Kan en psykopat botas?
Jag undrar om nån vet om psykopater kan bli botade. Om personen själv är med på att söka vård alltså. Jag tänkte om det finns mediciner, KBT, annan typ av terapi. Eller någon hjälp för en psykopat.
Jag har hört att om man misstänker att partnern man träffar är psykopat så ska man vända och fly för en gång psykopat alltid psykopat. Men är det verkligen så illa? Finns det verkligen ingen hjälp för en sådan person?
Fråga inne på Psykologi iFokus, där finns det kunnigt folk.
https://psykologi.ifokus.se/
// Harley
Okej tack
Det är ju ingen sjukdom som går att bota nej. Och en psykopat söker inte hjälp eftersom den inte anser att något är fel.
Håller med Hera.
Du vet inte vad som väntar dig, stabilt…..??????
Okej så om personen går med på att söka hjälp (efter år av många förhållanden som aldrig funkat en längre tid) är det då ett tecken på att hon eller han inte är psykopat eftersom h*n inser att ngt är fel?
"många förhållande" vad ger dig dej för tanke. Vill du ha ett lugnt o stabilt liv så bör du tänka om. Det finns något som heter återfall. Du hade väl tänkt leva hela livet med hen.
Tänk efter o fastna inte. Tänk på din framtid.
#6 Men nu pratar jag inte om någon som jag har ett förhållande med som du verkar tro. Det var ett exempel bara. Tråden handlar om huruvida en psykopat går att bota,
Ja ha, jag missförstod dig. Då hänvisar jag till Hera igen.
Hur kommer det sig att du undrar om det här ?
#5 Säger personen att den är psykopat? Misslyckade förhållanden har de flesta bakom sig. Man är två i ett förhållande
Nej men om man börjar misstänka att man själv är psykopat. Är det möjligt? Eller kan inte en psykopat ha den insikten om sig själv? Helt klart en hel del psykopatiska drag har jag i varje fall. Och har betett mig som ett riktigt rövhål mot killar som dumpat mig. Typ ställt till ett rent helvete för dem. Blivit anmäld och dömd också. Men på slutet har jag blivit lite smidigare och inte rent gjort olagliga saker. Men ändå. Inte friskt. Jag börjar förstå att jag behöver hjälp- Men om jag är psykopat eller har något annat fel vet jag ej. Ett par ex har kallat mig psykopat ja… Och inte bara av att jag bråkat lite… Lite värre saker
Var inte rädd för att utveckla dig här inne. Du är anonym så du kan tala om din situation, någonting finns där inne vet jag. Så säg vad du vill, tror att du har en tanke bakom varför du frågar. Vi finns till för dig. Fråga bara.
Våra hjärtan är med dig Irmelina för att du ska må bra.
#10 Varför misstänker du det? Få personer är psykopater. Att du startade tråden säger enligt mig ganska tydligt att du inte.är det.

#10 jag tänker att det viktigaste är att du söker hjälp för de bekymmer du har och låter vården avgöra om det finns eventuella personlighetsstörning som ligger bakom beteendet. Generellt säger man väl att en psykopat saknar insikt om sitt eget beteende, och beteendet är inte begränsat till situationer (som när man blivit dumpad) utan genomsyrar alla delar av livet. Däremot låter det ju som att du lider av ett beteende som inte är okej, ocj som till och med lett till rättsliga påföljder. Då tänker jag att det är viktigt att man får rett ut varför man gör som man gör. Ingen här kan säga om du är psykopat eller ej. Det är heller inte vår sak att säga om du kan bli hjälpt eller ej. Det finns program för personer med antisocial personlighetsstörning, men då är det ju vården man måste vänder sig till.
En psykopat vill inte bli botad. De tror också att det är aldrig deras eget fel om de hämnas och håller på utan skyller allt på alla andra istället. Nej, jag tror inte att du är en psykopat men du har nog något problem men vad det är kan inte vi veta. Du behöver få prata med någon professionell och få ordning på ditt liv så det inte blir värre.
Mycket roligt att höra! Han ville ta det försiktigt men kunde samtidigt inte låta bli att vara nära. Det är klart att om man bränt sig ordentligt så vill man inte göra om samma misstag igen. Det finns ju faktiskt Kvinnor som är oerhört manipulativa och dominerande… Såna kan knäcka en man och precis som misshandlade Kvinnor riskerar dessa män att upprepa såna relationer. Så det var bara klokt att låta relationen testa vänskapen först för er bådas skull. Får önska dig och din kille lycka till!
If you bring forth what is within you, what you bring forth will save you. If you do not bring forth what is within you, what you do not bring forth will destroy you.
-Gospel of Thomas