Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 838 ggr
Anonymos
0

Svårt att prata.

Efter en jobbig barndom som satt sina spår, har jag väldigt jobbigt för att uttrycka tankar och funderingar som jag kan ha ibland. Detta påverkar min partner jättemycket för att jag inte vågar prata om problem eller funderingar och liknande då jag är konflikträdd. 

Jag vill verkligen ändra mitt tankesätt, men vet inte hur. Jag lovar gång på gång att börja prata men det funkar aldrig. 
Har ni några idéer?

/Anonymos

Skogsväsen
2

Om du har svårt för att prata om dina tankar, så kanske du kan börja med att skriva? Jag vet inte om det kan hjälpa och har själv inte upplevt det du upplevt och känner… Men om jag utgår från mig själv, när jag blir nedstämd eller ledsen och inte kan prata om det, så brukar jag kunna skriva om det lite senare iallafall. (Efter att ha tagit i kragen på mig själv och skyfflat undan min envishet.) Så det kanske kan vara ett bra första steg? Något litet bara. Hoppas det ordnar sig och det jag känner är väl att kör på babysteps, små framsteg. :)

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Anonymos
0

#1: Oftast vill min partner ändå prata öga mot öga  eller öra mot öra för att det annars kan bli missuppfattningar… Så det blir svårt =/ Annars har ju det faktiskt funkat väldigt bra =)

/Anonymos

Skogsväsen
2

#2 förstår, det är det som är nackdelen med att skriva - att det lätt blir missuppfattningar. (Jag missuppfattar rätt så ofta själv.) Då kan jag se att ifall han är väldigt förstående, snäll och lugn med dig så kanske du kan prova att säga en liten sak av någon fundering du har haft, om du lyckas uttrycka det i ord. Och så kan han kanske reagera på ett positivt sätt mot dig, för att du lyckades vinna över dig själv. 👍 Och sen kanske ni inte behöver prata om det mer den dagen och prova igen någon annan gång (där det inte gått alltför lång tid så kanske högst en vecka?). Tror det kanske kan vara ett bra sätt att vänja dig vid att uttrycka dina tankar eller funderingar på ett positivt sätt.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Herveaux
3

Känns det lika svårt och jobbigt att prata om hur du tänker/känner oavsett ämne?
Tänkte annars om du kunde börja prata om något som känns ganska lättsamt och sen börja ta dig an svårare och svårare saker allteftersom.

// Harley

OlgaMaria
3

Men du kanske skulle kunna skriva och sen kan han läsa medan du sitter bredvid. Då kan ni fortsätta prata sen. Men det kan vara skönt att inleda med att få skriva av sig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Elinmatsdotter
0

Kanske kan hjälpa att sitta rygg mot rygg så du inte kan se hans ansikte och på så vis inte fel tolka något ansiktsuttryck. Ha också något i händerna typ spelar på mobilen samtidigt för att distrahera dig och avdramatisera situationen att prata när det är mörkt funkar också. Jag kan bli jätte konflikt rädd när jag ska fråga min sambo om vissa saker för jag tex tycker själv frågan är fjantig eller är rädd för att få ett nej eller bli på någotsätt förminskad och då brukar det hjälpa att inte kunna se honom och ha något annat som avleder mig lite. Ska tilläggas att min sambo aldrig reagerat negativt när jag har velat ta upp något varken argt, tjurigt eller våldsamt utan jag har alltid varit väldigt rädd för att få ett nej eller någon form av negativt svar från någon annan ända sedan jag var liten.