Långklänning på bröllop?
Jag ska på bröllop i slutet av denna månad. Det står som klädkod "kavaj" på inbjudan. Det är så att mina ben är så tjocka då jag är överviktig. Får man ha långklänning som gäst? Jag har fått höra att bruden ska ha en vit klänning som slutar strax nedanför knäna så jag antar att gästerna måste ha kortare klänning då?
Jag vill verkligen inte visa mina ben i ett så fint sammanhang😢
Kan du inte fråga dom som ska gifta sig?
Står där ingen mailadress till någon bröllopskoordinator eller annan man kan ställa frågor till på inbjudan? Säkrast är ju ändå att fråga hur brudparet tänkt sig.
Vi hade kavaj som klädkod på vårt bröllop och många hade hellånga sommarklänningar (själva hade jag knäkort brudklänning). Viktigast är att det inte är en aftonklänning/balklänning eller liknande. Tumregeln är väl att en lång klänning bör vara av enklare material medan kort klänning kan vara av exklusivare material. För just klädkod kavaj då alltså.
SE*Simbelmynes

"Klänning eller kjol ska minst gå ned till knäna, men inte vara golvlång." - http://www.kladkoder.nu/kavaj/ Jag är ju av åsikten att finns det en klädkod så skall denna efterföljas, den är satt av en anledning tänker jag och varför ska jag vara "ohövlig" och bryta mot klädkoden som anges då? Ska själv på bröllop senare i år och där är det också angivet kavaj som klädkod, jag jade gärna valt en långklänning pga mina ben. Jag är inte kraftig utan har stora smärtsamma åderbråck och brustna kärl…får ingen remiss för operation förrän kag slutat amma heller men jag har valt en klänning som går till halva vaden (osymmetrisk skärning nertill) som döljer det värsta. Jag personligen går otroligt sällsn på nåt där klädkod anges så för mig är det självklart att följa angiven klädkod när det väl anges även fast jag kanske skulle föredragit något annat pga mina brustna kärl och åderbråck :) Men jag förstår din känsla ändå ts!
Jo jag måste väl fråga fast jag inte står brudparet jättenära. Om det var någon av mina nära vänner hade det ju varit självklart att fråga. Nej det står ingen mailadress eller liknande dit man kan ställa frågor.
Jag är rätt så kort också, korta ben, och om klänningen slutar mitt på vaden tycker jag det får benen att se ännu kortare ut. Benen ser längre ut om man antingen har hellång klänning eller väldigt kort klänning som slutar vid låren, men det går ju givetvis inte.
#4 Och det fungerar inte med en klänning som går vid knäna? Alternativt pyttelite över knäskålarna? Jag är nämligen också kort och kan inte ha klänningar som går till mitt på vaden eftersom det får mig att se jättekonstig ut. Då jag har klänningar så kan de max gå lite över knäna.
Det är nog bäst att fråga brudparet. De behöver ju inte vara omöjliga fast det står en klädkod på inbjudningskortet.
Vi hade tänkt skriva en klädkod på våra inbjudningskort men valde att skippa det. Annars skulle vi också valt kavaj bara för att det tycktes vara lite mindre formellt än andra klädkoder.
Enligt #3s länk kan man ju ha snygga byxor under den klädkoden, kan det kanske vara ett alternativ för dig TS?
#6 Ja om jag fick ha byxor vore det ju ännu bättre. Jag hade aldrig tänkt den tanken. Tog lite för givet att det "ska" vara klänning på bröllop med klädkod.
#7 Finbyxor verkar ju fungera så kör på det om du känner dig bekvämare så. :)