Gåvor
I bröllopspresent fick vi 12 vinglas av svärmor. Det var en fin gest verkligen, för vi hade inga gäster och förväntade oss såklart ingenting. Dock vet hon att vi inte dricker, så det var inte så passande kanske. Men man kan självklart dricka något annat i dem, trots att vi har andra glas till sånt. Så absolut jättefint, speciellt med tanke på att det var äldre glas och inget nyproducerat, sånt är extra roligt. Nu har vi tyvärr inte använt de ännu dock, de är lite öntåliga och så har vi som sagt andra. Hur som helst nu i julklapp fick vi även 12 snapsglas i samma serie. Återigen förväntade vi oss självklart inget och tanken var ju god, men just snapsglas är så mycket svårare att använda om man inte dricker alkohol än vad vinglas är. Så vi vet inte vad vi ska göra med dem. Ovanpå det såg hon verkligen fram emot att få dricka ur dem en dag efter corona sa hon, men vi vill inte ha de framme eller ens i vår ägo eftersom de inte passar in i vårt liv. Jag tror inte heller på att behålla en massa saker för någon annans skull, men det känns som att hon kommer bli sårad annars. Det är väl lite av ett icke-problem egentligen, men jag är rädd att vi ska verka otacksamma. Vi är ju tacksamma för att vi fick något alls såklart. Men måste man behålla alla gåvor? Och om inte, vad gör man när givaren frågar efter dem ifall de inte finns kvar? Vi har varken möjlighet eller önskan att spara i något skåp eller förråd eftersom de aldrig kommer användas.
Jag tycker att din partner ska prata med sin mamma i stället för att skapa en jobbig sak som kommer att hänga med.
Men det krävs mod!!!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1 Han försökte både första och andra gången, men till svar på senaste gången var bara att man kan dricka alkoholfria drinkar ur snapsglasen samt då att hon ser fram emot att få göra det. Sen var det inget mer med det och det är svårt att ifrågasätta en present. Personligen tror jag det blir svårt med drinkar, de är ju så små. Och det är inget vi gör oavsett tyvärr.
#2: Jag tror inte att det kommer att stanna vid dessa glas utan fortsätta med presenter och val som ni själva inte fått bestämma över.
Det är en svår situation att gå emot sina föräldrar. 🙁
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Haha. Ursäkta att jag skrattar, men varför lägger någon pengar på en sådan present om man veeeet att man inte är intresserad av vad som ska användas till?
Ingefärsshot?
Mvh // Johan
#4: Glögg?
Kan ni inte lägga fram att det är jättefina presenter hon har gett. För att visa tacksamheten över att hon tänker på er. Men sen lägga fram att ni inte har plats/behov för mer glas och köksartiklar nu?
Kanske föra över samtalet på vad ni sysslar med som intresse och vad som därför får ta upp mycket av platsen i hemmet och er tid? Då kanske hon får idéer pga det till mer passande presenter.
Det känns lite som om din svärmor har svårt att acceptera ert livsval att inte dricka alkohol. Annars finns det ju tusen andra saker att ge i present.
När jag fyllde 50 hade jag undanbett mig alla presenter för jag ville att folk skulle skänka pengar till välgörenhet istället.
Naturligtvis kom en del med prylar i alla fall, bl a ett fruktansvärt fult, jättestort och dyrt fat i någon samlarserie. Jag tog med det till en köksbutik som sålde sådana och jag fick byta det utan kvitto mot flera bra saker som jag verkligen behövde.
Det kanske är för sent för vinglasen, men snapsglasen skulle jag fråga om om jag vore ni. Med hjälp av internet kan du kanske hitta en butik i närheten som säljer dem.
Om vinglasen är kvar i kartongerna kan du fråga om dem också. Sälj dem annars eller ge vidare till såna som använder. Jag skulle inte bry mig om vad svärmor säger, hon bryr sig ju inte om vad ni säger.
Jag tycker det är helt okej att inte behålla sådana presenter. Om man dessutom pratat om det redan och det borde vara uppenbart att det är en present som personen inte är intresserad av så är det gåvan som är oartig.
Nu kanske jag är lite barnslig, men jag skulle nog vara frestad att vid nästa tillfälle ge tillbaka snapsglasen som en present till svärmor. "Du verkade gilla glasen så mycket och nu kan du ju dricka ur dom när du vill. Jag/vi tror att dom kommer till bättre användning hos dig"
//Jessie
Jag skulle ta reda på vad svärmor gillar för dricka och sedan bjuda henne på det ur sina egna glas; t ex starksprit, Skåne, svartvinbär eller bananlikör. Jag tror det blir uppskattat.
Om svärmor mot bättre vetande ger en present som inte blir uppskattad, varför skall man då göra sig besvär och köpa hem sånt man inte använder själv bara för att bjuda henne?
Vilket kanske var syftet med presenten, men varför kan hon inte respektera att det inte finns alkohol i det hemmet?
Jag har också fått vinglas, ganska dyra sådana. Visserligen av personer som inte hade en aning om att jag inte dricker alkohol. Jag sålde dem på tradera och givarna har aldrig frågat vad jag gjort av dem.
#3 Ja så är det nog tyvärr. Vi kommer nog få en komplett bar om vi inte säger något. Jag har en annan relation med mina föräldrar än min man har med sina. Jag är van vid att kunna säga vad jag känner och tycker till mina, men i hans familj har de en mycket ytlig relation. Det blir så mycket svårare då.
#4 Jag håller verkligen med, jag tänker alltid igenom vad jag ger till andra och har lite svårt att förstå varför man skulle ge något opassande. Men absolut, det går säkert att ha något i dem. Lite lustigt att servera 12 ingefärsshots bara, haha. Vi får öppna ett bed and breakfast helt enkelt.
#6 Ja men det var ju en jättebra idé! Det finns faktiskt en del saker som vi hade behövt som kan komma på tal någon gång. Tack!
#7 Vi dricker inte pga våra mediciner, det hade varit direkt livsfarligt, och detta vet hon mycket väl. Det var ett jättebra tips att försöka lämna tillbaka, men tyvärr är detta gamla remmare som hon handlat begagnat. Men vi kan ju som du sa alltid sälja de vidare, det är bara det dåliga samvetet som stoppar. Men du har helt rätt i att vi inte borde bry oss om det!
#8 Det har du verkligen rätt i. Dessutom försökte hon sälja vinglasen i alla fall på sin loppis innan vi fick dem, så det var inte en present speciellt uttänkt till oss ens från början. Den fick vi snapsglasen för att de hör till serien. Och tanken att ge tillbaka har också slagit mig, speciellt när hon sa att hon såg fram emot att dricka ur dem. Men samtidigt tror jag att det kommer förstöra mer än det gör nytta. Men upplyftande att leka med tanken i alla fall.
#9 Eftersom vi själva inte dricker alkohol känner vi inte för att köpa hem sprit enbart till en påtvingad present.
#10 Ja precis, ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att det var en gåva till henne mer än till oss. När vi är där tjatas det alltid om att vi ska dricka något. Första gången jag var där, när min man bara var 15 år, serverades han och alla syskon frikostigt med både öl och vin. Och det var långt ifrån första gången för hans del då. Jag tror att hon har väldigt svårt att tänka sig in i att inte alla dricker med tanke på hur viktigt det är för henne. Vi dricker inte på grund av våra mediciner, men ingen av oss har någonsin varit mycket för alkohol oavsett.
#11 Ja det lutar åt tradera i detta fall också. Dessutom kommer det ta lång tid innan hon upptäcker det om inget sägs innan dess förstås.
Lia i fina vinglas så går det ju att ha dessert/efterrätt i, så man måste inte dricka ur dom. Gäller även snapsglasen.
Du skriver att det är gamla, ömtåliga glas. Innan du gör dig av med dom. Kolla ordentligt under glasen och se om det finns nån stämpel/gravyr. Ta sen kort på dom och/eller ta med dig ett par glas till en porslinsaffär och se vad dom säger, hur gamla dom är och om det kan vara nåt värde i dom. Ja det blir ju då när pandemin börjar ge sig.
Visst du skriver att hon köpt dom begagnat, men det är många som inte vet vad saker är värda och säljer billigt via loppis eller lämnar till secondhandaffärer.
Så kolla först innan du bestämmer dig för vad du vill göra för man vet aldrig.
.
#13 Ja det är sant, men som sagt så har vi redan allt vi behöver sedan tidigare, även till efterrätt osv. Man kan inte fylla skåpen hur mycket som helst. Men absolut ska jag kontrollera glasen ordentligt innan vi eventuellt säljer dem. Tack för tipset :-)
Förstår att du tvekar att göra dig av med något som ni har fått i present. Och att presenten kommer från svärmor gör kanske inte saken enklare…
Men när du berättade att hon redan hade försökt att sälja glasen utan att lyckas tycker jag att det kom i ett annat läge. Då är det ju inte speciellt utvalt till er (även om det var ett dåligt val!) utan saker som blivit över och som hon inte lyckats att bli av med på annat sätt.
Tycker att ni ska sälja dem! Utan dåligt samvete!
- Redigerat 2021-01-16 15:51 av Caeli
Gör vad ni vill. Låt henne ta ansvar för sina känslor. Glas ni inte vill ha och som påminner om något ni tycker är jobbigt gör ingen nytta. Använd dem som engångsmuggar på nästa party.
#15 Tack för ditt svar! Ja precis, det känns ju lite opersonligt, så det vore kanske inte så farligt att sälja vidare i alla fall.
#16 Det har du så rätt i. Dock är de kanske lite för dyrbara som engångsglas haha!
Nu packade vi upp snapsglasen för att se vad vi egentligen fått. Vi hade bara tittat på ett glas tidigare. Då såg jag att det visst endast var 9 stycken, och då är det ännu svårare att hitta någon passande användning tillsammans med vinglasen när det fattas 3… Undrar om hon vet själv hur många det var, själva förpackningen var förseglad efter transport någonstans ifrån så jag tror inte att hon packeterat själv.
Kommer in lite på efterkälken här så att säga… ;) Jag dricker heller inte alkohol, och hade jag fått en sån present utav någon som vet om det (familjemedlem eller ej) så hade jag trevligt men bestämt sagt det att "Tack snälla för din goda tanke, men jag har inte användning för dessa. Du får gärna ta tillbaka dom och antingen behålla själv eller ge vidare. Annars ger/säljer jag dom vidare."
Tycker absolut inte att ni är otacksamma!
- Redigerat 2021-02-22 10:24 av [pamo]
Vi fick en gång i julklapp en stor tavla av min svärmor och svärfar som var ett foto på dem själva.😉 Väldigt fint gjort lite som en målning men vi har aldrig haft några foton framme så det kändes väldigt märkligt.
Vi hade det framme när de kom på besök. Vi träffades bara några gånger om året så det gick ju att fixa…
/Maria
#19 Jaaaa där kanske gränsen också går lite haha. Jag hade aldrig haft det framme.
Jag kom på också att vi förra julen fick vin för 50 personer till vårt alkoholfria bröllop. Den tunga lasten fick vi allt släpa hem. Hon visste alltså att vi inte skulle servera alkohol alls. Så när det inte blev av med fest pga corona så ville hon köpa tillbaka det, så det löste sig ju typ. Sen i augusti var det då alltså dags för vinglasen och sen denna julen snapsglasen då. Just nu är det väl mest lustigt och lite roande att se om det blir något matchande nu när maken fyller år i vår. Men hon lär nog få tillbaka det vid något tillfälle om vi inte hittar en köpare.

För många år sen fick vi en elefant i trä av bonussonen.Den var fruktansvärt ful.En typisk sak som man köper när man är på semester i Thailand.Sonen hade just varit där.När jag skulle sätta upp den på väggen tappade jag den och den gick i tre bitar.
Den åkte in i elden och sonen frågade aldrig efter den.
Stolt ägare till tre La permer
#21: Tur det då! Att han inte frågat efter den.