Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 1683 ggr
ama11
0

Skriver till en annan

Vi har väl lite ett förhållande där vi inte har vänner av motsatt kön (bara par). Vilket vi inte haft nu i flera år och det har helt enkelt bara blivit så. Helt plötsligt börjar min sambo att skriva med en tjej, först om hundar sa han. Visst tänkte jag, det spelar ingen roll. Plötsligt säger han "hon undrar om vi vill ta en promenad". Vilket för mig kändes väldigt konstigt, dom kände inte varann sen innan så jag tyckte allt verkade konstigt och frågade om de hade pratat mycket, men nej, hon hade bara frågat helt plötsligt. Nä sa jag, det känns bara konstigt om en människa frågar ur ingenstans. Kan tillägga att vi inte är såna som letar nya människor att umgås med, ingen av oss har gjort det under våra år. Bara via aktiviteter osv, men inte via Facebook eller någon annanstans. Sen får jag bara en konstig känsla, för mitt i allt kommer han på saker som att köpa någon speciell mat eller så. Börjar fundera lite och tillslut ber jag om att få kolla hans mobil. Där ser jag HUUUR långa meddelanden till varann som helst! Han har nog aldrig skrivit så långt till mig, skickar massa bilder till varandra, på mat, vardagliga saker osv (inte speciellt mycket hundrelaterat). Gör massa smileys, hjärtan osv. Inte hjärtan i "ragg" sammanhang, men vem gör hjärtan till en människa man aldrig träffat? De brukar inte min sambo göra iallafall, inte hjärtan överlag till andra tjejer, oavsett vad som står! Som en dag när jag jobbade och han var ledig skicka han en bild på sin släkting o skrev att han var där. Typ tre ord. Såg när jag kollade meddelandena mellan han o denna tjej att han skickade samma bild till henne, men skrev hur långt som helst åt henne. Vet inte ens om vad, orkade inte läsa allt de skrivit om för att det var så otroligt mycket och långa meddelanden. Allt känns jätte konstigt. Min sambo är inte den som försöker hitta nya att umgås med direkt, inte på det här viset, det har han aldrig gjort. Sen har han inte ens träffat människan! Sen säger han att hon har ju kille, men allt känns så konstigt bara. Har aldrig ens sett att han skrivit med henne, känns som att han gjort de i smyg då, för vi umgås jämt, förutom när vi jobbar. Och att dom skriver så himla långa meddelanden, som han aldrig gör med någon annan kompis, eller till mig och har aldrig gjort det till mig heller… Vad tycker ni om det hela? Eftersom vi varit tillsammans i flera år och han aldrig sökt kontakt på de viset med någon, eller skrivit så pass mycket o intensivt med någon (utan att jag sett de) så blir jag bara kluven i detta. Känner mig både ledsen o arg. Hade varit annat om han inte gått o smygit om det, och inte ljugit att de bara pratat hund, eller att han inte skrivit mycket med henne.. men det känns bara konstigt för mig…

pyromanen
2

Att " inte vara såna som letar nya människor att umgås med" låter lite väl trist i mina öron. I alla fall om en inte passerat 60-årsåldern eller är nykär. Tror det är väldigt vanlgt i blrjan av en ny seriös relation att man blir väldigt "pariga" och mindre intresserat av annat umgänge. Men om man fastnar i det och det fortsätter och blir ett mönster kan nog det bli ett för torftigt liv socislt sett för de flesta. Kanske är det något sådant som ligger bakom? Men det kan såklart också vara en allvarlig hint om att något är på tok med eran relation, att han söker en ny tjej… detdär att han ev smyger med det låter ju inte bra. Kanske läge att ta ett samtal! Lista ut om han känner sig instängd/begränsat/behöver mer socialt eller om det är nåt annat som inte är bra …

ama11
0

#1 Menar mest att vi har aldrig lagt till folk mitt i allt och börjat skriva med dom. Vi har ju såklart hittat nya människor att umgås med, men på andra sätt, men inte via Facebook mitt i allt… Vi har pratat om det men jag tycker allt känns konstigt ändå, att han jämt sagt när han ex tagit bild på sin mat "ska skicka till pappa", fast han skickat åt henne, och att jag aldrig någonsin märkt att de skrivit med varann… plus att han skriver som "gulligt" med smileys, hjärtan, långa meddelanden osv. Och sen att han säger att de mest är om hundar de pratat. Visst jätte kul då. Men det var bara i början. Att börja ta bilder vad man gör osv till en människa man aldrig träffat känns lite konstigt, med tanke på att han knappt skickar bilder till mig, och om man gör det får man en rad med text, medan han skickade så himla långa meddelanden till henne, varje gång. Typ lika långt som mitt inlägg..

pyromanen
2

Jo, det låter inte bra. Låter som att han söker någon annan som den "mest förtroliga" eller vad man ska säga.

MissClue
1

#0 Jag förstår din oro..Du har säkert inget emot att han skapar kontakter men just denna känns mer åt "dejting lära känna hållet". Hade jag varit du så skulle jag gått med på att träffa henne om hon tog med sin pojkvän också och sett hur han betedde sig.

I love not man the less, but Nature more…

ama11
2

#4 Nej, som sagt om de bara hade skrivit hundar som han sa, då hade jag inte brytt mig, men när de börjar skicka bilder på vad dom gör, äter osv känns det faktiskt lite konstigt. Speciellt när han aldrig gjort såhär tidigare. Jag kommer nog verkligen inte träffa människan. Då är det som att jag tycker det är okej med att han smygit med det osv. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Han tycker inte det är något fel, men för mig så känns det så himla fel. Och helt plötsligt. Sen blev jag så himla förbannad när jag bläddrade i hur mycket de skrev så jag sa att vi bara borde göra slut då. Hans reaktion var ungefär "men läs vad vi har skrivit" och "jag måste ju få bo här tills jag hittar lägenhet" vilket också var en liten reaktion tycker jag…

Maria
5

Har ni pratat om detta? Har du talat om att du vet hur mycket konversation de har haft och vad du känner inför det?

Det är nog bra att börja med att tala om det.

/Maria

aarina
1

Är du riktigt säker på att dom aldrig har träffats?

MissClue
0

#5 min känsla var att om du inte går med på att träffa henne så skulle jag inte bli alls chockad om de träffas själva i smyg. 

Han låter väldigt självcentrerad som kastar ut sig ngt sådant som att han ska bo där tills han hittar ngt nytt.

ama11
0

#6 Jag bad om att få kolla hans telefon, så ja vi har pratat om detta. Men han tycker inte det är konstigt. Men han har aldrig gjort såhär förr. #7 Nej, jag är inte säker, det är vad han säger och om dom aldrig träffas så tycker jag att det är ännu konstigare.. #8 Ja jag förstår det, men om han inte fattar att sluta prata med henne när jag blev så irriterad så kommer det nog ta slut, han verkar ju inte bry sig så mycket ändå, så jag är fortfarande kluven om vi ska vara tillsammans.. det jobbiga är ju att vi skaffat hund tillsammans (dock står hon på mig, men att lösa det så hon inte behöver vara själv medan man jobbar), bostaden-med hyran(fast själva bostaden står på mig, det blir bara tyngre att betala hela själv)…

pyromanen
0

Låter inte som att praktiska saker som hund och boende är värre än känslorna i att göra slut? För er båda? I så fall är det ju rätt att sluta…

[Devya]
7

Ajj, det är nog början på slutet nu då om han började snacka om att han måste ännu få bo där… Låter nog som han har fallit för den här tjejen men oj vad det kan  komma att svida för honom sen om det inte klickar mellan dem irl men då får du skratta gott åt dem isåfall (ja, jag är lite elak).

Nej, dumpa honom. Han verkar ju inte vilja kämpa för dig så varför ska du då kämpa för honom? Han måste ju finnas där för dig om du är osäker och inte säga saker som bara tyder mer på att han inte vill jobba på ert förhållande.

MissClue
3

#9 Allt praktiskt är överväldigande på en gång men allt brukar lösa sig. Men prata igenom allt med honom när ni inte är upprörda och tar förhastade beslut

ecino
0

När jag var tillsammans med mitt ex. Så skrev jag väldigt mycket med min  en kollega som är kille. Det blev min närmsta vän utom min sambo, vi skrev mycket mer än vad jag och min dåvarande sambo gjorde.  Jag ville ha någon att umgås med själv utan sambo och jag umgås lättare med killar.

Mitt ex tog illa upp och sa att jag inte kunde lita på honom han ville ha något mer. Jag lyssnade inte och blev svartsjuk kändes som att han inte litade på mig.

Nästa gång du och din kille går på promenad kolla om han kan be henne följa med eller fråga om hon vill följa med när ni ska ta en fika eller liknande?

Karmatarerskanise
1

#13 Blev du svartsjuk? Det var ju du som umgicks med någon annan, inte han.

[Devya]
5

#13 Höll även du den vänskapen hemlig och undanhöll saker och ting från din partner, samt  även sa till din partner: "Jag måste ju få bo här tills jag hittar en lägenhet?"

Visst måste ens partner kunna få ha vänner men enligt mig måste man även kunna ta hänsyn till sin partners känslor, om det är så att hon/han känner att något inte står rätt till. Man ska då ta sig tid till att diskutera igenom saken så att sin partner inte behöver oroa sig. Om man istället värdesätter vänskapen med en helt ny främmande människa mer än sin egen partner, då är något ordentligt fel. Just nu låter det ju som om killen är villig att avsluta sitt nuvarande förhållande för att kunna fortsätta sin vänskap med en person som han aldrig ens har träffat. Det låter inte alls logiskt I mina öron.

ecino
0

#14 han blev svartsjuk, skulle det vara.

#15 Nej, det gjorde jag inte hade konversationen öppen på datorn. Visst ibland kunde det komma en kommentar som mitt ex inte gillade.

Urhasten
0

Människor förändras. Om du inte tycker om att han utvecklas och stöttar honom så tycker jag att du ska prata med honom eller lämna honom - för bådas skull.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Kalli
3

#15: Behöver inte handla om just den personen. Han kanske värdesätter att kunna skapa nya vänner mer än en relation, eller så är det bara en ursäkt för att komma ut en relation han inte trivs med. Mitt svartsjuka kontrollerande ex brukade alltid dra det kortet; Borde inte jag vara viktigare än att svara på ett SMS från ett ex. Om du älskar mig, varför vill du sova över hos din vän när det gör mig ledsen. Man kan inte jämföra på det sättet.