Relationer iFokus

Relationer

Läst 733 ggr
[Mia-45]
0

Sova över - vad tycker ni är OK?

Har nu träffat en man som är lugn och fin och vi attraheras av varandra.
Så vi har bestämt att ses regelbundet och vi hoppas på att det blir seriöst bägge två.

Jag har en vän som jag umgås med ibland. Ja ni som har följt mej vet ju en del om detta.
Den nya mannen jag träffat vet om denna vännen. Och accepterar att han och jag tar en fika ibland. Han accepterar även att vi ibland sover hos varandra med då vi bara är endast vänner. Jag har förklarat för den nya att det inte finns några känslor mellan vännen och mej. Och det finns absolut inget sexuellt mellan oss heller.
Men…jag tycker då rakt inte att det är ok att min vän och jag sover ihop ibland om denna nya man och jag får ihop det.
Jag tycker inte ens att det är OK nu heller om jag ska vara ärlig.

Vad anser ni om detta?
Är det jag som är gammalmodig?

• Redigerat 2021-02-20 11:04 av [Mia-45]
Pyttelite
4

Det handlar helt om vilken relation och varför man sover över.

Det kan ju vara så enkelt att vännen bor otillgängligt till så det är svårt att träffas på annat vis eller att det är långt.

Om du själv inte tycker att det är bra ska du inte göra det oavsett vad andra tycker.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Draken
5

Jag tycker inte att det är okej. Har man ett seriöst förhållande, så sover man inte över hos andra killar/män.

Även fast det kanske inte är seriöst just nu, men det finns potential att det kanske kan bli, jag tycker fortfarande att det är fel.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[pamo]
1

Jag håller med här. Ej ok att sover över hos/med någon av motsatt kön.

Herveaux
2

Jag håller helt med #1.

// Harley

johan
6

Vad hade du tyckt om han sov tillsammans med ett ex/kvinnlig vän samtidigt som han var ihop med dig?

Personligen förstår jag inte varför du skulle vilja eller ha behov av att ha någon annan i samma säng om det nu är så enbart vänskapligt som du påstår.

Verkar väldigt onödigt om du är mån om relationen med din nya kärlek.

Mvh // Johan

Namiko
2

Det här är något man måste komma överrens om tillsammans. Känns det inte okej för dig så finns det ju ingen anledning för dig att fortsätta. För mig hade det varit helt okej.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

mattillda
5

Det är klart att man måste få sova över hos en vän som bor längt borta oavsett vilket kön vännen har. Har man suttit och kört 50 mil för att träffa en vän är det ju orimligt att måste vända hemåt samma dag. Men självklart inte ok att sova i samma säng. Var det det som var din fråga?
Men bor man i samma stad finns ju ingen anledning att sova över? Då åker man väl hem var och en till sig när man umgåtts klart för dagen.

[Mia-45]
0

#5: Jag skrev ju att jag inte tycker det är OK.
Vill absolut inte sova med honom då jag nu startar nåt seriöst med någon.

Ville bara höra vad andra anser om detta.

Han bor dessutom bara en kvart bort med bil.

[Mia-45]
0

#2: Håller helt med dej.

[Mia-45]
0

#7: Han bor bara en kvart bort med bil.
Så jag tycker inte det är ok att han sover över.
Även om han jag träffat nu accepterar det så känns det ändå inte bra. Känns slibbigt.

Zadeira
4

Min pojkvän brukar sova hos sin tjejkompis i staden bredvid, för att slippa ta sena bussar när de umgås. Jag ser då att det är tusen gånger bättre att han sover hos henne än att han ska ta bussen mitt i natten från ett osäkert område/stad med rån och misshandelsrisk i en stad där skit händer mest dygnet runt.

Ja, hur kan jag veta att de bara är vänner och inget annat händer? Tillit.

Tänkte faktiskt efter, och jag bryr mig inte så mycket om vem han sover hos så länge jag vet vem det är, och han berättar i förväg (om det inte är en akut situation som uppstår såklart). Är man bara vänner så spelar det väl ingen roll kan jag tycka.

Jag delade till och med bäddsoffa med en kille jag bara träffat under kvällen, och som min partner aldrig träffat, dock hos mina bästa vänner. Det var liksom inget tal om att jag skulle åka bussen ensam hem den kvällen, det var min partner noga med att säga trots att han visste att jag "sov med en annan man".

[pamo]
3

#11: Litar till 110% på min man o vet att han aldrig skulle röra någon annan, jag är ändå inte ok med att han sover med en annan kvinna :)

Zadeira
6

#12 Det är så olika, och det viktigaste är ju att man är överens med sin partner om hur man ska/kan/får/vill och inte med hur andra väljer att göra 😊

Caeli
2

Det är ditt hem och det är du som bestämmer. Tycker inte du att det är ok - så är det inte ok! Oavsett vad din vän eller din nya kärlek anser. Eller hur andra gör.

I övrigt håller jag med #2.

[Devya]
0

Vi andra kan komma med våra åsikter men det du känner är ju det som är relevant här.

Oberoende hur du försöker rättfärdiga beteendet, så är det ju något underliggande där som gör att det inte känns bra. Kanske du ändå har känslor för den här vännen med tanke på du känner att det är inte längre ok att sova över hos honom?

Nej, du är inte gammalmodig men det är något där som ligger och stör som gör att det inte känns ok. Kanske du måste försöka rannsaka dig själv och se om du är faktiskt ärlig mot dig själv?

[pamo]
0

#15: Eller så har hon bara den synen att man inte sover med en annan man? Jag skulle inte ens umgås med en annan man om inte min man var med..

[pamo]
1

Såg dock nu i tidigare inlägg att detta är en man du tidigare försökt inleda ett förhållande med. Oavsett om ni bara är vänner, så är det ju isf ännu sjukare om ni ska sova över hos varandra……

[Mia-45]
2

Allt löste sej till det bästa igår.
Min vän vart här på lite mat och fika. Jag berättade att jag träffat en man som det kanske blir seriöst med.
Han blev glad för min skull och vi ska inte sova hos varandra mer.
Det räcker med att vi träffas över en fika eller en bit mat då ch då och snackar lite skit.

Jag har inga känslor så för min vän. Men tycker att det skulle kännas olustigt om han då sover över och nästa natt så ligger den nya där.
Även om min nya accepterar det så vill inte jag ha det så.

[Mia-45]
2

#17: Just därför sover vi INTE hos varandra mer.
Den tiden är förbi.

[pamo]
0

Måste bara fråga.. Ni som säger att hellre sova m annan man/kvinna än ta sig hem med buss sent, finns inte taxi i era städer? Eller om man åker långt, hotell/vandrarhem? Somnat, varken jag eller min man skulle umgås med någon av motsatta könet utan varandras sällskap, så jag personligen kan inte ens se meningen med det.. Men det är jag. Och jo, vi litar på varandra, vi har bara den synen att vänner är man med de utav samma kön.

Pyttelite
2

#20: Så om män och Kvinnor sover under samma tak betyder det att man har sex med varandra?

Nej Taxi, tåg och bussar finns inte överallt alla tider.

[pamo]
0

#21: Berätta för mig vart jag skrivit det är du snäll? Allt har inte med sex att göra. Det är en principsak. Vet att många svenskar tycker det är ok att dela säng med allt o alla. Men alla tycker inte det, och det handlar inte om sex.

Herveaux
5

#20: Personligen kan jag inte välja vänner baserat på kön.
Sen som bisexuell så skulle det bli ett ensamt liv om jag inte fick umgås med folk av det kön jag är attraherad av. (Om man följer exemplet med (hetero) tjejer som inte har killkompisar och vice versa.)
Sen ser jag inte att dela säng som något sexuellt laddat. Man sover nära varandra, so what liksom.

Där jag bor finns det absolut en tidsgräns att hålla sig till för att ta sista tåget eller bussen hem från mina vänner i stan. Att ta taxi skulle kosta mer än 1000 spänn och att ta in på vandrarhem eller hotell skulle bli bra saftigt det också. I min värld känns det helt främmande att inte stanna över om det blir långt hem eller om klockan är sen. Man måste ju inte heller dela säng, en halvbekväm soffa kan fungera enstaka nätter (om man har hälsan för det såklart).

#22: Vet att många svenskar tycker det är ok att dela säng med allt o alla.
Ursäkta? Det var något nytt för mig som levt i det här osociala landet i snart 34år. 😅

// Harley

• Redigerat 2021-02-21 10:25 av Herveaux
[Mia-45]
1

Min syn på det hela handlar inte om sex.
Klart att om man själv vill att ens vän ska sova över så är det OK.
Men jag vill inte det.
Och då min vän och jag ändå har ett litet krångligt förflutet där det varit känslor inblandat, så vill jag inte sova med honom mer när jag har chansen att få till det seriöst med en annan man.

Jag tycker det räcker gott och väl med fika ibland.

Pyttelite
2

#22: Vet att många svenskar tycker det är ok att dela säng med allt o alla.

Vad menar du? Du är inte svensk själv?

Om man sover över som gäst innebär det inte att man delar säng.

Lär dig isåfall hur svenskar tolkar sitt språk om du inte anser dig vara svensk själv - och du menar att dina tankar inte har med sex att göra?

Hur vet du om kvinnan eller mannen inte är bisexuell. Hur kan det vara tillåtet att Kvinnor gästar Kvinnor och tvärtom?

• Redigerat 2021-02-21 10:32 av Pyttelite
Pyttelite
2

#24: Ditt beslut var rätt för dig och har som du säger inte med sex att göra.

Man ska känna sig bekväm med sina beslut och behöver inte motivera varför.

[pamo]
0

#23: Som jag tidigare nämnt handlar det inte om sex, eller sexuell laddning. O det jag menar med dela säng med allt o alla är att i det här landet ses det av många som helt normalt att sova med någon utav motsatta könet.

#25: Jag har en svensk förälder och en utländsk. Handlar ej om dela säng. Nej det har inget med sex att göra som jag sagt flera gånger nu. Jag skulle veta om min vän var bisexuell jo. Nu för tiden umgås jag i princip enbart med min familj, eller med min och mannens gemensamma vänner. Har inget behov av vänner utöver det.

Pyttelite
0

#27: Att sova över handlar inte primärt om att sova i samma säng.

Det handlar om att sova under ”samma tak”.

Man delar lägenhet och sover inte i samma säng.

Fråga gärna din svenska förälder om att du behöver få förklarat ett svårt ord.

Då har du inte svenskt medborgarskap då så att du står utanför all svenskhet?

• Redigerat 2021-02-21 10:48 av Pyttelite
[pamo]
0

#28: Tror snarare det är din läskunnighet som behöver bli hjälpt. Jag har skrivit att det inte handlar om att dela säng. Så be du någon om hjälp.

Gode gud, du gör bort dig i varenda tråd. Så bara för att man har svenskt medborgarskap har man automatiskt den synen som du har?

• Redigerat 2021-02-21 10:52 av [pamo]
Draken
2

#25 #28 Vad har Pamos nationalitet med det hela att göra ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Pyttelite
0

#29: Så du står inte längre för skrivning i inlägget: #22: ?

Vet att många svenskar tycker det är ok att dela säng med allt o alla.

Det är nog du som behöver hjälp.

Om man har svenskt medborgarskap och bor i Sverige då är man svensk.

Du anser tydligen att du tillhör en annan grupp med många fördomar mot det land du lever i.

• Redigerat 2021-02-21 10:59 av Pyttelite
Pyttelite
0

#30: Hon skrev detta:

Vet att många svenskar tycker det är ok att dela säng med allt o alla.

Alltså är hon inte svensk själv?

Hon har tagit bort skrivningen vi var flera som reagerade mot skrivningen.

• Redigerat 2021-02-21 10:58 av Pyttelite
[pamo]
1

#32: Står för allt jag skriver. Det var dock ett tillägg till det hela. Om du tittar på min första kommentar så står det "sova över hos/med någon", alltså sova över hemma hos någon, sova över hemma hos någon med någon, eller sova över och dela säng med någon. Så jag har ALDRIG påstått att det enbart handlar om att dela säng.
Jag har inte tagit bort någon skrivning.

Så du menar att en människa som är född i Irak, Bolivia eller Nigeria och har svenskt medborgarskap automatiskt blir svensk? Nej du, svensk medborgare ja, men du har fortfarande ditt ursprung.. Jag är delvis svensk, delvis inte. Jag har inte fördomar mot landet Sverige, men jag har åsikter om den syn som många i Sverige har.

Pyttelite
0

#33: Nej du har inte tagit bort det däremot är det en mycket fördomsfull kommentar.

Och visst handlar det om moral och fördomar och inget annat.

• Redigerat 2021-02-21 11:25 av Pyttelite
[pamo]
1

#34: Fördomsfull eller ej, jag är uppvuxen i det här landet och vet att det är så det ligger till. Notera att jag skriver många, och inte alla!!

Pyttelite
0

#35: Hur många svenska är många?

Är det inte så att om man sover över i din ålder så är det likställt med något annat och det handlar inte om nationalitet.

Men du är inte svensk? Vem är då svensk?

• Redigerat 2021-02-21 11:51 av Pyttelite
[pamo]
1

#36: Jag är halvsvensk, men det hör inte hit. Jag hade kunnat vara helsvensk och ändå skrivit som jag gör.

Draken
2

#36: Jag är svensk medborgare men jag är inte svensk för fem öre

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[pamo]
0

#38: Du kan inte vara svensk medborgare om du inte är svensk! ;)

Pyttelite
0

#38: Jag förstår det - tråkig utveckling att det finns människor som är födda i Sverige och tar del av det svenska samhället som väljer att stå utanför och inte kalla sig för svenskar.

Måste vara praktiskt!

Jag är heller inte svensk för mina förfäder kommer från annat land.

• Redigerat 2021-02-21 11:59 av Pyttelite
[pamo]
0

#40: Är du inte född utav 2 svenska föräldrar så är du inte svensk, du är däremot svensk medborgare så längel du har svensk medborgarskap. Är du född av 2 svenska föräldrar är du svensk och slänger du har medborgarskap vilket du automatiskt har då så är du svensk medborgare. Är du svensk och bor i USA med amerikanskt medborgarskap, så är du fortfarande svensk, inte amerikan. Svårare är det inte.
Även en svensk kan ha en åsikt om något personen i fråga ser stämmer in på många svenskar. Bara för att man är född i ett land så måste man inte dela den synen som många av människorna i det landet har, oavsett vad det handlar om.

Fridaaaa
2

Jag & sambon har kompisar av motsatt kön, inget konstigt
men - vi skulle aldrig sova över ensamma hos motsatt kön. Och handlar INTE om tillit osv vi tycker bara det är olämpligt.

#39 klart man kan. Skillnad på svensk medborgare och svensk

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
4

#20: Taxi är dyrt. Vi har inte råd att åka taxi mellan städerna. Vi är helt överens om att vi måste få umgås med vänner utan att partnern är med och de tillfällen då sova över helt enkelt är den bästa lösningen så gör vi det.

Jag har jättesvårt att förstå de som inte ens kan träffa en kompis av annat kön själv, skulle så gärna vilja veta psykologin bakom varför det kan vara så olika. Jag säger det inte som ett dömmande, utan mer som en faschination. Att en del är benhårda med att inte sova över eller umgås med andra könet medan andra som jag själv är motsatsen och anser det som det mest naturliga i världen.

[pamo]
0

#42: Precis!

Jag var ironisk, självklart kan man det. Försöker få andra i tråden att inse det bara. :)

Pyttelite
0

#41: Visst kan man ställa sig utanför och kalla svenskar för dom trots att man är uppvuxen, bott här i hela sitt liv och tagit del av den svenska kulturen som man gillar - och sedan förvrängt det man tror är svenskt.

Hur många var nu många? Är många en majoritet eller hur många är det?

Kul att man först är svensk om ens båda föräldrar är svenska. Fast om de inte känner sig svenska då kan man vara något annat då?

• Redigerat 2021-02-21 12:14 av Pyttelite
[pamo]
1

#45: Går inte att argumentera med dig då du alltid vrider o vänder på det man skriver. Jag har inte förvrängt något, det jag skriver om har jag sett med egna ögon. Jag kan inte svara på hur många % utav alla svenskar, men om jag tar en grupp med svenskar och en lika stor grupp med icke-svenskar, så kommer det finnas betydligt fler i den gruppen med svenskar som har sådan syn än vad det är i den med icke-svenskar.

Pyttelite
0

#46: Hur kan du veta det?

[pamo]
0

#47: Hur kan du ha missat det är väl en mer relevant fråga?

Pyttelite
0

#48: Så du vet inte utan lever på dina fördomar.

De flesta som du träffar och som är svenskar ligger i samma säng när de sover över.

Hur bär du dig åt - är det den andra frågan du ställer till folk du möter?

Du har alltså träffat många svenskar som representerar ett statistiskt genomsnitt av svenskar under din 25-åriga livstid så ditt ord är korrekt?

[pamo]
1

#49: Du har hakat upp dig på att det handlar om att sova i samma säng…. Det är INTE det jag skriver om (enbart). Orkar ej argumentera med en människa som inte har förmågan att förstå det den läser. Lev du i din lilla bubbla, det är det du verkar göra bäst. Tack och hej.

• Redigerat 2021-02-21 12:39 av [pamo]
Fridaaaa
6

#49 & #50 kan ni inte fortsätta i PM istllet? och återgå till tråden?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Draken
1

#51: Håller med. Lämna tråden och fortsätt i PM.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
2

Vi har kompisar av olika kön, och vi kan mycket väl umgås med dem utan att vi är tillsammans. Men vi sover inte över hos kompisar av olika kön om den andra inte är med

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Facklan
0

Nu har jag inte följt dig!
Men varför sover han över e viktigare än att han gör det ?
Bor ni med många mil mellan så det e svårt att ta sig hem? Behöver ha sova hos dig för att ta sig till jobbet?

Jag är säkert knäpp men varit svartsjuk på relationer (ej sexuella) klart mer än annat.

Det är viktigt att se på
varför han sover över?
Varför du vill ha honom sovandes hos dig ?
Varför du inte tror det passar sig !?
Lycka till!