Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 1758 ggr
Anonymos
0

Mamma som är bipolär

Jag har under hela min uppväxt fått ta mycket ansvar på grund av föräldrar som bråkar & en mamma som jag misstänker kan vara bipolär. För tre somrar sedan blev jag både psykiskt och fysiskt misshandlad av mamma & hade då en pappa som lovade att skilja sig från mamma och stå på min sida, men som bara svek mig totalt sen. Jag sa upp kontakten med föräldrarna & levde då ihop med en pojkvän som jag inte hade en bra relation med. När det tog slut med han förra året så tog jag upp kontakten med föräldrarna igen, mest för att inte vara helt ensam. Mina syskon stöttade inte mig alls. Jag har gått hos kurator & hon sa att jag skulle ta avstånd från mina föräldrar. Jag försöker men det är svårt & jag tror inte att jag egentligen vill ha helt bruten kontakt för att allt blir så komplicerat så. Hm. Men jag vet inte vad jag ska göra! Träffat ny kille & under sommaren har vi varit på hans släkts sommarställe, egentligen mest för att det är väldigt fint där men mina föräldrar tror ju att det är för att vi bara vill vara med hans släkt. Mamma skriver varje dag eller ringer mig & frågar vad vi gör, om vi inte ska komma hit, kontrollerar. Jag får ljuga och säga att vi är hemma för att annars får hon ett psykbryt. Ja jag är vuxen men känner inte att jag får göra som jag vill. Jag är toknervös hela tiden! Vad gör man?

/Anonymos

[Devya]
2

Om du inte vill bryta kontakten så finns det väl inte så mycket att göra? Fortsätt gå till kurator/psykolog eller något liknande om du ska insistera på att ha människor i ditt liv som får dig att må dåligt. Du lär behöva all stöd du kan få för att orka. Du kan ju inte ändra på dina föräldrars beteende. Du kan endast styra över ditt eget liv och hur du vill ha det.

Jag själv har ingen kontakt med min pappa och jag mår hur bra som helst. Vissa människor har ingen plats i mitt liv, oberoende om de är familj eller ej.

Tullipan
3

Det ska ju mycket till innan man bryter kontakten med en förälder. Men misshandel är väl en väldigt god anledning att inte ha kontakt mer.  Om ni ska kunna ha en någorlunda bra relation behöver nog även hon  söka hjälp för sitt beteende och hur hon behandlat dig. Har hon gjort det?

Anonymos
0

#2 Min mamma har ätit antidepressiva men slutat så fort hon kommit igång med dem och har då fallit tillbaka. Kurator har hon pratat med men inte om det som hon själv gjort. Jag får nog bara se till & prata med kuratorn.

/Anonymos