Grinchen i släkten
Nu laddar vi upp för att det snart är december och kanske för många; en av de finaste månaderna om året… Well..
Jag har alltid älskat julen, vintermörkret i december och allt därtill, framförallt som barn men också en del som vuxen. Dessvärre har jag många i min närvaro, bland annat en jag ska umgås med på självaste julafton, som inte alls sänder motivation till julen eller kan glädjas åt oss andra vilket gör att jag de senaste åren inte alls sätt fram emot julen och att glädjas till allt vad den innebär. I år har jag bestämt mig för att inte låta mig själv förstöra min egen glädje pga andras bitterhet men hur gör jag? Jag påverkas ju bevisligen ganska mycket av detta och relationen blir även den lidande, jag ser inte fram emot att umgås med denna personen alls!
/Anonymos
Är det bara du och den här personen på julafton, eller blir ni fler?
Hur nära är ni? Bör ni ens ses på julafton pga Corona? (Man kan ju alltid skylla på det om inte annat 😅😉)
Jag tolkar lite ditt meddelande som att du inte har pratat med personen om detta, är det säkert att det inte går? Varför är personen på detta vis? Bitterhet? sorg? Finns det något du skulle kunna göra för att denna person skulle må bättre och vara trevligare?
Om inte, är den en relation som kan avvecklas?
(Jag är inte den som tycker att man ska ge upp på personer i första taget, men om man har försökt 490 gånger och det bara tar kraft och energi så är det viktigt att inse att denna energi kan investeras bättre i andra relationer).
Att flyga är att misslyckas med att falla.
Utan att veta bakgrunden eller hur nära ni står varann. Om ni kan/ska/bör fira jul med varann. Kom överens om att oavsett synsätt så julen, att bara ha det trevligt tillsammans, umgås och att ingen ska börja gnälla.
Julen är ju till för att umgås om man säger så, så att se på film, kanske spela sällskapsspel och äta gott för en dag eller så. Det bör man ju kunna göra ändå tänker jag och få ut något bra av det. Även om vissa har lite mer julkänsla än andra.
Annars får ni väl köra time out med att den som börjar gnälla får stå i kortärmat på balkongen 5 minuter. 😉
Vi har också en grinch i familjen. De senaste åren har jag sagt till att julen är så viktig för mig att han faktiskt får vara tyst om han inte har något trevligt att säga.
#1: Vi blir fyra totalt, jag och min man samt dessa två äldre människorna.
#2: Det är föräldrar det handlar om… Vi har en ganska tuff relation bakom oss, jag har inte firat jul med dem på flera år, tog tag i det för två år sedan med önskan om att kunna göra det… "Grinchen" är bipolär så det är svårt att försöka ta och prata med hen om det.
#3: Jag önskar att man hade kunnat skoja lite om det, men det är väldigt jobbigt att ta upp detta med anledning för att man aldrig vet om hen är glad/sur osv. Den ser ofta till sitt eget och bryr sig egentligen inte om vad vi andra tycker och upplever det. Eller jo, ena dagen kan det vara fantastiskt, andra dagen kan livet vara upp och ner för denna personen. Det är jättejobbigt. Samtidigt försöker jag trösta mig med att jag bara behöver umgås i en och en halv dag med denna person…
#4: Jag önskar att det funkade, dessvärre har som sagt denna personen väldigt svåra problem med att lyssna på andra i vanliga fall, att det blir svårt även nu…
/Anonymos
#5: Aj då, svårt. En förälder är ju ändå en förälder och när det handlar om liknade tillstånd som bipolaritet så behöver man ju ta lite extra hänsyn, men samtidigt inte låta sig bli trampad på.
Om nu personen är sådan, hur mycket "tjänar" hen egentligen på att ni träffas och hur mycket "förlorar" du? Är det värt det?
Om du tog initiativet kan det kanske ses som lite märkligt att du drar in det, men hur kommer dina föräldrar uppfatta det? Hur är den andra föräldern, jobbigt för hen med? Kan ni talas vid för gemensam strategi?
Vad är din motivation till att ni ska ses? Är det något som verkligen är möjligt att uppnå?
Kan ni träffas en dag innan eller efter Eller att du och din man firar "på riktigt" En dag innan eller efter?
För oss är t.ex. juldagen viktigare än julafton, funkar fint att träffa andra på julafton då och kunna "kompromissa bort" vissa saker.
(Många motfrågor 😬😅)
Att flyga är att misslyckas med att falla.
#4: Funkar det?
#7: de två senaste jularna har han skött sig. Vet inte om det är för att slippa mina utbrott som jag får när han är otrevlig eller för att vi är flera som sagt till 😁😘
#8 Kan vara så. Att han kommer ihåg och tänker till då.
Nu rekommenderar jag inte dig eller TS att bli ovän kring jul. Men en del tänker inte på hur det de säger eller gör kan uppfattas av andra.
Jag har fått tala om det för min mamma, vilket hon inte var medveten om alls. Hon är en underbar mamma. Hon kan dock fälla ur sig kommentarer, frågor och omtänksamma förslag. Problemet är att hon har ett lite gnälligt tonläge = dålig kombo.
Efter en helgvisit med saker som att hon föredrar spishäll, att det är svårt att hitta på fjärrkontrollen (hjälp gavs då) samt upprepande "goda" råd att märka kaffeburken så jag vet att det är kokkaffe… lackade jag ur och gav henne goda råd om hur jag tolkar situationen och vad hon kan tänka på.
Hon var tyst i 45 minuter efter. Tror att hon satt och tog in allt under den tiden.
Rekommenderar inte detta nu kring jul om man inte är tight med personen. 😉 Annars tycker jag man ska ta upp det med den andra i stunden och tala om hur du känner i den situationen och varför.