Ta vaccinet?
Snart kanske ett vaccin finns redo.
Hur känner ni för det? Kommer ni vaccinera er? Fundera på det? Eller det är blankt nej?
Jag är osäker med tanke på hur det stressats fram.
Jag hoppas verkligen det fungerar.
Jag känner som du gör. Jag vill helst inte ta något vaccin som stressats fram där en jädra massa hemska, oförutsägbara bieffekter kan dyka upp när det väl börjar användas i större skala.
Samtidigt stod jag ute och pratade med en av mina grannar i området häromdagen och denna hade haft Covid-19 i våras. Hamnade på sjukhus, låg i respirator och förlorade minnet helt. Kom inte ihåg några personer i sitt liv, behöver operationer för sidoeffekter av behandlingarna och annat elände.
Så ja.. pest eller kolera? Vilket vill du chansa på?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
- Redigerat 2020-10-22 03:32 av Mitchika
Ja det är ju det. Man kan bli riktigt sjuk om man inte dör. 😑
Jag har nedsatt immunförsvar pga cellgifter så tills jag får tag i ett vaccin så är jag mycket isolerad. Jag vill inte bli sjuk och vaccinet är lösningen, kosta vad det kosta vill. Min man fick narkolepsi av svininfluensavaccinet och inte ens han tvekar över att ta detta. Personligen tror jag inte vi kommer ta oss ur detta om inte de flesta tar vaccinet. Folk blir sjuka en andra gång och ingen går säkert. Men det äe så klart synd att klockan tickar, att det inte finns den tid som skulle behövas. Så det kan såklart vara svårt att avgöra vad som passar en själv bäst. Men hos oss är vaccinet en självklarhet när det väl kommer.
#3: Förstår er helt. Hoppas också att väldigt många tar det!
Som jag känner idag så kommer jag avstå vaccinet tills det blir tvångsvaccinering.
// Harley
#5: tror du det blir det?
#6: Ingen aning. Stundvis känns det som att Sverige faktiskt har något i de symboliska brallorna och vågar stå upp för sin valda strategi i det här medans i andra så blir det bara kokta nudlar och kommer göra allt för att "snygga till siffrorna".
Jag är en av dem som tror att Sveriges strategi är bättre i det långa loppet tills ett fungerande vaccin tas fram.
Min chef och jag pratar om det här då och då. Hon är professor inom (djur)medicin och tror att corona kommer bli ett nytt säsongsvirus, likt influensan. Så kanske man måste vaccineras inför varje säsong eller våg av corona också, likt man gör med influensan?
Bara spekulationer, försöker inte sprida några "sanningar" bara för att förtydliga.
// Harley
Av hänsyn till andra människor så kommer jag ta vaccinet, jag möter många människor i mitt jobb
#8: Är det utrett nu att immuna (anti-kroppar)/vaccinerade inte själva kan vara smittbärare av covid-19, så som man sa (trodde?) att barn gjorde tidigare?
Det är inget ifrågasättande utan en ärlig fråga. Jag har inte följt covid-19-vaccin-nyhetsflödet så noga de senaste…månaderna.
// Harley
- Redigerat 2020-10-22 07:56 av Herveaux
Helt säker kan man nog inte vara men historien har ju tidigare visat om de flesta vaccinerar sig så blir det inte lika många som smittas ifall man ser till vaccinationer mot ex. röda hund och mässlingen. Det är ovanligt i sverige med dessa sjukdomar men i tyskland där man ofta avstår från vaccination brukar det dyka upp utbrott lite nu och då vid några tillfällen med dödlig utgång. Så finns det minsta chans att vaccinationen även kan skydda andra som ex. inte får ta vaccinationer pga av sjukdomar och liknande så kan det ju vara värt det.
#10: Hoppsan, glömde svara.
Tack! Intressant läsning om Tyskland där.
// Harley
Herveaux #7 det där med att det kommer bli som säsongsinfluensan det sas redan tidigt i våras, att man räknar med att det kommer återkomma. Däremot vet dom ju inte än om dom som vaccinerar sig måste vaccinera sig en gång per år som man gör med influensan. Enkla anledningen, ingen vet ännu långtidseffekten kommer vara.
Men frågan blir väl om det bara återkommer under några månader (säsongvis) eller finns under hela året. För coronaviruset är ett förkylningsvirus och förkylningar får man ju under hela året till skillnad mot influensan. Och det har man ju sett även nu att det har ju inte försvunnit under sommaren, även om det gått ner.
#9 När det gäller om man kan vara smittbärande fast man har antikroppar det vet man inte.
När det gäller mig själv och vaccinering så kommer jag inte ta det. Inte som det är idag. Dessutom även om jag skulle vilja ta det så kommer det inte vara aktuellt förrän nån gång nästa höst. För det är ju riskgrupperna och vårdpersonal som kommer få vaccin först.
.
Jag kommer självklart vaccinera mig när tillfälle ges. Inte så mycket för min egen skull utan för att inte sprida smittan vidare.
/Maria
Jag vet ärligt talat inte.
Jag är ungefär lika rädd för corona som jag är för vaccinet och vad som kan bli om man tar det.
Jag kommer mest troligen välja vaccination om möjligheten ges. Jobbar inte jätte tätt inpå människor men ändå i en kedja där det känns som om smittan kommer in så finns det en risk att det kan spridas fort. Så det känns som vaccination är det mest logiska valet 🤷🏼♀️
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Jag avstår, har hittills inte tagit vaccin trots att gubben börjar bli till åren men nej det finns för många risker lika många risker som att drabbas av virus så jag säger tack men nej tack bestämt.
#14: är nog många som känner så
#16: jasså lika många? Var ser du sådan statistik?
Kommer inte ta coronavaccin om det är det du menar
Aldrig i livet. Och kommer inte sambon heller, sonen kommer inte få det heller.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#13 Du kan dock bära på viruset och sprida det vidare trots att du är vaccinerad
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#14: Så känner många. De brukar hänvisa till vaccinet för svininfluensa som gav omkring 500 barn i Sverige narkolepsi. Det är jättesorgligt. Frågan är vad alternativet är. Risken att dö av svininfluensan var större än risken att få narkolepsi av vaccinet.
Det finns alltid biverkningar och risker med vaccin. Det vanligaste är dock att de är små jämfört med riskerna med sjukdomen de skyddar mot. De som skrämmer upp människor med risker för vaccinationer är i regel okunniga och det är synd för det ställer till mycket skada inom den grupp som inte vaccinerar sig. Lyckligtvis drabbar det inte oss andra, men det är ändå onödigt och kostsamt.
Kommer vem som helst som vill få ta vaccinet när det kommer då? Jag tänker att det säkert blir riskgrupper och vårdpersonal som blir erbjudna? Svininfluensavaccinet tog jag inte.
#22: jag gissar att det blir som med svininfluensan.
Jag hoppas att alla andra ska ta vaccinet så jag slipper. Egoistiskt? Ja
Jag kommer absolut ta vaccinet så fort jag får den möjligheten