt" jobb eller hur jag ska säga. Han har aldrig haft en anställning och vill inte ha det. Hans lön är vinst på pokerspelande på nätet. Men han är inte 20 år utan 37 år!! Skulle ni reagerat på det? Är det inget en ny flickvän ska lägga sig i hur han tjänar sina pengar som?

För ja han verkar ha pengar. Han har inte alltför gammal bil, han har rätt så fin lägenhet och han har abbonnemang och sådant som kostar pengar.  Han unnar sig bio och restaurangbesök och gillar att resa. Sen tränar han på gym (det var på gymmet vi träffades)Han säger att det är helt lugnt ekonomiskt. Han får lätt in 3000 rent i veckan men ofta mer säger han. Och skulle han tjäna lite mindre någon enstaka vecka så har han sparat från flera veckor tidigare då det gått extra bra med spelandet.

Att ha ett vanligt jobb där han måste vara bunden att lyda någon annan i 40 timmar i veckan kommer han aldrig acceptera att leva efter. Det är pokern. Punkt.

Hur hade ni känt det om situationen uppstår att eran dejt levt så. Är det inga konstigheter alls kanske?

Herveaux
2017-04-06 19:42
2

Jag ser inget problem i det. Men det är jag det. 🙂
Hade han behövt sätta (eller redan satt) sig i låneträsket för att kunna fortsätta spela eller bara spelat upp allt han tjänade hade det varit en helt annan femma.

En väninnas make spelar mycket poker. Bra på det är han också, dom far och flänger på turneringar både in- och utrikes och han drar in en hel del pengar som dom kan resa och roa sig för. (Båda har dock heltidsjobb, så inte riktigt samma situation som för er.)

// Harley

Aleya
2017-04-06 19:43
2

Jag personligen hade dragit öronen åt mig. Känner dolk som spelar/spelat poker men har ändå gått vidare i livet och ändå utbildat sig till nått. Sen känner jag att risken för att det en dag ska ta slut allt flyt och att personen är istället spelberoende och urfattig sen är för stor för att jag ska vilja ta den chansen. Men det är jag det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Lizelda
2017-04-06 19:47
2

Är han duktig så absolut men 3000/vecka från nätpoker känns lite sådär. Du har ingen som helst talan i frågan om du inte vill bli kickad direkt men jag förstår din tanke, jag hade dragit öronen åt mig faktiskt då jag vill ha mer stabilitet i mitt liv men det är ju individuellt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Stewian
2017-04-06 19:56
2

Tänker om det är en osäkerhet för framtiden om vi tex vill köpa hus en dag. Får man ta lån hur som helst för husköp om man inte har en fast inkomst? Han säger att det ordnar sig.

#3 Han säger att 3000 är en minimumsumma som han lätt kan öka till mycket mer om han börjar jobba mer (alltså spela mer) Men han brukar ofta prioritera att jobba mindre ( spela mindre) för att bara softa och vara ledig istället när det går runt ändå. Men om utgifterna blir högre ska han gladeligen börja jobba (spela) mer säger han.

Karmatarerskanise
2017-04-06 20:08
2

Det skulle jag aldrig acceptera hos en partner. Man går oftast med förlust i spelande. Risken att han har skulder/lån är stor. Eller så hamnar han i det.

Jag hade dragit mig undan.

amandain
2017-04-06 20:55
4

Så länge han betalar sin del av mat räkningar och gemensamma kostnader om ni flyttar ihop så är det väl svårt att försöka styra över att han måste ha ett vanligt jobb och tjäna pengar på vanligt sätt. Svårt det där. Tror inte jag hade bara dragit utan gett det en chans om han verkar bra.

Scorpio97
2017-04-06 22:09
2

Jag hade nog gett det en chans om det verkar vara en bra kille i övrigt. Så länge det fungerar för honom och han får in en stadig inkomst, tror jag inte det har betydelse för mig om det är från spel eller ett "vanligt jobb". Som jag förstår din text låter det dessutom som att han har levt så ganska länge? Då borde det ju vara relativt stabilt om han har bra ekonomi nu. 

Jag har dock inga planer eller drömmar om barn, hus eller ens samboende egentligen, så det kanske påverkar min syn på ekonomisk trygghet.

//Jessie

smellcaramell
2017-04-06 23:06
1

Jag hade personligen lagt benen på ryggen och dragit om jag varit du då jag i stort sett träffat två sorters "spelare":

1. Spelar mycket och förlorar mer än de vinner, begränsas av sina närstående så de har råd med räkningar iallafall/ligger hos kronofogden.

2. Spelar mycket och förlorar i längden mer än de vinner men kompenserar detta med andra "fulspel" i form av att typ importera billig skit från Kina och sälja dyrt, fuska med skatt o.s.v.

Känner helt allvarligt ingen som spelar regelbundet utan att behöva regler att förhålla sig till eller vara hos kronofogden. Dessutom har de jag träffat haft sådant pokerface så om man frågar om  de har skulder svarar de nej trots att de har stora skulder och löneutmätning, inget man skulle märka alltså om man flyttar ihop om men inte börjar öppna varandras brev men det går ju inte nu förtiden när sådant är elektroniskt.. 

Dessutom skapar det problem om man vill köpa gemensam bostad och behöver låna pengar, måste köpa ny bil och låna pengar o.s.v. Sedan antar jag att det blir skumt med föräldraledighet om den ena föräldern är arbetslös o.s.v. Plus det några nämt tidigare, vad händer när det börjar gå dåligt? Det lär inte vara många som vill anställa en 37 åring utan erfarenheter från arbetslivet.

Stewian
2017-04-07 13:16
0

#7 Ja han har levt så länge eftersom han aldrig arbetat. Han spelade poker på fritiden medan han gick gymnasiet. Sen när han gått ut skolan så fortsatte han spela och brydde sig aldrig om att kolla efter jobb eftersom pengarna kom in ändå har han berättat. Sen rullade det bara på

#8 Nej jag har ingen aning om han lurar mig totalt och i själva verket har massor av skulder men inte vad han säger iaf. Han spelade ihop 80 000 när han behövde en bil  så den betalade han kontant. Men men, kanske är det lögn även om han verkar ärlig

Jag har även träffat några av hans kompisar som också spelar samma spel som honom. Dom har förvisso jobb vid sidan om spelandet men dom menar att dom är långt ifrån så vass på poker som min dejt Eller om jag ska kalla honom pojkvän nu. Det är iaf vad han vill och egentligen jag också. Jag är ju superkär i honom och bara vill att det ska funka bra allt och att det här inte ska bli ett problem.

[Devya]
2017-04-08 07:31
1

Nej, det ordnar inte så som han säger. Om ni en dag ska ha hus och behöver lån så får ni inte det från banken. De kräver att man har fast anställning, åtminstone här där jag bor.

Jag hoppas att du håller I åtanke att det finns något som heter spelberoende. Jag vet av en person blev spelberoende bara efter att ha spelat ett par gånger. Han spelade bort alla pengar som de hade och de hamnade í stora skulder. Frun blev helt shockad och tänkte lämna honom men han sökte hjälp, tills det hände igen.

Ett annat par jag känner har också samma problem. Frun har där inte alls någon tillgång till I-net banken och  dylikt för då spelar hon bort alla pengar.

Kanske den här killen inte har några spelproblem men risken är stor. Jag skulle aldrig ta den risken utan fly illa kvickt innan jag utvecklade mera djupa känslor för killen.

Hur länge har ni dejtat?

[Thiah]
2017-04-08 10:18
5

Jag hade nog inte oroat mig förutom just det där med att kunna ta större lån. Finns flera människor idag som är proffs på att spela poker och som lever gott på det. Är du så bra att du så småningom tävlar internationellt är det stora vinstsummor som gäller.

Karmatarerskanise
2017-04-08 10:50
1

#11 Och stora förluster likväl. När proffs möts förlorar alltid någon. Ingen vinner alltid.

[LadyK]
2017-04-08 14:39
4

Känner ett par stycken som lever på att spela poker. Har aldrig sett något konstigt med det egentligen. Att låna till hus kan bli krångligt men med några års planerande kan bra spelare ha fått ihop en stor del av insatsen till huset.

Sarah
2017-04-08 16:59
8

Tar han alla pengar svart? Då hade jag aldrig inlett ngt. Har han firma registrerad? Av ren nyfikenhet, hur funkar spelandet med skattebetalningar och pensionsavsättningar? Vad har han för skyddsnät om han slutar vinna? Finns det a-kassa för de som spelar som "jobb"? Där någonstans skulle nog avgörandet ligga för mig. En vuxen människa ska kunna vara ansvarsfull även om hen har ett ovanligt jobb. En person på 37 år som nolltaxerar trots inkomst, aldrig i livet.

Stewian
2017-04-08 17:08
0

#10 Det blir 3 månader nu. Setts nästan varje dag senaste veckorna.

Karmatarerskanise
2017-04-08 17:10
0

#14 Håller helt med.

Stewian
2017-04-08 17:13
0

#14 Jag vet inte svaret på de frågorna. Men a-kassa till en som frivilligt aldrig förvärvsarbetat? Nej så kan det ju inte vara, kan jag inte tänka mig.

Sarah
2017-04-08 17:22
3

Kanske dags att ta reda på de svaren. A-kassa skulle väl funka om man registrerar företag. Men en kille som medvetet inte betalat en krona skatt i sitt liv och sen förväntar sig ta del av samhällets funktioner? Säger ju ganska mycket. I mina ögon är det en dålig människa och ingen som förtjänar min tid.

Stewian
2017-04-08 17:35
0

#18 Nej han har ju inget företag. Han är inne på en handfull olika spelsajter där han sen för över vinstpengarna till ett konto han har i Nordea. Det är vad jag vet. Och att kontot på Nordea absolut inte är tomt.

Men är det alltså olagligt att spela poker och vinna tillräckligt så att man kan leva på det? Jag bara undrar.  Då skulle väl spelsajter vara förbjudna om det inte var tillåtet att vara så duktig att man tjänat på det i så många år som han? Han säger iaf att han inte gör något olagligt. Han spelar precis som "vanligt folk" säger han bara det att han lyckats klara sig utan att gå back. Unibet vet jag att han talat om iaf att han vunnit mycket därifrån som han för över till "lönekontot" sitt på Nordea.

Sarah
2017-04-08 17:43
2

Har ingen aning om det är lagligt eller ej, men moraliskt… Vi är en välfärdsstat där alla som kan förväntas hjälpa till och dra sitt strå. Att ha en inkomst och medvetet inte bidra, det är så fruktansvärt lågt. Kul för honom att han kan slappa sig genom livet och få tillgång till vägnätet till sin bil, sjukvården när han blir sjuk, skola i 12 år m.m. Skamligt.

Sarah
2017-04-08 17:47
2

Tydligen lagligt att inte skatta på pokervinster. Sjukt. Oavsett hade jag inte kunnat vara med en sådan person som inte vill bidra till samhället. Men, jag är inte du.

Stewian
2017-04-08 17:57
1

#21 Självklart VILL jag ju att han ska ha ett jobb med fast inkomst och ha pokern som hobby istället men jag kan inte göra mer än  att önska det av honom. Det är han som måste vilja för att han ska göra så.

Sarah
2017-04-08 19:41
1

Absolut, du kan inte bestämma det. Men du är den som bestämmer vad du är villig att gå med på, om du ska stanna. Är hans livsstil ok för dig om tio år? Är han den typ av kille och förebild du vill ha som pappa till eventuella barn, om du vill ha barn? Kommer du kunna acceptera att ni inte får lån om fem år, för att han är frivilligt arbetslös? Kan du hantera hans eventuella framtida förluster om ni ska vara en familj? Du måste helt enkelt sätta dig och fundera på om du kan se dig själv med en kille som vägrar att växa upp på länge sikt. Nu antar jag att du inte är 17 år och bara vill ha ngt mindre seriöst, utan att du är en vuxen person som vill ha en seriös relation.

Pytteliten
2017-04-09 12:55
6

De pengar han får in på svenska sajter är skattade och klara, så det argumentet fösvinner. Grattis till honom skulle jag vilja säga. Han har hittat en livsstil som han trivs med och som funkar.

[LadyK]
2017-04-09 15:41
2

Hämtat från skatteverkets sida och det är precis tvärtom, poker spelat på sajter inom ESS är oftast skattefria utom ESS får man betala ca 30% i skatt.

Deklarera pokervinster

Om du spelar poker på internet finns det olika regler för när du ska betala skatt på din vinst. Här får du veta vad som gäller inför deklarationen 2015 för de vinster du gjort under inkomståret 2014.

Vinster från poker som anordnas i Sverige behöver du inte betala skatt för medan vinster från spel som anordnas i utlandet beskattas om spelarrangören finns utanför EU/EES-området och om vinsterna överstiger 100 svenska kronor. I din inkomstdeklaration tar du upp vinsten som inkomst av kapital. Det ska du göra även om du inte har fått någon kontrolluppgift.