Relationer iFokus

Relationer

Etikettsex
Läst 1854 ggr
Änglakort
2017-05-30 07:33
8

Asexuell

Hej alla : )) Jag ser inte att det står någonstans om att vara asexuell. Jag är det. Vill kanske bara få säga det för att det är viktigt att veta att det finns människor som är det och är det fler som känner och vet det om sig själva så vill jag få hälsa till dig/er att ni är inte ensamma!! : )) woop woop till dig/er!! ; ))

[memoirsofaclone]
2017-05-30 18:30
4

Jag tror att jag kan vara det, jag är visserligen ''heteroromantisk'' (antar jag att det kallas) och om jag är kär i nån så gillar jag närhet osv, men inte det sexuella just. Något som stör mig är att folk verkligen inte kan förstå det här, det måste alltid vara nåt bakomliggande trauma eller annat fel. Men jag har inte varit med om några trauman alls, det som gör mig lite udda i övrigt är väl att jag är rätt inåtvänd och har lite konstiga ideer och intressen, kanske hänger ihop på nåt sätt.

Änglakort
2017-06-01 09:59
3

Jag håller med. Det ska alltid finnas nån anledning till att man är asexuell i andras ögon. Det verkar svårt för människor att förstå att man bara helt enkelt inte vill ha sex helt enkelt. Jag vill inte ha varken mycket närhet eller sex. Sex är så överskattat och inpräntat i oss att " det är det viktigaste " ungefär. Har du inte sex eller bra sex med din partner så får den andre självklart söka sex hos andra bla bla bla. för sex ska man ta mig fanken ha no matter what. Artiklar, reklam, film, tv överallt så matas man med SEX. Jag känner mig helt utanför hela den grejen. Vill inte se sex, ha sex för det ger mig absolut noll och ingenting. Jag kan tänka när det ( som alltid ) dyker upp sexscener på tv eller i nån film att " hur kan någon ens vilja hålla på med det?! " . Jag är totalt bortkopplad på den biten. Jag har haft sex- mycket sex - orgasmer , fått barn ja hela kittet om man kan säga så men insett att herregud jag har kört på för att man "ska" inte för att jag vill. Känns som jag våldtagit mig själv hela livet med att ha haft sex när mitt egentliga jag faktiskt inte velat utan gjort det bara för att. Nu blev detta långt och konstigt kanske ha ha ha men ja……hoppas jag gör mig förstådd ; D

amandain
2017-06-01 13:16
4

#2 En undran bara. Du säger att du haft mycket sex, haft orgasmer osv. Är inte det faktum att du fick orgasm ett tecken på att du njöt av sexet då? Jag trodde att asexuella inte kunde få orgasm eftersom de inte gillar sex. Men får man orgasm så är väl de tecken på att man gillar det?

Scorpio97
2017-06-01 14:29
9

#3 Det finns människor som har fått erektion, blivit våta och/eller fått orgasm under våldtäkt, det betyder självklart inte att dom ville det eller njöt av det. Kroppen kan reagera på saker även om man själv inte vill det :)

//Jessie

[memoirsofaclone]
2017-06-01 16:37
2

#2 Ja, tror att min negativa känsla för sexualitet delvis beror på den enorma översexualisering som finns i samhället, asexualiteten har nog alltid funnits i mig, men förstärkts pga detta. Sedan får folk tro och tycka vad det vill, men så är det för mig i alla fall. Det finns så mycket annat intressant i livet som man kan spendera tid på.

[SuperNaturalBeing]
2017-06-01 20:43
8

#3 Det där är verkligen en myt att vara asexuell är samma sak som att inte tycka om sex. Asexuell per definition innebär att man inte upplever sexuell attraktion för någon oavsett kön.  PUNKT. Det är allt det betyder. Det betyder inte  att man inte kan njuta av sexuella saker eller känna sig upphetsad.  Man kan ju faktiskt bli upphetsad av andra saker än just personen man har sex med.  Dock är det många asexuella som har noll sexdrift och/eller rent av äcklas utav sexuella saker,absolut,  men alla fungerar inte likadant. 

Så återigen: asexuell= att man inte blir sexuellt attraherad av andra oavsett kön. ( och i vissa fall kan det även innebära att man inte heller upplever romantisk attraktion ).

500
2017-06-02 08:08
6

#6 Det var väldigt lättande att se det där! Jag har länge undrar vart jag ska placera mig själv inom spektrumet av olika sexualiteter. Tänkte ett tag att jag kanske var demisexuell eftersom jag inte upplevde någon attraktion för andra. Men sen blev jag förälskad på riktigt och kände fortfarande ingen attraktion. Folk var bara totalt ointressanta, allt annat också för den delen. Efter det började jag kalla mig själv asexuell. Men det enda folk kopplade ihop med det var att jag absolut inte skulle gå med på att ha sex (och det ville ju dem). Men grejen var ju att jag inte fann dem eller någon annan för den delen tilldragande. Inget attraherade mig. Mitt stora problem när det gällde min sexualitet var att jag egentligen inte har något emot sex. Jag kan bli kåt, men jag blir det genom beröring. Jag har ju erogena zoner precis som alla andra. Och just det där att jag inte kände avsmak kring sex (för det var ju det jag förväntades göra) gjorde att jag kände mig som en fejk version av asexuella. Jag kände helt ärligt att jag inte passade in någonstans för jag hade inget emot sex men samtidigt saknade jag den sexuella attraktionen för alla. Så det var inte asexualiteten som gjorde att jag kände mig utanför och malplacerad utan känslan av att jag inte passade in någonstans på grund av folks förväntningar kring min sexualitet.

Änglakort
2017-06-02 21:17
3

Jag säger såhär : jag har haft sex och fått orgasmer och allt för själva KROPPEN fungerar ju liksom men JAG - min själ, mitt innersta, mina tankar, mitt väsen ja kalla det för vad man vill, längtar aldrig aldrig efter sex. Det var som en fröjd av härlighet när samlagen var över och jag kunde "stämpla ut från det uppdraget" och vara mig själv och jag såg ALDRIG fram emot nästa gång som komma skulle när jag varit i relationer. För många andra , de som gillar sex , så kanske det är så att man faktiskt både vill och längtar till nästa samlag när man fått orgasmer och hela baletten. För mig - icke för ett ögonblick. Sex går helt bort för min del och jag är så himla glad att jag vet att jag aldrig mer ska ha det : D. Asexuella personer är inte stort i antal på jorden men i den lilla procenten som finns - där finns jag : ))

Asexuell
2017-06-04 18:08
0

Ja det är tydligt att asexualitet kan vara olika för olika personer. Själv har jag aldrig känt mig sexuellt upphetsad eller kåt. Varken när jag haft sex med någon partner eller när jag varit själv och försökt ta reda på vad som är så skön och bra med sex. Orgasm har jag aldrig varit i närheten av att få uppleva och jag verkar inte ens ha någon erogen zon. Jag kan ju lika gärna smeka ett pekfinger som att smeka min klitoris. Dvs det känns inget  speciellt på något sätt. Däremot blir jag kär som alla andra och det bara i män, så könet kvittar inte i kärleksförhållande. Jag blir alltid kär i motsatt kön.

Änglakort
2017-06-04 20:07
0

Ja Asexuell!! : )) Det kan ta sig i olika former det där men till syvende och sist så går sex bort och är ointressant. Och jag kan inte påstå att du missat nåt med orgasm för det är ( tycker jag ) totalt överskattat och så ovärt : |

pyromanen
2017-06-04 21:40
5

Intressant att läsa. Och intressant att människor är så olika. För mig är det jättesvårt att förstå. Alltså jag läser ju hur ni skriver men min spontana tanke blir precis som #2 tycker är så jobbigt "det måste finnas nån anledning" erkänner .. förmodligen för att det är svårt att föreställa sig att någon upplever något så anorlunda än en själv. Om inte sex är en stark drivkraft och om inte orgasm är jättehäftigt… då är inte kallt vatten kallt eller jorden rund heller. Det är nog mycket värdefullt att ni berättar så som ni just gjort i tråden. Så fler får kännedom om och förståelse för även asexualitet.

Änglakort
2017-06-05 08:08
0

Pyromanen Hej på dig! : )) Jodå hi hi hi … kallt vatten är kallt och jorden är rund och allt är vad det är men SEX är inget. Kärlek , energi , harmoni , tacksamhet , själslig härlighet och närheten i vänskap är stort och vackert och det är i det det viktiga finns. Så känner jag ; ))

[Roe Deer]
2017-06-07 21:15
1

Som  det nämnts ovan så är asexualitet en bred kategori. Jag personligen har kommit fram till att jag ogillar sexuell intimitet med andra, men är ändock sensuell och romantisk till min läggning. Jag har varit i längre förhållanden och haft sex, men aldrig funnit att det är ett behov jag har… vilket DÅ fick mig att undra om det var ngt galet på mig… Men nej, alla är bara olika. Jag passade inte med dem jag var med helt enkelt. Renlighet är superviktigt för mig… och svett och ja.. Nej, utanpå går jättebra! ^^ Men om jag skulle ha en partner med low sex drive, så skulle jag gå med på ett nyp då å då… men det är inget jag direkt njuter av.