Jag gör allt..
Ibland känns det som att min man tar mig förgivet. Allt som oftast får jag sköta hushållet här hemma, då syftar jag på att handla mat, städa, tvätta, laga mat och diska. Jag har inte reflekterat så mycket över det innan, jag har sett det hela tiden som att jag gör det för min egen skull - jag mår bra av att ha ordning runt mig. Men nu har jag lessnat när jag upptäcker att han aldrig ger mig komplimanger eller visar tacksamhet för det jag gör. Vi har pratat om det innan, han är inte bekväm med att ge komplimanger säger han då. Jag får alltid ta initiativet till komplimanger, säger jag något så kan jag få höra "Detsamma" tillbaka.
I ärlighetens namn tror jag inte att han vill något illa med att inte säga komplimanger, det är helt enkelt inte hans sätt att visa uppskattning. Samtidigt undrar jag då vad det kan vara? Jag gör ju allt…
/Anonymos
Vad vill du se för förändring?
Dela mer på sysslor, fler komplimanger eller en kombo av båda?
Oavsett vilket så är kommunikation A och O. Berätta hur du känner när du drar det tyngre lasset hemma och inte känner att du blir "sedd" för vad du faktiskt gör. Antingen får han komma över sin spärr att ge komplimanger eller hitta sitt sätt att visa att han uppskattar det du gör för er och ert hem.
Försök prata i "jag"-meningar ("Jag känner…", "Jag tycker…" osv) så den andra parten inte går i försvar och kontrar med "Ah, men du då…!".
// Harley
Jag tror att du får acceptera honom som han är man kan inte förändra någons sätt att vara när det gäller komplimanger.
Han tänker helt enkelt annorlunda men diskutera hur ni ska fördela uppgifterna i hemmet.
Det har inget med personlighet att göra utan handlar om hur var och en ska orka med vardagen
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Varför inte säga ifrån att "det och det orkar jag inte med längre, det får du göra, eller är det något annat du kan ta på dig".
Annars blir det så att när ni en gång slutar förvärvsarbeta båda två, så kommer han att vara ledig medan du fortfarande gör allt hemarbete.
Du skriver att du gör allt - inget om vad han gör. Arbetar han mycket? Har ni hus, trädgård och bil som han kanske sköter om? Eller ligger han bara "på soffan" medan du servar?
Ganska stor skillnad tycker jag. Sen är säkert det bästa att ta upp det till diskussion. Så länge du utan protest gör allt så är ju det enklaste för honom att bara låta det rulla på…
#4 Vi bor i lägenhet, men precis som du säger är det ofta att han ligger på soffan och inte gör något alls.
/Anonymos
Här är vad jag skulle göra om jag inte ville ta en direkt konfrontation.
Göra allt jobb i hemmet till ert gemensamma projekt. Aldrig säga - Nu måste jag städa/tvätta etc utan -Nu måste vi…..
Lägga dig själv på soffan så fort den blir ledig. Bara ligg där och läs eller surfa på mobilen eller vad som.
Säga glatt och vänligt att - Kom nu så gör vi det och det.
Om det inte funkar, inte går hem, om han gnäller så tja, hur vill du ha det resten av ditt liv? Han lär aldrig ändra på sig eller komma till någon sorts insikt om du inte leder honom dit.
Älskar han verkligen Dig ? det verkar inte som det, har ni barn, hur gamla är ni.
Det finns många frågor om att alla talar om sin situation, status alltså.
Har du en gammal gubbe eller en ungdomlig man i sina bästa år ?????
Skit i att städa o laga mat o serva det som ligger i soffan. Dra ur proppen i elskåpet om han tittar på TV, då måste han resa sig upp i alla fall. Om jag hade en sån man skulle jag nog se mig om efter någon som älskar mig o vill ge mig allt och ha en skön tillvaro för båda.
Ålder spelar ingen roll…… Vi är vackra hela livet om man träffar den rätta.
Även om sovrummet spelar stor roll….
Var lycklig.. livet är kort o skall levas till fullo…