Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 1321 ggr
Heda
2007-11-19 20:39
0

Besviken

Jag och min sambo har hållt ihop i två år nu, jag älskar honom mer än allt annat på denna jord.
Men så finns det ett litet problem, eller något som stör mig lite.

Han är så fruktansvärt godtrogen, han bara ger och ger men aldrig något får.
Nu menar jag till andra, han kan ta hem en dator från jobbet och fixa den åt någon arbetskamrat, utan att få pengar för det, sen kommer nästa och nästa, han ber aldrig om en liten peng.
Självklart kan man hjälpas åt, men att bara hjälpa andra hela tiden och aldrig få någonting för det, då tycker jag man är utnytjad.
Men han ser det inte på de viset, utan tycker att jag är en egoist.
Han ser alltid till att alla andra har det så bra, om det är någon nära vänn till honom som sviker honom,då låter han det vara istället för att ta upp det .
Jag tycker inte man kan ta hur mycket "skit"som helst.
Det här drabbar faktist vårat förhållande, vi bråkar en  del om detta.
Nu får ni inte tro att jag är världens ragata , men det finns faktist gränser.
Vi bråkade alldelles nyss om att vi ska åka till Ullared med ett annat par, vi hade sagt på söndag men eftersom det är stängt får vi ändra det till lördag istället, men då ska en av våra vänner jobba,börjar klockan 17.
Då sa jag att då får väl dem strunta i att följa med för den här gången så får jag och sambon åka själva(eftersom vi har bilen)
Då tyckte han vi kunde åka iallafall på lördag med dem, bara det att då har vi en tid att passa och det blir en massa stress.

Så är det även löning i helgen och det kommer vara en hel del köer kan jag tänka mig.
Är jag en ond och egoistisk människa när jag säger att vi kan åka själva istället för att dem ska med, för då blir det tidspress?eller han över snäll?
Han smällde igen dörren och sa att jag kunde då fan låta bli att åka med då.
Gråter

[SharpMissy]
2007-11-19 20:53
0

Men åååååååååh.. ja, alltså återigen så kan jag ju bara yttra mig utifrån hur du beskriver problemet. Men som du beskriver det, så hade jag blivit precis lika arg som du. Sen sitter du o känner dig som världens ragata fast att du vet att det inte är så… jo, du skrev att du inte är nån ragata, men det är ändå det du är rädd för att du tror att han ska tycka att du är.

Din kille har oerhörda problem med att sätta gränser och han verkar onekligen sätta alla andra före sig själv, till och med så mycket att han är villig att låta dig ta smällen för det.

Jag tycker du ska stå på dig och kräva att han ska åka med dig på lördagen! Jag förstår helt och fullt att du inte vill STRESSA uppepå allt annat, jag menar bara att åka till Ullared är i sig själv stressande!

Men du, skit i din mesiga kille så kommer du ner till mig så ska jag personligen guida dig runt på Kosta Outlet. Det är förvisso inte riktigt lika billigt som Ullared, men det är bara kända märken här. Dessutom är deras julbelysning helt underbar nu efter mörkrets inbrott.

*många kramar till dig*

kermit
2007-11-19 21:01
0

Jag ser det här lite annorlunda.

Jag tror ni helt enkelt har olika stora acceptansramar. Jag ser absolut inget problem i att hjälpa andra människor kostnadsfritt om man gör det för att man VILL. Han verkar inte gå emot sin egen vilja, och om någon sviker honom, så låter han det passera för att den männsikan kanske inte är värd den energin att bråka över ändå. Det behöver inte alls vara ett tecken på att han är en slapptask, kanske snarare tvärtom.

Men hade han däremot beklagat sig och mått dåligt över att människor bara vill ha från honom, men att han själv inte får något, då kan man börja prata om att han kan ha svårt att sätta gränser.

Vem är det som har mest probelm med hans agerande? Vem äger problemet?

Angående er resa; kan ni inte skjuta det längre fram, kanske en vecka eller två?

Heda
2007-11-19 21:02
0

Du är ju bara för härlig SharpMissy, jag har läst många inlägg du skrivit, du har en förmåga att blanda ihop humor, inteligens, ja du har alltid bra svar på lur ;)

Ja, det blir jag som får ta smällen, antagligen sitter han hemma hos dem nu och säger att det är jag som är tvär och dum.
Han sa att jag var en stor fet  egoist innan han gick dit.
Jag ställer upp för både honom och mina vänner så gott det går, men man kan inte alltid tänka på andras bästa hela tiden, det är jag som åker i klämm istället.
Han kunde gott ägna mer tid åt mig, vårat förhållande istället för att bry sig så mycket om alla andra hela tiden, jag blir så less.
Jag tar bussen nu, ses om ett par timmar, ska jag ta med mig en vinare också?;)

Annette
2007-11-19 21:06
0

Jag instämmer med Kermit.

[SharpMissy]
2007-11-19 21:10
0

Mja, vinet står redan på kylning här, så det är bara att knacka på dörren!! =)

Heda
2007-11-19 23:30
0

Nu har vi pratat och rätt ut allting, det känns mycket bättre nu.
Det är väl ett problem med oss båda, vi skriker först, istället för att reda ut allt från början.
Kermit jag förstår vad du menar, självklart är det inget fel att hjälpa andra, jag förväntar mig absolut inte att folk ska krypa under mina fötter för att jag gör dem en tjänst.
Men det finns folk som missbrukar andras snällhet.
Aja nog om detta, nu ska jag in och läsa lite i lusthuset, ses kanske där? ;)!

[SharpMissy]
2007-11-19 23:35
0

#6 Men det är ju det jag menar! Det är jättefint att vara snäll. Jag fixar också människors datorer alldeles gratis. Men precis som du säger finns det gränser, och det är bara dumt när det är så uppenbart att folk utnyttjar andra.

kermit
2007-11-19 23:39
0

Men man är väl bara utnyttjad om man själv anser sig vara det?

Den gränsen sätter ju ingen annan än en själv.

Annette
2007-11-20 00:07
0

#8. Så tycker jag också.

Martin
2007-11-20 00:38
0

#8 Håller inte riktigt med, man kan mycket väl utnyttjas utan att man inser det (förrän det kanske är för sent).

Sen kan man ju hårddra det, om snällheten innebär att han hellre gör något under tidspress för vännerns skull än utan tidspress med sambons skull så undrar i alla fall jag om man prioriterat rätt och om man ändå inte är lite manipulerad/utnyttjad?

Givetvis är allt från fall till fall, jag säger inte att man alltid skall gå på sambons linje heller, men i det här fallet verkar det vara mer regel än undantag att det går före att vara till lags till bekanta än till sambon och då är det kanske på sikt ett hot mot förhållandet, alltså dags att stämma i bäcken.

mvh Martin

Smeagol
2007-11-21 20:50
0

#10 håller helt med dig.

#0Har oxså en pojkvän som ställer upp för andra jämt. Och han har inga problem med det. men en dag kommer han inse att han tar på sig för mycket (och då menar jag innom jobbet). Han är oxså så att vännerna ska man stötta till max. Liknande som du skriver om har jag varit med o FLERA gånger! Alltid vännerna och deras behov. Men jag då?? Har oxså varit en "ragata" flera gånger. Men nu har han fått bättre förståelse för mig och hur jag känner!!

AlbaStiffler
2007-11-22 13:57
0

Min kille ställer upp för mycket och blir utnytjad av sin släkt. Omöjligt bara att få honom att dra ner på det. rätt irriterande eftersom det är vår gemensamma vardag som drabbas av det.