Älskar han mig?
Har varit tillsammans med en man i snart 10 år. Det har varit lite struligt till och från och vi har brutit några gånger för att sedan bli ihop igen. Nu har vi varit ihop i 2,5 år utan avbrott. Vi bor inte ihop och har inga barn ihop. Särbo kan man säga. Jag har märkt under flera år att han aldrig kallar mig älskling, fast jag kallar honom det nästan uteslutande. Han tilltalar mig egentligen inte med namn heller ofta, utan säger mest ”du”. Tidigare för några år sedan sa han att han älskade mig, men BARA om jag sa det först och det blev ganska sällan eftersom jag inte ville säga det hela tiden först. För ett år sedan frågade jag om han älskade mig. Fick till svar att han inte kunde definiera det riktigt men att han tycker om mig jättemycket och vill vara med mig. Själv vågar jag inte säga att jag älskar honom längre för det känns konstigt att göra det när han aldrig säger det. Så idag tänkte jag att jag måste fråga i alla fall om han var kär i mig. Fick svaret: jag tycker om dig jättemycket och du är den finaste jag vet. Så då jag frågade om han älskar mig riktigt och fick samma svar som förra året, dvs han tycker om mig jättemycket, vill vara med mig, göra roliga saker ihop etc. Han har svårt med känslor i vanliga fall. Men jag vet inte vad jag ska tro. Det känns konstigt att vara ihop om han inte känner att han är kär eller älskar mig. Vi är inga ungdomar utan i 40-50 års åldern. Vet inte om jag slösar bort mitt liv på fel man?! Ibland känner jag att jag ”bara är bra att ha” så att säga och mest duger när jag är glad i vårt förhållande. Är jag nedstämd tar han ofta avstånd och hör inte av sig så mycket. Vad ska jag göra?

"jag tycker om dig jättemycket och du är den finaste jag vet."
Räcker inte det? Själv skulle jag vara nöjd.
Jo det låter ju som att du slösar bort din tid. Dels att han inte verkar älska dig och dels att han drar sig undan om du är nedstämd.
Du skriver om vad du frågar honom och vad han svarar. "Handling säger mer än ord." Vad visar han i handling? Ställer han upp för dig? Älskar du honom? Ibland, om man är osäker på hur man själv känner, kan man leta fel hos sin partner som ursäkt för att avsluta förhållandet. Hoppas att det blir bra.
#0 Han är känslostörd skulle jag säga, din särbo. Känner igen det där sättet att att både svara och agera hos mina föräldrar. De har såvitt jag känner till aldrig yttrat att de älskar någon någonsin, inte varandra, inte sina barn.
Om du är nöjd med hur han är och agerar mot dig, så är det kanske inte avgörande att han inte har förmågan att yttra kärleksbetygelser, de finns kanske där ändå. Annars, om du inte kan leva med att inte få höra att han älskar dig, tror jag att ni behöver prata mer om det, alltså bena ut vad hans oförmåga eller ovilja att yttra att han älskar dig beror på.