Relationer iFokus

Relationer

Etikettlänktips
Läst 3220 ggr
Karmatarerskanise
0

Använd kondom!

Vill bara påminna ALLA om att alltid använda kondom då man har en ny partner som man inte kollat HIV på.

HIV ökar mycket i Sverige, det är skrämmande!
På något sätt verkar folk inte få in varningarna i huvudet .. sen är det för sent!

Här är lite info om viruset: http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/hivinfektion/

Och, chokerande nog finns det fortfarande folk som tror att HIV bara finns bland bögar. DET FINNS BLAND ALLA! Använd skydd!

Martin
0

Dessutom skall vi inte glömma att det finns många andra sjukdomar än HIV, som dessutom är både vanliga och otrevliga.

Ta därför (inte bara sexuellt nu alltså) alltid för vana att tvätta händerna ofta (låter som banal grej men slarvas ändå otroligt med det). Tänk också efter lite, hur offentliga trappräcken mfl är enorma smittohärdar (alla som går där och tar/håller och var de varit innan med sina händer…).

mvh Martin

kermit
0

Ja, det är bra att tänka efter före. Sen är det kanske försent.

zeretki
0

Håller helt med! Använd kondom.

adiafora
0

Ja, tyvärr så måste man ju det.

Det vore väl överkomligt om det bara inte var för en enda liten, men ack så viktig detalj, som singel kan jag aldrig njuta av att ge oralsex eftersom jag spyr av kondomsmaken i käften, numera räcker det med lukten för att jag ska få kväljningar. Burr!

=(

Benjy
0

Är det sant att man kan bli smittad av klamydia om man sitter på en toalätt när en klamydiasmittad person har suttit på?

kermit
0

#6 jag är länklat. Kan du inte berätta Hera…   Oskyldig

adiafora
0

Man brukar säga att klamydia smittar väldigt lätt via kontakt. Men toalettsits låter inte särskilt troligt. Möjligen då om någon klamydiasmittad grenslat ringen och gnuggat sig lite där och nästa person kommer strax därefter och gör på samma vis på samma ställe. =)

Karmatarerskanise
0

Va? Jag fattar inte Kermit :)

kermit
0

Jag menade bara att jag inte orkar klicka på länken och själva ta reda på svaret på frågan i #5. Så jag tänkte du kunde berätta istället…men så hoppade adiafora in  =)

kermit
0

Är man lat då, om man inte orkar klicka på en länk? Fundersam

Karmatarerskanise
0

Aha ;) Då måste du vara trött haha

adiafora
0

#10 Fast jag har inte hälsat på hos smittskyddsinstitutet och refererar inte till länken, jag bara babblar ur normal mikrobiologisk kunskap. Har ingen aning om vad länken säger om det hela!

tindra21
0

#11 haha är du lat tjejen.

zeretki
0

Det står att kondom ger ett relativt säkert skydd mot klamydia. Inte 100% säkert alltså men rätt så. Toalett smittar antagligen inte men det kan ju inte heller sägas vara 100% säkert.

Sen står följande:

"Klamydiainfektion klassas enligt smittskyddslagen som allmänfarlig sjukdom, och inträffade fall anmäls (med kod) till smittskyddsläkaren i landstinget samt till Smittskyddsinstitutet (SMI). Klamydiainfektion är en smittspårningspliktig sjukdom.

Kontaktspårning för att finna andra smittade är obligatorisk och viktig. Samlagsförbud råder tills antibiotikakuren är genomförd."

adiafora
0

Tack zeretki! Du verkar vara den ende som orkar springa omkring och följa länkar i afton. 

Tur jag inte for med någon större osanning i mitt toalettringspåstående. =)

kermit
0

Men jag förstår inte….Har inte kondom alltid setts som det ultimata skyddet, som skyddar mot allt, alltid? Menar de att den inte är 100% säker, om den skulle spricka?

Ja, som sagt. Lat idag. Och allmänt trött. Jag somnade inte förrän 05 imorse. Helt galet. Och nu när jag tittar på klockan så verkar jag inte ha lärt mig någonting sedan igår.

zeretki
0

#17 Nehej du. Man kan bli gravid trots kondom. Det finns INGET 100% skydd mot vare sig graviditet eller sjukdomar.

Det finns alltid en risk. Om den risken sen är väldigt väldigt liten är en annan sak.

Statistik är intressant och roligt. Flört

adiafora
0

#17 De menar att ur ett vetenskapligt öga (deras sanningar bygger på 100% vetenskap) så kan ingenting sägas vara säkert till 100%, det kan alltid finnas ett undantag. Det finns alltid ett "om" att ta hänsyn till.

Blev du klokare av det? *garv*

Jag gick till kudden 04.20 föregående natt och har inte heller lärt mig nåt av det. Ska vi ta och tvinga oss mot sängarna nu kanske?

kermit
0

På tal om kondom…..  Det är fruktansvärt dåligt att det inte har kommit fram något smidigare alternativ till den här uråldriga påsen att trä på picken. Det är år 2007. Inte 2007 f.Kr.

kermit
0

ojo..nu kom jag på….    Femidomen har ju kommit sedan dess…Hurra! Nu har Kvinnor ytterligare ett alternativ! Fundersam

kermit
0

#19 ja, det enda som egentligen är 100% säkert, är att ingenting är 100% säkert.

Ja, sängen får det bli! ……..om en stund. Jag ska bara…..

Martin
0

#22 Vissa saker är säkert. Att avstå helt t.ex. borde ju vara säkert :o)

mvh Martin

kermit
0

#23   Ja….helt säkert.   =)

adiafora
0

#22..fast bara om du också desinficerar toalettringen innan du utför din elimination. =)

adiafora
0

Det skulle stå #23 där…..

supermoccine
0

#17 Är väl det att även en korrekt placerad, hel och bra kondom (eller femidom för den delen) som är på under hela tiden inte skyddar hela könen.

Karmatarerskanise
0

Det är ju inte hela könen som smittar? Urinrör, slemhinnor och så är det som smittar. Inte huden. Vad jag fattar det som.

adiafora
0

#28 Beror ju på vilken sorts könssjukdom man pratar om.

Karmatarerskanise
0

Vi pratar ju om HIV och klamydia nu.
Vilka könssjukdomar sprider sig från hud?

Trazzel
0

Kanske inte räknas som könssjukdom, men flatlöss smittar ju utan kondom

Herpes smittar från hud till hud

tindra21
0

Min ex-man smittade mig en gång med husdjur där nere och det var det vidrigaste jag varit med om….Han påstod att dom kom uppstod av sig själv*fniss* jaaa han måste nog minsan missat sexualundervisningen helt..

/Maria

Karmatarerskanise
0

Öööörk! :)

tindra21
0

haha bra ordval HeraGlad

supermoccine
0

#28 Minns att jag läst om kondylom att det kan smitta trots kondom. Googlar lite… Sjukvårdsrådgivningen säger såhär:

"Hur skyddar man sig?

Det bästa skyddet som finns i dag är kondom. Kondom ger ett bra skydd, men det är ändå inte hundraprocentigt säkert eftersom kondomen inte täcker alla ytor som kan vara infekterade av virus."

Men bara för att kondom inte är ett 100-procentigt skydd mot alla könssjukdomar är det ju det bästa vi har, så naturligtvis ska vi använda dem. Särskilt med tanke på HIV och klamydia.

Ceciliaolucifer
0

Problemet med att man inte skyddar sig idag handlar mkt om förtroende till sin partner. Att man om man begär kondom öppet visar att man inte litar på att sin partner varit trogen.

Att det hela har blivit en förtroende grej och fokuset har försvunnit ifrån risken att  bli smittad till att misstro sin partner.

Jag trodde att jag hade lyckats dragit på mig minst klamydia eller ngt för några månader sedan. Till och från hade jag ont i urinrör och i samband i sex. Jag testade och testade men zipp, nada, zero…

Sen nu förra fredagen åkte jag in akut till sös, och då blev det akut operation av blindtarmen. Då var det den som spökade redan då. Skönt att veta att det berodde på den lixom.. :) det kan nämligen ge underlivsbesvär.

Karmatarerskanise
0

#36 att begära kondom i början av förhållandet är väl inget konstigt?

Vi kollade upp oss från sjukdommar både en och två gånger innan vi hade oskyddat.

Ceciliaolucifer
0

#36 Absolut inget konstigt!!

Jag håller inte med det jag själv skriver i inlägget ovan, skulle kanske ha skrivit att det var ngt jag läste eller hörde ngnstanns.

Jag tror helt och hållet på säkert sex!

Karmatarerskanise
0

Okey :)