Relationer iFokus

Relationer

Etikettdjur
Läst 3088 ggr
pson
1

OT - Onödigt vetande

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dammråtta. (Lat. Rattus Pulveris) Minsta släktingen i dammgnagarfamiljen. Allmän i bebyggda trakter världen över. Betraktas vanligtvis i västerlandet som ett skadedjur; en kulturellt betingad definition. Till sitt innersta väsen är d. i själva verket en harmlös, för att inte säga trivselbefrämjande företeelse, i synnerhet i begränsade populationer.

Till sin fysiologi är d. snarlik de större, något rarare släktingarna dammhamstern och dammbävern och kan sålunda bestå av åtskilligt material som återfinns i människans direkta omgivning; från sot, fett och matrester till hudflagor, hårstrån och navelludd. Även annat skräp kan med lätthet införlivas i dess organism, vilket i vissa fall ger den en semiorganisk beskaffenhet.

Förmågan till en närmast symbiotisk miljöanpassning är karaktäristisk för hela dammgnagarsläktet. D. är så gott som självalstrande, och får den bara grassera ostört, så är förökningstakten avsevärd. Den mänskliga sovrumsmiljön erbjuder ofta perfekta fortplantnings- och livsbetingelser.

I moderna tider har vad som närmast kan beskrivas som en rovjakt på d. bedrivits, i civilisationens och den goda hygienens namn. Något reellt utrotningshot kommer troligen dock aldrig att föreligga, då d. till sin natur är en sann överlevare.

I vetenskapliga test inom barn- åldrings-, och mentalvården har modern forskning visat hur d. fungerat terapeutiskt som sällskapsdjur, och varit ett effektivt sensosocialt medel i behandlingen av bla autism, senilitet och vissa neuroser.

Utifrån dessa nya, revolutionerande rön kan d. med största säkerhet snart förväntas erhålla förhöjd status inom civilisationshierarkin.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=1cca2443-d7fd-4fb4-b79d-e40f22c28290&Filename=Lat. Rattus Pulveris.jpg)

Kopierat från denna ovärdeliga kunskapskällan

pson
0

Eftersom jag inte har några djur, så får jag bidra med det lilla jag kan!  Skrattande

[SharpMissy]
0

Då ansluter jag mig till skaran för vi har inga djur heller pga sonens pälsdjursallergi. Men det har sina fördelar det också, att inte behöva ha några djur att passa.

[Sajberlena]
0

Jag har avel och uppfödning av sådana råttor!!! Hör av er om ni är intresserade, kan erbjudas med både stamtavla och utan. Gratis är de också, dock får man hämta dem själv…

SeaHawk
0

Hmm, mej veterligen så har vi dock en hel del med djur här hemma. Vi har massor med sånna där möss, vi har ju ett odjur som är nästan helt odresserat och som sitter och kladdar med maten och piper och gnäller om man säger att det ska gå och lägga sej.  Så en hel del djur har vi.. och jag har faktist inte märkt av grabbens allergi mot mössen, däremot kan jag väl säga att han får en del allergichocker mot odjuret som yttrar sej i raseriutbrott och kvädnignsord.

[Sajberlena]
0

Mmmm, har också såna. Borde finnas Bruksodjursklubbar för dem!

SeaHawk
0

Undra om man får använda sej av elhalsband på odjuren???

[Sajberlena]
0

Har inte läst att det är förbjudet! Bara på hundar. Man kan ju köpa rastgårdar med elstängsel också…

Martin
0

Här finns inga husdjur, men förr när jag var "liten" och bodde hos föräldrarna fanns det både möss (den vilda varianten såklart, infångade i fällor med fall-lucka)… de var dock smarta, de rymde de jäklarna. Tror föräldrarna var rätt glada att akvariet stod utomhus och inte inomhus… (att vi sedan hade en jäkla massa möss inomhus just den vintern anser jag vara tillfälligheter) :o)

Grodor, ödlar och andra damminvånare fick ta över akvariet.

En kanin fanns också, var väl mest syrrans men lite delägare var jag allt.

Nu finns som sagt inget. Ja, det skulle väl vara dammus rattus då. Finns lite funderingar på hund, men det tar tid och dessutom är vädret ute helt yppperligt nu (för att att bestämma sig för att inte skaffa hund). Regn, storm och annat otyg… :o)

mvh Martin

SeaHawk
0

#8 Ahaaa, så du är så känslig du marnyman, rädd för lite regn???? Då ÄR det som jag trodde, ska man hitta på bus så ska det vara när det är dåligt väder, får då är det bara fikat som hägrar.  Räcka ut tungan

[Sajberlena]
0

En lillebror till Seahawk och mig hade också såna där möss som du pratar om.

En morgon kom han ner i köket och det kilade iväg en liten kvick sak - rätt in i diskmaskinen!

Han var snabb som blixten, lillebror, smällde igen luckan och drog igång diskprogrammet på 60 grader! Efter ett tag öppnade han och där satt en dyngsur, halvdränkt mus i bestickkorgen n och blängde på honom, så han fick köra ett tag till… Vem behöver musfällor…

[SharpMissy]
0

#9 Så du menar att det är bäst att passa på att köra för fort när det regnar? Nedrans synd eftersom risken för vattenplaning är så stor då… hrmm…

Jag vet i alla fall att ta det lugnt om det är söndag och fint väder, för det är då de kryper fram ur sina hålor. De därna trevliga uniformsklädda männen med laserkanoner i händerna.

Och nej, jag kör aldrig för fort. Oskyldig

Martin
0

Det är fult att ljuga SharpMissy :o)

Fint väder - då är man ju på beachen och kollar in så att det inte händer något kriminellt där - inte fasen står man (jag i alla fall) med laserkanonen i näven då Skrattande

Överlag försöker jag undvika den (inte bara när jag är ledig alltså *hehe*) utan för att jag oftast inte ser syftet med övervakningen (dvs fel tid, fel plats osv). Men vid vissa insatser så tycker jag den kan vara ett bra hjälpmedel att komma åt vissa problem. Men det är inte på motorvägen, en fin söndag… :o)

Och vad anbelangar regnet så var det inte för egen del - utan för jyckens. Våt hund luktar pest :o) (vi kan ju låstsas att det var det jag syftade på) :o)

mvh Martin

[SharpMissy]
0

Hehe, marnyman du är för skööön!!  Skrattande

Sandra
0

Hur gör man med dammdinos då? De är jäääättestora så jag vågar inte gå fram till de…. usch.

pson
0

#14 Du tar en sprayflaska med vatten, och ändrar munstycket till den där hårda strålen, och så SKJUTER du vatten strålen mot dammdinosen….Den dör med detsamma, och blir liten och ynklig….    =)

[Sajberlena]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett stort, rosa vrålande monster som ÄTER både råttor och dinosar!

Tyvärr är den sällan vaken, och ofta medför den oftast massa extrajobb…

Sandra
0

#15 Ah! Jag visste inte… tack!!! Men en sån sprayar ju inte så långt. Då måste jag gå så nära för att döda den… hualigen!

#16 En sån vill jag ha!! Eller… nja… jag tänkte du skulle göra susen hos mig så jag inte behöver bli så rädd… Du har ditt monster med dig och du är min sköld. Peffekt!

Gullan402
0

hm, har massor med råttor o dinosar, av 2 barn (+ ett X antal kompisar) o 3 katter o en stoor vovvo som lämnar stora sjok efter sig. (Ibland tror man att det är om inte en hel hund så åtminstone en halv hund som ligger där) så BORDE jag mata mitt stora silvriga monster oftare men den stackarn får svälta ofta. Idag orkar jag inte o morrn ska jag upp vid 4.15 eftersom jag ska jobba. Hoppas krafterna räcker när jag kommer hem i morron eftermiddag…Glad

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[Sajberlena]
0

4.15!!!!!! FörvånadFörvånad

Jösses, du har aldrig funderat på att byta till ett jobb med humana arbetstider???

Gullan402
0

#19 Måste upp tidigt för att hinna vakna lite o rasta vofsen samt hämta lillebrorsan som ska vara barnvakt ( det tar ca 50 min tor att hämta honom). Det finns inga humana arbetstider inom vården. Värst är att jobba delade turer på helgerna vilket fortfarande existerar på vissa platser i vår kommun! Å inte finns det barnomsorg på obekväm arbetstid heller utan det är alltid ett evinnerligt pusslande o hitta ngn som vill vara barnvakt.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[Sajberlena]
0

Om jag skulle stiga upp vid den tiden skulle jag nog aldrig vakna ändå…

Men visst är det stor skam att man inte kan erbjuda barnomsorg på obekväm tid! Det borde vara alla kommuners skyldighet anser jag. Även om det är bra att du har tillgång till barnvakt så är det inte ok att du ska behöva lägga en timme på att hämta den! Nä, till kommunhuset med knuten näve!