Relationer iFokus

Relationer

Etiketterallmäntsexhormonspiralmenshjälp
Läst 515 ggr
Millamillan
2021-03-17 20:07
2

Hormonspiral

Hej!
Jag satte in en hormonspiral ( kyleena) den 20 februari i år, den första veckan så blödde jag inget sen började jag få som mellanblödningar i ca två dagar sedan fick jag som mens mer än vanligt o längre än vanligt, jag blöder fortvarande men tror de gått över till mellanblödningar nu igen. Snart gått en månad sedan insättning av spiralen o jag undrar om detta är normalt? Vet att man kan ha mellanblödningar i 3-6 månader eller oregelbunden o så innan kroppen är van med spiralen. Vill inte ligga med min kille när jag blöder då de känns ofräscht.. men vi har inte legat på jättelänge o känns som om kemin försvinner lite då. Är 19 år o aldrig varit gravid. Min fråga är väll om de finns någon mer med samma erfarenhet eller vet om de e normalt eller ej.? Tacksam för svar☺️

Lia
2021-03-17 20:45
1

Jag blödde tre veckor per månad och hade paus en vecka. Så fortsatte det i ett år tills jag gav upp. Alla är ju så olika, men jag skulle aldrig göra om det i alla fall. Sen fick jag dessutom medicin för att stoppa blödningarna. Så jag hade I alla fall rekommenderat att fråga den som satte in den eller någon annan utbildad utöver din fråga här :-) men det är nog mer vanligt än ovanligt att man blöder oregelbundet. Speciellt första tiden.

Karmatarerskanise
2021-03-19 17:49
0

Känner en som blödde konstant i flera månader så hon valde att ta ut den.

citytjejen
2021-03-25 14:56
0

Jag blödde litegrann någon gång i veckan första halvåret med min första hormonspiral + hade väldigt ont/kramper då och då den första tiden. (har Mirena-spriral som man har i fem år). Men efter det första halvåret har jag inte haft ont eller blött något alls och nu är jag inne på min tredje hormonspiral och har aldrig några blödningar eller ont.

/Christina

Draken
2021-04-06 14:18
0

Jag har Mirena-spiral och jag har inte haft några problem. jag blödde litegrann de första 3-4 dagarna, sedan blöder jag ingenting alls.

Nu på sistióne kan det komma en stänkblödning då och då, men det tror jag snarare beror på åldern (snart 50, så troligtvis klimakteriet) och inte på spiralen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

sp0ngeb0b
2021-04-06 15:38
0

Jag tror det är normalt :) som du säger kan man ha lite knasiga blödningar i början. När jag fick min första spiral blödde jag lite varje dag i en hel månad, om inte mer. Sedan fick jag småblödningar knappt 1 gång per månad, och till slut försvann de helt. Efter några år kom de tillbaka och då tyckte barnmorskan att det var dags att byta ut den. Så den åkte ut och in for en ny, och blödningarna försvann igen. Så det är nog mest i början när kroppen håller på att anpassa sig efter ett nytt hormonellt preventivmedel. Är du orolig kan du ju ringa den som satte in den och fråga, men som sagt jag tror absolut inte det är något fel!