Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 1702 ggr
Revolt
2017-10-15 11:53
0

Var går gränsen?

Igår var jag ut med min pojkvän och en hel del av mina vänner. Min pojkvän är världens snällaste och omtänksammaste, vi älskar varandra och har varit ihop i ca 5 månader. Igår blev min pojkvän väldigt full och vart väldigt arg på mig av ingen anledning. Jag var nykter och tyckte det var väldigt jobbigt, jag vet fortfarande inte varför han var så arg på mig men jag sa att om han inte skärpte sig så åker jag hem och sover sen istället för med honom. Han var väldigt arg och skrek, verkligen vrålade, i mitt ansikte att jag skulle dra åt helvete osv och slet i mig och tog i min arm så det gjorde ont säkert 2 minuter efter med och knuffade mig. Jag sa flera gånger att han skulle sluta för att jag blev rädd och han lugnade sig, men blev arg igen efer en stund medans vi tjafsade och slog i väggen i en anslagstavla gång på gång så hans hand började blöda massor. Idag har han sån ångest och har gråtit och gråtit och bett om ursäkt men jag känner verkligen att han skrämde mig igår och det känns inte som vanligt. Har alltid känt mig så trygg och säker och älskad med honom men nu känns det bara konstigt. Var går gränsen? för vad som är okej? Fattar att det inte är okej såklart men kan man acceptera det ändå och gå vidare? Vet att jag säkert överdriver för han gjorde mig inte illa så, och han var väldigt full men jag undrar ändå om jag överdriver eller om allt är förstört.

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

vendelay
2017-10-15 12:14
10

Jag börjar med att säga att jag aldrig har varit full så jag vet inte hur det "känns" men av erfarenheter av andra fulla människor skulle jag väl inte säga att det är ovanligt att fulla människor blir aggressiva. Det är INTE okej, jag skulle inte känna mig trygg om detta hände med min sambo. Ni behöver prata igenom detta ordentligt och ja, tbh, så tycker jag inte att det är okej att han dricker så han blir full om det finns risk att han gör dig otrygg.

Du överdriver inte.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Katti
2017-10-15 12:20
6

Om du kan acceptera kan ju bara du avgöra, men i din situation skulle jag ta ett rejält snack med honom om alkohol. Han klarar ju uppenbarligen inte av det (i de mängder han fick i sig igår i alla fall) och då tycker jag att man har ett ansvar att anpassa sig till det. Helt enkelt att inte dricka eller inte dricka över sin gräns. Där skulle jag ställa krav. 

Men som sagt är det ju hur du känner och hur du upplevde det som hände som avgör.

Aleya
2017-10-15 12:54
3

Min gräns hade tagit slut igår. Jag tolererar inte att någon börjar bete sig som ett as oavsett med eller utan alkohol. Men du måste bestämma själv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

m2studio
2017-10-15 13:42
0

Eftersom du skrev att "ni älskar varan" då är det inte kul att ge dig vassa och fanatiska råd, därför det är bättre att du forska varför han dricker sig full och när han är nykter ber snällt att ta upp den med en Psykolog ett par besök och redda ut saker och ting, för andra är bättre att du vara på din vakt och spela med om han kom helt full hemma inte gör honom arg tillräckligt att hitta orsak att skada dig och då dagen efter du får vara på en säkrare plats tills han rätt till sig på allvar. 

Om han inte acceptera Psykologen då är du som ska ta beslöt och vara eller lämna honom eftersom kan blir mycket allvarlig för dig, men om han accepterade det och försökt att fix sig själv då man kan ger honom och relationen en stor chans att passera denna hinder.

Igen skriver jag att om han blev full igen spela med, vara snäll, rädd ev. ditt liv i väl behåll tills då får chansen att tar avstånd av honom med 100% säkerhet. Jag är emot dem Kvinnor som tjafsar och tjatar om saker och ting när manen är total packad och inte har kontroll över sina handlingar och i sådana fall är Kvinnor som förlorar när de blir skadat, eftersom manen kommer ut från fängelse efter ett tag och bara kvinna fick skador för ingenting, så vara lugnt och vara vaken över situationen som dyker upp när som helst tycker jag.

Lycka till.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

OlgaMaria
2017-10-15 15:28
3

Det som hände är såklart inte ok men kan ursäktas ifall han inser att han inte kan dricka mer än bara lite grann och verkligen låter bli att bli sådär full igen. Det är ju väldigt lätt hänt att han gör något straffbart ifall alkoholen påverkar honom sådär, så han borde verkligen inte bli full. Problemet i detta är ju alkoholen! Om du känt dig trygg med honom innan så är det ju den han är! Men inte om han dricker! Alltså ska han absolut inte dricka sig full! Kan han acceptera det?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Calcifer
2017-10-15 16:01
1

Ja som många säger verkar det ju som om detta triggades igång av alkohol. Då skulle jag om jag var du säga antingen låter du bli och dricka till den nivån eller så måste vi sluta ses. För det är inte okej. Oavsett om det finns nåt att "skylla" på eller inte. Nästa gång kanske han slår dig istället för något annat oavsett om det är med flit eller inte. Eller råkar knuffa dig ordentligt så du snubblar och slår dig rejält även om han inte menade att du skulle göra dig illa.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

pyromanen
2017-10-15 17:18
4

Om han är seriös i sitt ångrande, älskar dig och inte är alkoholist så inser han att han måste hålla sig nykter härefter för att vara säker på att inte göra fler dumma saker mot dig, sig själv eller andra. Gör han det skulle nog jag ge han chansen. Men blir han trots denna erfarenhet full och korkat en enda gång till då är det kört. Det finns vissa som byter personlighet när de blir fulla, i extremare grad än andra. Hade en studiekompis. Trevlig, lugn, aningens blyg. En gång på fyllan tog han sitt motorsåg och klöv någons matbord 😳. Typ bersärk. Han insåg att inte kunde dricka alkohol efter det som tur var. Och tur också att ingen människa skadades!

Revolt
2017-10-15 22:13
0

Tack för många kloka svar! Han har ångrat sig så himla mycket idag och sagt att han aldrig mer vill dricka i sitt liv efter hur han var igår mot mig. Jag kan inte komma över känslan från igår dock. Kanske är överdrivet men känns som jag inte konmer kunna känna samma trygghet och säkerhet som innan. Han skrev även efter detta när han var hemma hos sig massa elaka sms till mig och jag vet inte hur jag ska kunna känna samma säkerhet med honom när han varit så hotfull och elak mot mig. Även fast han var väldigt full så var det fortfarande han ändå. Är så rädd att jag ska känns annorlunda för jag älskar honom så mycket och vill vara med honom egentligen.

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Aleya
2017-10-15 22:17
5

#8 som sagt. Du gör som du vill, men jag personligen tycker inte att det är ett bra tecken art han gör så efter några månader.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

m2studio
2017-10-15 22:46
0

Jag hoppas du finner dig i rätt läge, om han är ångerfull då kanske du behöver lite tid att kunna smälta händelsen, så om det är så förslår jag att du prata snäll och förklara att tiden hjälper er att kunna lita på varan och glömma det som har hänt och jag tycker att han kommer att acceptera, men vara på din vakt åtminst. under ett bestämd period på Ex. 6 månader, sedan kanske du finner lugn och ro med honom. 

Lycka till

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

_Fisken
2017-10-16 18:20
1

Han var inte sig själv….han var en annan person. Han har dåligt "ölsinne" när han dricker för mkt o får jobba på att inte dricka så mkt. Han får börja med lättöl när han kommit upp i lagom berusning.

[134643]
2017-10-17 11:14
1

Alltså jag hade nog funderat mer på vad det var han sa? Känner han så när han är full hade jag varit rädd att han kände så nykter också, men då finns filtret som kan stoppa honom från att säga det. Så jag hade personligen mer tagit det som att du fick se en annan del av honom, som faktiskt också är en del av hur han är, och den hade jag i alla fall inte varit okej med. För mig handlar det inte så mycket om alkoholen eller att han var full, mer än att det gjorde så att du fick lära dig mer om honom. Sen är det såklart ditt val helt och hållet!

MissClue
2017-10-17 14:26
0

#0 Det är verkligen inte okey beteende. Har han sagt att detta har hänt tidigare? Har han dåligt ölsinne brukar man vara medveten om det och inte dricka till den gränsen. Vänta och se ifall detta återupprepas, isåfall verkar han tycka det själv är acceptabelt. Jag själv tål inte ren sprit, blir dramaqueen, nyps osv. En vän fick nog och hade ett snack med mig, efter det insåg jag hur det upplevs för andra sidan och dricker nu inte sprit (shots och drinkar). Sen är jag lite i samma sits som du men ändå inte. Min kille blir inte lika aggressiv när han är för full utan han "försvinner" mer. Visst han har skrikit och sparkat i närheten av mig men det är som att knäppa med fingrarna, ena sek är han där, i andra finns min kille inte bakom ögonen längre. Han blir helt annorlunda..Sist detta hände pratade vi om det och han verkade inse problemet så jag väntar och ser ifall detta upprepar sig. Isåfall kommer jag överväga att lämna honom.

I love not man the less, but Nature more…

Gronstedt
2017-10-18 11:50
2

#8: Du har rätt i att det var han som gjorde det och ingen annan. Man blir inte en annan person för att man är påverkad, men andra sidor av personligheten kan komma fram. Vreden finns någonstans där inne även i vanliga fall. 

Han borde inte bara avhålla sig från att bli så full igen, han borde också ta en titt på sig själv för att försöka förstå varför han har det där i sig och hur han ska hantera det.

Det är svårt att ge dig råd om hur du ska göra. Ni vet ju båda att detta är en allvarlig kris mellan er, så det är helt rimligt att ni beter er och känner annorlunda än tidigare och att du inte känner dig trygg med honom. Vänta och se, om du orkar, men det är helt rimligt att du håller ett visst avstånd.

SuperLimm
2017-10-19 19:20
0

Du skriver att du inte kan komma över känslan från igår… Det hade gått en dag, ett sånt beteende glömmer man inte över en natt. Den kan ta både många dagar och veckor. Ge dig själv tid att bearbeta vad som hänt och känn sen efter om du kan förlåta honom.

Mvh Linn

[Roe Deer]
2017-10-19 22:49
1

Du bör göra klart för denna grabb att hans beteende INTE är okay! Jag skulle lämnat honom eller tagit ett rejält avstånd från honom en tid framöver, så att han får känna på vad som verkligen är viktigast att prioritera. Vissa saker kan man inte bara prata om. Genom att göra en aktiv handling som att fysiskt backa, så blir effekten större och mer påtaglig! 

Lycka till!

Halvvild
2017-10-21 15:36
0

Jag har dock upplevt att personer som dricker förbi en viss gräns blir som förbytta. Det är vid dessa tillfällen de har minnesluckor och  saknar all logik. De får för sig saker som är falska och tror benhårt på det och blir arga och våldsamma. De svartnar.

Hur mycket hade han druckit egentligen? För som någon annan skrev så kan det finnas något djupt bakomliggande i hans medvetande. Men det behöver inte heller vara så, det kanske var en snefylla som gick alldeles för långt. För när man dricker förbi "gränsen" så är man inte samma, det är bara skalet som är detsamma.

Följ din magkänsla och ditt inre också, det är värt att lyssna på. Och förstår att din bild av honom är omskakad.. Ett tag kändes det som jag fick gift i kroppen så fort min pappa var inom mitt synhåll. Det var pga. en kväll där han fick mig att storgråta och uppleva någon form av panik/psykbryt(?). En kväll han själv inte minns (tydligen) "Det är för ditt eget bästa."  Min bild av honom, då, förändrades och han kändes som en alien för mig. Min hjärna bara skrek att han är sjuk i huvudet. Och det var inget allvarligt, det var bara att hela min syn om honom kollapsade. Han höll på att snacka om hur jag borde vara.. Att det som jag gör- den jag är- är fel. Att jag istället borde göra och vara på ett sätt som går emot mig själv. Enligt honom så såg han inga fel i detta utan rättfärdigade det genom att tro att det var för min skull.  Alkoholpåverkad var han såklart, men inte så pass att man vinglar fram. Han fortsatte att mala på fastän jag grät och lät mig aldrig vara ifred, inte ens när jag gick in i mitt rum. När jag försökte lämna rummet och han blockerade mig så var det droppen för mitt psyke där och då.

Därefter så kände jag giftet i kroppen när jag såg honom, kunde knappt kolla på honom. Bara stirra. Men med tiden så försvann dessa känslor och kommer endast fram när han visar en sån här psykologi. Det jag ville med min text var att man kan bli omskakad av saker och ting och att det påverkar bilden av någon. Men att det går över ibland. På gott och ont. Min mor har en tendens till att bli aggressiv och spy ut galla och bli fysisk, men endast när hon dricker för mycket. Annars är hon bara min fina mamma.

Om han fortsätter med detta beteende så hade jag iallafall avstått från att fortsätta förhållandet ur självbevarelsesynpunkt. Men du kanske har en idé om hur han är, ifall han faktiskt går att lita på. För jag känner iallafall att man inte ska lita på personer som är fulla och alkoholpåverkade då de tappar kontroll med varje promille. Och personligen så vill jag inte leva med någon som dricker för mycket.

Och tycker det känns rätt så farligt att han ens blev sådär.  :/

Lycka till. :)