Dricka vin till jul
Hejsan!
Jag kanske har världens minsta problem men det bekymrar mig ändå lite. Snart är julen här och i år blir det ett litet firande, med bara mina föräldrar. Jag dricker gärna must till julbordet men kan också, som den vuxna kvinna jag är, tycka att det är gott med ett litet glas rött till all den feta maten (vill tillägga att jag inte är någon stor konsumerare av alkohol och har aldrig varit!). Fast att jag är vuxen och har ett eget liv där jag får bestämma över mig själv har jag aldrig haft mod att ta med en flaska vin för att då blir det en himlans affär kring det, jag får höra larviga pikar av min mor att "Oj ska du dricka vin?"; som att det vore något fel bara för att hon själv inte tycker om det!
Min mor är bipolär och har svårt att förstå andras val om hon själv inte håller med om något. I detta fall dricker hon aldrig vin själv, något som hon påverkat min far att inte heller göra. Jag känner mig som 15 år gammal istället för den vuxna kvinna som jag faktiskt är, om jag av någon anledning råkar nämna att jag vill unna mig ett glas eller tar med mig en flaska till dem. Jag förstår faktiskt inte varför det ska vara så himlans konstigt. Samtidigt vill jag inte med anledning av julefriden ifrågasätta varför det ska vara så konstigt. Som jag tidigare nämnde är min mamma bipolär.
Är det naturligt att alla föräldrar oavsett hur gammal man än blir, ifrågasätter om man tar ett glas vin? Det känns som att det till och med finns föräldrar som kan ta ett glas tillsammans med sina vuxna barn utan att det ska klassas som att man är stordrickare!
Hur ska jag göra?
/Anonymos
Nej det är väl knappast naturligt att ifrågasätta sitt vuxna barns val vad det gäller måltidsdryck.😉
När vår son fyllde 18 så var vi och köpte present tillsammans och avslutade rundan med en öl på anrika 7:an i Göteborg.
Vi har som tradition att göra äggtoddy till julbordet och det är sonen som gör den och det är ju alkohol i den men det har jag aldrig ens reflekterat över.
Det kommer säkert bli samma visa för dig i år så vill du slippa tjatet så låt bli vinet men känner du för att ta "fighten" så stå på dig.
Det har säkert inte ändrats sedan förra julen.
Lycka till😊
/Maria
Men om du är hembjuden till någon annan tar du väl inte med dig en flaska vin om värdfolket inte själva dricker?
Jag hade valt julmust och julefrid.
Om jag absolut ville dricka vin skulle jag inte tveka att ta med, bara glatt svara att - Javisst, jag tycker det är gott till den feta mate, ni får väldigt gärna smaka.
Personligen tycker jag inte alls att vin passar till julmaten, dricker hellre lite öl. Vi brukar ha snaps till julbordet, och jag som inte tål så mycket gör en egen väldigt svag till mig och dottern. Det tycker jag passar till fet mat, men framför allt är det för att vi gillar att sjunga snapsvisor.
Vi har aldrig gjort affär av vad våra barn druckit, alla söner är väldigt intresserade av olika sorters öl och spritsorter, men det är aldrig fråga om dricka för drickandets skull.
Vi har gjort "allt fel" och erbjudit våra barn att smaka vin hemma från tonåren. Sen blev det omöjligt för dem att dricka billigt vin med kompisar för att bli berusad. Tycker de har en väldigt sund inställning till alkohol, men så har de aldrig heller sett oss berusade eller upplevt att man "måste" dricka på helgen.
Det är nog svårt att uppfostra dina föräldrar och jag kan förstå att du känner dig lite trotsig på grund av deras inställning. De har absolut inget att göra med vad du dricker, så länge du int blir berusad och uppför dig illa i deras hem är det inget att orda om.
Du kanske skall förvarna innan att du tänker ta med dig vin och fråga om de har problem med det.
Jag tycker du ska ta med dig en flaska vin om du vill dricka det och helt sonika bara svara glatt att "Ja, det tänkte jag" om din mor frågar om du ska dricka vin.
Själv dricker jag aldrig alkohol, men min sambo tycker om att ta sig en öl eller whisky ibland. Det händer ibland att jag frågar om han ska dricka vad det nu är, när han tar fram, men det betyder inte att jag lägger någon egentlig vikt vid det.
Jag hade tagit med precis det jag vill dricka när jag firar jul och svarat att ja jag tänker dricka vin till maten eftersom jag är vuxen och det är vad jag vill ha!

Skulle jag besöka någon som inte dricker vin så skulle jag ta seden dit jag kom.
Kan berätta att jag i min enfald blev chockad när jag för ett antal år sen insåg att folk drack vin/öl/sprit på jul.
Jag kommer från ett hem där alkohol aldrig förekom och jag har en farar som söp ihjäl sig.
Nu när vi har vuxna barn och ingen är alkoholist så dricker vi en snaps till sillen och öl till maten till de som vil ha det.
Den julen när svärsonens alkoholist till mamma firade med oss så var julen självklart helt vit.
Stolt ägare till tre La permer
Tack för snabbt svar hörni! Kanske får hoppa vinet på julafton i alla fall.
/Anonymos
Just alkohol har mina föräldrar aldrig kommenterat eller ifrågasatt vilket kanske beror på att jag dricker mindre än de. 😉
Men andra saker kan min mamma fortfarande kommentera och ifrågasätta, "ska du verkligen…".
Man blir nog aldrig riktigt vuxen i sina föräldrars ögon. Vill du ta fajten så gör det men jag kan ju tycka att det finns lämpligare tillfällen än just jul som ändå är såpass laddat för många.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag tycker att flera här har haft en bra poäng! Skulle du envisa med att ta med en flaska vin till vänner som inte dricker? Personligen skulle tanken aldrig ens infalla mig.
Om du inte heller är någon som brukar dricka alkohol så kan det ju ändå inte vara så svårt att avstå för en dag/kväll. Ta ett glas då du kommer hem eller följande dag om du vill unna dig något extra.:)
Jag personligen har avstått vin nu i flera år efter att jag har fått barn. Jag tycker också om att unna mig ett glas vin nu som då men känns inte ok då jag har små barn här hemma. Får se när det känns ok igen att ta mig ett glas vin. :)
#9: Klok tanke! Alkohol och barn hör inte ihop. 👍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Förstår inte riktigt varför det skulle spela någon roll att din mamma är bipolär? Men om du vet att det blir diskussioner om du tar med vin och om du vill undvika att ta en sådan diskussion, så är ju svaret enkelt; avstå från vin. Om du nu inte kan göra det och om vinet känns superviktigt så kanske du ska tänka över dina alkoholvanor. Du säger att du inte dricker mycket, men varför är det då så viktigt för dig att få ta med vin till dina föräldrar?
Jag och min partner som själva inte dricker alkohol föredrar att våra gäster dricker alkoholfritt när de kommer till oss. Inte så att vi förbjuder någon att ta med sig alkohol. Det har hänt ibland att någon tagit med sig alkoholhaltiga drycker och vi säger inget om det. Men hade vi fått välja vill vi helst ha alkoholfritt hemma hos oss.
#11: Det är inte viktigt, jag kan stå över det utan några som helst problem egentligen. Jag tycker bara, precis som med godis eller mat under julen, att det kan vara gott att unna sig ETT glas vin! Föräldrarna använder stora mängder cigaretter varje dag vilket jag ser som mer hälsofarligt än om jag tar ett glas vin vid något tillfälle under året.
/Anonymos
#12: Föräldrarna avstår inte alkohol rent generellt, det händer att dem dricker exempelvis öl eller starksprit, aldrig vin. Därför förstår jag inte varför de ska ha så ont av att man dricker ett glas vin, men samtidigt handlar det om att min mor är bipolär och har svårt att förstå andras perspektiv om hon själv inte är enig kring dem.
/Anonymos
#14: Jag är bipolär, men har inga problem med att förstå andras perspektiv även om jag själv inte är enig med dem. Det är nog mer ett personlighetsdrag hos din mor, än en del av bipolariteten? Kanske det bara förstärks om hon är i ett skov?
#14: det är inte pga bipoläriteten som hon är så. Det är inte en del av den diagnosen.
Gör som du vill. Du gör som du vill bara att dom inte behöver bära ut dig, då är det någonting som är fel. Integriteten är att ta hänsyn till vad mina gäster vill o trivs. Det är väl vad vad som gäller. Aldrig sätta förbud för något.
Lite egoistiskt tycker jag. Skulle skita i vad 1 tycker, mamma eller pappa eller vad det är. Du skall trivas, kanske du skall vara lite ego. Glöms lätt av de andra.
Kanske, de får leva med att det finnas andra oxå.

#17 Så om dian gäster vill röka innomhus när de hälsar på i ditt rökria hus så får de göra det.
Självkart ska man respektera de som bjuder in.Vill de inte servera vin så repekterar man det.
Stolt ägare till tre La permer
#17: Det där är ju otroligt respektlöst och om man beter sig på det viset så får man vänta sig att folk inte bjuder hem en längre.
Då man är på besök hos någon så ska man för tusan respektera dem och deras hem. Ditt råd är fruktansvärt. Om någon skulle göra som de ville i MITT hem och bete sig respektlöst så skulle de åka ut med huvudet före. Tack och lov har ingen någonsin betett sig respektlöst i mitt hem för alla som vi har bjudit hem ha tycks varit normala människor som förstår att man kan inte springa på och göra precis som de vill i andras hem.
#19 Bjuder jag hem gäster så får de ta med sig vad de känner för, bara det inte är knark o tändvätska för att bränna huset, Mina gäster skall trivas, alltså TRIVAS , mina åsikter får jag ha till senare om det inte passar.
Skulle köpa vin o sprit till den som önskar.
Mitt hem är välkommen för alla oavsett vad de har för vanor.
Ett glas vin.. suck vad är det. Jag skiter i det, alla skall väl ha vad dom vill ha, då blir det en trevlig kväll för alla min gäster. Jag har ju bjudit in dom.
Blir jag inte bjuden igen så är det nog skönt att slippa denna tråkiga kväll då man ska rätta sig efter en person. Tror att det blir stelt och att det är en som bestämmer allt. Blir inte trevligt.
O du det är inte respektlöst för utom den som tar illa vid sig .
Du är en av dem…..
Integritet finns det något som heter…
#18 O du Monika röka är väl en helt annan sak, de jag bjuder hem är ju vänner. Tar dom inte från gatan förstår du som du kanske gör. Tänk lite…