Julklappar...
Tycker ni att det är viktigt att köpa julklappar?
vilka köper ni till?

jag själv har inget större behov utav att få julklappar , tycker att det är ganska kul att ge bort, men…..
jag brukar mest köpa till mina närmaste vänner o sambon då…
familjen är jag inte med på jul, o vi slutade för längesen att köpa till varann, eftersom alla mina syskon har barn så köper man till dom istället, fast jag brukar inte göra det heller… eftersom vi träffas ganska sällan, o då inte heller över jul så känns det som om dom inte riktigt bryr sej om moster/fasters julklapp, då dom får 1miljon andra… ;) o innan har jag ju pluggat o då inte haft råd att köpa några dyra julklappar till 7ungar… ;)

De enda jag tycker det är roligt att köpa julklappar till är mina systrar och sambon.
Mina föräldrar och systrar är utomlands över julen i år och jag är hundvakt, så det får nog bli min present till dem.
Brorsan köper jag nog inget till, känns lite meningslöst att köpa nåt bara för att. Tror vi kommer överens om att lägga lite extra pengar på något till oss själva istället :)
Sen har jag köpt nån ljusdekorationsgrej till farfar, farmor, mormor och mammas moster. Såna där "måsten" som är jobbiga..
Till sambon vet jag inte än och till svärföräldrarna tänker jag inte bry mig. Är så nedrans trött på "värdelösa" (men väldigt dyra) julklappar från dem. Så det får sambon sköta själv. Jag är väl otacksam, men jag ser inte riktigt meningen med att få en keramiktomte för flera hundra kronor? Och en ljusstake… Fina grejer, absolut - i en månad per år!!!
Det blir helt enkelt snålt med julklappar i år. Men oj vad jag ska shoppa till mig själv istället! ^^

haha!
jag tycker inte det är snålt att inte vilja köpa julklappar till folk om man ändå inte är intresserad utav att få nåt själv.. man tvingar ju ingen att köpa.. förutom sambon ^^
nee, men vi kom överens om att köpa nåt litet till varann o sen shoppa till oss efter jul på rean sånt som vi behöver o vill ha…

Julklappar är roligast att få! Hehe….Lite skämt och lite allvar, eftersom jag hatar allt vad julklappsinköp heter.
Folk blir som galna och stressar, flänger o flår för att köpa saker tillvarandra dom det egentligen ligger mer tvång än glädje bakom.
Läste idag på Aftonbladet att det blir vanligare och vanligare att folk skuldsätter sig för att ha råd att köpa all det där materialistiska "glädjen" och som sedan får en rejäl ekonomisk baksmälla en bra bit in i 2008.
Tappar folk förståndet bara för att det blir december månad?
Jag tänker köpa till min systers barn, eftersom de är minstingarna i släkten, och något litet symboliskt till de övriga vuxna.
Jag köper till familjen, killen och en eller ett par vänner. Älskar att julhandla :)

Internet är en finfin sak, när man ska handla. Är det någon som handlar sina julklappar på nätet?

Julkaos.
Min familj har alltid haft lagom med klappar, där man får kanske 1-2 klappar var för en mindre summa. kanske en hundring eller så till vardera. Julen är mer till för att umgås och ha trevligt tycker jag. Barnen får såklart mer klappar, men vi vuxna har det lite lugnare…
Men hos min sambos familj råder JULKAOS! Första december ska hela släkten (12-15 pers) ha skrivit och mailat ut sina önskelistor. Även mormorn och morfarn i familjen skriver listor. Därefter bockas mer eller mindre listorna av. Man köper klappar till varann för minst 500 spänn/pers. Dvs även till syskonens polj/flickvänner (mig). Julklappsutdelandet börjar efter middagen kanske vid 19 och pågår fram till 23-24. Man börjar med att man lägger en gigantisk hög med klappar mitt på golvet, den är kanske 2 meter i diameter samt 1 m hög. Sen delar tomten ut kanske 3-4 klappar per pers, varefter alla öppnar sina, och tittar på vad de andra fått. Däefter delas mer ut, tills högen är slut. är det slut då? nej, då fylls mer klappar på från rummet bredvid. 3 ggr fylldes den gigantiska högen på förra året. Vi snackar hundratals klappar.
Jag (flickvän till familjens son) fick kanske 30-40 klappar, många med ett värde över 500 spänn. Min sambo fick säkert ett 50-tal.
Jag tycker detta är helt sjukt och jag skäms för allt jag får. Försöker jag säga något blänger de på mig och tycker väl att jag är otacksam. Likså tvingas alltså jag att köpa motsvarande antal klappar och lägga tusenlappar på hysterin på deras jul. Nä, jag är helt chockad, och nu i jul spenderar jag min 4e jul med dem.
Vad 17 ska man göra? Dissa julen och vägra vara med? För min del handlar det inte om snålhet, utan av principer, julen handlar inte om att kasta pengar/julklappar på varann… eller?!

#7 Håller fullständigt med dig. Julens myspys har helt drunknat i detta julklappshysterin. Och jag firade jul med min dåvarade pojkvän och hans släkt för många år sedan, och jag kan säga dig: jag har aldrig sett så mycket strumpor i hela mitt liv! Haha…
Jag köper till familjen, sambon, och några vänner. Fast våra familjer köper jag och sambon till gemensamt, så de julklappar är ifrån båda oss.

#7 Herregud!
Varför lägga så mycket pengar på julklappar? Kan man inte istället lägga några tusen själv på de saker man skrivit på önskelistan? Och använda julaftons timmar till att umgås och prata istället för att prassla papper.
Jag är i chocktillstånd 

#7> No shit, det är jag med. Chock är rätt ord, varje år samma chock.
I år ska jag och sambon dessutom spara pengar till vårt bröllop (rätt många 1000 varje månad de 4 månader som är kvar) , så jag hade snacket med honom om hur det ska gå ihop med familjens julfirande. Han hävdar dock att de gillar sin jul som det är, så det blir inget sparande denna månad… *suck* Blir som en ond cykel där man inte kan sluta ge presenter för man vill ju inte vara "sämre" eller smålare än nån annan.
Kanske lägger sig denna vuxen-klapps-hysteri något när det blir småbarn i familjen, men av nån anledning har jag nästan svårt att tro det. Det blir nog ännu värre då… *hjälp*

#10 Klokt uttalat jn84! Mitt i prick…
Faktum är, att jag åker till värmen och solen den 12:e, och kommer hem lagom pepparkaksbrun till de andra risgrynsgrötbleka den 21:e! 
"12 Var ska du? :)

#13 España! Närmare bestämt San Augustin, Gran Canaria. 
Mysigt :) Semestra lite för mig med vet jag :) Ska du åka med familj, vänner eller kille?

#15 det ska jag göra =) Jag åker med sambon. Det är vår julklapp till varandra, så slipper man fundera på det.
#7 Alba din julafton låter mer som "The Christmas from Hell"
Det är ju fullständigt orimligt med så många paket och då var och ett till ett värde av 500??? Menar du att du sitter med prylar för 15-20000 kr varje jul? Det kan inte vara lätt att känna den pressen varje år.
Jag och maken handlar julkappar till barnen, inga andra. Tre barn, för cirka 1500 kr vardera.
Sen satsar jag hellre pengar på att köpa mat/godis/julprylar för att skapa den juligaste stämningen som finns!
Älskar att ge och få julklappar ..sen är jag i branchen som säljer julklappar …vore illa om jag inte gillade det då*L*..Sen kan väl tycka ibland att man behöver inte ge för flera tusen per person…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag handlar alltid många julklappar om fantasin tillåter. Dock är det ofta små billiga personliga saker. Av någon anledning är det alltid mamma som får mest julklappar ;) Kan bero på att hon är så omtyckt hehe.
Men det mysigaste med julen är ju själva maten, stämmningen ja allt tillsammans :)
Mamma, Pappa, syrran och hennes pojkvän, andra syrran, hennes man och deras tre barn (7 år, 3 år samt 7 månader), brorsan och hans tjej, farmor, mormor, en kompis, pojkvännen..
Letar desperat efter en present till Alex här på forumet, jag vet exakt vad jag vill ha, men den saken verkar inte finnas nååågonstans.. ^^
Sedan, OM jag hittar det så ska jag köpa en välplanerad present till lisette här på forumet, men den är svår att hitta den med.. :P
Sååååå vikigt är det inte, egentligen så skulle jag lätt kunna skippa alla dessa, men jag blir själv glad av att se hur alla uppskattar mina små idéer.. :) Men, som Hera säger - det mysigaste är bl.a. stämningen.. :)

Tja… Blir väl för ca studienbidraget.. 7-800 nånting i den stilen…
Gammel- farmor och mormar vill väl egentligen inte ha någt, blir mest en lott eller nått sånt dära random vanligt…
Till de andra typ, mappa o pappa, mormor, farmor, farar blir det vä något annat. Har lite småfunderingar men vet inte vart jag ska få tag i det.
Själv så får jag väl lagom tycker jag…strax under Albas julfirande.. Skämt å sido, men jag får lagom :) Uppskattningsvis värde på kasnke 3500:-….. får då av en 8-9 personer så. Morsan å farsan är ju lite mer än de andra..
F.ö Alba, din jul låter allt annat än mysig….Pressen och allt fyfan inte ens jag som barn hade tyckt det var roligt… Ne huja, isjukligt.
Jaa, jag köper när/om jag har råd och det blir tyvärr inte ofta.. Men då blir det till mamma och bröderna mina :)

Bra att se att det bara inte är jag som reagerar över min sambos familjs julfiranden.
#17> Mjä, inte fullt så mycket är det nog… 500/spänn från varje pers och vi är typ 12 pers som köper såna klappar… så säg 5000 spänn, det kan säkert stämma. Helt sjukt… Och det är ändå bara en vanlig "medelinkomsttagarfamilj".
Hur säger man till en sån familj att de gått överstyr utan att få hela tjocka släktens vrede på sig? Tror ärligt talat inte det går… vad säger ni? Själv får man lust att fly fältet! hahaha…

#24 Jag skulle gissa på att det faktiskt inte bara är du i släkten som känner så där.. Men tradition är tradition och ingen vågar säga något.
Åk bort över en jul och säg att ni är trötta på julhysterin och vill ta det lugnt istället. Och att ni inte förväntar er julklappar och inte heller tänker köpa några.
Svårt, men om ni gör det tror jag att fler ur släkten kommer haka på.. För det där verkar inte roligt, bara tidskrävande, dyrt och jobbigt.

#25> Ok, låter ungefär som de tasnkebanor jag tänkt i. Tyvärr tycker ju killen min att deras jular är jättetrevliga med alla julklappar och förstår inte alls mig. *suck* Så då måste jag först övertyga honom… men men… känns om om det handlar om ett antal år för att få in dem på en mer sund bana… hahaha.
jag har lyckats så himla bra med mina klappar i år, jag är nästan färdig ! jag har tre kvar, och jag vet vad jag ska köpa, så det är bara att ta sig i kragen och fixa det.
sååå himla skönt ! jag är annars av den typen att jag aldrig kommer på något och panikköpte sista dagarna, men i år är dom mer genomtänkta, just för att jag var så tidig! :D

Köper nästan inga. Till barnen försöker jag förstås få ihop någonting, men nte till någon annan.
Tycker väl inte att det är så himla viktigt med klappar. Det är så hysteriskt. Mår illa av överkonsumtionen och frosseriet. Men en sak vet jag och det är hur förbannat ont det gör i hjärtat då man inte har råd att köpa klappar till sina egna barn. Då plötsligt blir julklappar VÄLDIGT viktigt. Ett år under studietiden gick jag i desperation upp på vinden, hittade barnens gamla barnvagn som jag sålde på annons för 500:-. Jag grät av lättnad då jag fick den såld och kunde köpa klappar till barnen för 250 var…samtidigt ser man andra i julhandeln som gör av med summor som jag skulle kunna leva på i flera månader. Kan inte låta bli att fndera på om det verkligen ÄR så viktigt att man måste överdriva så.
*tråkig*