Problem med en nära vän.
En lång "berättelse" men ska göra den kortfattad.
En nära vän till mig har börjat syssla med kokain, lite till fest sådär.
Det hela började med ett sms jag råkade se på hans telefon, tyckte det verkade lite skumt men släppte väl det efter någon vecka sådär.
Men för ca 1 månad sen så fattade jag nya misstankar sen en annan kompis nämnde något mod kokain om honom, så jag frågade min nära vän och han sa att han hade handlat kokain av någon kille en handfull gånger för att ha till fest. Lite besviken blev jag men om det inte är värre än så så äer det inget jag direkt bryr mig om.
Men jag vill absolut inte att han skall hamna i fel kretsar nu, tyngre kriminella osv. han har en tjej dem är förlovade och väntar första barnet. Så han har verkligen inget att vinna på kriminalla saker.
Hur ska jag förebygga att det inte utvecklas till något värre? Kan kanske tyckas vara en lätt fråga, men man ser det från ett annat perspektiv när man är inblandad så att säga.
Tacksam för alla förslag.
Det är ingen lätt situation det där när någon polare är på hal is och provar tyngre saker. Har du snackat med han om det?
Att han inte gör det mer än han gör är liksom inte nån garanti, det finns inte någon gräns för hur många gånger man kan ta en drog innan du blir beroende. För en del räcker det med att prova ett par gånger så sitter dom fast.
Jag tycker du ska ta ett ordentligt snack med din polare och försöka få han att ge fan i drogerna. Det kommer ALDRIG något bra ut från det.
Ja, att prata med honom är det bästa. Lungt och sansat.
Du kan kolla in på beroenden också, där kanske någon har ett bra tips till dig!
Du kan väl fundera lite på vad du tycker käns bäst och sen vore det ju intressant att höra hur du gjort och vad som händer sen.

Jag tror du gör honom en stor tjänst att ta upp det med honom.
Du kan ju berätta din ärliga åsikt om det hela. Vad han sedan gör, är ju hans beslut i slutändan. Man kan aldrig få någon att ändra på sig, om personen inte själv vill det.
Det man kan göra, som vän, är att visa att man bryr sig.
Prata med honom, ge honom extra stöd. Berätta att du vet om läget och att sånna här saker lätt kommer ut till andras kännedom. Be hnm att tänka på sin tjej och framför allt sitt ofödda barn.
När jag var 16 år och asförbannad på ett vidrigt ex som jag hade. Så fick jag reda på att han hade börjat med droger. Så jag ringde iskallt till hans mamma och berättade.
Ville bara berätta..
Har han börjar med kokain har han nog hållt på med droger ett tag. Tror inte det är så mycket du kan göra för honom.
Jag får be om ursäkt om jag låter hård men jag har som sagt gått igenom en alkoliserande far, begravt honom förra året och en vän för en månad sedan som inte velat lyssna på vad jag hade att säga. Det har väl gjort mig hård genom åren, beroende på de nitar jag gått på.
Men du kan ju prova att göra det svårt för honom att fortsätta. Prata med honom , berätta för tjejen så åtminstånde hon kan gå in med öppna ögon. Särskilt om de ska ha barn ihop. Hennes reaktion tillsammans med din kan kanske leda till något bra.
Det börjar ofta med fest knarkande…
#6 Vill bara påpeka att cocain mycket väl kan vara en första drog också. Så drogen i sig betyder inte att man hållt på länge med droger.

Ja, det är bra om du pratar med honom om det, men akta dig för att moralisera. Särskilt om du själv använder alkohol eller någon annan laglig drog kan det falla i ond jord om du pratar för mycket om hur farligt det är och negligerar att alkohol är nästan lika illa. Men det du verkar vara mest orolig för är inte drogbruket i sig utan kriminaliteten om jag förstår dig rätt? Vet du vad han rör sig i för kretsar? Vad får han kokainet ifrån? Har han råd att betala för ett droganvändande (särskilt nu med ett barn på väg) eller behöver han "fixa pengar" för att köpa knark?
Jag tycker inte att det är ok att använda droger när man är med sina barn. Inte kokain, inte alkohol och definitivt inte cigaretter eller annat som direkt överförs till barnet. Prata med honom om drogerna och barnet. Det är viktigt. Men kanske anser han att det är bara när han festar som han tar kokain och kanske andra droger som t.ex. alkohol och att det därmed inte är ett problem. Att barnen kommer sova när han kommer hem och de inte utsättas. Prata med honom vad han skulle göra om det blev mer än festknarkande eller om han plötsligt skulle festa väldigt mycket. Han måste ju även vara hemma mycket mer när han får barn. Det går inte att lämna en unge med mamman eller med barnvakt flera kvällar i veckan. Han har ett lika stort föräldraansvar som barnets mamma. Och som TantAlma säger är det bra om du pratar med hans partner utifall att hon inte vet.
Läs på så mycket du kan om kokain så att du vet vad du talar om. Erowid är en bra kunskapskälla när det gäller psykoaktiva substanser. Visserligen drar den åt ett drogpositivt håll, men den är seriös och kunskapsdiger och jag som komplett drogfri använder den gärna för att lära mig mer om olika droger. Och googla på du bara! :)
Där kan du också få hjälp och hitta länkar.

Dokument inifrån gjorde ett program om kokain för ett tag sedan. Går att se på svt.se om man klickar på Play, Samhälle & dokumentär, Dokument inifrån och sedan klickar på Knarkfeber.