misshandel
jag har just fått reda på att en kvinna på min gård blir misshandlad av sin man , vad ska jag som medmänniska göra…..hon bor alltså inte i min port,hjälp ….
Ge kvinnan stöd om du kan. Vet inte riktigt om det finns så mycket man kan göra. Ofta vill kvinnorna ine anmäla.
Är det så du hör/märker att det pågår så är det ju bara att ringa polisen. Försök prata med kvinnan och få henne att förstå hon måste söka hjälp, du kan ringa en kvinnojour och få råd och hjälp hur du ska aggera. Lycka till och hoppas det går bra

jag tror hennes man är polis
Det spelar ingen roll. Hör du pågående misshandel, ska polisen komma och avbryta.

#3, Ännu viktigare att han inte kommer undan.
Kan man inte typ anmäla anonymt hos polisen? Du tror att hennes man är polis, men det måste ju gå att göra så ändå.
Man kan alltid anmäla anonymt men problemet är att ett anonymt tips oftast har lägre prioritet. Ett allmänt tips "X blir misshandlad av sin man" kan polisen tyvärr inte göra så mycket åt heller om inte någon ringer under pågående misshandel.
Ett tips är att försöka få kontakt med kvinnan och ge henne numret till någon kvinnojour, min erfarenhet är att de ofta kan ge mycket bra hjälp och att det oftast behövs någon liknande organisation i botten för att en kvinna skall orka fullfölja en anmälan, även om det ändå ofta leder till att kvinnan tar tillbaka sin anmälan.
mvh Martin