Kan inte ta ett nej
Hej Jag har en barndomsvän som aldrig kan ta ett nej, när hon frågor om vi ska umgås. Hon frågor typ varje vecka och nästan varje dag. Jag säger att jag inte har någon lust att umgås men kan träffas en annan dag brukar ofta säga när jag kan. Men så fortsätter hon att fråga och ställa frågor varför vi inte kan umgås och försöker övertala mig att umgås. Har känt henne sen jag var 7 år, så vi har varit vänner i 16 år. Också efter man har sagt nej för någon dag och inte ska umgås, så kommer samma fråga nästa dag och så börjad det om igen. Hur ska man göra och få min vän att förstå att ett nej är ett nej.
Har ni varit vänner så länge så borde du ju kunna ta ett allvarligt snack med henne och berätta hur du känner och att hon måste respektera det, för det blir jobbigt för dig annars.
/Maria
#1 Har pratat med henne men hon lyssnar inte, då hon tycker det är löjligt att jag inte har tid. Då hon håller på med mer saker och har ändå energin och tiden att umgås. Så det är väldigt jobbigt att hela tiden ha ett helt paket med argument. Samt de saker jag säger och idéer brukar ofta bli bortskjuten. Det känns som en dubbelstandard mellan oss. Som att det är okej för henne att vara sen men om jag är 1 min sen, så har jag 3 missade samtal och sms. Och jag har ofta fått vänta 1 timma på henne, när hon är sen. Det är lite grann att våra syn på saker krockar och jag är den ända av oss som visar respekt.
#2 Jag har en kompis som alltid är sen trots t.ex bordsbokning på restaurang. Har väntat många timmar på henne. Har jag varit sen en längre stund så kommer hon ihåg det. Bla suttit på McDonalds en timme och väntat. För att ta oss till en bordsbokning vi hade planerat in så tar det en halvtimme att köra för henne. När jag hörde av mig till henne när jag väntat fem minuter efter bokningstiden så säger hon att hon kör nu. Vissa är sådana, men det är ingen ursäkt! Sätt ner foten och säg att om ni ska fortsätta att ses så får det vara på bådas villkor och att man respekterar varandra. Hade en kompis som ringde och pratade fyra timmar om dagen. När jag sa att jag ska på toa eller laga mat så ville hon att jag skulle sätta på högtalaren.
Mvh
Mig
#3 Får ta upp och prata om saker igen med henne och se om hon lyssnar ^^
#4 Gör det och var bestämd om hon inte lyssnar.
Mvh
Mig
Har hon alltid betett sig på detta viset mot dig? Jag tycker det låter konstigt att du i så fall stått ut i alla år. Jag tycker inte det låter som någon god vän. Om det inte hjälper att prata om saken så hade jag slutat att umgås med den "vännen"
Prata med henne och sluta försöka komma på massa argument. Säj nej och stå fast vid det. Det spelar ingen roll varför du säger nej. Om du säger nej och att du kan en specifik dag och hon börjar klaga/tjafsa, upprepa bara att ni kan träffas den dag du föreslagit och om hon inte har något annat att prata om så kan ni höras den dagen istället. Det är inte okej att hon försöker köra över dig för att få sin vilja igenom.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#6 Det var värre förr innan jag sa ifrån och pratade med henne. Men vet mycket väl om att vi är raka motsatsen mot varandra. Till och med ekonomi mässigt så krockar vi. #7 Hon är väldigt envis och ibland ger jag min telefon till min lillebror för att svara på hennes meddelande. Vet mycket väl om att jag behöver jobba med mig själv och ha lite mer självisk. Då det är ganska svårt att trampa mig tårna och gå över mina gränser. Detta är något alla min vänner säger om mig, vilket gör att vissa utnyttja detta hos mig 😅
#8 Om det enda hon gör är att försöka köra över dig för att få träffas så kan du säga det jag skrev och sen sluta svara på hennes meddelanden. Är hon enbart intresserad av att få sin vilja igenom så finns det ingen anledning att lägga energi på samtalet när du redan har gett ditt svar. Hon vet att hon kan få sin vilja igenom och därför fortsätter hon med sitt beteende, som är oacceptabelt enligt mig. Sätt stopp för det genom att sluta svara när hon sätter igång eller upprepa samma svar om och om igen för att visa att du står fast vid ditt beslut och att hennes metoder inte längre fungerar.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Kanske en kortsiktig lösning, men skyll det på corona!😆😆 Funkar för mig nu när mina vänner inte kan ta ett nej. Påminn henne om social distansering!
Jag föreslår att du struntar i att svara när du ser att det är hon som ringer, alternativt lägger på när du hör att det är hon som vill att ni ska ses. Du behöver inte säga något alls.