Lögner
Är de någonsin OK? Är det OK att ljuga om vart man ska vem man ska träffa om man blir tillfrågad? Som- jaha du ska ut vem ska du träffa? Lr va ska du göra?
Trött på hemligheter och halvsanningar
Lögner rakt upp i ansiktet…
- Redigerat 2021-01-10 14:51 av [Magica2021]
Nej det är inte OK
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0: nej det är inte ok i min värld.
Ljuger man om vart man skall eller vad man skall göra, så har man någonting att dölja. Inte okej, inte i min värld.
Nej, lögner är aldrig ok.

Varför ska man dölja vem man träffar?
Stolt ägare till tre La permer
#5: Precis. Jag skulle nog bli mycket misstänksam om maken började ljuga om var han skulle och vem han skulle träffa.
Jag kan tycka att det kan finnas vissa tillfällen där små lögner är okej. Vita lögner. Men man ska aldrig ljuga i en relation, det tjänar ingenting till. Speciellt inte om så "enkla" saker som vart man ska eller vem man ska träffa. Känner man att man behöver ljuga om det ska man nog fundera på om man vill stanna i den relationen.
En grej bara, om han vill ut, vilken dag eller helg. Vad har du sagt till honom.
Har han kompisar som inte har någon tjej som han skall ut med. Han kan sakna utelivet utan att träffa tjejer, bara sina kompisar ta en öl eller så.
Du kanske inte tycker om att han träffar sina gamla kompisar som kan leda honom dit du inte vill, som han troligtvis inte själv vill. Påverkan är stor.
För att kunna genomföra detta är han tvungen att ljuga för att kunna se sina kompisar. Kommer han hem i tid, du får sätta en tid om ni nu bor tillsammans, eller varför inte hänga med honom ut.
Skitsvårt att veta eftersom jag inte vet om ni är 20 eller 40.
Har stor betydelse.
#7: Med vita lögner menar du exempelvis som att säga att något är fint fastän det inte är det, för att inte göra någon ledsen?
#9 Ja, typ. Eller säga att någon mat är god bara för att vara snäll. Eller att man gillar sin svärmor fast man inte gör det. Sådana saker. Saker som man liksom inte kan göra något åt men det blir bara dålig stämning om man är ärlig. Sedan kan det ju i vissa sådana fall ändå vara bra att säga sanningen men generellt tycker jag att sådana lögner är okej.
Okej.
TS, om det är som i #8 bör du ställa dig frågan: Om din man inte är ärlig nog, respektfull nog och stark nog att vara uppriktig trots att han tror att du kanske blir sur, är han då så mycket till man att ha? Och även om du skulle bli sur, vill du ha en man som inte kan ta diskussionen och hålla fast vid sin ståndpunkt? Det är ett fegt barns beteende mot en auktoritet hen föraktar men är rädd för, inte en vuxen människas mot en respekterad partner.
Vill du dela ditt liv med en människa som betraktar dig så?
- Redigerat 2021-01-14 16:37 av Gronstedt
Nej jag pratar inte om såna lögner. Jag menar rena lögner. Där man ljuger om var man ska vem man träffa man håller inne med saker delger inte det är också att "ljuga" att vara hemlig i allt jag inkluderas inte i hans liv ich han ljuger om det kan vara vadsom.. Att ljuga om att maten är god om den inte är det är väl skitsamma. Jag menar oärlighet
Till nr 8…
Vi båda är i 40 årsåldern han är inget barn och jag struntar i om han träffar vänner med eller utan fru/sambo/flickvän. Sånt där håller man på med när man är 15 år och osäker 😏 Jag är inte det.
De flesta av hans vänner är gifta och har barn o familj de gör inte så mot sina respektive. Det handlar om att ljuga mig rakt upp i ansiktet om saker. Saker jag hör honom säga i mobilen o sedan bara frågar honom en enkel fråga ska du iväg på söndag ? -Nej ska jag inte. -Inte? Men du du sa…- har jag aldrig sagt du är paranoid. . Och så försvinner han sen på söndagen? Var?! Jag är inte naiv inte döv inte paranoid. Han försöker gaslighta mig inte OK!.Man behöver inte berätta allt för sin partner men ljuga? Blåneka? Han behöver inte det. . Men man ska inte heller leva ett separat hemligt liv då kanske man ska vara singel istället.
Vi är gifta ska jag inte få fråga min man var han ska planer etc? Det handlar väl om att vi är två inte HAN bara. Han delger aldrig var han ska vad han ska göra sina tankar känslor överhuvudtaget. Han är en gåta för mig fast vi varit ihop i 10 år. Har jag tur får jag ibland veta i sista stund att han kommer åka bort 1 vecka.Ogillar denna brist på respekt han är inte singel o inte 18 år och bor med mamma. Jag vill bara vara inkluderad.
- Redigerat 2021-01-18 14:50 av [Magica2021]
Borttaget
- Redigerat 2021-01-18 14:42 av [Magica2021]
#14: Det där tycker jag du ska dra dig ur snarast. Jag ser inte vad som kan kompensera dig för lögnerna. Lägg din tid på någon som förtjänar det.
#14: Det där låter väldigt konstigt. Har han alltid varit så?
Det där med gaslighting låter väldigt oroväckande..
Oberoende så tycker jag inte att det låter som ett sunt förhållande. Kanske dags att välja bort honom och gå vidare med ditt liv?
#8: Det där är väl aldrig ok?
Vare sig att hindra någon från att ses eller att ljuga?
Det handlar om att visa varandra respekt vilket man borde göra vare sig man är 20 eller 40 år.
TS, det där låter definitivt inte bra. Har det alltid varit så?
Fundera över om det är en relation du mår bra av, jag tror att den ger dig betydligt mer negativt än positivt.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#0: har man missbrukat förtroendet innan så ska man vara mer tydlig. Och även uppdatera. De visar att han vill en förändring. Men om samma beteende fortsätter och du misstänker lögner så må de ju redas ut. Vill han inte de o motarbetar dig så borde nog du Fundera på ditt eget värde.
Ingen gillar bråk och svartsjuka. Men i de infekterade förhållande är båda lika illa. Väljer man stanna kvar efter en otrohet ger han en chans och han tar den. Men när han istället lärde sig att komma undan med de o de upprepar sig så känner jag att man får skylla lite sig själv att man är kvar. Förklara din sida av de och säg du vill ge de är chans om han oxå tar chansen.
Dianabuala
#19 Personen är inte medlem längre
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.