Känner mig inte respekterad
Min sambo började här om dagen att argumentera och tjafsa med en av mina kollegor om ett ämne de båda hade olika åsikter om på en "afterwork" jag hade hemma hos mig. Han avbröt min kollega flertal gånger i hennes samtal och var noga med att berätta att hon hade fel i sina åsikter. Jag försökte få honom att lägga ner argumentationen genom att peta på honom och ge honom en "snälla-sluta-blick" för att argumentationen inte ledde någon stans och riskerade att skapa en otrevlig stämning. Detta reagerade han inte på utan fortsatte tjafsa med min kollega.
Dagen efter tog jag upp vad som hade hänt under gårdagen och bad honom att inte börja argumentera/tjafsa med mina kollegor eller vänner igen då det påverkar mig i min relation till dem både på jobbet och privat. Jag berättade att han får uttrycka sina åsikter hur han vill och argumentera hur han vill med sina vänner men underströk att jag skulle uppskatta om han inte gjorde så mot mina kollegor/vänner då det går ut över mig hur han beter sig mot dem. Jag förklarade att det ibland inte är värt att starta att tjafs om vissa saker utan att ibland är det bättre att acceptera att man har olika åsikter i olika ämnen, men detta ville han inte heller ta in. Detta kunde han absolut inte förstå, han menade att han har rätt att argumentera och uttrycka sin åsikt, vilket han menade var rätt åsikt och kollegans hade fel åsikt, och att det inte spelade någon roll vem han argumenterade/tjafsade med. Han menade att det inte påverkar mig och att om en kollega skulle tagit illa upp över detta och låtit det gå ut över mig är det kollegans problem och inte hans.
Vad ska jag tänka om detta? I nuläget vill jag absolut inte bjuda in några kollegor igen när han är hemma för att undvika att just detta skulle hända igen. Jag känner att han varit respektlös mot min kollega men framför allt mig då han inte ville ta in hur det påverkar mig och min relation till mina kollegor. Övertänker jag det här eller hur ska jag hantera det?
Tacksam för stöd/svar… ❤️
Nej du överreagerar inte. En vuxen man birde veta att man inte måste säga sin åsikt alltid. Förstå när det passar och inte och förstå att alla inte är intresserade av den. Väldigt respektlöst att han helt skiter i vad du sagt.
Tycker inte du övertänker det. Sen är ju folk olika - vissa frispråkiga och andra finkänsliga. Men jag tycker det är jätteviktigt i en relation att man kan umgås med den andres vänner,familj, kollegor utan att vara den som bidrar till dålig stämning och på det sättet förstöra för sin partner. Jag hade inte kunnat acceptera om min partner var ovillig att anpassa sig för att inte stöta sig med folk i min omgivning. Sen beror det ju på vad det gäller. Man ska inte behöva ljuga eller dölja vem man är, men man behöver inte tjafsa och försöka få andra att ändra åsikt om saker. Själv är jag en person som undviker tjafs om det skapar otrevlig stämning. Har inget emot att debattera när intresse finns från båda håll men i sociala sammanhang har jag inga problem att hålla tyst ifall min åsikt bara skapar osämja. Skulle inte kunna vara tillsammans med någon som inte kan göra samma sak.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#1, #2
Tack. Hur får jag honom att förstå att det inte är okej? Det verkar som jag pratar ett annat språk när jag försöker förklara för honom…
Jag tror inte att det är så stor idé att du försöker övertyga din sambo. Det är något han måste komma fram till själv. Det är väldigt omoget att inte kunna acceptera att andra har andra åsikter än en själv. Han har uppenbarligen lite problem med det social spelet, och det där att välja sina strider. Lite prestigetyngd verkar det som, och det är ju hans problem.
Hur är det när du och din sambo har olika åsikter i vardagen? Har han alltid rätt och du fel?
Ja jag tror absolut han styrs av prestige och även stolthet. Han är ofta inställd på att hans åsikt är "rätt" och vill inte gärna ta in andras åsikter, då han själv säger att han inte ser någon anledning för detta. När vi har olika åsikter om något ger jag mig oftast för att undvika mer bråk, jag märker när han vägrar ta in någon annans synvinkel/åsikt och därmed vet jag att vi inte kommer någonstans och då ger jag med mig, slutar svara eller byter samtalsämne för att avsluta argumentationen.
Min sambo är världens finaste och mest omtänksamma människa gentemot mig, men dessa saker förstör så mycket runt omkring…. vilket han inte verkar förstå.
Jag förstår att du tycker det var jobbigt och obetänksamt av honom.
Ska man ha en afterwork så ska man vara noga med att det bara är arbetskamrater närvarande.
/Maria