Han är klängig
Är jag elak som tycker att det är jobbigt att min pojkvän rör mig hela tiden? Jag älskar honom men jag har ett stort behov av personligt space och det gör mig jättestressad när han vill kyssas och ta på mig hela tiden. Jag gillar närhet men det blir liksom lite för mycket. Vi har varit ihop i ett och ett halvt år. Vet inte hur jag ska ta upp detta heller utan att såra honom.
Tror du ska säga precis som du känner till honom.
- Redigerat 2020-12-27 23:13 av saretsav
#0: Inte ett dugg! Jag tycker också det är fruktansvärt jobbigt när partnern ska klappa och klämma och pussa och babbla om känslor hela tiden. Människor är olika och det gäller att göra tydligt vad man själv är beredd att stå ut med och inte. Förhoppningsvis hittar man en väg som alla kan stå ut med, annars får man gå skilda vägar.
Däremot är det fruktansvärt respektlöst av en partner att ta på en om man har gjort tydligt att man inte är bekväm med det. Bara för att man är i en relation är ens kropp inte partnerns egendom och man får inte talla på sin partner bara för att man känner för det.
Händer det här i affärer, restauranger eller bara på stan ?
Sen var tar han dig på med sina händer eller vill han bara kyssas.
Tror att du är vacker så han vill nog kanske visa för alla andra att du är hans
älskling. Var glad att han är sån. Finns andra här som skriver tvärtom.
Sätt en gräns bara. Inte i affärer o dylika.
Kramig är rätt skönt när man älskar någon.
Var glad så länge han vill kramas.
Han älskar Dig verkligen, det får du stå ut med.
#3: Det är helt okej för dig att både känna och tycka som du gör, men i tråd efter tråd skriver du om dina känslor och åsikter som ett facit som alla borde leva efter. Det är oerhört klumpigt.
JAG skulle älska att ha en partner som tar på mig i olika sammanhang. Den som inte gillar det har all rätt att inte bli kladdad på. Punkt!
#5: Ovälkommen kroppskontakt är inte något man ska stå ut med bara för att den kommer från en partner. Alla är inte bekväma med att bli berörda konstant och dom har rätt till sin egen kropp och sina känslor, det betyder inte att dom älskar sin partner mindre för det.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#6 Nej det är ju klart, man ska ha gränser. Men det är skönt att vara älskad.
Tror inte att han har emot om man sätter gränser.
#5: Du resonerar som fröknarna i småskolan när flickorna klagade på att pojkarna slog dem, drog dem i håret och tog dem på bröstet: "Men det är bara för att han tycker om dig, förstår du väl!" Det var idiotiskt resonerat redan på den tiden och har inte blivit bättre sedan dess.
Det är dystert att se att Kvinnor fortfarande blir tillsagda att de inte får önska sig respekt utan ska vara tacksamma att någon vill kränka deras integritet.
Är du 10 år eller 30 år ?
Det har en betydelse !
#9: Vad spelar det för roll hur gammal man är? Båda delarna är oönskad, ovälkommen fysisk kontakt utan samtycke och inget av det är acceptabelt någonstans. Varken när man är 10 år eller när man är 30 år eller om man är pojke eller flicka.
Där jag växte upp hade vi motsatta problemet. Tjejerna (7-9 år) jagade efter en kille, fångade eller fick ner honom på marken, höll fast honom och tvingade honom pussa en tjej, antingen en tjej som "gillade" honom eller för att han var äcklad av "tjejbaciller" och dom tyckte det var roligt att tvinga det på honom.
Ingen sa någonting för "det är ju bara barn som leker" och eftersom han var kille skulle han ju kunna ta sig därifrån om han faktiskt ville det. Killar är ju starkare och snabbare än tjejer, så hade han verkligen inte velat hade han ju kunnat ta sig fri eller springa därifrån, eller hur? Fel!
Uppfostrar föräldrarna sina barn rätt och tar tag i det i ung ålder så lär dom sig att uttrycka sina känslor på bättre, mer hälsosamma sätt som gynnar alla. Om ingen säger något alls så kommer barnen fortsätta tro att det är okej och riskerar att växa upp med väldigt vridna syner på personliga gränser, oönskad beröring och samtycke som kan ta lång tid att få bukt med, om ens alls.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#8: och #10: Så klokt skrivet!
Det där med att respektera och vara lyhörda för varandra går betydligt djupare än vad många tror och börjar redan när vi är små.
Kladdad är definitivt inte = kärlek, det kanske är missriktad kärlek men alldeles för ofta är det snarare en kränkning - vare sig man är 10 eller 30 år.
Nu tror jag ju inte att TS partner är ute efter att kränka henne, men hur man tar på, smeker och behandlar andra har många aspekter.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Alla insändare här som skriver… har ni varit 10 år o nyfikna på pojkar o flickor.
Tycker synd om er att ni hade en vuxen syn på lek o skoj som man hade på den tiden. Utforska hette det då, nu heter det meetoo.
Kladda är att ta på någon, synd att ni inte fick uppleva det.
Blir lite tror att ni som klagar är äldre o har glömt den tid vi hade då en upptäcktstid av det täckta könet.
Fortfarande är vilken ålder det rör sig om !!!!!
Barn eller vuxen ?????
#12: Nu är vi väl utanför ämnet men JA, jag har varit 10 år. Jag har blivit tafsad på brösten, jag har fått diverse kommentarer, jag har fått "lekfulla slag" eller vad man nu skall kalla det.
Det är inte ok, vare sig man är 10, 20, 30, 50 eller 80 år.
Det är inte "att utforska" eller "att visa att man gilla någon", det är en kränkning och definitivt inte något positivt att utsättas för.
Att du tror det är rent ut sagt skrämmande och visar snarare ännu tydligare hur djup den här klyftan och missuppfattningen är.
Jag tror som sagt inte att det är vad TS partner är ute efter, tvärtom, men det lyfter viktiga tankar och värderingar.
/Lona, snart 50 år
Jag gillar inte att bli tafsad på brösten nu heller
- Redigerat 2021-01-08 18:32 av Lona
#12 Man gillar inte i någon ålder att få sina åsikter och känslor ignorerade, man ska i alla åldrar få sitt egna utrymme accepterat. Om man inte vill bli rörd så ska man inte bli det heller, det är ett fritt val alla får göra kring våra egna kroppar. Omgivningen måste lyssna. Att bli ofrivilligt rörd är inget man ska stå ut med, man borde respektera sig själv mer än så. Detta är inte heller en åsikt som bara de äldre har, många unga håller med mig.
#0 Du är inte elak, och det är inget som helst fel med att vilja ha sitt egna utrymme. Ta upp det med honom, om han blir sårad är det så, men du ska inte behöva "stå ut" med det. Förklara för honom.
#12: det är ALDRIG ok att ta på någon om den inte gett sitt medgivande, oavsett ålder. Ska du skriva på detta forumet får du börja tänka före du skriver och sluta uppmuntra till brott!
#12 Stopp och back där. Man skall inte tafsa på någon som inte vill att man gör det, det handlar om RESPEKT.
Du skriver att vi inte har haft en vuxen syn på lek och skoj. Du kallar det "utforska" när barn från 10 år blir tafsat på, är du helt intelligensbefriad ?
Skulle jag komma på att någon "utforskar" mina döttrar på 12 och 14 år, då skulle jag bli fullständigt rapgalen. Jag skulle nog frångå alla mina principer.
#0: Förklara för din pojkvän hur du känner. Han verkar älska dig lika mycket som du älskar honom. Jag tror han kommer förstå din syn på det hela :)
Vet inte vad som är mest obehagligt.
Att du på allvar tycker att det är okej att bli kladdad på, eller att att din text förringar det faktum att en del survivors behövde metoo för att få sin röst hörd.
#12 Du jämställer Metoo med utforska ???
Det var det gräsligaste…
/Maria
#12: Menar du allvar?! Fy f*n för människor som dig. Du borde skämmas. Det är inte ok att kladda/röra någon utan godkännande.
Jag jobbade med barn i flera år och det var ett par 6-åriga tjejer som fick tyvärr uppleva då en 6-årig pojke hade tagit på dem mellan benen och de mådde fruktansvärt dåligt. Säger du att det är ok för den här killen att göra så eftersom han 'bara utforskar ' ? Betyder inte tjejernas känslor något?
Jag blir riktigt mörkrädd då jag läser det du skriver. Skulle inte förvåna mig alls om du är en sådan typ som tafsar och våldtar då du har en sådan inställning.
#0: Prata med honom. Berätta hur du känner och kom överens om hemliga tysta tecken så att du inte behöver säga stopp så ofta och han inte behöver känna sig avvisad.
Det kan vara osäkerhet från hans sida som gör att han gör som han gör. Med tydliga spelregler blir det säkert enklare för honom också.
#21: det var du själv som jämförde med metoo till att börja med, så då får du faktiskt räkna med att folk reagerar!
Ja du, XO13, det var inte roligare när jag var sex år. Faktiskt värre, om någon kladdar numera så kan jag fräsa ifrån, det kunde jag inte som barn.
Jag tror inte att "du är en sån som våldtar", däremot en sån som borde fundera lite över varför #metoo har berört så många och, världen över, fått oerhört stor genomslagskraft.
Det handlar inte om att en älskad partner smeker eller tar på en "för mycket" även om man tycker att det går till överdrift, det handlar om att en oönskad kontakt aldrig är ok! Inte gjord av "nyfikenhet", inte gjord för att "man vill visa att man gillar någon", inte för att "man vill utforska", vare sig man är 6, 16 eller 56 år.
Att du inte förstår det gör #metoo desto viktigare och mer angeläget.
#21: "Upptäcker" och "utforskar" gör man tillsammans. Om en gör det mot någon annans vilja är det övergrepp, oavsett hur gammal man är. Om förövaren är för ung för att begripa bättre behöver hen informeras och läras om, inte ursäktas och uppmuntras.
Glöm inte att vi konverserar med Wilola.
Hon känner sig ensam……
#28 Angreppen är enbart emot dig och dina märkliga åsikter.
Sådant kan bara inte få stå oemotsagt.
/Maria
Maria låt alla få säga vad de tycker.
Bry dig mer om Wilola som behöver stöd.
Alla inlägg kanske får henne att må bättre, hon får sondera bland dem.
Snälla tänk på henne, inte på mig.
#30 Det är precis det jag gör. Säger vad jag tycker.
Eftersom du också gör det.
Dina inlägg lär knappast få TS på bättre humör.
/Maria
Vill du förklara vad TS är, har inte fattat det Maria.
#33 Trådskaparen.
/Maria
Ahha nu förstår jag. Jag trodde att trådskaparen var den som startade Tonåring.
Så alltså den som först skriver en fråga är TS.
#35: Ja, den som startar en diskussion.
Tack Niklas nu förstår jag, det är många som skriver TS men inte förstått.
Förkortningar är ett gissel. Det tog tid innan jag förstod TS och massor av andra förkortningar här.
Du Niklas en tanke bara vore roligt om egentligen att alla vi här skulle träffas IRL på en super fest någonstans så vi får se vilka vi är, ett strategiskt ställe med musik o mat. Ansikte mot ansikte, så annorlunda det skulle bli här på nätet.
Känner för det.
Vad tycker du om det. Insändare som svarare, alla alltså.
Tror att det skulle ge mycket för oss alla.
#34 Maria god natt o sov så gott. Förlåt…
Vi hörs, loggar ut nu.
Kram till alla.
#26: Det är ju stor skillnad. Jag har sett barn som har utforskat, och det kan väl kallas för det då båda parterna är med på det. Det slutar bli ok då ena parten mår dåligt och inte vill. Det här gäller både vuxna och barn. Både barns och vuxnas känslor gällande fysisk beröring måste respekteras och då du skriver så låter det som om det beror på, att vissa betyder ingenting och de måste acceptera oönskad beröring trots att det får dem att må dåligt.
Anledningen till att jag sen skrev att det inte skulle förvåna mig om du tafsar eller våldtar står jag ännu vid med tanke på det du har skrivit tidigare. Du verkar inte förstå oönskad beröring och gränser som har att göra med det. Det är det som gör mig mörkrädd.
Jag har haft killkompisar som aldrig har tafsat mig på men sen tyvärr har jag även träffat på sådana som inte förstår sig på att min kropp är MIN och ingen annan har rätt att röra mig om jag inte vill. De som har tafsat på mig har haft samma inställning som dig och ja, delvis därför som jag reagerar starkt. Men jag reagerar också pga det som har hänt min syster, barn som jag har jobbat med och både kvinnliga och manliga bekanta som jag känner.
Däremot måste jag ju erkänna att jag kunde ha formulerat mig bättre där tidigare men du chockerade mig väldigt mycket.
#39: Vet du, det har faktiskt gjorts på iFokus. Inte för hela nätverket, men exempelvis Kolhydrater iFokus har tidigare hyrt Finlandsbåtar och haft konferenser och träffats och haft trevligt.
På mässor har djursajter haft montrar och träffats. Bland annat på smådjursmässan och fotomässor. Hästsajter också för resten. De har utställningar där många medlemmar har träffats.
#42: för många år sedan var vi ett gäng från relationer som träffades och åt på Harrys.
- Redigerat 2021-01-14 16:09 av Karmatarerskanise
#43: Se där! Det finns säkert många fler exempel som jag inte vet om. 🙂