Stämmer påståendet?
Läste någonstans, apropå relationen man/kvinna, att
Kvinnor vill känna sig prioriterade
Män vill känna sig behövda
Vad säger ni, stämmer påståendet?
:)
- Redigerat 2020-11-04 19:46 av Staffan
Då har jag mycket manliga gener😄
/Maria
Jag tror att alla vill känna sig både prioriterade och behövda.
Sajtvärd Katter iFokus
Så simpla påståenden brukar sällan stämma. Jag vill inte känna mig behövd utan uppskattar väldigt självständiga personer och jag är en väldigt självständig person själv så någon som vill känna sig behövd skulle inte passa med mig.
Prioriterad vill väl alla vara, annars sitter man där med någon som konstant ställer in planer för att något bättre dök upp eller som aldrig gör tid för en och då finns det inte mycket till relation där.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

#3 Men då stämmer påståendet? Du är en tjej och säger att du vill känna dig prioriterad men däremot inte behövd.
Jag är man och vill väldigt gärna känna mig behövd. Det skänker mig någon slags ro. Fråga inte varför för det kan jag inte svara på, vill väldigt gärna bara fylla någon funktion.
// Staffan
- Redigerat 2020-11-04 23:22 av Staffan
#4: Visst, det stämmer väl för mig. Även om jag bryr mig mycket mindre om att prioriteras högt än andra. Det brukar mest vara skönt om någon ställer in planer så jag får sitta hemma själv istället :P Så länge det inte händer hela tiden.
Min mamma har däremot jobbigt just nu för att hon inte känner sig behövd, både av min pappa och oss vuxna barn, det är absolut inte en könsfråga.
Skulle du som man vara okej med att inte känna dig prioriterad? Man kan vara hur välbehövd som helst men om du inte prioriteras, vad finns att hämta i en relation då? Jag skulle känna mig utnyttjad i den situationen.
Jag har haft relationer där jag känt mig som en förälder och det har gjort mig väldigt negativt inställd till just den känslan att vara behövd. Jag vill ha personer i mitt liv som vill ha mig där och uppskattar det jag gör och tillför i deras liv men som klarar sig utan mig. Det är också där prioriteringen kommer in. Vill någon ha mig i deras liv så kommer prioriteringen automagiskt, annars rinner relationen ut i sanden.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Huvudsaken är att man känner sig älskad, så ser jag på det.
Tror att alla vill känna båda, jag vill det i alla fall :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Håller med #7! Men med tanke på vad som diskuterats längre upp angående att känna sig behövd tänker jag att det kanske inte alltid betyder att man behövs för praktiska saker. Det kan ju lika väl vara att man är behövd för välmående, vänskap eller liknande. Att man är behövd som i att man har är en stor del av någons liv och kanske en bästa vän (även om man är ett par). Ett bättre ord för det kanske är att känna sig viktig.
Jag har varit i relationer där jag har känt att min partner "behöver" mig för att få saker gjorda. Typ, att jag sparkar hen i baken för att söka jobb, städa och andra viktiga saker. Visst, jag kände mig behövd men inte på ett bra sätt. Sådana saker ska väl folk klara av utan att ens partner sparkar en i baken. Kan jag tycka i alla fall. Oavsett vad så är det ju inte en kärlekspartners roll eller uppgift att sparka i baken hela tiden.
Jag kan tänka mig att sådant kommer från machokulturen, kanske att en man vill känna att hans kvinna "behöver" honom för att laga saker, mecka, borra och sånt. Men tror nog att män också vill känna sig prioriterade. :) Ingen vill väl känna sig bortprioriterad i en relation.
#4: Namiko är ingen tjej, Namiko är en sak! :D
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

#9 Läste bara vad det stod på Namikos personliga presentation: "Jag är en queer, lite lagom udda tjej som bor någonstans i Umeå med min hund, 2 katter och en kanin. "
#10: Tack för att du pekade ut det. Jag har glömt att ändra :)

jag tror också att det är för enkelt. jag är tjej och självklart vill jag känna mig prioriterad i mitt äktenskap. det hade ju inte varit mycket till äktenskap om min man ständigt valde bort mig. men jag vill också känna mig behövd, kunna lösa min mans problem om det så bara är att hitta hans bortlagda nycklar. uppskattar att kunna säga att jag ringt det där samtalet om bygget, hittat en lösning så vi kan få klart elen eller för den delen fixat en extra god middag som är klar när han kommer hem från jobbet, eller löst en matlåda separat för att jag vet att han behöver en till dagen efter. jag tror också att de flesta män önskar känna sig prioriterade och inte bortvalda. har så svårt att se varför man inte vill känna sig både prioriterad och behövd oavsett kön.
Jag som kvinna vill nog känna mig både prioriterad och behövd.
#13: Ja, samma sak gäller för män tror jag!
Personligen har jag inget behov av vara "behövd och prioriterad". Varken det ena eller det andra. Däremot uppskattar jag att bli bemött med normalt hyfs (vad det nu är…) - ett schysst bemötande, helt enkelt.