Arbetsgivare vs anställd
Jaha… Här sitter jag och är förbannad så jag skakar, så ni får ursäkta om det blir stavfel etc… Varför?
Jag jobbar ju på ett bemanningsföretag… För tillfället går jag utan uppdrag. SÅ i torsdags hade jag en tandläkartid. Den fick jag meddelande om att jag skulle försöka boka om. Så jag ringde andläkaren och bad dem kontakta mig om de fick ngt avbok. Det fick de inte, och eftersom jag hade fruktansvärt ont i tanden fick jag panik!! Så dagen innan ringer en från bemanningsföretaget (dock inte min chef, denna T ringde då min chef var ledig) och säger att jag inte får min redan sedan innan beviljade frånvaro, som jag sedan endast blivit ombedd att försöka ändra. Hon kläckte ur sig att "jamen sen är du ju ledig i 3v. Då kan du ju ringa o få en akuttid" som om jag egentligen inte hade ngt problem, utan bara ville slippa jobba!!!
Jaha, så jag ringde igår och fick en ny tid. Kl 11,00 idag.
Imorse ringde denna T igen. kl 07,30, (De får egentligen inte ringa förrän efter 8.) och sa att jag blivit bokad idag o imorron hos samma kund som jag varit hos to-fr förra veckan. Jätteskoj! För jag trivs verkligen där, men jag hade ju min tandläkrtid. Det var det ingen som brydde sig om. Så gick det ca 20min och sen ringer min chefs chef… Rekomenderar skarpt att jag ska åka till kunden snarast, eftersom de redan har "ögonen på mig" och detta är "en av de få kunder som välkomnar mig tillbaka" men jag upplyser om att jag har min tid och nu kan jag inte ens tugga så nu måste jag ta den!
"OK. Då vill jag att du kommer in på kontoret och du får gärna ta med dig en facklig representant för vi vill ha ett allvarligt samtal med dig! Sen drar vi ju också av lönen för idag eftersom du tackat nej"
Hmmm… då ska vi se på lite bakgrundsfakta och kommentarer här…
1) Jag hade en beviljad tid som jag ändå ändrade för deras skull
2) T hade sagt till mig att jag kunde boka en tid i början av denna v
(Visst var det fel att jag missade anmäla den nya tiden till dem, men lite tankspridd får man väl va när man nyss kastat ut sin sambo? Men visst ni kan ju dra av lönen för idag)
3) _Detta är en av de få kunder som välkomnar dig tillbaka
_Nja, detta är ju inte riktigt sant… Vad jag vet har alla velat behålla mig längre om de haft mer arbete som ska göras. Där är t.o.m. flera som velat ha mig tillbaka efter ca 1 år när de fått mer att göra igen!
Så vad kan hon då mena? Menar hon det uppdrag jag hade i 1,5 år trots att jag började må dåligt på den arbetsplatsen redan efter 6 månader så att jag till sist inte gick med på att förlänga det mer eftersom jag fått panikångest?
Eller menar hon den arbetsplat dit jag kom och ifrågasatte vad jag skulle göra sen, eftersom hon jag gick sidan om inte hade ngt att göra och bara satt och skrev kontaktlistor och manualer etc?
Just det… Chefen där fick visst höra sen att där inte fanns ngt att göra, vilket hon jag gick sidan om även sa till mig när jag frågade vad jag skulle göra sen "du får ju sitta o läsa i databaserna" WHAT?! Skulle de betala för det? Det kom in 2 ärenden som är fixade på 10 min totalt under de 14 dagar jag satt där hos henne… Sen har det ju gjort sitt när chefen där plötsligt kom på att där inte fanns ngt att göra, sa til lmin chef att jag var kass. Han drog upp i stort sett allt man kan klaga på en person och sa att det var jag… Borde inte det vara en varningslampa att de inte riktigt stämmer när i stort sett alla andra jag varit hos sagt raka motsatsen????? Men nädå, tro ni på kunden ni känt 14 dagar istället för mig som jobbat hos er i 3år!!
4) Allvarligt samtal
I mitt kontrakt står det dessutom att man har rätt att tacka nej till uppdrag och få sitt avdrag på lönen, vilket chefens chef ju sa. Men nej, nr det gäller mig ska man ha allvarliga samtal dessutom!
Sen ringer jag till HTF och ska ha tag i vårt ombud. Måste ju prata med henne och hon får ju komma ner till vårt "allvarliga samtal" men nä, då är hon ledig t.o.m. 17/12.. Vikarier? Nä… D verkar bara finnas en till där o hon är tillbaka på torsdag 6/12…
Så då står man här helt själv i skiten tills dess…..
Sen ringer dessutom min chef! Som är väldigt förstående och medkännande och undrar hur dte är… Jodå..
Jaha, vi behöver dig iaf hos den kunden så åk dit så fort du kan efter tandläkaren…..
OK… Jag kan gärna åka dit, jag trivs där… MEn ärligt talat? Vem är på humör för det efter denna morgon???????
Fy fan vad jag är trött på deras fasoner!!! Först säga en sak o sen en annan o i slutändan är det ändå mitt frl vad det än gäller…. Aldrig deras….
jaja… hoppas man får nåt annat jobb snart… *suck* o lite *snyft* o ännu mer *gäsp*
Fy F*N!! Arbetsgivare är gud. Så är det tyvärr. Det tror de iaf..
Jag är så ledsen att du hamnat ikläm och sånt här är sååå vanligt tyvärr. Verkar helt sjukt att HTF inte har vikarie ens? *suck* Hoppas det går bra för dig i denna soffa. VAR STARK. Ta ingen skit i onödan. Hoppas du får ett annat jobb där du trivs. kram!
Jag har skrivit det förr och skriver det igen. Det är tyvärr arbetsgivarens marknad och på grund av vissa idiotiska arbetsgivare så kommer människor i kläm. Du har ju blivit illa behandlad av dem även tidigare.
Själv skulle jag nog ha väldigt svårt att vara springvikarie eller gå på bemanningsföretag där man får så korta varsel som att de ringer samma dag. Sånt funkar inte för mig.
Jag rekommenderar dig att, medan du jobbar kvar, fortsätta att söka jobb vid sidan av. Det brukar vara något lättare att få nytt jobb om man redan har ett.
Förresten, kul att se dig här igen, Caroline och berätta gärna mer om det där med att du slängt ut karln. Jag har ju tänkt på dig emellanåt och hur det går.
*kram*
//SharpMissy
Undrar vad de skulle gjort om du brytit benet på väg dit? Vänta med läkarkontakten till uppdraget var slutfört?
Nä men allvarligt talat. Bemanningsbranschen är en bransch för sig. Man lovar kunderna uppbackning av personal med ett löfte om att det är bättre än att anställa egen, för man är garanterad personal när man behöver. Det är ett löfte som är svårt att leva upp till, för man glömmer att man den personal man skickar ut är "vanliga" människor…
Dessutom är branschen känslig - konkurrensen är hård. Missnöjd kund vänder sig omedelbart till ett annat företag, och företaget tappar kunden. Någon måste bära hundhuvudet och enklast är att skylla på den uthyrda personalen. För det kan väl aldrig bero på småchefer som inte har förmåga att organisera? Neeee, inte då! 
Men kul att facket finns! I det här fallet hjälpte det ju mycket…?!
Men jag håller inte riktigt med #1. De flesta arbetsgivare agerar inte på det viset. Några gör det, och det är mer utbrett i vissa branscher. I större företag är det inte arbetsgivaren i sig som inte vet bättre utan prestationssjuka chefer på mellannivå som vill rädda sitt ansikte. De har inte lärt sig att man förlorar mer på att tappa ansiktet gentemot sina anställda än mot sina kunder…
Jag beklagar verkligen din situation CarolineO och hoppas att det löser sig för dig!
Caroline, jag skickar dig lite styrka och kraft! :)

Visar än en gång hur dåligt man kan hamna när man är anställd på bemanningsföretag.

Och fackavgift betalar man för att…?
Nä, fy sjutton säger jag bara!
Hitta ett nytt jobb och gå dit och släng nåt otrevligt i ansiktet på dem!
Hoppas allt ordnar sig!
Alltså…. Jag skrev ett inlägg för ca 30min sen, o när jag var nästan klar med mitt långa, så försvann det o det blev "sidan kan inte visas"…
Skriver om det igen =0)
#2 Jo, jag trivs ganska bra med att vara lite här o där, men inte när det är såhär man blir behandlad. Har tyckt att det har varit skoj att testa nya saker o då har detta passat mig jättebra! Men som sagt jag har ju blivit behandlad som skit innan oxå…
Jag söker jobb för fulla muggar, men då man ofta ska vara både ung, ha lång utbildning samt arbetslivserfarenhet… jag har ju bara 2 av dem… ung o arbetslivserfarenhet…
Jag ska kommentera det med karlen sen =0)
#3 I större företag är det inte arbetsgivaren i sig som inte vet bättre utan prestationssjuka chefer på mellannivå som vill rädda sitt ansikte. Så sant som det är sagt!! Jagkan förstå att det är tufft för dem oxå med den pressen men, som du också skriver, förlorar man mer på att tappa ansiktet mot sin personal…
För ärligt talat, efter att fått glåpord kastade i ansiktet på det viset, hur motiverad är man att göra ett bra jobb för dem sen? Att de dessutom sätter mig på det företaget iaf!!
Hade det inte varit för att jag trivs så bra där hade jag aldrig gjort det!! De fick det ju att låta som om jag hade ställt till värsta kaosen och kunden var missnöjd o hela världen höll på att rasa!! Jag trodde ju att detta stället avskydd em ig! Så kom jag hit vid lunch och alla e jättetrevliga o fattar att man måste gå till tandläkaren om man har ont! Så det var bara chefens chef som hade ljugit ihop historien om hur illa det var!!
#4 Tack! Det kan behövas!
#6 Jag håller faktiskt på att skriva en liten text om detta… Det började med att jag tänkte skriva en liten insändare, men efter 3 år har man fått ihop en del skit kan ni tro! Så jag funderar nästan på att göra det till en roman! Ut ska det iaf! Där så många som möjligt ser det!!!
Men det får bli när jag har hittat nytt jobb… Tills dess är det väl bara att försöka koppla bort det, men jag gissar att texten jag skrivit ihop blir bra när man ska prata med facket. De brukar ju s'ga att man ska skriva "dagbok" om man blir felbehandlad…
ja…. än en gång…. fy fan…
Ingen som känner ngn som behöver anställa folk i Kristianstad/hässleholm? *hihi*
Tack för allt ert stöd…

Du verkar ha mycket "go" och ändå svårt att hitta jobb.
Kanske läge att komplettera utbildningen? Det finns massor av distanskurser runt om i landet och många av dem går på halvfart. Vi har det så fantastiskt i Sverige med avgiftfria studier - använd det!
#8 ja det är ju ett bra alternativ!! Då kan jag ju jobba samtidigt som jag läser!! Men var hittar man dem? Inte på högskola väl? Är det komvux eller? Finns det fler?
Tar tacksamt emot tips på det…

Vill bara tillägga här på slutet att jag som alla andra naturligtvis hoppas att det ska lösa sig för dig, att du ska få tillfälle att få en ursäkt och också ge dem en knäpp på näsan. MEN så vill jag också säga att jag tycker att du ska vara försiktig med att lufta en sådan här sak i ett öppet forum med din bild i avataren. Jag har vänner som "råkat illa ut" för saker de skrivit på nätet om sin arbetssituation. Även om man inte direkt nämnt vilken ens arbetsgivare är så kan det bli en stor grej av det. Förjävligt, men kanske värt att tänka en extra gång på då det tyvärr är verkligheten.
Lycka till!

Väldigt många högskole och universitetsutbildningar går på distans!
Själv läser jag till lärare på distans och tycker det funkar super!
Kan bara säga att du har en knäpp arbetsgivare..Jag är själv arbetsgivare ch skulle aldrig komma på tanken att neka mina anställda att gå till läkare..Jag tror inte ens att dom har rätt till det.Folk har rätt att bli sjuka och som någon sa tidigare vad skulle dom säga om du blev allvarligt sjuk och inte kunde komma skulle du då få stå med 40 graders feber med en facklig representant och bli uppläxad på kontoret…jag tror jag skrattar ihjäl mig..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Skulle tro att alla högskolor och universitet har distanskurser.
Själv läser jag på högskolan på Gotland, fungerar kanon men man måste ha självdisciplin. Vi har ett forum på nätet där man kan ställa frågor, ladda hem filmer och se vissa filmade föreläsningar. Insändningsuppgifter resp tentamen skickas in varannan vecka.
KomVux har ofta kvällskurser om du behöver komplettera något ämne.
#8 Googlade på "distanskurs" nu och hittade en hel del kurser som är intessanta, men de kostar ju… hittade dem på distansutbildningar.se Kollade högskolan i Malmö oxå, men där ska man ha läst lite redan innan man kan gå de kurserna…
#10 jo, jag vet. Men jag tänker hävda att jag inte nämner deras namn så de kan inte göra ngt åt det. Bemanningsföretag finns det gott om o på de flesta finns "chefer" o "chefers chefer" o säkert en o annan "T", så de kan ju inte säga att jag lämnat ut ngt på det sättet… Nä minsann, dessutom kan jag ju hävda att när inte facket finns där som stöd måste man söka det ngn annan stans. Sist det var strul skrev jag oxå här, då skrev jag ut hela tråden (klippte bort allas avatarer o nick dock) och tryckte upp under näsan på dem!! Då som först förstod de att de kanske skulle ändra sin nyn på det hela!
#11 tack! ska kolla där
#12 jodå, ,man ska ställa upp i ur o skur, o vad får man igen för att man går dit med tandvärk o ont i huvudet?? Inte ett jävla piss!!!!!!! Jo, hos kunden jag är uthyrd till eftersom de är trevliga o förstående… Så igår tyckte jag att jag hade offrat mig nog för asens skull (min arbetsgivare alltså) så då fick det vara nog! Då sket jag i det o gick till min tandläkare iaf.
Fick en whiplash (hur d nu stavas) för ett par år sen när de hade satt mig som städerska (fick senare veta att d hade jag inte behövt ta, då det ligger för långt utanför min kompetens) dessutom på högskolan där alla mina gymnasiekompisar gick, ehh… jo, så hände detta sista dagen där, så jag jobbade färdigt resten av dagen fast att jag hade sjukt ont (hade halkat ute när jag kom i en jäkla fart o slog i ryggen, så jag tappade andan etc)
Iaf gick jag till doktorn och blev sjukskriven och fick smärtstillande…
Jag hade inte varit anställd särskilt länge då o trodde att chefen började kl 9, så jag ställde klockan o skulle ringa vid den tiden(högskolan fanns ingen anledning att ringa eftersom det uppdraget tog slut dagen innan o jag hade inte hört ngt annat)
halv 9 ringer chefen o undrar var f*n jag e o varför jag inte e på högskolan. Joo, sa jag, för att jag är sjukskriven, skulle ringa dig om en halvtimme, trodde inte du började förrän då. För den delen var ju sista dagen där igår! Nää, det har blivit förlängt, nu undrar de var du är!
Idiot! Tänkte jag, så jag ringde upp högskolan, d visade sig att jag blivit baktalad av min chef som förklarat att jag är "lite stökig" när de hade ringt, så jag frågade om de bestämde detta sent föregående natt eller väldigt tidigt denna morgon. Nej, de hade bestämt det vid lunch dagen innan. Så jag förklarade läget för dem, att jag inget visste. Verkade som om de trodde på mig, eftersom, som de sa, de hade inte alls uppfattat mig som sådan! *suck*
Näää…. fy fan… blir många såna i denna tråden *s*

Högskole- och universitetsstudier är avgiftsfria i Sverige (såvida de inte utförs som uppdragsubildning åt ett företag).
Gå in på studera.nu, där kan man söka på alla utbildningar som finns, både campus- och distanskurser.