Hål i cv Vad gör jag?
Jag har inte ett bra cv till att börja med. Har pluggat i princip hela mitt liv, me inte arbetat pga en fobisk rädsla för arbetsintervjuer och att inte vara bra nog osv. Bra betyg har jag dock alltid fått i alla kurser jag gått, så det är väl ett plus. Dock hände något traumatiskt mig för en tid sedan och allt föll isär. Jag slutade dyka upp på föreläsningar, började få underkänt i kurser, och till sist blev jag "utslängd" från min utbildning eftersom jag inte hade förkunskapskraven att gå vidare till nästa termin. Pga detta har jag en period på nästan 3 år där jag i princip inte har nånting att visa upp. Inget arbete, ingen utbildning. Ingenting och jag får panik så fort jag tänker på detta. Jag var utbränd,traumatiserad och självmordsbenägen och kämpade för mitt liv, så det är ju knappt så att jag latade mig den tiden, men I arbetslivet kvittar ju sånt. De tre åren kan jag lika gärna ha suttit och rullat tummarna vad arbetsgivare anbelangar känns det som. Nu pga corona har jag , som många andra , blivit av med jobbet. Tekniskt sett är jag fortfarande anställd, men vi har stängt tills vidare och det finns inga garantier att jag kommer ha något jobb i framtiden. Vill dessutom ha en tryggare anställning oavsett känner jag, för min gamla arbetsplats var inte riktigt bra. Så vad gör jag? Jag skjuter hela tiden upp att skriva cv och söka jobb för hur ska jag förklara de tre åren om någon mot all förmodan skulle kalla mig till en intervju. Det går ju inte? Känns som att jag är helt och hållet körd och jag får paniiiiiik :( (mitt förra /nuvarande jobb fick jag i princip genom att fråga bara. Jag känner chefen så bhövde inget cv och vi hade ingen arbetsintervju heller, men så bra kan man ju inte alltid ha det.)
Tillägg: Finns det någon man kan prata med om detta, som kan hjälpa till med hur man ska skriva cv och hur man ska göra på en intervju osv? Behöver verkligen hjälp :/
Jag är inget proffs på cvn, men som jag förstått det så behöver man inte skriva upp allt man någonsin gjort på sitt CV - utan väljer det som är mest relevant för jobbet man söker. När jag sökte jobb senast hade jag endast med tre arbetsplatser, trots att jag varit anställd hos 6-7 ställen, och tog inte heller med alla utbildningar jag har, då vissa var helt irrelevanta för jobbet jag sökte. Så jag tror inte att det behöver vara ett problem. När jag slutade gymnasiet och letade jobb så fick jag en coach från arbetsförmedlingen - minns tyvärr inte hur det gick till men kanske går att kolla upp? Han hjälpte mig sätta ihop ett CV, vad jag skulle tänka på när jag sökte jobb, preppa mig inför intervjuer osv.
Johanna - Instagram
#2 har funderst på arb.förmedlingen, men känns inte jättebra då jag sist jag var inskriven där blev pressad att söka jobb och avlägga rapport varje månad om alla jobb jag sökt för att kunna fortsätta vara inskriven, och det kunde jag ju inte så jag skrev ut mig igen :/ Men hjälp behöver jag ju…
Håller med om att man inte behöver skriva ut allt man gjort. Så kan du ge en liten tvistad version av sanningen om arbetsgivaren skulle fråga, säg bara att du inte angav allt du gjort eftersom det inte var relevant. Jag har aldrig fått den frågan och jag tror att jag har haft vissa hål i mina cvn när jag valt ut de mest relevanta arbetsplatserna. Annars kanske du bara kan säga att du var sjukskriven? Även om det kanske inte stämmer helt. Men sjuk var du ju.
Tror det ska finnas CV-hjälp man kan anlita. Tror bland annat det kan finnas hos fackförbund. Googla runt lite! Om inte annat finns en hel del värdefulla tips att hitta online.
Jag har haft en depression och var då riktigt under isen. Nu, några år efter, är det faktiskt något jag skulle kunna ta upp som en merit. Otroligt många människor upplever utbrändhet, depressioner och liknande någon gång i livet, och sett i backspegeln har den perioden i mitt liv faktiskt gjort mig till en bättre människa, och även bättre på mitt jobb då jag jobbar med människor.
Okej. Tack. Era svar får mig att må lite bättre. Min uppfattning var (genom googling) att det är väldigt viktigt att kunna redogöra för sin tid för en potentiell arbetsgivare och att det skulle uppfattas som en röd flagga om man inte kan göra det. Men det kanske är fel då hehe. Jag skulle dock fortfarande behöva hjälp med cv och bara i allmänhet att söka jobb, för jag har fortfarande en rädsla för arbetsintervjuer. Vet inte riktigt vart jag ska vända mig, men får väl googla.
Kolla om arbetsförmedlingen håller kurs i att skriva cv och att öva på arbetsintervjuer.