40års-present till frun?
Min sambo fyller 40 i slutet av maj och jag vet inte vad jag ska köpa i present till henne. Inte nog med det så kommer vi gifta oss två veckor senare så även en morgongova lär behövas. Själv säger hon att hon bara önskar bidrag till ett växthus. Vill iof jag också ha men så fruktansvärt tråkigt att ge ett kuvert med 7.000kr märkt "till växthuset" Vi har även sagt till bröllopsgästerna att vi önskar oss ett växthus om de vill ge något i present. Blir kombinerat bröllop och 40årsfest.
Jag tycker absolut - gå på växthuset! Om hon verkligen vill ha det så skulle allt annat bara bli - "kunde blivit bidrag till växthuset".
Du behöver inte lägga upp några pengar i ett kuvert. Gör t ex ett fint collage med växthus, växter man kan odla. Kanske köpa en påse jord och tejpa fast kuvertet på. Vännerna kan förutom att bidra med pengar bidra med ihopsättning, plantor, krukor etc.
Och du med ett intyg där du lovar att vårda växthuset (nästan) lika ömt som er kärlek eller liknande.
Växthus är härligt men mycket jobb!
Jag tycker det är en romantisk gåva med mycket symbolik.
Köp en prenumeration på någon trädgårdstidning t.ex. Allt om Trädgård, för delår eller helår, och bifoga till "kuvertet". Bor du i norra Sverige kan du välja tidningen "Trädgård norr" istället (för zon 5, 6, 7). Eller också väljer du ett medlemskap i Svensk trädgård och får tidningen "Hemträdgården". Sedan finns tusentals andra tidningar att välja på, men dessa tre känner jag till själv. Är osäker på vad man menar med "morgongåva" men en resa till Chelsea Flower show i London verkar ju annars vara ett säkert kort i det här fallet.
Pengar är arbete. Så när du ger 7000kr till henne så ger du henne en hel hög med arbete som hon kan använda. Gå på det Sindri säger. Sen kan du köpa lite enklare men fina presenter runt om. Sen tror jag en storslagen frukost på sängen på födelsedagsmorgonen är mycket passande.
Morgongåva? googla "Förslag på morgongåva". Fullt me tips!
Kanske du kan köpa nödvändiga/ roliga prylar till växthuset. det lär ju komma till användning i och med ni båda vill ha ett växthus så projektet lär bli av och presenten blir inte en onödig investering. Tex bevattningssystem ( väldigt uppskattat i vårt växthus), armeringsjärn som växter kan klättra på, roligare krukor, kanske nån mindre hylla som man kan ha krukväxter i alt att du själv bygger en odlingsstege ( tänk en stege men i stället för stegpinnar så har man odlingslådor av balkong modell) egengjorda saker är ju roligt att få, kanske ett mindre arbetsbord att ha utanför som man kan stå vid när man ska sätta om plantor eller varför inte köpa/bygga en ljugarbänk som man kan ha vid ena långsidan så man kan slå sig ner med en välförtjänt fika efter plantering och sola lite :) Man kan ju ge pengar också, det kanske inte känns lika "bara" om man har en till liten men nyttig present vid sidan om☺️ Ett bra tips är att söka på växthus på pintrest (en inspirations hemsida och app) så får du upp massor av bilder och roliga förslag. Jag snöade jätte mycket in på riktade presenter men det är för jag själv uppskattar projekt presenter mycket mer än lösryckta prylar, hoppas du hittar något som du känner är perfekt! :D
Jag hade önskat mig en riktigt fin bukett och en fin dejt på fin restaurang eller någon spaweekend/herrgårdsweekend. :) Kan tänka mig att ni kommer få en del bidrag till växthuset i gåva vid bröllopet.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Nör hon så tydligt önskar sig växthus så kör absolut på det! Om du vill överrasks/lyxa till samtidigt så komplettera med något som hör till men är utöver vad hon själv skulle köpa kanske? Ska väthuset vara så stort att det ingår en fikaplats? Köp en snygg stol eller två i passande matrial eller en riktigt fin bok om vöxthusodling eller om hon är mer praktiker än lyxmänniska så köp en frostvakt eller droppbevattning 😊
Många bra tips. Ja något som är förknippat med växthuset får det bli.