Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 909 ggr
Tovembla
2017-04-29 08:53
0

Hur får man nya vänner?

Hej! Jag är en tjej på snart 18 år, jag har alltid haft vänner omkring mig och har alltid varit snäll mot dem, funnits där för dem osv. Men nu, känner jag att alla bara glidit ifrån mig, jag försöker få med de på fester och göra andra saker, både på vissa helger och vardagar, till en början säger de ja, men sen ska de plötsligt vara med någon annan när det närmar sig… men nu till frågan som jag aldrig trodde att jag skulle ställa, hur får man nya vänner?

alicetrött
2017-04-29 09:09
0

Det där tycker jag också är svårt som vuxen. Det var lättare i skolan.

Det har varit fler som frågat här har jag sett och ofta får de till svar att genom sina intressen så träffar de andra likasinnade att lära känna. Men mitt nästan enda intresse är träning och ja visst träffar jag en massa folk på gymmet men det blir på sin höjd korta fraser som "regnigt idag" och liknande. Börjar jag prata mer så visar de tydligt att de är där endast för att träna och inte för att lära känna nya vänner, så jag har gett upp att försöka ta det vidare till vänskap när jag är på gymmet.

Jag har heller inga andra tips till dig hur man gör, då jag inte lyckas särskilt bra själv

_Fisken
2017-04-29 10:26
3

Utan att vara expert på området utan istället litar på min erfarenhet så kan jag säga att "skaffa vänner" är som att få hål i tänderna. Borstar du inte tänderna så får du förr eller senare hål. Jag vill mena att det är samma med vänner. Är du med och runt nya människor ibland eller ofta så kommer du att bounda mot nån förr eller senare.  (Det där med hål i tänderna var dålig liknelse…ha ha)
Folk kommer o går i ens liv. Det är sällan nåt som är "statiskt". Lyckas du ha en vän från barndomen upp i vuxen ålder är det lyckosamt. Man växer ifrån och flyttar ifrån varandra. Det sker förändringar i ens personlighet när man blir äldre. Så för att fylla på med chanser att träffa nya vänner så behöver man röra sig bland nya människor.
Den som går på gym och kanske inte stöter på så många nya möjliga vänner kanske borde byta mot annan sport? En lagsport kanske? 
Den som sitter på rummet efter skolan/jobbet kanske ska gå med en förening? 

Hur som helst, det händer då och då att man träffar på nya vänner men man måste också exponera sig mot nya människor då.  
Jag fick en ny vän nyligen. En kvinna kom in o pratade på mitt jobb o vi "boundade" direkt. Så idag ska jag fika med henne….det är slumpartat alltså när det sker.

sp0ngeb0b
2017-05-04 06:33
1

Tror också att det är slumpartat. Har lite svårt att få vänner för att jag är introvert och har svårt att prata med folk jag inte känner. Har jobbat på ett jobb i 6 månader utan att bli vän med någon, vilket egentligen inte gör mig något, men det är ju lite tråkigt. Men så råkade jag stöta på en kollega på en fest en gång, och vi bondade. Vi har snackat lite innan på jobbet och så, men nu snackar vi mycket mer. Riktigt kul faktiskt. Så ja, tyvärr tror jag att det är slumpartat. Det gäller ju att det finns någon på samma plats vid samma tid som man kan bonda med.