Attityden på internet
Jag antar att jag inte är den enda som noterar att det finns en rätt stor skillnad i mångas beteende på internet och i verkligheten, eller kanske rättare sagt när folk har möjligheten att vara anonyma och inte. Det är inte ovanligt att diskussioner spårar ur, folk skriver överdrivet med ''fula ord'' osv. Detta händer inte så ofta i verkligheten, särskilt inte för de bagateller som dessa ''tjafs'' ofta handlar om. Men ibland blir man lite orolig och undrar - är det mångas riktiga personlighet? Bara att de håller inne den i verkligheten för att undvika negativa sociala sanktioner? Tänk om folk faktiskt blev lika uppbrusade i verkligheten för småsaker. Alla skulle ju ha ihjäl varandra tillslut. Vad är det som får folk i anonymt tillstånd att ösa på med svordomar och bli överaggressiva för i princip ingenting? Tänker främst på typ youtubes kommentarer eller forum som kanske familjeliv. Många är otroligt otrevliga och aggressiva, men kan inte tänka mig att de skulle bete sig på det sättet i verkligheten.
Tyvärr är en del så i verkligheten också. De hamnar ständigt i bråk med folk och har många ovänner.
En del är det bara på nätet för att dom känner att dom är skyddade bakom skärmen och då inte behöver tänka på andras känslor.
Dels tror jag näthatet är något förlösande hos de som skriver elaka saker, de har helt enkelt problem med sin livssituation eller känslor de tampas med och tar ut det på internet, det är lättillgängligt och man behöver inte alls ta samma ansvar som man måste i verkligheten. Sen tror jag att många går igång på varandra för att man inte förstår sig på kontexten när de läser allt via text och inte ser varken kroppsspråk eller hör tonläget, det blir missförstånd och då kan vem som helst bli förbannad. Har man behovet att konstant hävda sig på nätet, häva ur sig en massa skit och tänder till på småsaker så är det åtminstone en liten del av ens personlighet. Men det är svårt att säga eftersom det kan bero på det jag nämnde innan. Ett exempel, hade en "vän" på FB som hade ett enormt uppmärksamhetsbehov, hon skrev om hela hennes liv i princip och gjorde sig ovän med alla som inte höll med henne. Det hade med hennes personlighet att göra för hon var alltid sån, hon var lättkränkt och vägrade göra något åt saken. Hon fick helt enkelt energi av att bråka med människor, hon fick snabba effektiva kickar på adrenalinet hon fick när hon bråkade. Jag tror att det är något som majoriteten också föder sig med när de näthatar, oavsett anledningen till det. Ilska är en del av våra primära känslor och lätt att ta till, tyvärr. Särskilt när man inte behöver ta ansvar för de. Därför tror jag det är skillnaden på diskussioner i verkligheten och på nätet :)